Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ohjaustehostimen huolto, apua tarvitaan; 31.5.2006 postaus #35, taas toimii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    E30 ohjaustehostimen huolto, apua tarvitaan; 31.5.2006 postaus #35, taas toimii

    On tuo ohjaustehostin pöydällä levällään ja nyt pitäisi tietää mitä pitää vaihtaa. Tehostin ei ole mulla ollut ikinä kiinni. Tiedän että se on jostain vuotanut, mutta en tiedä mistä. Eli kaikki stefat ja kumit on vaihdettava. Missä kaikkialla on stefoja ja miten ne lähtee irti? Tietysti samalla vaihdan raidetangonpäät ja haitarikumit. Tehostimenpumpussa on tietysti stefa akselin päässä. Mutta miten sen saa sieltä pois ja mitä kautta?

    Ihmettelen myös mihin kohtaan ohjaustehostimenpumppu tulee moottorissa. Kenteis samaan kohtaan jossa on ilmastointi kompura ollu?Moottori on M20 325i 11/87.

    Doni - - - 325i '11/87
    Last edited by Doni; 31-05-2006, 19:52.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • BestMotorWith
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 382
    • Hämeenlinna

    #2
    Meinasitko ilman kunnon ohjeita tehä ton homman :shock:
    En ite lähtis tekee.. mut merkkaa sen pyöreen ruuvin(rattiakselin alapäässä) asento et saat sen lopuks samaan asentoon muuten menee ohjaus jäykäks tai kolisee...
    If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

    http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      No raidetangonpäiden vaihto ei ole ongelma. Eikä myöskään haitarikumien. Ja noiden stefojen vaihtoon kysyinkin ohjeita.

      Mutta onkohan tässä vaiheessa liian myöhäistä kysyä, että mikä piti merkata :shock: ja onko tässä vaiheessa hyvä :juo :juo




      Doni - - - 325i 11/87
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        #4
        Eikö kukaan täältä ole koskaan purkanu tuollaista? tai tietäisi mistä saisi räjäytyskuvia/ohjeita tuon tekoon.

        ETK:sta tai TIS:stä ei löydy.

        Doni - - - 325i '11/87
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • G.a.G.m.B.M.W.
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 52

          #5
          1. Mistä koneesta pumppusi on? Onko se M 20 vai jostain muusta? Pumpuissa on nimittäin eroja!

          2. Jos pumppusi on jostain muusta niin unohda se sillä juuri esim M 40 koneen pumppu ei toimi M 20 ja päin vastoin.

          3. Eikös tuo pumppu aukea 4 kpl 8 mm pultin kanssa ja pumppuhan on hammasrataspumppu joten ainoa mikä voi vuotaa ulos pumpusta on akselin stefa.

          4. Pumppu tulee laturin alapuolelle ja osta suosiolla oikea jalka pumppuun. Ei ole meinaa kaunista katsottavaa kun pumppu lähtee tangentin suuntaan kun M 20 pätkii rajoittajaan. Uusi alkuperäinen jalka oli 2 vuotta taaksepäin pultteineen yms hiluineen 38€ eli ei hinnalla pilattu.

          Raidetangon veisin itse suoraan hydrauliikka liikkeeseen ja avaisin siellä, niin saisi tiivisteet yms. heti tilattua ja takuulla oikein.

          Toivottavasti ei ollut masentavaa millään tavoin, pumpusta voin vain todeta että olen itse joskus opetellut tämän kantapään kautta. :oops: :wink:

          Muistaakseni pumpun laipassa on kiilaura eli keskimutteri auki ja ulosvetäjää, sieltä kautta pumpun stefa vaihtunee. Ainakin oikeissa pumpuissa!
          Someone has to take the lead

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            #6
            Originally posted by G.a.G.m.B.M.W.
            1. Mistä koneesta pumppusi on? Onko se M 20 vai jostain muusta? Pumpuissa on nimittäin eroja!
            Pumppu on M20 koneesta.
            2. Jos pumppusi on jostain muusta niin unohda se sillä juuri esim M 40 koneen pumppu ei toimi M 20 ja päin vastoin.
            3. Eikös tuo pumppu aukea 4 kpl 8 mm pultin kanssa ja pumppuhan on hammasrataspumppu joten ainoa mikä voi vuotaa ulos pumpusta on akselin stefa.
            Kyllä se pumppu aukeaa 4kpl M8 pultilla, mutta sieltä sisältä paljastuu sitten se pumppuosa jota en uskaltanu sen enempää sörkkiä. Mutta kait se on purettava aina on kasaan saatu.....jotenkin.
            4. Pumppu tulee laturin alapuolelle ja osta suosiolla oikea jalka pumppuun. Ei ole meinaa kaunista katsottavaa kun pumppu lähtee tangentin suuntaan kun M 20 pätkii rajoittajaan. Uusi alkuperäinen jalka oli 2 vuotta taaksepäin pultteineen yms hiluineen 38€ eli ei hinnalla pilattu.
            Pitää käydy jostain hakee. Tuollaisen voisi tietysti jostain löytää käytettynä, mutta onko etsimisen arvoista.

            Raidetangon veisin itse suoraan hydrauliikka liikkeeseen ja avaisin siellä, niin saisi tiivisteet yms. heti tilattua ja takuulla oikein.
            Siis raidetankoon tulee ne haitarikumit päähän joka pitää öljyt sisällään. Pitäis vaan saada tietää, että missä muualla niitä tiivisteitä on.

            Toivottavasti ei ollut masentavaa millään tavoin, pumpusta voin vain todeta että olen itse joskus opetellut tämän kantapään kautta. :oops: :wink:
            Missä kohtaa olet ite laittanu osat ristiin?

            Muistaakseni pumpun laipassa on kiilaura eli keskimutteri auki ja ulosvetäjää, sieltä kautta pumpun stefa vaihtunee. Ainakin oikeissa pumpuissa!
            Keskimutteri? Laippa jossa on kolme M6 pulttia hihnapyörälle?


            Doni - - - -325i '11/87
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Ei ne haitarikumit ole mitään öljytiivisteitä, ne on suojaa raidetankoa ulkopuoliselta lialta ja pölyltä. Jos sen kumin sisällä on öljyä, niin se on merkki siitä, että raidetanko vuotaa.


              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                #8
                Dodii, eli pumpun stefa irtosi.

                Pumppusta 4xM8 pultit auki ja pumppu halki. Sitten osa kerrallaan pois ja lopuksi paljastuu akselin lukitusprikka. Prikka pois ja akseli valahtaa ulos.

                Nyt enää kysymys, että mitä tiivisteitä uusiksi raidetangosta?


                Doni - - - 325i '11/87
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  #9
                  Originally posted by Bullitt
                  Ei ne haitarikumit ole mitään öljytiivisteitä, ne on suojaa raidetankoa ulkopuoliselta lialta ja pölyltä. Jos sen kumin sisällä on öljyä, niin se on merkki siitä, että raidetanko vuotaa.
                  No tätä on vähän ihmetelty. Että ei se haitarikumi voi sitä öljyy siellä pitää sisällään. Nyt alkaa selvimään. Eli siellä hammastangon ympärillä ei kuulu olla ollenkaan öljyä.

                  Eli nyt pitää purkaa osa johonka ohjausakseli menee sisälle. Ja mistäköhän kohtaa se lähtee purkautumaan?

                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10


                    Tuolla on kuvia, kun joku on purkanut raidetangon. Ei kyllä välttämättä purkaannu samalla tavalla tuo sun tankos.

                    Noissa kuvissa näyttäis olevan joku oikeen bemarin oma tiivistesarja, eli jos tollasia sarjoja on saatavana, niin kyllähän tuollainen huolto pitäis olla mahdollinen.

                    En kyllä tiedä, että miten lähtis purkaantumaan. Korjaamolla pistetään yleensä uusiksi vaan koko paska kerralla. Eiköhän se siitä, kun rauhassa kattelee ja pyörittelee sitä.

                    Itellä on kyllä varmaan joskus edessä sama homma, eli jos jaksat siihen saakka odottaa... No ehkä ei kannata odotella, en oo ihan heti purkamassa omaani.


                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      #11
                      Dodii,

                      Oma on nytten ihan osina. Helppo homma kun sen huomas. Jos joku jossain vaiheessa tarvitsee neuvoja, niin kerron mielelläni. Huomenna metsästämään uusia stefoja ja laakereita. Ei tullut tämäkään ohjaustehostin halvaksi vaikka ostaessa olikin halpa ja tiesin että vuotaa. Mutta kuhan on kasassa (jos on), niin sitte taas pelaa.

                      Stefat, laakerit, raidetangon päät, pumpunhihna ja pumpunjalka.

                      Doni - - - 325i '11/87
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • G.a.G.m.B.M.W.
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2004
                        • 52

                        #12
                        Itse joskus laitoin M 20 koneen tehostajan M 40 koneeseen ja ihmettelin kaikkea vuotoa / ylipainetta / öljyjen "kiehumista" ,kunnes tajusin hakea M 40 pumpun ja vaihtaa sen niin jo toimi. Eli silloin pumppu ja säiliö vuosivat kilpaa ja kuitenkin auto josta purin ko. tehostimen toimi täysin eikä vuotanut öljyä.
                        Hyvä että alkaa hahmottumaan, tuostakin korjauksesta uskon että on vielä monelle hyötyä.
                        Raidetangossahan on sisällä hydraulisylinteri eli lähinnä mitä sen vuodoista tulee mieleen on juuri se että menee sylinteri kainalossa hydr. kauppaan ja ostaa kaikki stefat.
                        Itse sylinterin päädythän on varmaan kierteillä kiinni ja niiden takaa löytyy ensin sylinterin ulkopuolellekin näkyvä pölytiiviste. Varsinainen tiiviste on yleensä kannen sisällä. Tuskin sylinterin männän tiiviste on mennyt, mutta voihan sekin mennä ja päästää öljyä läpi "väärälle" puolelle.
                        Someone has to take the lead

                        Comment

                        • tihuovin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1422
                          • Oulu

                          #13
                          Tuossa "Bullitt"in linkissähän näkyi olevan joku korjaussarja, samanlainen löytyy myös E30:een (32 13 1 128 685) ja maksaa n. 50€. Tod.näk. kannattaisi ostaa sellainen, saa kerralla kaikki ja varmasti oikeanlaiset. Kun ostat tiivisteen sieltä ja toisen täältä, hinta lienee jopa kalliimpi.

                          t: Timo

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2842
                            • Kyrsälä

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            Tuossa "Bullitt"in linkissähän näkyi olevan joku korjaussarja, samanlainen löytyy myös E30:een (32 13 1 128 685) ja maksaa n. 50€. Tod.näk. kannattaisi ostaa sellainen, saa kerralla kaikki ja varmasti oikeanlaiset. Kun ostat tiivisteen sieltä ja toisen täältä, hinta lienee jopa kalliimpi.

                            t: Timo
                            Korjaussarja löytyi BMW:ltä tuolla osanumerolla. Mutta hintaa oli 113euroa. Jäj ostamatta. Myyijä sanoi että ei sellasta ole ikinä edes ollut hyllyssä heillä.

                            Doni - - - 325i '11/87
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2842
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Vielä pitäisi hammastanko saada raidetangosta ulos. Eli raidetangossa on jonkin näköinen ~3mm paksu lukitusrengas joka ei liikahdakkaan. Lukitusrengas lukitsee holkin joka taas pitää vastaan, että ei hammastanko tule kokonaan pihalle. BMW:llä ei kukaan osannut vastata että miten se irtoaa. Koska he ei ole tienneet korjaussarjasta ja aina laittaneet kokonaan uuden raidetangon.

                              Sais vielä tuon hammastangon irti, niin ois toivottavasti kaikki. Tästähän voisi melkein tehdä jonkinlaisen yhteenvedon kun on joskus taas kasassa.

                              Tässä kuva lukitusrenkaasta.


                              Ja tässä linkki suurempaan kuvaan jossa selitykset.


                              Doni - - - 325i '11/87
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎