Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ohjaustehostimen huolto, apua tarvitaan; 31.5.2006 postaus #35, taas toimii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2841
    • Kyrsälä

    #16
    Nyt on tehostaja lopullisesti osissa. Uudet stefat, orenkaat ja takasin kasaan.

    Tehostajapumpun jalka pitää jostain vielä löytää.


    Doni - - - 325i '11.87
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • RiiQuu
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1367

      #17
      Välikommenttina pakko todeta että kyllä joku ainakin seuraa tarkkana tämän 'projektin' etenemistä. Joten jatka samaan hyvään malliin eli yksityiskohtaista kirjoittelua työvaiheista

      Ajattelin tehdä vastaavanlaisen projektin talvella, ja kaikki neuvot tulevat kyllä tarpeeseen :shock: :lol:
      Originally posted by Karhu
      Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
      E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
      E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
      G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
      "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

      Comment

      • Maza
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 4319
        • Kannus/Kokkola

        #18
        Samanlaista ongelmaa oli täälläkin suunnalla alkukesästä. Teboilin ATF öljyt käytännössä valuivat pihalle sitä mukaa ku kaatoi. Öljyä meni ~säiliöllinen/pari päivää. Laskin tuota teboilia varmaan kolme litraa tehostimen läpi pihalle kunnes tajusin vaihtaa öljymerkkiä. Iskin Shellin ATF:t sisään ja tilanne parani huomattavasti. Nyt säiliöllisellä ajoi jopa viikon. Mutta edelleen öljyä kului.

        Seuraavaksi ostin varaosapuljusta stefojen pehmittäjäainetta (vai mitä lie olikaan). Ohjaustehostimeen tarkoitettua kuitenkin. Tämä ihme litku tuntuisi jopa toimivan. Yleensä näistä magicwonder tuotteista ei ole mihinkään, mutta tämän kohdalla kyllä yllätyin. Nyt on öljyt pysynyt sisällä, joten taitaa meikäläisen kohdalta jäädä tehostimen huolto-operaatio.

        Kannattaa kokeilla, jos ei ole mielenkiintoa alkaa remppaamaan tehostinta.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #19
          Originally posted by RiiQuu
          Välikommenttina pakko todeta että kyllä joku ainakin seuraa tarkkana tämän 'projektin' etenemistä. Joten jatka samaan hyvään malliin eli yksityiskohtaista kirjoittelua työvaiheista

          Ajattelin tehdä vastaavanlaisen projektin talvella, ja kaikki neuvot tulevat kyllä tarpeeseen :shock: :lol:
          Samaa mieltä, esimerkillisen hyvin kommentoitu ja kuvitettu eteneminen .

          Yksi osio, mitä tänne kenties kaivattaisiin, olisi juuri tälläiset ohjeet omassa "karsinassaan". "Kirjasto", josta voisi kaivaa tälläisia hyvin dokumentoitu ja käyttökelpoisia ohjeita. Toki siten, että vain tietyillä henkilöillä (administraattorit) olisi oikeus ne sinne laittaa. Ohjeet kulkisivat heidän kauttaan, ja kun hyväksytty "kirjastoon", editointioikeus "kirjailijalla" ja administraattoreilla.

          Tällä tavalla jäisi paljon turhia kysymyksiä pois, ohjeet kun voisi kaivaa kirjastosta.

          t: Timo

          Comment

          • RiiQuu
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1367

            #20
            Originally posted by Maza
            Kannattaa kokeilla, jos ei ole mielenkiintoa alkaa remppaamaan tehostinta.
            Joillakin on vaan koko hammastanko väljä, mutta ei vuoda :shock: Ajattelin ostaa talven aikana toinen käytetty ja teettää siihen nopeampi ohjaus sekä korjata se tuolla BMW alkuperäis-korjaussarjalla.

            Ei oo tällä hetkellä kovin mukava ajella kun jarruttaa motarilla vähän kovemmassa vauhdissa niin ei kaks kaistaa riitä jos vähänkin on uria :shock: :lol: Eli jos näätte mut liikenteessä niin älkää tulko lähelle

            Saa varmaan Donilta sitten pyydellä apuja kun prosessi on ajankohtainen :roll:
            Originally posted by Karhu
            Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
            E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
            E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
            G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
            "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4319
              • Kannus/Kokkola

              #21
              Joillakin on vaan koko hammastanko väljä, mutta ei vuoda
              Ohhoh.. voiko siinä niinkin käydä... :lol: No sitten on ehkä syytä tosiaan ottaa tarkempaan tutkintaan.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                Minusta toi 113€ tiivistesarjasta ei kuulosta pahalta, jos se sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet sun muut tykötarpeet. Jos kampe on muuten kunnossa (ei väljää yms.), mutta vain vuotaa, saa sillä aikaan uutta vastaavan "ohjausyksikön".

                Toki se vaatii aikaa ja vaivaa (ei liene kovin helppo irroitettava), mutta tokkopa nyt noilla aikaansaaduilla ohjeilla kovin ylitsepääsemätön urakka ole.

                t: Timo

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2841
                  • Kyrsälä

                  #23
                  Originally posted by tihuovin
                  Minusta toi 113€ tiivistesarjasta ei kuulosta pahalta, jos se sisältää kaikki tarvittavat tiivisteet sun muut tykötarpeet. Jos kampe on muuten kunnossa (ei väljää yms.), mutta vain vuotaa, saa sillä aikaan uutta vastaavan "ohjausyksikön".
                  Itse näin tarpeelliseksi vaihtaa o-renkaat ja stefat. BMW:n tiivistesarjan mukana tulee tietysti _kaikki_ tiivisteet.

                  Stefat.
                  -2 kpl 26 * 35 * 7
                  -1 kpl 24 * 37 * 7
                  -1 kpl 20 * 30 * 5
                  -1 kpl 19.05 x 33.33 x 7.91 Tämä stefa on pumpunakselille. 19.05mm akseli halkasialla löytyy, korkeuskin passaa mutta ulkohalkasia on 31.75mm tai 34.92mm. Ei löydy mistään 33.33mm ulkohalkasialla olevaan stefaa. Olen kysynyt ramikro, tiivistekeskus, freudenberg, busakshamban ja kraftekiltä. Jos ei tuota stefaa saa BMW:ltäkään erikseen ostettua, niin hankin sen 34.92mm ulkohalkasialla olevan stefan ja pyöräytän pumppua sorvissa. 1.59mm suurempi reikä mahtuu huvin pumppuun.

                  O-renkaat.
                  Päivitän o-renkaiden koot tänne, kun nään laskun.

                  Laitan myös stefojen/o-renkaiden hinnat. Stefat ja o-renkaat löyty Ramikrolta Masalasta.

                  Doni - - - 325i '11.87
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2841
                    • Kyrsälä

                    #24
                    Alkaa olemaan tehostinhuolto valmis.

                    Te jotka joskus meinaatte huoltaa tehostajan. Menkää suoraan BMW:lle ja ostakaa tiivistesarja. Ei tarvitse ajaa paikasta toiseen saamatta oikeita osia.

                    Koekäyttöä lähipäivinä. Toivotaan että pysyy nesteet oikeissa paikoissa.





                    Kuvat suurempina.




                    Doni - - - 325i 2D '11.87
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by RiiQuu
                      Joillakin on vaan koko hammastanko väljä, mutta ei vuoda :shock:
                      Saakos tota hammastangon väljyyttä fixattua? :oops:

                      Ja Doni, teetkö jonkinlaisen raportin / artikkelin tuosta hommasta, voisi olla hyödyllinen (jospa sitä talvella vaikka tekis saman).
                      Ainakin lopputulos näyttää tod. hyvältä jos vielä toimiikin

                      Tuli vielä mieleen, että mistäs tuo tehostin ottaa voimansa, ts. miten moottori pyörittää tehostimen pumppua? (Auto 60km päässä, ei pääse itse ihmettelemään..)
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2841
                        • Kyrsälä

                        #26
                        Originally posted by Jonsku

                        Ja Doni, teetkö jonkinlaisen raportin / artikkelin tuosta hommasta, voisi olla hyödyllinen (jospa sitä talvella vaikka tekis saman).
                        Ainakin lopputulos näyttää tod. hyvältä jos vielä toimiikin
                        Kyllä tekisin artikkelin/raportin jos jostain löytyisi aikaa.

                        Tuli vielä mieleen, että mistäs tuo tehostin ottaa voimansa, ts. miten moottori pyörittää tehostimen pumppua? (Auto 60km päässä, ei pääse itse ihmettelemään..)
                        Kampuran päässä hihnalevy josta hihnalla sitten tehosimenpumpun hihnalevyyn. Sieltä se voima tulee.

                        Doni - - -325i 2D '11.87[/quote]
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #27
                          Sellanen kysymys tuli vielä mieleen, että meikäläisellä täristää ohjaus prkleesti jarruttaessa (jarrut ei täristä (poljin ei pompi)) mutta ratti siis tärisee, raidetangosta alan vikaa etsimään, osaako kukaan sanoa mikä siinä voisi olla särki? Vai pistänkö samantien "uuden" hammastangon hilppeineen?
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • RiiQuu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1367

                            #28
                            Originally posted by Jonsku
                            Sellanen kysymys tuli vielä mieleen, että meikäläisellä täristää ohjaus prkleesti jarruttaessa (jarrut ei täristä (poljin ei pompi)) mutta ratti siis tärisee, raidetangosta alan vikaa etsimään, osaako kukaan sanoa mikä siinä voisi olla särki? Vai pistänkö samantien "uuden" hammastangon hilppeineen?
                            Moi, Jonsku

                            Väljyyttä pystysuunnassa ei saa fiksattua. Siellä on pronssiset puslat jotka ovat kuluneet jos on pystysuunnassa kulumaa, eikä niitä kuulemma saa vaihdettua.. Mullakin on täsmälleen samat oireet. Paitsi että nyt on jarrulevytkin kierot :lol:

                            Sulla voi olla myös levyt kierot.. Ei poljin mullakaan pompi.. Mutta rupes tuntumaan ratissa ratasession jälkeen kotimatkalla ja jarrut vinkuu kaupunkiajossa, sekä kun jarruttaa hidastumisvoima on sellainen sykemäinen hitaissa nopeuksissa.. Eli levut kierot. Ihme kyllä ei tunnu lainkaan polkimessa.

                            Päädyn kyllä joko vähän käytettyyn tai uuteen itse. Tota mun ai ainakaan kannata ruveta korjaamaan. Kuulemma finito loppu slut.

                            Vaeltaako auto motarilla urissa pahasti? Eli tuntuuko kuin auto itse ohjailee aina välillä.. :shock:
                            Originally posted by Karhu
                            Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
                            E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
                            E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                            G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
                            "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

                            Comment

                            • Jonsku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 4645
                              • Tuusula

                              #29
                              Originally posted by RiiQuu
                              Väljyyttä pystysuunnassa ei saa fiksattua. Siellä on pronssiset puslat jotka ovat kuluneet jos on pystysuunnassa kulumaa, eikä niitä kuulemma saa vaihdettua..
                              Jahas, selvispä tämäkin. Noh pitääpä ostaa käytetty ja lyödä uudet tiivisteet sisään...

                              Mullakin on täsmälleen samat oireet. Paitsi että nyt on jarrulevytkin kierot :lol:
                              Sulla voi olla myös levyt kierot.. Ei poljin mullakaan pompi.. Mutta rupes tuntumaan ratissa ratasession jälkeen kotimatkalla ja jarrut vinkuu kaupunkiajossa, sekä kun jarruttaa hidastumisvoima on sellainen sykemäinen hitaissa nopeuksissa.. Eli levut kierot. Ihme kyllä ei tunnu lainkaan polkimessa.
                              Vaeltaako auto motarilla urissa pahasti? Eli tuntuuko kuin auto itse ohjailee aina välillä.. :shock:
                              Levyillä ei ole paljoa ajettu, eikä mitään suurempia paniikkijarrutuksia tehty, mutta eipä voi tietää varmasti..
                              Kyllä :!: Auto vaeltelee niin prkleesti, varsinkin jarruttaessa tahtoo mennä minne sattuu.. toivon mukaan ei enää tämän talven jälkeen :wink:
                              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                              ex. Alpina D10 Touring #33/94
                              ... and many more

                              Comment

                              • RiiQuu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 1367

                                #30
                                Originally posted by Jonsku
                                Levyillä ei ole paljoa ajettu, eikä mitään suurempia paniikkijarrutuksia tehty, mutta eipä voi tietää varmasti..
                                Kyllä :!: Auto vaeltelee niin prkleesti, varsinkin jarruttaessa tahtoo mennä minne sattuu.. toivon mukaan ei enää tämän talven jälkeen :wink:
                                Oliko kenties Motonet levyt :roll: ultra-high quality :shock:

                                Meinasin just sanoo kans että etenkin jarrutuksissa pitäisi huomata ton vaeltamisen. Sillon raidetankoon kohdistuu sellaisia voimia yhdistettynä vielä uriseen tiehen että varmasti vetelee jos hammastangossa on väljyyttä. Ajelet suoralla tiellä jossa ei uria tai tie ei ole kalteva niin ei välttämättä juuri silloin vetele. Vaikka jarruttaakin.

                                Mulla on semmonen teoria että koska hammastanko on väljä, ei kierot (jossain määrin) levyt välttämättä tunnu polkimessa, koska itse raidetanko pääsee senverran liikkumaan väljyyden vuoksi että se "imee" sen tärinan jotka kierot levyt tekee. (välittäen myös tärinän rattiin saakka) Näin ollen se sekoittaa ohjausta pahasti etenkin kun jarruttaa samalla. Tiedä sitten paljonko mikäkin väljyys vaikuttaa mihin. Luulisi että sivuttainen väljyys hammastangossa vaikuttaisi enemmän tähän kuin pystyväljyys..

                                Edelliset levyt meni mulla kans kieroksi, ja kun vaihdoin uusiin niin mielestäni auto oli rauhallisempi jarrutuksissa, ei vedelly yhtä pahasti joka suuntaan. Toisaalta vetelee se ilmankin jarrujen painamista, mutta jarruttaessa se tuntuu eniten

                                Tämä koko juttu on sitten pelkkää mutua, joten viisaammat korjatkaa jos olen väärässä :idea:

                                Toikin ettei niitä bushinseja saa vaihdettua on myös ns. mutu-tietoa, tosin asiantuntijatietoa. Tuskin kannattaa väljän hammastangon remppaaminen, vaikka se jollain tavalla onnistuisikin..
                                Originally posted by Karhu
                                Ei rahaa ostaa uudempaa tai tuunata vanhaa - se on siis old school!
                                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
                                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                                G08 iX3 Charged Plus 2021 Volles Batterikiste🔋
                                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎