Joskus jossain olen nähnyt yhdet 19" 4x100 jaolla, mutta erittäin harvassa ovat.
Helpoin ratkaisu varmasti on laittaa jaon muuttavat spacerit esim. 4x100->5x120, moni on väittänyt että ei ole mahdollista, mutta on noita nähty.
Ja tämähän ei ole sitten lain sallima ratkaisu
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Helpoin ratkaisu varmasti on laittaa jaon muuttavat spacerit esim. 4x100->5x120, moni on väittänyt että ei ole mahdollista, mutta on noita nähty.
Ei onnistu, ainakaan fiksusti. Menee pultti puolittain päällekäin AINA joten turvallista tuosta ei saa millään...
Joku toinen pulttijako (5x110, 5x130) voi onnistuakin, jolloin paksuilla jaonmuutosspacereilla saisi vanteen oikealle kohdalle (vaatii toki isoa ET:tä vanteelta).
Edit; ja on noita 19" E30:ssä muutamia, M3:ssa vielä menee jotenkuten mutta normikoriin on kyllä aikalailla hassun näköiset, googlella löytyy varmasti kuvia.
Joskus jossain olen nähnyt yhdet 19" 4x100 jaolla, mutta erittäin harvassa ovat.
Helpoin ratkaisu varmasti on laittaa jaon muuttavat spacerit esim. 4x100->5x120, moni on väittänyt että ei ole mahdollista, mutta on noita nähty.
Ja tämähän ei ole sitten lain sallima ratkaisu
Itekin haluisin nähdä moisen ratkaisun, joka oikeasti on turvallisen näköinen. Ite oon tuota pohtinut ihan teoria-asteella ja pitkien cadin ääressä vietettyjen hetkien jälkeen en omien piirrosten mukaan saa tuota jaon muutosta mitenkään onnistumaan.
Ei onnistu, ainakaan fiksusti. Menee pultti puolittain päällekäin AINA joten turvallista tuosta ei saa millään...
Joku toinen pulttijako (5x110, 5x130) voi onnistuakin, jolloin paksuilla jaonmuutosspacereilla saisi vanteen oikealle kohdalle (vaatii toki isoa ET:tä vanteelta).
Edit; ja on noita 19" E30:ssä muutamia, M3:ssa vielä menee jotenkuten mutta normikoriin on kyllä aikalailla hassun näköiset, googlella löytyy varmasti kuvia.
Mitä tarkoitat tuolla, että pultti menee puolittain päällekäin?
Helpoin tapa tässä on kyllä hommata ne jaonmuutosspacerit, eli 4x100-5x100. MM. Omni competition valmistaa ja ilmeisesti FK. Itsellä oli tuollaiset spacerit 406 ranskiksessa eli 4x108-5x108.
Ihan soivat pelit oli
540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
Audi A6 C7 S-Line ABT
Ei onnistu, ainakaan fiksusti. Menee pultti puolittain päällekäin AINA joten turvallista tuosta ei saa millään...
Joku toinen pulttijako (5x110, 5x130) voi onnistuakin, jolloin paksuilla jaonmuutosspacereilla saisi vanteen oikealle kohdalle (vaatii toki isoa ET:tä vanteelta).
Edit; ja on noita 19" E30:ssä muutamia, M3:ssa vielä menee jotenkuten mutta normikoriin on kyllä aikalailla hassun näköiset, googlella löytyy varmasti kuvia.
Tätähän sillä.. Ei mahdu pulttia tuohon 4x100 jakoon jolla spaceri pysyisi paikallaan.
Kato kerkesit jo pistää kuvan tänne.
Niin eli spacerin saa napaan kiinni tai vanteen spaceriin, mutta koko
kolmen koplaa ei saa yhteen.
Tai sitten pitää laittaa vanne kiinni vaan neljällä pultilla.
Mutta entäs jos navasta hitsaa 4x100 jaon umpeen ja sorvissa tuikkaa
siihen 5x120 jaon.
Onhan se tietty virittelyä, mutta onnistuis.
Täytys vaan olla navan halkaisijaltaan varmaankin väh. 140mm.
Mutta entäs jos navasta hitsaa 4x100 jaon umpeen ja sorvissa tuikkaa
siihen 5x120 jaon.
Onhan se tietty virittelyä, mutta onnistuis.
Täytys vaan olla navan halkaisijaltaan varmaankin väh. 140mm.
Onnistuu se noinkin, kokemusta on. Tosin pitää olla asiansa osaava seppä että tuollaisilla vanteilla uskaltaa ajaa!
Yksi vaihtoehto tuli mieleen, eli jos vaan ET:tä riittää niin (vanne - napa järjestyksessä). 5x120 <-spaceri-> 5x100 <-spaceri-> 4x100. Kyseisen yhdistelmän järkevyys ja käytännöllisyys onkin sitten aivan eri asia..
Onnistuu se noinkin, kokemusta on. Tosin pitää olla asiansa osaava seppä että tuollaisilla vanteilla uskaltaa ajaa!
Yksi vaihtoehto tuli mieleen, eli jos vaan ET:tä riittää niin (vanne - napa järjestyksessä). 5x120 <-spaceri-> 5x100 <-spaceri-> 4x100. Kyseisen yhdistelmän järkevyys ja käytännöllisyys onkin sitten aivan eri asia..
Niin ja kun muistaa että 5x120 jaolliset navat eivät nyt ihan kamalasti maksa... kumminkin huomattavasti turvallisemmat kuin mitä tässä keskustelussa ehdotetut navan hitsaukset ja muuta järkyttävät viritelmät. Lisäksi vanne valikoima kasvaa todella paljon ja varmaan myös hankinta hintakin on jopa niin paljon pienempi, että kokonais kustannukset jäävät pienemmäksi, kuin mitä jollain purkkaviritelmällä...
Mutta kun kyse on suomalaisesta jonka päässä ei ole järkeä niin samapa mitkä vanteet ostaa... tökkää käsivaralta akkuporakoneella vanteeseen uuden pulttijaon ja plastik paddingilla ylimääräiset reiät umpeen ( vitsi )
Comment