Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 m40b18 käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • h3nr1
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 35
    • Raisio

    e30 m40b18 käyntihäiriö

    Elikkäs.. Kun auton käynnistää kylmänä, niin ei saa pariin minuuttiin antaa yhtään kaasua tai auto booaa ja sammuu. Kun auto on "puolilämmin" niin toimii lähestulkoon hyvin, mutta lämmetessään normaalilämpöiseksi niin röpöttää vahvasti ja käy rikkaalla?
    Tähän mennessä autoon on vaihdettu moottorin lämpötunnistin, tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, ilmamäärämittari, lisäilmaluisti ja tarkistettu ettei ole imuvuotoja. Puolan resistanssit on myös mitattu.
    Motronic boksilta on mitattu, että johtimet eivät ole poikki ja että ilmamäärämittari ja lämpötunnistin toimivat varmasti oikein. Toisiojännitekuvaajaa mitatessa kävi ilmi että 2 sylinterin kipinän syttymisjännite on n.6 kV, 4 sylinterin n.12 kV, 1 ja 3 n. 8kV. Mikähän mahtaa aiheuttaa että 2 ja 4 jännite-erot kipinän syttymisessä ovat kaksinkertaiset ja 2 sylinterin kipinän paloaika vaihtelee jyrkästi, eikä siis pala aina niin pitkään kuin pitäisi? Suuttimien toimintaa en ole päässyt vielä tarkistamaan, miten se kannattaa tehdä?
    Ilmamäärämittarissa on myöskin hieman öljyä seinämillä? Hermot menee..
    E30 325tic ix Touring "kettu" -89
    Ex.
    e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa
  • h3nr1
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 35
    • Raisio

    #2
    ehdotuksia???
    E30 325tic ix Touring "kettu" -89
    Ex.
    e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

    Comment

    • os951
      Bimmer Fanatic
      • May 2007
      • 447
      • Kerava

      #3
      Minulla oli samanlainen ongelma toisen merkkisessä Motronicilla varustetussa autossa.Syyksi paljastui viallinen polttoaineenpaineensäädin.

      Comment

      • h3nr1
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 35
        • Raisio

        #4
        Miten polttoaineen paine päästään mittaamaan säätimen jälkeen? ennen säädintä paine on noin 3bar tyhjäkäynnillä.
        E30 325tic ix Touring "kettu" -89
        Ex.
        e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

        Comment

        • Vili
          Newbiemmer
          • Oct 2005
          • 19
          • Uusimaa

          #5
          Polttoaineen paine säätimen jälkeen paluulinjassa ei liene oleellista. Suutinten yli vaikuttava paine lähinnä vaikuttaa seokseen.

          Voisi olla vuotavat tai takkuavat suuttimet kyseessä. Seossuhde vaikuttaa sytytyksen läpilyöntijännitteeseen.

          Comment

          • h3nr1
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 35
            • Raisio

            #6
            Mitä ilmeisemmin vika löytyi. Otin mielenkiinnosta venakopan kannen pois ja nokka-akselissa on 2-pytyn imuventtiilin kohdalla kova pykälä, muissa ei niin paljoa mutta kulumista kuitenkin.. Huomenissa saadaan rahaa palamaan uuden nokan ja jakopään hihnasarjan merkeissä.. Päivittelen kun homma on hoidettu.
            E30 325tic ix Touring "kettu" -89
            Ex.
            e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

            Comment

            • h3nr1
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 35
              • Raisio

              #7
              No eihän vika poistunut . Raksutus hiljeni paljonkin, mutta käynti on yhä aivan hakusessa. Nyt täytyy varmaan koittaa ohjainlaitteen vaihtoa ja jos ei sillä lähde niin...
              E30 325tic ix Touring "kettu" -89
              Ex.
              e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #8
                Onhan ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen tarkistettu sen oikea toiminta päästömittauksella?

                Comment

                • h3nr1
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 35
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by Phaedrus View Post
                  Onhan ilmamäärämittarin vaihdon jälkeen tarkistettu sen oikea toiminta päästömittauksella?
                  On säädetty co kohdalleen ja tarkistettu breakout-boksilla että jännite muuttuu tasaisesti 0.1 ja 5 voltin välillä läppää käännettäessä. Tänään siis koitin vaihtaa moottorinohjausyksikön eikä tilanne muuttunut mihinkään. Minua kiinnostaa se, että mistä motronic tietää onko vai eikö minulla ole lambda-anturia koska molemmissa versioissa on sama boksi? Numero on 0261200157 jos oikein muistan.
                  E30 325tic ix Touring "kettu" -89
                  Ex.
                  e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

                  Comment

                  • h3nr1
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2008
                    • 35
                    • Raisio

                    #10
                    ilmamäärämittari kuitenkin vaihdettiin samanlaiseen kuin paikalla olikin joten saattaa olla väärä (auto oli tuollainen jo ostettaessa). Samoin kun koitin vaihtaa motroniccia niin se oli katillisesta autosta ja kävi täysin samalla tavalla.. Boksin koodi oli oikea, mutta onko sirussa jotain eroa? Lambda-anturin pistokkeelle tulee jatkuva jännite 1.2v, että kuuluuko sinne tulla mitään jännitettä ellei boksi luule että lambda on käytössä?
                    E30 325tic ix Touring "kettu" -89
                    Ex.
                    e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

                    Comment

                    • Phaedrus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1888
                      • Helsinki

                      #11
                      Tuosta lambdan ohjauksesta oli juttua aiemmassa ketjussa, joten tutkitko jo johtosarjan annettujen ohjeiden mukaisesti? Oletko kokeillut onko lambdan johdon irrottamisella vaikutusta käyntiin (luulisi että silloin boksi menisi varaohjelmalle)? Oletko vilkaissut tulppien väriä?

                      Comment

                      • h3nr1
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 35
                        • Raisio

                        #12
                        Originally posted by Phaedrus View Post
                        Tuosta lambdan ohjauksesta oli juttua aiemmassa ketjussa, joten tutkitko jo johtosarjan annettujen ohjeiden mukaisesti? Oletko kokeillut onko lambdan johdon irrottamisella vaikutusta käyntiin (luulisi että silloin boksi menisi varaohjelmalle)? Oletko vilkaissut tulppien väriä?
                        Olen katsonut johdot ja siellä on kaksi liitintä vähän ennen boksia jotka eivät ole missään käytössä, eikä kyseisessä topicissa kerrota mikä liitin on kyseessä ja miten kytkentä tehdään. Ongelmahan on juurikin se, että autossani ei lambdaa ole joten johdon irrotus hankalaa . Tulpat olivat aivan nokiset eli käy todella rikkaalla. Oma veikkaukseni on juurikin se että boksi luulee autossa olevan lambda ja koska paluujännitettä ei tule niin se luulee auton käyvän laihalla ja rikastaa tappiin asti.
                        E30 325tic ix Touring "kettu" -89
                        Ex.
                        e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          #13
                          Jos sinulla on se aiempi boksi tallessa niin voisit kokeilla vaihtaa siitä chipin uudempaan boksiin. Omassa autossani ECU meni rikki (sytytysvika), ja samalla numerosarjalla oleva boksi ei toiminut vaan veti seoksen todella rikkaalle. Vaihdoin tilalle chipin vanhasta boksista ja ongelma korjaantui sillä. Sinun autossasi vika voi olla muualla. Itse tutkisin erityisen tarkkaan ilmamäärämittarin (AFM) toiminnan. Jos olet kerran tsekannut AFM:n toiminnan päästömittauksessa, miten seos voi edelleen olla rikkaalla? Ainakin Alppilan Bosch Car Servicessa (Hki) osataan säätää AFM:n offsetti kohdalleen päästömittarin avulla, varmaan myös Turussa.

                          Comment

                          • h3nr1
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 35
                            • Raisio

                            #14
                            Originally posted by Phaedrus View Post
                            Jos sinulla on se aiempi boksi tallessa niin voisit kokeilla vaihtaa siitä chipin uudempaan boksiin. Omassa autossani ECU meni rikki (sytytysvika), ja samalla numerosarjalla oleva boksi ei toiminut vaan veti seoksen todella rikkaalle. Vaihdoin tilalle chipin vanhasta boksista ja ongelma korjaantui sillä. Sinun autossasi vika voi olla muualla. Itse tutkisin erityisen tarkkaan ilmamäärämittarin (AFM) toiminnan. Jos olet kerran tsekannut AFM:n toiminnan päästömittauksessa, miten seos voi edelleen olla rikkaalla? Ainakin Alppilan Bosch Car Servicessa (Hki) osataan säätää AFM:n offsetti kohdalleen päästömittarin avulla, varmaan myös Turussa.
                            Boksin yms. vaihtoa olen koittanut Jalosen purkaamolla ja koska vaihto ei ole hyödyttänyt, niin olen laittanut paikallaan olleet osat takaisin. Kaverillani on -89 318i ilman lambdaa osina niin häneltä meinasin vielä koittaa boksin ja ilmamäärämittarin vaihtoa.. AFM:n säätö autossani on sinänsä mahdottomuus saada kohdalleen, koska jos säädän sitä niin, että lämpimänä auto toimii kohtalaisesti, niin kylmänä toiminta on erittäin huonoa.. Olen myös huomannut, että aamulla käynnistäessäni auto ei savuta oikeastaan yhtään mutta kun auto on muutaman minuutin käynyt tyhjää niin yhtäkkiä alkaa kauhea savutus. => auto vetää rikkaalle. Toivottavasti ei ollut liian sekavasti kirjoitettu
                            E30 325tic ix Touring "kettu" -89
                            Ex.
                            e30 m10 318i -83, e36 M50 325CiA -93, e34 540i Touring -94, +23 muuta raatoa

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by h3nr1 View Post
                              AFM:n säätö autossani on sinänsä mahdottomuus saada kohdalleen, koska jos säädän sitä niin, että lämpimänä auto toimii kohtalaisesti, niin kylmänä toiminta on erittäin huonoa..
                              Mielestäni nämä oireet sopisivat erittäin hyvin rikkinäiseen/kuluneeseen ilmamäärämittariin. Kannattaa ehdottomasti yrittää löytää ehjäksi havaittu AFM tämän vikamahdollisuuden poissulkemiseksi.
                              Originally posted by h3nr1 View Post
                              Olen myös huomannut, että aamulla käynnistäessäni auto ei savuta oikeastaan yhtään mutta kun auto on muutaman minuutin käynyt tyhjää niin yhtäkkiä alkaa kauhea savutus. => auto vetää rikkaalle.
                              Voiko autolla kuitenkin ajaa? Kun omassani oli ECU rikki tuli sytytyskatkoksia (=nykimistä), ja ehjän ECU:n väärä chippi veti puolestaan seoksen liian rikkaalle auton lämmettyä (=savutus, tulpat noessa, ampui putkeen). Tällä autolla oli mahdotonta ajaa. Rikkinäisellä/kuluneella AFM:lla pystyi sentään ajamaan, vaikka mitään juhlaa se ei ole. Eron ehjään AFM:ään huomaa välittömästi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎