Välikommenttina pakko todeta että kyllä joku ainakin seuraa tarkkana tämän 'projektin' etenemistä. Joten jatka samaan hyvään malliin eli yksityiskohtaista kirjoittelua työvaiheista
Ajattelin tehdä vastaavanlaisen projektin talvella, ja kaikki neuvot tulevat kyllä tarpeeseen :shock: :lol:
Samanlaista ongelmaa oli täälläkin suunnalla alkukesästä. Teboilin ATF öljyt käytännössä valuivat pihalle sitä mukaa ku kaatoi. Öljyä meni ~säiliöllinen/pari päivää. Laskin tuota teboilia varmaan kolme litraa tehostimen läpi pihalle kunnes tajusin vaihtaa öljymerkkiä. Iskin Shellin ATF:t sisään ja tilanne parani huomattavasti. Nyt säiliöllisellä ajoi jopa viikon. Mutta edelleen öljyä kului.
Seuraavaksi ostin varaosapuljusta stefojen pehmittäjäainetta (vai mitä lie olikaan). Ohjaustehostimeen tarkoitettua kuitenkin. Tämä ihme litku tuntuisi jopa toimivan. Yleensä näistä magicwonder tuotteista ei ole mihinkään, mutta tämän kohdalla kyllä yllätyin. Nyt on öljyt pysynyt sisällä, joten taitaa meikäläisen kohdalta jäädä tehostimen huolto-operaatio.
Kannattaa kokeilla, jos ei ole mielenkiintoa alkaa remppaamaan tehostinta.
Välikommenttina pakko todeta että kyllä joku ainakin seuraa tarkkana tämän 'projektin' etenemistä. Joten jatka samaan hyvään malliin eli yksityiskohtaista kirjoittelua työvaiheista
Ajattelin tehdä vastaavanlaisen projektin talvella, ja kaikki neuvot tulevat kyllä tarpeeseen :shock: :lol:
Samaa mieltä, esimerkillisen hyvin kommentoitu ja kuvitettu eteneminen .
Yksi osio, mitä tänne kenties kaivattaisiin, olisi juuri tälläiset ohjeet omassa "karsinassaan". "Kirjasto", josta voisi kaivaa tälläisia hyvin dokumentoitu ja käyttökelpoisia ohjeita. Toki siten, että vain tietyillä henkilöillä (administraattorit) olisi oikeus ne sinne laittaa. Ohjeet kulkisivat heidän kauttaan, ja kun hyväksytty "kirjastoon", editointioikeus "kirjailijalla" ja administraattoreilla.
Tällä tavalla jäisi paljon turhia kysymyksiä pois, ohjeet kun voisi kaivaa kirjastosta.
Kannattaa kokeilla, jos ei ole mielenkiintoa alkaa remppaamaan tehostinta.
Joillakin on vaan koko hammastanko väljä, mutta ei vuoda :shock: Ajattelin ostaa talven aikana toinen käytetty ja teettää siihen nopeampi ohjaus sekä korjata se tuolla BMW alkuperäis-korjaussarjalla.
Ei oo tällä hetkellä kovin mukava ajella kun jarruttaa motarilla vähän kovemmassa vauhdissa niin ei kaks kaistaa riitä jos vähänkin on uria :shock: :lol: Eli jos näätte mut liikenteessä niin älkää tulko lähelle
Saa varmaan Donilta sitten pyydellä apuja kun prosessi on ajankohtainen :roll:
Minusta toi 113€ tiivistesarjasta ei kuulosta pahalta, jos se sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet sun muut tykötarpeet. Jos kampe on muuten kunnossa (ei väljää yms.), mutta vain vuotaa, saa sillä aikaan uutta vastaavan "ohjausyksikön".
Toki se vaatii aikaa ja vaivaa (ei liene kovin helppo irroitettava), mutta tokkopa nyt noilla aikaansaaduilla ohjeilla kovin ylitsepääsemätön urakka ole.
Minusta toi 113€ tiivistesarjasta ei kuulosta pahalta, jos se sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet sun muut tykötarpeet. Jos kampe on muuten kunnossa (ei väljää yms.), mutta vain vuotaa, saa sillä aikaan uutta vastaavan "ohjausyksikön".
Itse näin tarpeelliseksi vaihtaa o-renkaat ja stefat. BMW:n tiivistesarjan mukana tulee tietysti _kaikki_ tiivisteet.
Stefat.
-2 kpl 26 * 35 * 7
-1 kpl 24 * 37 * 7
-1 kpl 20 * 30 * 5
-1 kpl 19.05 x 33.33 x 7.91 Tämä stefa on pumpunakselille. 19.05mm akseli halkasialla löytyy, korkeuskin passaa mutta ulkohalkasia on 31.75mm tai 34.92mm. Ei löydy mistään 33.33mm ulkohalkasialla olevaan stefaa. Olen kysynyt ramikro, tiivistekeskus, freudenberg, busakshamban ja kraftekiltä. Jos ei tuota stefaa saa BMW:ltäkään erikseen ostettua, niin hankin sen 34.92mm ulkohalkasialla olevan stefan ja pyöräytän pumppua sorvissa. 1.59mm suurempi reikä mahtuu huvin pumppuun.
O-renkaat.
Päivitän o-renkaiden koot tänne, kun nään laskun.
Laitan myös stefojen/o-renkaiden hinnat. Stefat ja o-renkaat löyty Ramikrolta Masalasta.
Te jotka joskus meinaatte huoltaa tehostajan. Menkää suoraan BMW:lle ja ostakaa tiivistesarja. Ei tarvitse ajaa paikasta toiseen saamatta oikeita osia.
Koekäyttöä lähipäivinä. Toivotaan että pysyy nesteet oikeissa paikoissa.
Joillakin on vaan koko hammastanko väljä, mutta ei vuoda :shock:
Saakos tota hammastangon väljyyttä fixattua? :oops:
Ja Doni, teetkö jonkinlaisen raportin / artikkelin tuosta hommasta, voisi olla hyödyllinen (jospa sitä talvella vaikka tekis saman).
Ainakin lopputulos näyttää tod. hyvältä jos vielä toimiikin
Tuli vielä mieleen, että mistäs tuo tehostin ottaa voimansa, ts. miten moottori pyörittää tehostimen pumppua? (Auto 60km päässä, ei pääse itse ihmettelemään..)
Ja Doni, teetkö jonkinlaisen raportin / artikkelin tuosta hommasta, voisi olla hyödyllinen (jospa sitä talvella vaikka tekis saman).
Ainakin lopputulos näyttää tod. hyvältä jos vielä toimiikin
Kyllä tekisin artikkelin/raportin jos jostain löytyisi aikaa.
Tuli vielä mieleen, että mistäs tuo tehostin ottaa voimansa, ts. miten moottori pyörittää tehostimen pumppua? (Auto 60km päässä, ei pääse itse ihmettelemään..)
Kampuran päässä hihnalevy josta hihnalla sitten tehosimenpumpun hihnalevyyn. Sieltä se voima tulee.
Sellanen kysymys tuli vielä mieleen, että meikäläisellä täristää ohjaus prkleesti jarruttaessa (jarrut ei täristä (poljin ei pompi)) mutta ratti siis tärisee, raidetangosta alan vikaa etsimään, osaako kukaan sanoa mikä siinä voisi olla särki? Vai pistänkö samantien "uuden" hammastangon hilppeineen?
Sellanen kysymys tuli vielä mieleen, että meikäläisellä täristää ohjaus prkleesti jarruttaessa (jarrut ei täristä (poljin ei pompi)) mutta ratti siis tärisee, raidetangosta alan vikaa etsimään, osaako kukaan sanoa mikä siinä voisi olla särki? Vai pistänkö samantien "uuden" hammastangon hilppeineen?
Moi, Jonsku
Väljyyttä pystysuunnassa ei saa fiksattua. Siellä on pronssiset puslat jotka ovat kuluneet jos on pystysuunnassa kulumaa, eikä niitä kuulemma saa vaihdettua.. Mullakin on täsmälleen samat oireet. Paitsi että nyt on jarrulevytkin kierot :lol:
Sulla voi olla myös levyt kierot.. Ei poljin mullakaan pompi.. Mutta rupes tuntumaan ratissa ratasession jälkeen kotimatkalla ja jarrut vinkuu kaupunkiajossa, sekä kun jarruttaa hidastumisvoima on sellainen sykemäinen hitaissa nopeuksissa.. Eli levut kierot. Ihme kyllä ei tunnu lainkaan polkimessa.
Päädyn kyllä joko vähän käytettyyn tai uuteen itse. Tota mun ai ainakaan kannata ruveta korjaamaan. Kuulemma finito loppu slut.
Vaeltaako auto motarilla urissa pahasti? Eli tuntuuko kuin auto itse ohjailee aina välillä.. :shock:
Väljyyttä pystysuunnassa ei saa fiksattua. Siellä on pronssiset puslat jotka ovat kuluneet jos on pystysuunnassa kulumaa, eikä niitä kuulemma saa vaihdettua..
Jahas, selvispä tämäkin. Noh pitääpä ostaa käytetty ja lyödä uudet tiivisteet sisään...
Mullakin on täsmälleen samat oireet. Paitsi että nyt on jarrulevytkin kierot :lol:
Sulla voi olla myös levyt kierot.. Ei poljin mullakaan pompi.. Mutta rupes tuntumaan ratissa ratasession jälkeen kotimatkalla ja jarrut vinkuu kaupunkiajossa, sekä kun jarruttaa hidastumisvoima on sellainen sykemäinen hitaissa nopeuksissa.. Eli levut kierot. Ihme kyllä ei tunnu lainkaan polkimessa.
Vaeltaako auto motarilla urissa pahasti? Eli tuntuuko kuin auto itse ohjailee aina välillä.. :shock:
Levyillä ei ole paljoa ajettu, eikä mitään suurempia paniikkijarrutuksia tehty, mutta eipä voi tietää varmasti..
Kyllä :!: Auto vaeltelee niin prkleesti, varsinkin jarruttaessa tahtoo mennä minne sattuu.. toivon mukaan ei enää tämän talven jälkeen :wink:
Levyillä ei ole paljoa ajettu, eikä mitään suurempia paniikkijarrutuksia tehty, mutta eipä voi tietää varmasti..
Kyllä :!: Auto vaeltelee niin prkleesti, varsinkin jarruttaessa tahtoo mennä minne sattuu.. toivon mukaan ei enää tämän talven jälkeen :wink:
Oliko kenties Motonet levyt :roll: ultra-high quality :shock:
Meinasin just sanoo kans että etenkin jarrutuksissa pitäisi huomata ton vaeltamisen. Sillon raidetankoon kohdistuu sellaisia voimia yhdistettynä vielä uriseen tiehen että varmasti vetelee jos hammastangossa on väljyyttä. Ajelet suoralla tiellä jossa ei uria tai tie ei ole kalteva niin ei välttämättä juuri silloin vetele. Vaikka jarruttaakin.
Mulla on semmonen teoria että koska hammastanko on väljä, ei kierot (jossain määrin) levyt välttämättä tunnu polkimessa, koska itse raidetanko pääsee senverran liikkumaan väljyyden vuoksi että se "imee" sen tärinan jotka kierot levyt tekee. (välittäen myös tärinän rattiin saakka) Näin ollen se sekoittaa ohjausta pahasti etenkin kun jarruttaa samalla. Tiedä sitten paljonko mikäkin väljyys vaikuttaa mihin. Luulisi että sivuttainen väljyys hammastangossa vaikuttaisi enemmän tähän kuin pystyväljyys..
Edelliset levyt meni mulla kans kieroksi, ja kun vaihdoin uusiin niin mielestäni auto oli rauhallisempi jarrutuksissa, ei vedelly yhtä pahasti joka suuntaan. Toisaalta vetelee se ilmankin jarrujen painamista, mutta jarruttaessa se tuntuu eniten
Tämä koko juttu on sitten pelkkää mutua, joten viisaammat korjatkaa jos olen väärässä :idea:
Toikin ettei niitä bushinseja saa vaihdettua on myös ns. mutu-tietoa, tosin asiantuntijatietoa. Tuskin kannattaa väljän hammastangon remppaaminen, vaikka se jollain tavalla onnistuisikin..
Comment