Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 vilkut / pyyhin sammuu kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spu
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 528
    • Tampere

    e30 vilkut / pyyhin sammuu kesken ajon

    Eli 325 -86:sta monasti kesken ajon napsahtaa vilkut, pyyhin sekä check-paneeli pois päältä.
    Hätävilkut kuitenkin onneksi toimii (rankkasateessa pyyhin menee pois päältä keskellä ruuhkaa )
    Auto seisoo muutaman tunnin ja taas kaikki toimii :shock:

    Se mikä tuossa on outoa, että sillä hetkellä kun kaikki toimii, huollontarve-ilmaisin herjaa tutusti oranssia "serviceä", mutta heti ko. laitteiden sammahtamisen jälkeen muuttuu huollontarpeen ilmaisin näyttämään vihreätä. Eihän tietääkseni mittariston akkujen huono happi pitäisi vilkkujen / pyyhkijöiden toimimiseen vaikuttaa, ellei sitten ole hapot valuneet johtojen päälle..

    Sulakkeet katseltu ja hätävilkun kytkintäkin tuossa äsken katselin.
    Virtalukon pohja se tuskin on, kun ei auta vaikka 10 kertaa avainta vääntelisi.
    Täytyy huomenissa vielä katsella maadoitukset viiksiltä, sulakerasian pohja sekä releet tarkemmin...
    Toisaalta tuo "vian" korjaantuminen auton jäähtyessä viittaisi kyllä jonkinasteen relevikaan (lämpölaajeneminen) ...

    Ei kenelläkään ollut samaa vikaa ennenkuin alan yleismittarilla tonkimaan ?
    Ja missäspäin se maadotuspiste tarkalleen on kuskin jalkotilassa (vaikka se ruskeata piuhaa seurailemalla löytyisikin..) ?
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Oisko vilkkurele vetämässä viimesiä? Sijatsee muistaakseni ratin alla, sen muovisen kopan alla :?: Ainakin e21:ssä oli siellä...

    Comment

    • spu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 528
      • Tampere

      #3
      Siellähän se on, mutta vaikuttaisiko viallinen vilkkujan rele myös pyyhkimiin ja check-paneeliin :?:

      Tuossa jo hieman sähkökaavioita katselin ja jotenkin maalaisjärkeen ei mahdu, että nämäkin jotenkin liittyisivät yhteen muuten kuin sulakkeiden / maadoituksen suhteen vilkkuihin. Sulakkeet kumminkin ehjiä. Ehkä vika on tosiaan sulakepoksin pohjassa... :?:

      -> http://dl.bmworg.ru/book/haynes/3&5_12.pdf

      Onhan sitä sanottu, että näiden vanhempien sähköissä olisi hieman loogisuuttakin voinut olla...

      Comment

      • dantte
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 1532
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by spu
        Mutta vaikuttaako se pyyhkimiin ja check-paneeliin :?:

        Tuossa jo hieman sähkökaavioita katselin ja jotenkin maalaisjärkeen ei mahdu, että nämäkin jotenkin liittyisivät muuten kuin sulakkeiden kautta vilkkuihin. Sulakkeet kumminkin ehjiä. Ehkä vika on tosiaan sulakepoksin pohjassa... :?:
        Ainii joo en huomannut tota check control systeemiä.. joo sorry.. :oops: se pohja vois olla yks vaihtoehto... Ei muuta ku tukimaan vaa. :wink:

        Comment

        • spu
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 528
          • Tampere

          #5
          Eikö kellään samaa vikaa :?:

          Eikö tuo "tyyppivikohin " lukeudu, saksakin on valitettavasti vasta alkuvaiheessa tee-se-itse miehen kieliopin mukaan, vaikka nyt muutamassa kuukaudessa oppisikin....
          Ja Altavistan Babelwsih antaa sontaa tulokseksi. -> http://f23.parsimony.net/forum46447/

          Comment

          • Tosde
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 237
            • Nummela

            #6
            kannattaa kattoa niiden maadoitus, laitteet tekee ihan ihmeellisiä tempauksia jos maa on huono.
            Bmw F11 535XD MPerformance

            Projekti Bmw 325i -86

            Ex Bimmerit:
            -Bmw E91 330XD LCI -10

            Comment

            • spu
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2003
              • 528
              • Tampere

              #7
              Maadoituksia alustavasti katseltu.

              Töihin mennessä "aamulla" 10 aikoihin kaikki toimii hyvin, myös oikealle vilkutettaessa pariinkiin otteeseen.

              Töistä / parkkihallista illalla lähtiessä (auto hieman lämmennyt p-hallissa) ensimmäisessä oikealle vilkutuksessa menee taas vilkut/pyyhkimet/check-paneeli pimeäksi.

              Jo 3:tena päivänä samassa risteyksessä, samalla paikalla oikealle vilkuttaessa ( ilman töyssyjä ) järjestelmä sammahtaa... :juo

              Tässä vaiheessa kyllä eliminoisin satunnaisen "kontaktihäiriön".

              Kyllä tuon olis pakko maalaisjärjellä miettien johtua vilkun releestä. Mutta miten perekeleessä vilkun rele pyyhkijöihin tai check-paneeliin liittyy :?:

              Yksi vaihtoehto olisi "unloader" rele, eli rele, joka virta-avainta käännettäessä mm. laittaa radiot etc. päälle oikeaan aikaan, mutta kun tuo perkeleen vika tulee joka kerta hommista lähdettäessä oikealla vilkuttaessa samassa paikassa.

              Täytyy varmaan huomenissa suunnistaa motonettiin ja hommata uusi vilkun rele, sekä kattoa vilkun vivun kontaktipinnat....

              Eihän akun jännite tuommoista saattaisi aiheuttaa tai palaneet takalamput. Aiheuttaisi kyllä varmasti sitten vasemmalle vilkutettaessakin. :?:

              Comment

              • spu
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 528
                • Tampere

                #8
                Pistetään nyt vastauskin vikoihin, jos jollain samaa tekee.

                Sulakepoksin takaa piirilevyyn kiinnitulevista johdoista oli maadoitusjohdon pää sekä liitin hieman kärvätänyt. Ei pahasti, mutta sen verran, että lievästi hiiltyneet kytkinpinnat ilmeisesti toimivat vain aamulla hieman kosteina ja iltäpäivällä kuivuttuaan ei sitten suostunut ilmeisesti enään yhdistämään...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎