memebuy23buy

Mihin verrata e21???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reinuk
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 636
    • Helsinki

    #16
    jälleen ETK:n kertomaa:

    320i ja 320(M20) on samalla tolpalla (nro. 31 31 1 114 614 ja 615) "perustolppa". Sporttialustalla tuo tolppa onkin sama kuin tuolla alhaalla eli nrot. 31 31 1 119 973 ja 974)
    315, 316, 318, 318i ja 320(M10) samalla tolpalla.
    (nro 31 31 1 114 714 ja 715)

    Mutta toisaalta taas kun katsoo 323i:n kohdalta etutolppa ja sen sopivuus niin saamme listan : 315,316, 318i, 320(M20) ja 323i. (Osa nro. 31 31 1 119 973 ja 974)
    Hubraum statt spoiler!

    Nyt: 530dA xDrive F11 -15

    Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #17
      Vai että tolpista täällä puhutaan...

      Semmonen juttu näin alkuun, että 315-316 on alustaltaan muuten samanlainen kuin esimerkiksi 318, 318i 320/4 ja 320/6, mutta noista kahdesta pienimmästä mallista puuttuu takavakaaja.

      Toiseksi: Vaikka noissa 315-320/6-malleissa onkin sama raakatolppa, niin pyörännavassa on sitten eroja.
      Homma menee näin:

      315, 316, 318, 318i, 320/4 pieni tolppa, pieni laakeri, jäähdyttämätön jarrulevy.
      320/6 pieni tolppa, iso laakeri, jäähdyttämätön jarrulevy.
      320i pieni tolppa, iso lakeri, jäähdytetty jarrulevy.
      323i ISO tolppa, iso laakeri, jäähdytetty jarrulevy.

      Eli jos tarkkoja ollaan, niin 315-malliin kun tunkee 320/6-koneen pitää myös tolppa vaihtaa, jos ison laakerin haluaa. Kuinkahan monessa tekniikanvaihdossa näin on tehty ja monikohan katsastusmies tietää moisista eroista.

      Jos puhutaan korimallin tehokkaimmasta eli 323i:stä, niin tekniikkansa puolesta se on kokonaan erilainen kuin muut E21:t.
      Vain vaihteisto ja kansi ovat samoja 320/6-mallin kanssa. Alustassa ei ole esim 315-mallin kanssa muuta samaa kuin taka-apurunko ja vetoakselit.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • mortimer
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1079
        • Satulinna kaukomaan

        #18
        Originally posted by T3
        Vai että tolpista täällä puhutaan...

        Semmonen juttu näin alkuun, että 315-316 on alustaltaan muuten samanlainen kuin esimerkiksi 318, 318i 320/4 ja 320/6, mutta noista kahdesta pienimmästä mallista puuttuu takavakaaja.
        menee aiheesta leveäksi mutta onko kaikissa 320/6 malleissa ollut takavakaaja ? omassa -78 320/6:ssa oli takavakaaja mutta kaverin tuoreemmassa (-80 ?) ei ollut. hiukan ihmeteltiin aikoinaan.

        i3S -20
        E30M3 slotcar 1:32
        XKE FHC 1971
        Mgb Gt -66
        T6 -19
        E91 -08

        Comment

        • Bavaria
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2002
          • 494

          #19
          Originally posted by mortimer
          Originally posted by T3
          Vai että tolpista täällä puhutaan...

          Semmonen juttu näin alkuun, että 315-316 on alustaltaan muuten samanlainen kuin esimerkiksi 318, 318i 320/4 ja 320/6, mutta noista kahdesta pienimmästä mallista puuttuu takavakaaja.
          menee aiheesta leveäksi mutta onko kaikissa 320/6 malleissa ollut takavakaaja ? omassa -78 320/6:ssa oli takavakaaja mutta kaverin tuoreemmassa (-80 ?) ei ollut. hiukan ihmeteltiin aikoinaan.
          Omassa -80 320/6 on ainakin vakaaja takana. Oiskohan siitä kaveris 320:stä(olikoo muuten alkupereräinen?) jossain vaiheessa riisuttu se vakaaja jostain kumman syystä pois? Mistä noista tietää..

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #20
            Originally posted by mortimer
            Originally posted by T3
            Vai että tolpista täällä puhutaan...

            Semmonen juttu näin alkuun, että 315-316 on alustaltaan muuten samanlainen kuin esimerkiksi 318, 318i 320/4 ja 320/6, mutta noista kahdesta pienimmästä mallista puuttuu takavakaaja.
            menee aiheesta leveäksi mutta onko kaikissa 320/6 malleissa ollut takavakaaja ? omassa -78 320/6:ssa oli takavakaaja mutta kaverin tuoreemmassa (-80 ?) ei ollut. hiukan ihmeteltiin aikoinaan.
            Kyllä kaikissa 320/6-malleissa on ollut takavakaaja, mutta miksi ei sun autossas, niin...hmm. Tais olla tekniikanvaihto.

            Noista jarruista vielä.
            Jos esim 315:een iskee 323i:n levyjarrulliset takatukivarret, niin kannattaa muistaa, että 323i:ssä on ollut kahdenlaisia takajarrusatuloita. Pienimäntäisiä ja vähän isompia. Alkujaan noissa pienimäntäisissä vuosina 1977-1979 ei ollut jarrupaineensäädintä/tasaajaa tuolla konetilassa. Kun myöhemmin tuli suuremmilla männillä olevat takasatulat, niin tuli myöskin jarrupaineensäädin konetilaan. Kuinkahan moni tekniikanvaihtaja on laittanut vanhat (pienimäntäiset) satulat taakse ja kironnut sitten, kun ei takana jarrut oikein tahdo riittää. 315-mallissahan on myös tuo jarrupaineensäädin. Tai kuinka moni on vaihtanut vanhempaan 323i:hin uudemmat takasatulat lisäämättä tuota paineensäädintä?
            Suomi on täynnä kaikenmaailman tekniikanvaihtoja ja KAIKKI on tehty päin, sanonko mitä. Pihassakin seisoo yksi 316-80, johon on joku valopää vaihtanut 323i-tekniikan. Kuskinpuolella takana isomäntäinen takasatula ja apukuskin puolella pieni... No onneksi koppa on niin mätä, että purkuun vaan, myydään 323i:n akselistot yms yms...
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • mortimer
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1079
              • Satulinna kaukomaan

              #21
              kyllä ne molemmat oli ihan alkuperäisiä 320/6 -malleja. jospa joku oli koittanut parantaa ajettavuutta :roll:

              i3S -20
              E30M3 slotcar 1:32
              XKE FHC 1971
              Mgb Gt -66
              T6 -19
              E91 -08

              Comment

              • *Kaide
                Moderator
                • Nov 2002
                • 3244
                • HELLsinki

                #22
                Originally posted by T3
                Originally posted by mortimer
                Originally posted by T3
                Vai että tolpista täällä puhutaan...

                Semmonen juttu näin alkuun, että 315-316 on alustaltaan muuten samanlainen kuin esimerkiksi 318, 318i 320/4 ja 320/6, mutta noista kahdesta pienimmästä mallista puuttuu takavakaaja.
                menee aiheesta leveäksi mutta onko kaikissa 320/6 malleissa ollut takavakaaja ? omassa -78 320/6:ssa oli takavakaaja mutta kaverin tuoreemmassa (-80 ?) ei ollut. hiukan ihmeteltiin aikoinaan.
                Kyllä kaikissa 320/6-malleissa on ollut takavakaaja, mutta miksi ei sun autossas, niin...hmm. Tais olla tekniikanvaihto.

                Noista jarruista vielä.
                Jos esim 315:een iskee 323i:n levyjarrulliset takatukivarret, niin kannattaa muistaa, että 323i:ssä on ollut kahdenlaisia takajarrusatuloita. Pienimäntäisiä ja vähän isompia. Alkujaan noissa pienimäntäisissä vuosina 1977-1979 ei ollut jarrupaineensäädintä/tasaajaa tuolla konetilassa. Kun myöhemmin tuli suuremmilla männillä olevat takasatulat, niin tuli myöskin jarrupaineensäädin konetilaan. Kuinkahan moni tekniikanvaihtaja on laittanut vanhat (pienimäntäiset) satulat taakse ja kironnut sitten, kun ei takana jarrut oikein tahdo riittää. 315-mallissahan on myös tuo jarrupaineensäädin. Tai kuinka moni on vaihtanut vanhempaan 323i:hin uudemmat takasatulat lisäämättä tuota paineensäädintä?
                Suomi on täynnä kaikenmaailman tekniikanvaihtoja ja KAIKKI on tehty päin, sanonko mitä. Pihassakin seisoo yksi 316-80, johon on joku valopää vaihtanut 323i-tekniikan. Kuskinpuolella takana isomäntäinen takasatula ja apukuskin puolella pieni... No onneksi koppa on niin mätä, että purkuun vaan, myydään 323i:n akselistot yms yms...
                Eli jos laitan 315:een vanhemmat 323i satulat niin tarvitaanko paineensäädin lisäksi?
                Saitko muuten sitä mailia siitä kannesta?
                E9, E21, E46/5, G01

                Comment

                • T3
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 8530
                  • Karhe

                  #23
                  Jos sulla on vanhemmat 323i-takajarrusatulat, niin joudut ottamaan tuon jarrupaineensäätimen pois käytöstä. Uudempien/tehokkampien takasatuloiden kanssa tarvitaan hieman rajoitusta jarrupaineelle pääsylinterin ja taka-akseliston väliin, ettei tulisi liian takapainoiset jarrut.

                  Eipä ole tullut kannesta mitään viestiä, mystistä kerrassaan :roll:
                  .

                  Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                  Comment

                  • func
                    Newbiemmer
                    • Feb 2003
                    • 10
                    • Jyväskylä-Kuopio

                    #24
                    Onkos 320i:ssä ja 323i:ssä samanlaiset jarrusatulat edessä? Ovatko siis vaihtokelpoisia keskenään? Levyt ainakin taitaa olla samat?

                    Olisko kenelläkään mittoja tuosta jarrulevystä:
                    - levyn kiinnityspinnan (napaa vasten tuleva taso) etäisyys levyn keskelle (jäähdytys ripojen kohdalle)
                    - levyn kiinnityspinnan ja kitkapinnan välissä olevan "putken" sisä ja ulko halkaisija
                    - keskireiän koko

                    Kiitos vaivannäöstä. Suunnittelen noita rumaan ja harvinaiseen VW 412:een, johon käy e21:n 320i:n etujarrusatula lähes heittämällä. Ehkäpä samalla saisi sovellettua nuo jäähdytetyt levytkin jäähdyttämättömien tilalle. kovasti saman näköiset ovat profiililtaan nuo levyt nimittäin.
                    Elämä on ihmisen parasta aikaa...

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2069
                      • Banshee - Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by func
                      Onkos 320i:ssä ja 323i:ssä samanlaiset jarrusatulat edessä? Ovatko siis vaihtokelpoisia keskenään? Levyt ainakin taitaa olla samat?

                      Olisko kenelläkään mittoja tuosta jarrulevystä:
                      - levyn kiinnityspinnan (napaa vasten tuleva taso) etäisyys levyn keskelle (jäähdytys ripojen kohdalle)
                      - levyn kiinnityspinnan ja kitkapinnan välissä olevan "putken" sisä ja ulko halkaisija
                      - keskireiän koko

                      Kiitos vaivannäöstä. Suunnittelen noita rumaan ja harvinaiseen VW 412:een, johon käy e21:n 320i:n etujarrusatula lähes heittämällä. Ehkäpä samalla saisi sovellettua nuo jäähdytetyt levytkin jäähdyttämättömien tilalle. kovasti saman näköiset ovat profiililtaan nuo levyt nimittäin.
                      www.brembo.com ja vähän etsit aftermarket-puolta niin jo rupes mittoja löytymään.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • janne75
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 80

                        #26
                        Originally posted by func
                        Onkos 320i:ssä ja 323i:ssä samanlaiset jarrusatulat edessä? Ovatko siis vaihtokelpoisia keskenään? Levyt ainakin taitaa olla samat?

                        Olisko kenelläkään mittoja tuosta jarrulevystä:
                        - levyn kiinnityspinnan (napaa vasten tuleva taso) etäisyys levyn keskelle (jäähdytys ripojen kohdalle)
                        - levyn kiinnityspinnan ja kitkapinnan välissä olevan "putken" sisä ja ulko halkaisija
                        - keskireiän koko

                        Kiitos vaivannäöstä. Suunnittelen noita rumaan ja harvinaiseen VW 412:een, johon käy e21:n 320i:n etujarrusatula lähes heittämällä. Ehkäpä samalla saisi sovellettua nuo jäähdytetyt levytkin jäähdyttämättömien tilalle. kovasti saman näköiset ovat profiililtaan nuo levyt nimittäin.
                        Pistä volvon (240) satulat, niissä on sama kiinnitys kuin e21:sen satulassa.
                        Volvon satulat on nelimäntäiset köyhän miehen kilpasatulat, ja palat ei maksa kymmpiäkään.

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2479
                          • Lohja

                          #27
                          Originally posted by janne75
                          Pistä volvon (240) satulat, niissä on sama kiinnitys kuin e21:sen satulassa.
                          Volvon satulat on nelimäntäiset köyhän miehen kilpasatulat, ja palat ei maksa kymmpiäkään.
                          Eli kaikissa 240:ssä on samat satulat, vai pitääkö olla jotkut tietyt? Sopii siis kaikkiin e21:siin suoraan paikalleen..?
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #28
                            Originally posted by L.H
                            Eli kaikissa 240:ssä on samat satulat, vai pitääkö olla jotkut tietyt? Sopii siis kaikkiin e21:siin suoraan paikalleen..?

                            Pitää sitten muistaa vaihtaa myös jarrujen pääsylinteri, että riittää noille nelimäntäisille satuloille jokaiseen reikään putki.
                            Jaa, mikäs pääsylinteri sinne sit menee, no E12:n pääsylinteri.

                            Käyttämällä siis tuollaista Volvon satulaa ja siinä 320i/323i-jäähdytettyä levyä ja E12-pääsylinteriä, saadaan semmoset...nojoo jarrut.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • func
                              Newbiemmer
                              • Feb 2003
                              • 10
                              • Jyväskylä-Kuopio

                              #29
                              Kiitokset vinkeistä! Eiköhän näillä eväillä pääse suunnitelemaan eteenpäin. Monenekohan eri merkin osia tuosta projektista pian löytyykään =)

                              Tuossa kuva tästä "kaunokaisesta" VW 412:sta. Omasta en vielä viitsi pistää esille, koska on niin keskentekoinen ja tuotakin rumempi.



                              Laihialle terveiset ja erityiskiitokset henk.koht opastuksesta.
                              Last edited by func; 26-10-2005, 07:53.
                              Elämä on ihmisen parasta aikaa...

                              Comment

                              • janne75
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 80

                                #30
                                Originally posted by T3
                                Pitää sitten muistaa vaihtaa myös jarrujen pääsylinteri, että riittää noille nelimäntäisille satuloille jokaiseen reikään putki.
                                Jaa, mikäs pääsylinteri sinne sit menee, no E12:n pääsylinteri.
                                Pääsylinteriä ei ole pakko vaihtaa. Sinne jarruputkiin voi laittaa T-haarat.
                                240 volvossa sekä jäähdytettyjä että jäähdyttämättömiä jarruja.
                                Satulat sopivat melkein suoraan. Kiinnitysreikiä joutuu vähän jyrsimään, muuten palan reunasta menee pari milliä ohi levyn. (haittaako??)

                                Comment

                                Working...
                                X