Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 4-veto / takaveto, etujousien vaihtokelpoisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    E30 4-veto / takaveto, etujousien vaihtokelpoisuus

    Ongelmana on 325 iX:ään huono etujousien saatavuus. Onko kukaan verrannut 4-vetoisen ja takavetoisen etutolppaa/jousta keskenään, eli onko ainoa ero jousen pituus? Siis onko halkaisija ja päiden muoto sama, eli ainoa ero olisi pituus?
  • /PETE/
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 430
    • Seutula City / Vantaa

    #2
    Tais olla IX:ssä halkaisijaltaan isommat jouset, siis kierteen halkaisija suurempi kuin takavetomallissa.
    Tein aikanaan omaan korotusjouset E32 735:sen etujousista pätkäisemällä pari kiekkaa pois ja sopi hyvin paikalleen. Tästä jäi mielikuva että on isommat...
    E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
    EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

    Comment

    • metake
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 331
      • Janakkala

      #3
      No niin, sitä vähän pelkäsinkin. Tosin tuo oli hyvä tieto, että 7-sarjan jousesta sais sopivan, koska jäykempää/korkeampaa jousta nyt haetaankin. Takapää on lienee sama kuin takavetoisessa? Ja ymmärtääkseni farkun jousi on jäykempi?

      Comment

      • turboix
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 581
        • p-laidun

        #4
        Omaan ix oon laittanu ihan normi e30 jouset eteen ja taakse.
        BMW E46 330dA touring -00
        BMW e30 325tbo -86
        BMW e30 323ia cabriolet -83
        BMW e30 318i touring -89

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by turboix View Post
          Omaan ix oon laittanu ihan normi e30 jouset eteen ja taakse.
          No nyt alkaa kuulostaan hyvältä. Osaatko sanoa jousen pituudesta/alustan korkeudesta noilla normi E30 jousilla? Eli muuttuko korkeus ja jos niin paljonko?

          Eli selvennykseksi vielä, niin mulla tuo iX on tulossa sellaiseen käyttöön, että alusta sain olla hieman vakiota korkeampi ja etenkin jäykempi. Iskareiksi tulee bilsteinit ja jousijäykkyys tulee olemaan samaa tasoa kuin rallissa. Kynäjousitolppia ei tuohon tunnu ainakaan valmiina löytyvän, joten koetetaan päästä alkuun isolla jousella.

          Comment

          • /PETE/
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2002
            • 430
            • Seutula City / Vantaa

            #6
            Originally posted by metake View Post
            Takapää on lienee sama kuin takavetoisessa? Ja ymmärtääkseni farkun jousi on jäykempi?
            Takapää on sama, mutta IX-sedanin jousi on pituudeltaan samaa luokkaa kuin takavetofarkun. Oma veikkaukseni olis että IX-touringin takajousi olis kaikista mahdollisista E30 jousista pisin.
            E53 X5 3.0d -06 Black Sapphire Metallic - E30 325i A -89 Luxorbeige Metallic - E30/16 325iX A -89 Lachssilber Metallic
            EX.E39/2 525d A T -04 Black Sapphire Metallic - E34/2 525i T -95 - E30/16 325iX A -91 - E30 320i -87 - E36 316i -91

            Comment

            • metake
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 331
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by /PETE/ View Post
              Oma veikkaukseni olis että IX-touringin takajousi olis kaikista mahdollisista E30 jousista pisin.
              Ok, kellään tietoa mistä saa touringin tai iX-touringin ns. vetovaunujousia taakse?

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎