Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 takakelkan irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1835
    • Lappeenranta, Finland

    E30 takakelkan irrotus

    Searchi ei (taaskaan) toimi, juttua varmaan löytyisi.

    Eli, takakelkka perineen olis tarkoitus tiputtaa alas. Onko siinä mitään kummallista? Kelkan pultit irti, perä irti kannakkeesta, iskarit irti alapäästä, jarrukamat irti, pakoputki edestä pois, vetoakselit perästä irti ja kardaani perästä irti. Oliskos se siinä?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    Siinäpä se, nopeusmittarin liitin irti (ja absin anturi jos on) - noin äkkiä ajateltuna.
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      #3
      Kannattaa tarkistaa että ei oo yhdysputkea tankissa siinä "tankkien" välissä.
      Ei kait tossa muuta huomioitavaa ole..
      kaveri on ihan hyvä olla hommassa
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16364
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by 525iiäxä View Post
        Searchi ei (taaskaan) toimi, juttua varmaan löytyisi.

        Eli, takakelkka perineen olis tarkoitus tiputtaa alas. Onko siinä mitään kummallista? Kelkan pultit irti, perä irti kannakkeesta, iskarit irti alapäästä, jarrukamat irti, pakoputki edestä pois, vetoakselit perästä irti ja kardaani perästä irti. Oliskos se siinä?
        Juuh, vetareita ei tosin tarvi irrottaa kun tukivarret tulee kuitenkin mukana...

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1835
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Juuh, vetareita ei tosin tarvi irrottaa kun tukivarret tulee kuitenkin mukana...
          Totta

          Nostin jo perän pukkien päälle jä vähän ryömin alla zoomailemassa. Vakaaja siellä on myös irroitettavana. Eihän se kokonaisuudessaan niin pahalta hommalta näytäkään kuin ehkä ensi silmäyksellä voisi kuvitella.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            #6
            Originally posted by 525iiäxä View Post
            Totta

            Nostin jo perän pukkien päälle jä vähän ryömin alla zoomailemassa. Vakaaja siellä on myös irroitettavana. Eihän se kokonaisuudessaan niin pahalta hommalta näytäkään kuin ehkä ensi silmäyksellä voisi kuvitella.
            Vanhemmissa malleissa vaan on toi tankkien yhdysputki.

            Käkkärivaijerit,jarruputket,pois tieltä
            Sitten kun tiputtaa tota akselia niin poikkipalkkia laskiessa kannattaa varoa ettei puslien yläpäät katkea korin sisään 1cm pätkä on siitä puslasta korin "sisällä" olettaen että siellä on vielä orkkis kumipuslat paikallaan.

            Vakaaja irti siitä koiranluun "poikittaispultista" ei sieltä kynkän alapuolelta ettet vahingossa kiertämällä katkase sitä tankoa, se kun on alumiinia.



            Viimeviikolla itellä oli taka-akseli lattialla kun vaihoin noita päätypuslia
            Tangot poikki,ja puslien pätkät korin sisässä jumissa
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by Osku View Post

              Viimeviikolla itellä oli taka-akseli lattialla kun vaihoin noita päätypuslia
              Tangot poikki,ja puslien pätkät korin sisässä jumissa
              Porallahan ja taltallahan ne sieltä kaivaa, mutta hidasta on.
              Olli.

              Comment

              • Tzeimi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 2067
                • Banshee - Jyväskylä

                #8
                Äkkiäkös sitä ottaa tankinkin pois ja laittaa ne jarruputketkin uusiksi
                Näin ne hommat lähtee heti lapasesta... Itellä vaan kävi yhden vessan taka-akselijumpan kanssa että viikon päästä tehtiin sitten ne jarruputket Aika vee paikassa se tee
                Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                & 02 tulpo saniteetti dyno




                Älä väkisin, ota isompi vasara.
                If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                Comment

                • Jigsaw
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2007
                  • 420
                  • Haapajärvi

                  #9
                  Originally posted by Rocla View Post
                  Porallahan ja taltallahan ne sieltä kaivaa, mutta hidasta on.
                  itse otin pillit käteen ja 500l suuttimen ja annoin lämpöä ja hellyyttä niin tippuivat käsille kun ensin otti sulaneen kumin sieltä pois.
                  E34 M5 -89 s38b36 Macaoblau Metallic

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1835
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Nonii, homma etenee hissukseen. Tavaraa on purettu pois edestä yhtä sun toista. Ihan en päässyt käsitykseen, miten ton kardaanin kanssa kantsis tehdä? Saako sen peräosan irti tukilaakerin takaa niistä booreista vai mikä olis paras tapa. :think

                    Ainoat toistaiseksi jumittavat pultit ovat ison puslan tukipeltikäikäleen kuusiokolot helmassa apukuskin puolella. Parempi avain vain niin eiköhän nekin irtoa.

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • LiLHezz
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 647
                      • Pilpala / Riihimäki

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Nonii, homma etenee hissukseen. Tavaraa on purettu pois edestä yhtä sun toista. Ihan en päässyt käsitykseen, miten ton kardaanin kanssa kantsis tehdä? Saako sen peräosan irti tukilaakerin takaa niistä booreista vai mikä olis paras tapa. :think

                      Ainoat toistaiseksi jumittavat pultit ovat ison puslan tukipeltikäikäleen kuusiokolot helmassa apukuskin puolella. Parempi avain vain niin eiköhän nekin irtoa.
                      Ite otin ainaki kardaanin perästä vaan irti.. siin on se "liuku" ni se menee pikkasen eteenpäin, pois apurungon tieltä.
                      Vanha viidakon laki "jos etuveto olis parempi ku takaveto ni vormulatki vetäis eestä.. ne on nääs haitekkiä"

                      E30 325iXA Touring
                      Lizzy - '82
                      Jättiprojekti

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        #12
                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Nonii, homma etenee hissukseen. Tavaraa on purettu pois edestä yhtä sun toista. Ihan en päässyt käsitykseen, miten ton kardaanin kanssa kantsis tehdä? Saako sen peräosan irti tukilaakerin takaa niistä booreista vai mikä olis paras tapa. :think

                        Ainoat toistaiseksi jumittavat pultit ovat ison puslan tukipeltikäikäleen kuusiokolot helmassa apukuskin puolella. Parempi avain vain niin eiköhän nekin irtoa.
                        Lyöt siihen ylikokosen torx hylsyn ja väännät jos ei kuusiokololla lähe.. sitten jos ei auta tuokaan niin rälläkällä vaan kylmästi poikki
                        Ensin kannattaa antaa vähän moukkua noille pulteille

                        Ite katkasin kuusiokolot ja rälläköin kierreosan pois ja uudet M8 läpipultit kasatessa.
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          #13
                          Originally posted by 525iiäxä View Post
                          Nonii, homma etenee hissukseen. Tavaraa on purettu pois edestä yhtä sun toista. Ihan en päässyt käsitykseen, miten ton kardaanin kanssa kantsis tehdä? Saako sen peräosan irti tukilaakerin takaa niistä booreista vai mikä olis paras tapa. :think

                          Ainoat toistaiseksi jumittavat pultit ovat ison puslan tukipeltikäikäleen kuusiokolot helmassa apukuskin puolella. Parempi avain vain niin eiköhän nekin irtoa.
                          Jos päätät "katkaista" kardaanin siitä boori kohdasta, merkitse hyvin, että saat liitettyä sen kasaan samoille booreille. Muuten menee kardaanin tasapainoitus pieleen.
                          Ja jos on tarkoitus ottaa vetoakselit pois, niin kannattaa ampua ne mutterit auki vielä kun auto on pyörillään ja kardaani kiinni.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • 525iiäxä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2005
                            • 1835
                            • Lappeenranta, Finland

                            #14
                            Originally posted by LiLHezz View Post
                            Ite otin ainaki kardaanin perästä vaan irti.. siin on se "liuku" ni se menee pikkasen eteenpäin, pois apurungon tieltä.
                            Liittyykö tähän joku jekku? Tänään oli taas pitkästä aikaa mahis touhuta auton alla ja nyt on enää kardaanista kiinni. Pultit on peräpäästä irti, mutta en saa kankea liukumaan eteenpäin yhtään. Kiersin sen kaulusmutterinkin ihan irralleen, mutta ei hievahdakaan. Joku kumimainen muhvi sen mutterin alla on, sekö siinä kanittaa. Ei kehtais millään ryhtyä irrottamaan koko kankea.

                            Volvo V70 2.4T -02
                            E30 323i -84 (taas)

                            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                            Comment

                            • Haukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 1366
                              • Valkeala

                              #15
                              Originally posted by 525iiäxä View Post
                              Liittyykö tähän joku jekku? Tänään oli taas pitkästä aikaa mahis touhuta auton alla ja nyt on enää kardaanista kiinni. Pultit on peräpäästä irti, mutta en saa kankea liukumaan eteenpäin yhtään. Kiersin sen kaulusmutterinkin ihan irralleen, mutta ei hievahdakaan. Joku kumimainen muhvi sen mutterin alla on, sekö siinä kanittaa. Ei kehtais millään ryhtyä irrottamaan koko kankea.
                              Itse irrotin tänään omasta taka-apurungon kaikkineen. Ei mahtunut tulemaan pelkällä kardaanin ja perän välisten pulttien irroituksella, otin pakoputken lämpösuojan irti ja tukilaakerin pultit irti niin sitten kääntyi kardaani sen verran alaspäin, että sai poikkipalkin laskettua tarpeeksi alas jotta mahtuu vetämään taaksepäin ja pois.

                              Eipä tuo mikään paha homma ollut kun teki, on vaan pelännyt hirveetä työmäärää niin ei ole tullut aikasemmin tehtyä

                              Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎