Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 "kello" mittariston vaihto -> kierrosluvulliseen mittaristoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #16
    Onko kellään kuvaa tosta koodipalikasta? Mikä se siis on? Olis yks täysin samasta ja samanikäsestä 4-koneesta kiekka- ja kulutusmittarillinen mittaristo.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      #17
      Oikeassa laidassa valkoinen palikka.


      Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.


      Tuolla palikalla "kerrotaan" mittaristolle että mikä kone pellin alla pyörii
      Last edited by JJT; 25-07-2010, 23:19.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Lasse1957
        Bimmer Rookie
        • Sep 2007
        • 36
        • Vantaa

        #18
        PS. tuli tässä kesän mittaan tehtyä empiirinen havainto siitä, että tuolla koodipalikalla on ilmeisesti myös jokin yhteys moottorinohjauksen kanssa. Nimittäin tuolla 325:n koodipalikalla bensan kulutus kasvoi aivan älyttömäksi ja nousi luokkaan n. 30 litraa/100 km, mikä on aika hurja lukema 323:lle jolla ajetaan kiltisti ihan nopeusrajoituksia mukaillen ...

        Tiedää sitten oliko tuo kulutuksen kasvun ajoitus vain sattumaa, mutta tilasin nyt Saksasta 320:n kutoskoneen koodipalikan ja kokeilen laskeeko kulutus (ja mitä muuta tapahtuu). Luottotoimittaja (http://myworld.ebay.com/mandlinger-bmw-gebrauchtteile) muuten "rokotti" tuosta 320:n koodipalikasta kokonaista 14,90 eur postikuluineen (ilmeisesti sain kanta-asikasalennuksen ). Postailen tänne ja kerron kuinka kävi.
        E30 323i cabrio -84

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Originally posted by Lasse1957 View Post
          Nimittäin tuolla 325:n koodipalikalla bensan kulutus kasvoi aivan älyttömäksi ja nousi luokkaan n. 30 litraa/100 km, mikä on aika hurja lukema 323:lle jolla ajetaan kiltisti ihan nopeusrajoituksia mukaillen ...
          Oikeasti vai kulutusmittarista katsottuna?

          Paljonkohan söisi jos ei laittaisi mittaristoa ollenkaan paikoilleen?
          Olli.

          Comment

          • Lasse1957
            Bimmer Rookie
            • Sep 2007
            • 36
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by Rocla View Post
            Oikeasti vai kulutusmittarista katsottuna?

            Paljonkohan söisi jos ei laittaisi mittaristoa ollenkaan paikoilleen?
            Oikeasti (matkamittaria ja bensapumpun lukemaa vertaillessa tulee tuollainen kulutuslukema). Kulutusmittarihan on näissä E30:ssä vain suuntaa antava (kun on vain karvalakkimalli jossa ei ole ajotietokonetta ). Kone käy sen verran rikkaalla, että bensan katku auton käydessä on aika voimakas ja pakoputkessa paukkuen palava bensa tekee "kivan" ralliautoefektin kun antaa hanaa...
            E30 323i cabrio -84

            Comment

            • Heguli
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 815
              • www.e30m3.fi

              #21
              Originally posted by Rocla View Post
              Tässä selitys, miksi kellon tilalle asennettu kiekkakello ei aina toimi:



              Eli mittarin alaosan piirilevystä puuttuu yksi lutikka, silloin ei kiekkamittari toimi.

              Tämä ohje pätee niihin mittareihin, joissa koodipalikka etuosassa, joskus tuo lutikka on joskus ei.

              Onkos tietoa mikä lutikka sieltä puuttuu? Osaatko merkitä sen kuvaan?

              Onkos nyt sitten niin että jos tuon lutikan lisää piirilevyyn josta se puuttuu, alkaa kierroslukumittari myös toimimaan ?
              Die beste fahrt mit hosen an, BMW

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #22
                Originally posted by Heguli View Post
                Onkos tietoa mikä lutikka sieltä puuttuu? Osaatko merkitä sen kuvaan?

                Onkos nyt sitten niin että jos tuon lutikan lisää piirilevyyn josta se puuttuu, alkaa kierroslukumittari myös toimimaan ?
                Tuo jonka päältä on tuo teippi nostettu pois, ei mitään tietoa pystyykö sen lisäämään jäljestä.
                Olli.

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by Lasse1957 View Post
                  Oikeasti (matkamittaria ja bensapumpun lukemaa vertaillessa tulee tuollainen kulutuslukema). Kulutusmittarihan on näissä E30:ssä vain suuntaa antava (kun on vain karvalakkimalli jossa ei ole ajotietokonetta ). Kone käy sen verran rikkaalla, että bensan katku auton käydessä on aika voimakas ja pakoputkessa paukkuen palava bensa tekee "kivan" ralliautoefektin kun antaa hanaa...
                  No oisko se mittari tarkempi, jos lisäisi ajotietokoneen?
                  Olli.

                  Comment

                  • Fossi
                    Guest
                    • Mar 2009
                    • 51
                    • EP

                    #24
                    Herätellääs wanhaa! Tuohon mun 316iiihin on joku joskus vaihtanu jenkakellollisen mittarin ja muuten tuntuis pelittävän ihan nappiin paitsi kulutusmittari näyttää aiva hulluja lukemia, moottorijarrutuksellakin jotain 4l/100km ja satasen vauhdis jotain yli 20l/100km
                    Millähän vois saada senki pelittää kunnolla? Auto siis e30 316i m40b16 -89

                    Comment

                    • Fossi
                      Guest
                      • Mar 2009
                      • 51
                      • EP

                      #25
                      Originally posted by Fossi View Post
                      Herätellääs wanhaa! Tuohon mun 316iiihin on joku joskus vaihtanu jenkakellollisen mittarin ja muuten tuntuis pelittävän ihan nappiin paitsi kulutusmittari näyttää aiva hulluja lukemia, moottorijarrutuksellakin jotain 4l/100km ja satasen vauhdis jotain yli 20l/100km
                      Millähän vois saada senki pelittää kunnolla? Auto siis e30 316i m40b16 -88
                      Edit: väärä vm

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by Fossi View Post
                        kulutusmittari näyttää aiva hulluja lukemia, moottorijarrutuksellakin jotain 4l/100km Millähän vois saada senki pelittää kunnolla? Auto siis e30 316i m40b16 -89
                        Tähän syynä se että kaasuläpän asentoanturi ei tunnista tyhjäk. asentoa -> irti, putsaa, kiinni, säädä.

                        Comment

                        • Lasse1957
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 36
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by Rocla View Post
                          No oisko se mittari tarkempi, jos lisäisi ajotietokoneen?

                          No joo. Oli puhdas sattuma, että kulutus alkoi kasvaa koodipalikan vaihdon myötä. Tarkempi tutkiminen osoitti, että bensalinjassa oli vuoto - ruiskutuskiskon tiiviste falskasi, samaten bensaletkusta löytyi reikä. Hyvä ettei koko roska palanut...
                          E30 323i cabrio -84

                          Comment

                          • Lasse1957
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2007
                            • 36
                            • Vantaa

                            #28
                            Originally posted by Fossi View Post
                            Herätellääs wanhaa! Tuohon mun 316iiihin on joku joskus vaihtanu jenkakellollisen mittarin ja muuten tuntuis pelittävän ihan nappiin paitsi kulutusmittari näyttää aiva hulluja lukemia, moottorijarrutuksellakin jotain 4l/100km ja satasen vauhdis jotain yli 20l/100km
                            Millähän vois saada senki pelittää kunnolla? Auto siis e30 316i m40b16 -89
                            Onko tuo sun 316 1.6 vai 1.8 -koneella? Ja toimiiko kiekkamittari ihan varmasti oikein?

                            Itsellä oli välillä 2.3 -koneessa 1.8 iS:n mittari sen omalla koodipalikalla ja kierrokset näytti n. 200 rpm liikaa ja kulutusmittari toimi miten toimi. Vaihtamalla siihen 320:n kutoskoneen koodipalikka homma toimi jo paremmin.

                            Nyt mulla on Motometerin M3:n mittaristo 325:n koodipalikalla ja homma pelittää oikein (323:een ei muuten koodipalikkaa ole saatavilla, kun niissä oli alunperin VDO:n mittaristo, jossa ei koodipalikkaa ole).

                            ps. multa löytyisi halvalla yksi täysin toimiva Motometerin kierrroslukumittarillinen mittaristo ja siihen sekä 1.8 iS:n että 320:n kuutoskoneen koodipalikat. Heitä privaa jos kiinnostaa.
                            Last edited by Lasse1957; 13-12-2011, 15:55.
                            E30 323i cabrio -84

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16362
                              • Leppävirta

                              #29
                              Originally posted by Lasse1957 View Post
                              Onko tuo sun 316 1.6 vai 1.8 -koneella? Ja toimiiko kiekkamittari ihan varmasti oikein?

                              Itsellä oli välillä 2.3 -koneessa 1.8 iS:n mittari 1.8:n koodipalikalla ja kierrokset näytti n. 200 rpm liikaa ja kulutusmittari toimi miten toimi. Vaihtamalla siihen 320:n kutoskoneen koodipalikka homma toimi jo paremmin.

                              Nyt mulla on M3:n mittaristo 325:n koodipalikalla ja homma pelittää oikein.
                              Osaan tähän väliin sanoa että nimimerkki Fossi on poistunut keskuudestamme. Ei lienee enää murehdi näitä asioita.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16465
                                • Asikkala

                                #30
                                Originally posted by Lasse1957 View Post
                                (323:een ei muuten koodipalikkaa ole saatavilla, kun niissä oli alunperin VDO:n mittaristo, jossa ei koodipalikkaa ole).
                                Koodipalikasta en tiedä mutta pihassa on 323i motometerin mittaristolla, kiekka- ja kulutusmittari löytyy. Onko tuo sitten vaihdettu ? Jaa no sehän selviää kuin katso leimat takaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎