Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 324tda ei ota kierroksia.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fubar
    BTCF Member
    • Aug 2003
    • 188
    • Kuopio

    e30 324tda ei ota kierroksia.

    Eli tuli nyt seuraavanlainen ongelma tohon dieseliin. Vastaa kaasuun vain hiukan, ottaa noin 1500 kierrosta vaikka runttaa polkimen lattiaan. Oireili jo kesällä välillä siten että välillä kaasu ikään kuin katosi sekunninksi ja palautui sitten itsestään. Viime viikolla piti jo pientä nykymistä välillä ja eilen meni tällaiseksi..
    vaikuttaa sähkövialta?.. Mutta onko kellään hajua mistä vikaa aletaan metsästämään? Voisiko kaasupolkimen potentiometri hajota tällälailla "vaiheittain"? Katselin kojelaudan alla olevia johtoja ja liittimiä, mutta en ainakaan pikaisesti löytänyt mitään löysää liitosta.
    Voiko tuota potikkaa mitata ja minkähänlaisia arvoja ehjä noin suurinpiirtein antaisi?
    Auto on siis vuosimallia 1989 ja automaatti (jos se nyt vaikuttaa asiaan millään lailla).
    Kiitoksia jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.
    E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
    ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Tuo kaasupolkimen potikka voisi olla hyvinkin vikapaikka. Mittaa vastus, ei ole heittää ohjearvoja mutta oletettavasti resistanssin pitäisi kasvaa/pienentyä tasaisesti poljinta painaessa.

    Boksissa vika tuskin on, mutta ne johdotukset kannattaa tarkistaa koko matkalta. Myös pumpun sähköisessä säätimessä voi olla häikkää.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Fubar
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 188
      • Kuopio

      #3
      Nyt sain yleimittarin lainaan ja kävin mittailemassa potikkaa. Potikasta lähtee 5 johtoa ja mittaillessani sain joidenkin väliin melko lailla suoraviivaisen vastuksen muutoksen. Joidenkin välissä taas vastus muuttui vain aivan polkimen liikeradan alussa, jonka jälkeen se pysyi loppu liikeradan samassa arvossa (aivan kuten kierroksetkin autossa tällä hetkellä). Joihinkin väleihin taas en saanut mitään lukemaa.
      Nyt olisikin todella mahtavaa jos joku viitsisi mitata omasta (ehjästä) turbodieselistään tuota kaasupolkimen potikkaa ja antaisi vertailuarvoja eriväristen piuhojen välisistä vastusarvoista, minun mittauksissani arvot olivat korkeimmillaan noin reilu 2000 ohmia. Ja vaihtelivat välillä noin 200-tuo reilu 2000 ohmia riippuen mistä välistä mittaus suoritettiin.
      Tuossa starttaillessani autoa huomasin että kierrokset vastaavat kaasuun aivan kaasupolkimen liikeradan alussa ja sielläkin hieman "pätkimällä" aivan kuin jossain olisi juurikin kosketushäiriö..
      Kävin myös taas läpi liittimiä mutta en löytänyt yhtään löysää liitosta taaskaan.
      E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
      ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎