Announcement

Collapse
No announcement yet.

kannattaako e30 m10 turbotus ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -tohtorisykerö-
    Newbiemmer
    • Oct 2008
    • 15

    #16
    Originally posted by os951 View Post
    Toisen merkkinen saksalainen turboprojketi työn alla ja kustannukset vielä jotenkin muistissa. Kone pyritään tekemään hyvin,jotta kestääkin jotain. Alkuperäinen lähtökohta on 2,5L 4-kone ja uusi kone myös 4-pyttyinen, mutta 3,0L. Jotta kuutioita on saatu kasvatettua on se vaatinut toisen lohkon ja kampiakselin. Tässä kevyt yhteenveto omista kustannuksita

    -lohko 500€
    -kampiakseli 0€, sain kaverilta (yleensä 500-700€)
    -männät 1000€
    -ahdin 1000€
    -kiertokanget 800€
    -sylinterinkansi 700€
    -tiivisteet ym. pikkusälä 1000€
    -moottorinohjaus 1000€
    -lohkon koneistus ym. työt 500€
    -kansityöt & isommat venttiilit 1000€
    -välijäähdytin 500€
    Eli tähän mennessä runsaat 8000€. Kasvaneita voimavaroja varten myös alusta ja jarrut ovat saaneet päivitystä. Jousitus ja kallistuksen vaimennus yhteensä 2000€ ja jarrupäivitys 3000€. Eli yhteensä 13000€. Eli hommaa tehty aikaa ja vaivaa säästämättä, kustannuksia ei haluaisi edes ajatella. Huomattavasti halvemmallakin toki pärjää. Esimerkki auto on ollut ahdettu jo tehtaalta lähtiessään ja siitä jääkin mukavasti hyvää palikkaa turbottaa vaikka tuo oma E30


    en mä ihan noin suuriin mittaluokkiin mee tehää ny eka vaa harjotustyö halppiksista enemmän panostan sit tallissa olevaan iv goloon.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3447
      • Janakkala

      #17
      Ei muuta ku fööniä vaan pellin alle
      Tollanen tuli ängettyä omaan viiskolmevitoseen ja pätäkkää palanu kanssa senverran paljon että oikein hävettää edes paljastaa



      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • -tohtorisykerö-
        Newbiemmer
        • Oct 2008
        • 15

        #18
        näytti kyl hurjalta,siltä et vois olla potkua jo melkee 400 itellä taitaa jäädä vähä pienempää kokoluokkaan toi ahdin

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #19
          Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
          ... ja olen kyllä perehtynyt tuohon turbotuksee että ei ihan ole peukku jääny keskelle kämmentä
          Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
          kuhan ny koitan et saako jotenki toimiman halppis osilla ja seki olis hianoo ku toimis ees yhen vetäsyn tiätää et onnistu ja turboks laittaa jonku 1.9 tdi trbon ja ahdot maksimi 0,7 tiedä sit kuinka pitkä rojekti tulee olemaa
          Kerroppa sitten suunnitelmia, kerta olet jo aiheeseen perehtynyt:
          -tuleeko tämä tieliikenteeseen?
          -miten ajattelit hoitaa polttoaineen syötön?
          -miten ajattelit hoitaa kipinän?
          -miten hyvin kyseisen 1.9tdi:n ahtimen kompurakartta sopii bemusi koneen kanssa yhteen?
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4645
            • Tuusula

            #20
            Originally posted by Kiimaremmi View Post
            Sama . Kannustetaan mielummin ku potkitaan heti maan alle tai eikö lisää turbo projekteja saa teille tulla?
            Saa toki tulla, ja mielestäni muuris perusteli varsin hyvin oman kantansa. Olen asiasta täysin samaa mieltä, jos on jotain kysyttävää aiheesta on olemassa jo monia topikkeja jotka läpi lukemalla oppii asiasta ja jos vielä jotain jää epäselväksi, kysyä lisää / tarkennusta johonkin tiettyyn asiaan samassa topikissa. Ihan itse.

            Os951 heittikin varsin hyvät kustannusarviot pöytään. Totta se on, että halvemmallakin pärjää, ainakin aluksi. Karu tosiasia on kuitenkin se, että jos auton rakentaa tuollaisesta lähtökohdasta kaikinpuolin niille 250-300hp tehoille (jotka ovat aika pienet loppupeleissä..) niin yksi 10ke palaa hyvin äkkiä.
            Se on fakta, jota voi toki yrittää kierrellä kaikenmaailman jeesusteippivirityksillä, mutta toivoisin että sellaisesia paskaprojekteja ei kukaan ala tekemään. Niitä on nähty aivan tarpeeksi.
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • -tohtorisykerö-
              Newbiemmer
              • Oct 2008
              • 15

              #21
              Originally posted by muuris View Post
              Kerroppa sitten suunnitelmia, kerta olet jo aiheeseen perehtynyt:
              -tuleeko tämä tieliikenteeseen?
              -miten ajattelit hoitaa polttoaineen syötön?
              -miten ajattelit hoitaa kipinän?
              -miten hyvin kyseisen 1.9tdi:n ahtimen kompurakartta sopii bemusi koneen kanssa yhteen?
              sä se jaksat
              -ei tule liikenteesee. kuhan koitan.
              -polttoaine pumppu pitänee ostaa joka kehittää enempi painetta ku mitä ahtoja meinaa.... sit polttoaineen paineensäädin..
              -sit kaksitoiminen ali-/ylipainesäädin virranjakajaan ku ahot nousoo nii myöhästää sytkää.
              - ahdin oli vielä vaa verrainnollinen. ja eihän sitä vielä voi vielä täs vaihees iha ammattilaine olla

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #22
                Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
                -polttoaine pumppu pitänee ostaa joka kehittää enempi painetta ku mitä ahtoja meinaa.... sit polttoaineen paineensäädin..
                Sehän kävi helposti.
                Olli.

                Comment

                • -tohtorisykerö-
                  Newbiemmer
                  • Oct 2008
                  • 15

                  #23
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Sehän kävi helposti.
                  +sit muuta palikkaa.. hei haloo . mä vasta alottelen .

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4645
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
                    +sit muuta palikkaa.. hei haloo . mä vasta alottelen .
                    Ei millään pahalla, mutta sen kyllä huomaa.

                    Ihan oikeasti, vittuilematta, käytäppä pari iltapäivää siihen että etit tietoa tältä foorumilta. Sitä löytyy, todella paljon.
                    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • Luntti
                      2Wheel Driver
                      • Jul 2003
                      • 5021
                      • Yka

                      #25
                      Kylläpä ne tyrmää sinut heti.
                      Isot pojat tekee 10kiloeuron turbo kamppeita niin ne ei osaa kuvitella budjetti/harjoittelu turbo kampetta.
                      Itsekkin tiedon haalineena muutama vuosi sitten.
                      Nyt olen haalinut tietoa ainakin sen verran, että rahaa näihin pitää polttaa jos meinaa saada maksimi voimat ja kestävyys samaan koneeseen.

                      Mutta koska kyse on ihan eri tarkoituksesta niin tälläsen rakentaa esim. 500 eurolla riippuen turbon hinnasta.
                      Oma edesmennyt 518i tehtiin täysin vakio koneeseen ja vakio L-jetillä.
                      Siitä sai sen 190 heppaa ulos. Sillä jo luonne muuttui täysin.
                      Se sai melkosta kengitystä reilu 5000 kilsaa ja kone jäi edelleen ehjäksi.
                      Oli jo sopivan väljät välykset, varmaan oli jo 400tkm ajettu kone.

                      Etsi mun projekti valkoisesta 518i versio1 ja versio2.
                      Niistä saa kuitenkin jotain osviittaa.

                      Jotain suuntaa antavaa:
                      -pakosarja:voi kääntää väärinpäin siihen väliin vain adaterin teko turbo pakosarjan väliin, ei hyvä mutta onnistuu.
                      -suuttimien vaihto(300-400cm3, 40e-80e kpl)
                      -turbo
                      -kertova bensanpaineen säädin(70e)
                      -pakoputken teko
                      -öljynpaine turbolle
                      -öljynpaluu turbolta koneeseen
                      -cooleri(jos haluaa laittaa)
                      -seosmittari(50e)
                      -lambda anturi(seosmittarille)
                      -nippaa, klemmaria, ahtoputkia, letkua, jne jne

                      Mikäli koneesi on kaasari malli siitä mulla ei ole tietoa.
                      Mutta vakio kaasarilla ei onnistu, pitää olla paineistettu kaasutin.
                      Last edited by Luntti; 13-11-2008, 23:48.

                      Comment

                      • Luntti
                        2Wheel Driver
                        • Jul 2003
                        • 5021
                        • Yka

                        #26
                        Versio yks.

                        Comment

                        • -tohtorisykerö-
                          Newbiemmer
                          • Oct 2008
                          • 15

                          #27
                          Originally posted by Jonsku View Post
                          Ei millään pahalla, mutta sen kyllä huomaa.

                          Ihan oikeasti, vittuilematta, käytäppä pari iltapäivää siihen että etit tietoa tältä foorumilta. Sitä löytyy, todella paljon.
                          kato jostain se on lähdettävä. ja tiedäkkö kun kaikilla ei ole aikaa olla koneella montaa tuntia/iltapäivää putkeen kun on sitä muutaki tekemistä.

                          Comment

                          • -tohtorisykerö-
                            Newbiemmer
                            • Oct 2008
                            • 15

                            #28
                            Originally posted by luntti View Post
                            Kylläpä ne tyrmää sinut heti.
                            Isot pojat tekee 10kiloeuron turbo kamppeita niin ne ei osaa kuvitella budjetti/harjoittelu turbo kampetta.
                            Itsekkin tiedon haalineena muutama vuosi sitten.
                            Nyt olen haalinut tietoa ainakin sen verran, että rahaa näihin pitää polttaa jos meinaa saada maksimi voimat ja kestävyys samaan koneeseen.

                            Mutta koska kyse on ihan eri tarkoituksesta niin tälläsen rakentaa esim. 500 eurolla riippuen turbon hinnasta.
                            Oma edesmennyt 518i tehtiin täysin vakio koneeseen ja vakio L-jetillä.
                            Siitä sai sen 190 heppaa ulos. Sillä jo luonne muuttui täysin.
                            Se sai melkosta kengitystä reilu 5000 kilsaa ja kone jäi edelleen ehjäksi.
                            Oli jo sopivan väljät välykset, varmaan oli jo 400tkm ajettu kone.

                            Etsi mun projekti valkoisesta 518i versio1 ja versio2.
                            Niistä saa kuitenkin jotain osviittaa.

                            Jotain suuntaa antavaa:
                            -pakosarja:voi kääntää väärinpäin siihen väliin vain adaterin teko turbo pakosarjan väliin, ei hyvä mutta onnistuu.
                            -suuttimien vaihto(300-400cm3, 40e-80e kpl)
                            -turbo
                            -kertova bensanpaineen säädin(70e)
                            -pakoputken teko
                            -öljynpaine turbolle
                            -öljynpaluu turbolta koneeseen
                            -cooleri(jos haluaa laittaa)
                            -seosmittari(50e)
                            -lambda anturi(seosmittarille)
                            -nippaa, klemmaria, ahtoputkia, letkua, jne jne

                            Mikäli koneesi on kaasari malli siitä mulla ei ole tietoa.
                            Mutta vakio kaasarilla ei onnistu, pitää olla paineistettu kaasutin.
                            kiva että täälä joku osaa kannustaakki tuosta jo palijo apua kaasarihan mulla on ja uus kaasari pitää hankkia juu ja paineistaa tietty ja turbottamisee välttii mitää 30 donaa uppoo ku on suhteita ni saa vähä edullisemmin ellei sit ilman nuota osia mitä tarttoo ehkä 1000 vois jo saada myllyn toimimaa

                            Comment

                            • os951
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 447
                              • Kerava

                              #29
                              Minulla on Corky Bellin kirja "Maximum Boost" pdf formaatissa jos ei halua ostaa sitä. Hyvä opus aloittelijalle

                              Comment

                              • muuris
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 3501
                                • Jyväskylä

                                #30
                                Originally posted by bimmerrlz View Post
                                mistäs sinä tiijät että se nyt viitsimyksestä on kiinni että sitä hakua ei välttämättä ole käytetty...
                                Originally posted by -tohtorisykerö- View Post
                                ja tiedäkkö kun kaikilla ei ole aikaa olla koneella montaa tuntia/iltapäivää putkeen kun on sitä muutaki tekemistä.
                                bimmerrlz, taisinpa vaan olla oikeassa.

                                Topikin aloittaja, jos sulla ei ole aikaa ottaa asioista selvää, niin miten hemmetissä sulla on aikaa rakentaa se kone? Juuri tästä kirjoitin aiemmin, vaikuttaa valitettavasti taas kerran siltä, että intoa on enemmän kuin älyä (malttia opetella).
                                E30 325iX '86
                                Instagram

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎