Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M30 hyytyy lämpimänä??!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SanMiguel
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1035
    • Kirkkonummi

    E30 M30 hyytyy lämpimänä??!?

    Nyt olis mystinen vika päällänsä.. Auto on siis E30 mihin on laitettu 3.5 M30 tekniikka.. Eli vika on eriskummallinen. Auton käynnistäessä kylmänä toimii ihan normaalisti mutta kun lämmöt nousee normaalille tasolle ajettaessa niin auto hyytyy täysin?? Siis hyytyminen on käytännössä niin kuin äkki kuolema. Auto vaan sammuu vaikka vaihde päällä rullaa menemään normaalisti liikenteen seassa.. Ja tän kuoleentumisen jälkeen kun sitä yrittää käynnistää niin pyörittää kyllä normaalisti muttei edes anna käynnistymisen merkkejä? Vähän aikaa kun antaa seistä ja kokeilee niin auto käynnistyy mutta kaasuun koskettaessa hyytyy samantien.. ja taas sahaa normaalisti muttei edes lupaile.. jonkun aikaa taas seisoskelin paikoillaan ja kokeilin niin käynnisty ihan normaalisti mutta kaasua painettaessa se nosta kierroksia normaalisti 2000-4000rpm ja sitte tapahtuu taas sama kuoleentuminen.. Seuraavan kerran kun sain auton taas käyntiin annoin sen käydä jokusen minuutin tyhjäkäyntiä niin että lämmöt nousi normaalin rajan yläpuolelle ja kokeilin lähteä liikeelle ja sehän onnistu.. Auto toimi ihan normaalisti aina kotipihalle asti..

    Sitte ilmeni lisä yllätys.. väänsin avaimella virrat pois, ja autopa ei sammunu.. Siis auto jää sätkimään eli vissiin virallisesti tätä nimitetään jälki käynniksi??? eikun virrat takas päälle ja auto alkoi käydä tyhjäkäyntiä. uudestaan virrat pois ja alko taas ns. jälkikäynti.. Ja se ei lopu ennen kuin pamauttaa kytkimen ylös jarru pohjassa.. Tän toimenpiteen jälkeen auto kyllä sammu mutta alko kuulumaan ihmeellinen surina.. Se loppu kuitenkin suht nopeesti. Satuin sitte huomaamaan siinä tutkiskellessani että ilmamäärämittarin vieressä oleva tunnistin? (en tiedä mikä se on(kyljessä lukee Bosch)) surisee taukoamatta vaikkei autossa ole mitään virtoja päällä.. En tiedä kuuluuko sen surista ja täristä mutta en oo ennen sitä ainakaan huomannu..

    Vikaa ei ole ikinä ennen ollut ja auto on toiminut moitteettomasti.. Pesin auton tänään painepesurilla töissä ennen kuin lähdin kotia kohti ja kerkesin ajaa koneen normaali lämpötilaan ennen kuin alko nää murheet? Eli oliskohan vettä joutunu jonnekki väliin mikä aiheuttais tämmöstä? En pessyt konehuonetta mutta konepellin takaosa on hieman korotettu niin vettä on saattanut joutua vääriin paikkoihin?

    Osaisko joku mahdollisesti kertoa mistä kiikastaa??
    Tai osaako joku kertoa mikä on tuo kyseinen palikka ilmamäärämittarin ja kaasuläpän välissä ja kuuluuko sen surista ja täristä siihen malliin että siellä virta kiertäis koko ajan vaikka ei virta oliskaan päällä?
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Tuo palikka on tyhjäkäyntimoottori ja ei pitäisi surista ilman virtoja, keskimmäiseen pinniin tulee + jota pääreleen pitäisi ohjata.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Panu.K
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 824
      • Salo

      #3
      Sähköliititmet varmaan ovat täynnä vettä ja menevät oikosulkuun. Tarkastelisin lämpöanturia / sen kontakteja. M30 moottorista en osaa sanoa onko siinä samanlaista pyöreää liitintä kuin m20 koneessa, jonak läpi menee suuttimien ohjaus ja lämpötial tieto boksille. M20 se löytyy imusarjan alta. Kannattaa kuitenkin nyt käydä läpi kaikki liittimet jos olet koneen painepesurilla pessyt. Liittimet auki ja kuivaksi ja sähköliittimiin soveltuvaa sprayta estämään hapettuminen.

      edit. Luin tarkemmin että et oluut pessyt konetta kunnolla painepesurilla. Mutta kävisin silti liittimet läpi. e30 325 cabriosssa oli samanlaista on ongelmaa kun oli lämpötilaanturin johto ja toinen johto oikosulussa imusrajan allla.
      Last edited by Panu.K; 28-09-2008, 11:12.
      Kulkuvälineet:
      Etsintä käynnissä
      ex BMW:t
      e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
      ex muun merkkiset:
      Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        #4
        Ja ongelmat kerääntyy.. Eipä lähde enää auto käyntiin.. Kävin noita liittimiä läpi ja suihkautin jokaiseen kevyen kerroksen CRC:tä.. löysin sen releen mikä todennäkösesti ohjaa tyhjäkäynti moottoria.. Ainakin surina loppu ku sen otti irti.. Avasin sen ja se oli melko hapettuneen näkönen.. Laitoin takas paikoilleen eikä enää surissu.. Mutta eipä enää autokaan käy.. Huomenna siis täytynee mennä hakemaan uus rele jostain ja toivoa parasta.. Mutta ei kyllä käy mun järkeen että mikä ton auton sitte aina välillä sammuttaa??

        Comment

        • Jahed
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 60
          • Sumiainen

          #5
          bensa pumpun rele paskana...?:think

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by BRONX69 View Post
            Mutta ei kyllä käy mun järkeen että mikä ton auton sitte aina välillä sammuttaa??
            Hiipuva puola tekee juuri tuota että toimii kylmänä ja lakkaa toimimasta kun se lämpenee. Toisaalta nuo muut viat mukaanlaskien vaikuttaa siltä että olet uittanut DME:n.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • SanMiguel
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 1035
              • Kirkkonummi

              #7
              Originally posted by Leka View Post
              Hiipuva puola tekee juuri tuota että toimii kylmänä ja lakkaa toimimasta kun se lämpenee. Toisaalta nuo muut viat mukaanlaskien vaikuttaa siltä että olet uittanut DME:n.
              Puolan toiminnan puute on kyllä käyny kans mielessä.. Mutta sitte ku saa koneen pysymään käynnissä ja lämmöt hieman ylemmäs niin ilmestyy toi ettei enää sammu, että en sitte tiiä onko puolasta kiinni.. Mikäs on DME?

              Comment

              • Kele
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 100
                • Espoo

                #8
                Originally posted by BRONX69 View Post
                Puolan toiminnan puute on kyllä käyny kans mielessä.. Mutta sitte ku saa koneen pysymään käynnissä ja lämmöt hieman ylemmäs niin ilmestyy toi ettei enää sammu, että en sitte tiiä onko puolasta kiinni.. Mikäs on DME?

                The Boxi, eli moottorinohjausyksikkö.
                e90 318i 4d -06
                e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                Ex. 2x e30 316

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Originally posted by Kele View Post
                  The Boxi, eli moottorinohjausyksikkö.
                  Okei kiitos tästä tiedosta

                  Äsken kokeilin ohittaa ton releen eli kytkin sen käytännössä manuaalisesti päälle ja toi tyhjäkäynti moottori alko taas hyrisemään ja autohan käynnisty kerta laakista.. Eli huomenna täytynee mennä ostamaan tommonen uus rele niin ompahan ainakin yks vika vähemmän.. Mutta toi lämpimänä hyytyminen on edelleen mysteeri.. Täytyy siis huomenna vaihtaa rele ja lähteä kokeilemaan että vielläkö se hyytyy lämpimänä.. Jos toi releen vaihto ei siihen vaikuta niin epäilen kyllä puolan toimintaa hyvin vahvasti.. Ainakaan ei ihan heti tuu muuta tommosta aiheuttajaa mieleen.

                  Comment

                  • SanMiguel
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 1035
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Juttelin tossa eilen jonkun bemari expertin kanssa joka on väsäilly noitten kanssa enemmänki.. Se oli sitä mieltä että siinä ois kaks vaihtoehtoa.. Virtalukon pohjaa se epäili suuresti, koska se on kuulemma bemmeissä yleinen vika että se löystyy/tärisee ja laittaa sitte pelin poikki kerta laakista.. mun ymmärryksen mukaanhan noissa bemareissa kulkee lähes kaikki auton tiedot virtalukon kautta..

                    Ja toinen mitä se epäili on joku liitos puoltan ja startin välillä.. Kuulemma yleinen ongelma näissä tekniikan vaihdos autoissa.. Pitääpä taas perehtyä enemmän tohon kärryyn..

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      #11
                      Joo sainpa haltuuni oikean releen tohon tyhjäkäyntimoottoriin viikon odotuksen jälkeen.. Pistin paikoilleen ja nyt ei oo oireillu ollenkaan ainakaan ton jokusen kilometrin lenkin aikana.. Sammuu normaalisti vaikka onki lämmin eikä sammuile.. Että pitänee katella jos se nyt vaikka alkaiski toimimaan normaalisti..

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎