Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takakelkan irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LiLHezz
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 647
    • Pilpala / Riihimäki

    #16
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Liittyykö tähän joku jekku? Tänään oli taas pitkästä aikaa mahis touhuta auton alla ja nyt on enää kardaanista kiinni. Pultit on peräpäästä irti, mutta en saa kankea liukumaan eteenpäin yhtään. Kiersin sen kaulusmutterinkin ihan irralleen, mutta ei hievahdakaan. Joku kumimainen muhvi sen mutterin alla on, sekö siinä kanittaa. Ei kehtais millään ryhtyä irrottamaan koko kankea.
    Irrota perän takapää rungosta ja käännä vähän perän takapäätä alaspäin ni pitäis mahtuu tulemaan. ja se kardaanin takalaippa liikkuu semmosen 5-10 cm eteenpäin. ainaki mulla...
    Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

    E30 325iXA Touring
    Lizzy - '82
    Jättiprojekti

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1855
      • Lappeenranta, Finland

      #17
      Prrk... Koville ottaa. Otin sitten kuitenkin koko kardaanin veks, eikä se paha homma ollutkaan. Nyt on kaikki irti, mutta ne puslat jumittaa ihan kybällä.

      Mistä kohtaa sen pitäisi irrota? Ohessa kuva. Hitsi kun ei muista, joskus muinoin olen kyllä puslat vaihtanut eekolmekymppiin. Sama oli tohon kolmenelkkuun, mutta ei siinä ollut tällaisia vaikeuksia. Jääkö tuo lautanen koriin kiinni? Pultti on pois niin eikös ton apurungon pitäisi siitä tippua pois? Se keskiholkki ei hievahdakaan, millä tuota avittaisi, kohta männöö hermo...
      Last edited by 525iiäxä; 31-08-2020, 11:25.

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by 525iiäxä View Post
        Prrk... Koville ottaa. Otin sitten kuitenkin koko kardaanin veks, eikä se paha homma ollutkaan. Nyt on kaikki irti, mutta ne puslat jumittaa ihan kybällä.

        Mistä kohtaa sen pitäisi irrota? Ohessa kuva. Hitsi kun ei muista, joskus muinoin olen kyllä puslat vaihtanut eekolmekymppiin. Sama oli tohon kolmenelkkuun, mutta ei siinä ollut tällaisia vaikeuksia. Jääkö tuo lautanen koriin kiinni? Pultti on pois niin eikös ton apurungon pitäisi siitä tippua pois? Se keskiholkki ei hievahdakaan, millä tuota avittaisi, kohta männöö hermo...
        Mitä kierommassa se palkki on tulossa sieltä pois, niin sen enemmän vastustaa. Nosta murikkaa takaisinpäin melkein ylös asti, laita palkin päälle vivuksi esim. rautakanki tai putki ja tee muutama alaspäin repivä painaisu, silloin yleensä irtoaa.

        Tuo laatta jää puslan mukaan.
        Olli.

        Comment

        • Haukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1366
          • Valkeala

          #19
          Originally posted by 525iiäxä View Post
          Mistä kohtaa sen pitäisi irrota? Ohessa kuva.
          Tosta kohtaa irtoaa, eli toi lautanen lähtee mukaan. Kampeamalla lautasesta pitäisi lähtä, mutta sitten alumiinitapin katkeaminen korin sisään on mahdollista, jopa todennäköistä. Mutta eipä siinä ihmeitä tarvi että sen saa sieltä kaivettua.

          Itse laitoin rekkarin puslan reijästä ja siitä nitkuttelin, ja tukivarresta rautakangella, niin lähti. Toiselta puolelta kampesin juurikin tuon lautasen päältä niin irtos mutta tappi katkes.
          Last edited by Haukkis; 04-07-2009, 14:26.

          Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1855
            • Lappeenranta, Finland

            #20
            Originally posted by Haukkis View Post
            Tosta kohtaa irtoaa, eli toi lautanen lähtee mukaan. Kampeamalla lautasesta pitäisi lähtä, mutta sitten alumiinitapin katkeaminen korin sisään on mahdollista, jopa todennäköistä. Mutta eipä siinä ihmeitä tarvi että sen saa sieltä kaivettua.

            Itse laitoin rekkarin puslan reijästä ja siitä nitkuttelin, ja tukivarresta rautakangella, niin lähti. Toiselta puolelta kampesin juurikin tuon lautasen päältä niin irtos mutta tappi katkes.
            On kammettu pitkällä varrella, kiilattu, hakattu, väännetty, murjottu, kiroiltu, nitkutettu, rynkytetty, ruiskittu crc:tä... Ei hievahdakaan, eikä edes katkea, kumi vaan antaa periksi, mutta keskiholkki on totaalisen juuttunut. Pikkasen nyt on homma jumissa...

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            • LiLHezz
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 647
              • Pilpala / Riihimäki

              #21
              Originally posted by 525iiäxä View Post
              On kammettu pitkällä varrella, kiilattu, hakattu, väännetty, murjottu, kiroiltu, nitkutettu, rynkytetty, ruiskittu crc:tä... Ei hievahdakaan, eikä edes katkea, kumi vaan antaa periksi, mutta keskiholkki on totaalisen juuttunut. Pikkasen nyt on homma jumissa...
              Reippaasti lämpöä ja isoa lekaa ni kyllä varmasti irtoo
              Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

              E30 325iXA Touring
              Lizzy - '82
              Jättiprojekti

              Comment

              • He_xu
                Newbiemmer
                • Aug 2008
                • 7
                • Tampere

                #22
                Kannatta hakata sitä puslan keskellä olevaa alumiini palikkaa jollain tai jonkun tuurnan avulla. Se ainakin auttoi ittellä ku tos pari kk:sitten vaihoin noi puslat. Mut älä vaan telo siitä pultista kierteitä! :P Paras olis ku toinen kampee kelkkaa alas ja toinen takois sitä alumiini palikkaa...
                Kuis se ny sillee?:think

                Autot:

                ex: -Sierra -86 2.0is coupe lukolla.(talvilelu), -e30 -87 320/323 Facelift Sedan Alpinweiss "LUMIKKO"
                -Taunus -74 2,8V6 Coupe(rakennelma)

                Comment

                • Haukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 1366
                  • Valkeala

                  #23
                  Tai väännät varrella siitä puslan keskeltä riittävästi, jotta puslan yläpuolella oleva alumiinitappi irtoaa korista viimeistään siinä vaiheessa kun se katkeaa, sen saa sitte hakattua ja porattua irti sieltä korista.

                  Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #24
                    Koitin lukea, mutten saanut täyttä varmuutta, eli olethan nyt kuitenkin lyönyt ne korissa olevat pultit pois? Ennen niiden irroittamista on taatusti hankalampi saada kelkka pois.
                    Olli.

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1855
                      • Lappeenranta, Finland

                      #25
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Koitin lukea, mutten saanut täyttä varmuutta, eli olethan nyt kuitenkin lyönyt ne korissa olevat pultit pois? Ennen niiden irroittamista on taatusti hankalampi saada kelkka pois.
                      On lyöty irti. Kaikkia noita em. keinoja on kokeiltu, paitsi lämpöä. Tarvii vissiin hommata joku lämpölaite tai lyödä lujempaa... Mieluusti tietysti saisi tulla ehjänä ulos kun puslat muuten ovat ihan kunnossa.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • JPK
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2002
                        • 133
                        • Kajaani

                        #26
                        Otin omasta kerran tekemällä kierretapilla kierteen alumiinitapin sisään, sitten väänsin siihen pultin. Sen jälkeen löin reikään sopivalla rautatapilla yläpuolelta tapin pois, lähti helposti, muilla konsteilla ei yrittänytkään.

                        Comment

                        • Mumtsi
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 282
                          • Kotka

                          #27
                          Originally posted by JPK View Post
                          Otin omasta kerran tekemällä kierretapilla kierteen alumiinitapin sisään, sitten väänsin siihen pultin. Sen jälkeen löin reikään sopivalla rautatapilla yläpuolelta tapin pois, lähti helposti, muilla konsteilla ei yrittänytkään.
                          Sama juttu täällä. Kun en ensihätään löytänyt sopivaa kierretappia (M16) niin viilasin tavallisen M16 pultin pään loivasti viistoksi ja löin reikään, sitten pyöritin sisälle. Kyllä se sinne upposi kun pehmoista materiaalia oli. Monta kertaa sai lyödä 2kg moskalla että lähti pois, toinen puoli lähti taas ekalla iskulla.
                          - Isi mikä toi on?
                          - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                          Comment

                          • jmp2002
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 5727
                            • Rovaniemi

                            #28
                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Mieluusti tietysti saisi tulla ehjänä ulos kun puslat muuten ovat ihan kunnossa.
                            ekkö meenaa vaihtaa jos pysyvät ehyenä?? ja tapella vuoden kahen päästä uudestaan?
                            E30 325i Touring -89
                            E30 325i touring -88 m50tbo
                            G20 330e M-Sport -20

                            Comment

                            • 525iiäxä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1855
                              • Lappeenranta, Finland

                              #29
                              Irti!

                              Nonni, kaveri tuli vääntöavuksi niin jopas antoi periksi. Kuskin puolen pusla meni poikki, muuten ei muita vaurioita. Siitähän se ehostus ja säätöpalikoiden hitsaus alkaa.

                              Tästä lähdetään rakentamaan...

                              Volvo V70 2.4T -02
                              E30 323i -84 (taas)

                              Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                              Comment

                              • 525iiäxä
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1855
                                • Lappeenranta, Finland

                                #30
                                Takaisin paikalleen

                                Monta mutkaa oli matkassa, mutta nyt se taas roikkuu paikallaan.

                                Tämmönen siitä tuli

                                Volvo V70 2.4T -02
                                E30 323i -84 (taas)

                                Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎