Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 320 (-90) Cabrio sähköongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e30Cab
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 9
    • Suomi

    E30 320 (-90) Cabrio sähköongelmia

    Olisiko kenelläkään ideoita, mistä seuraavanlaiset ongelmat voisivat johtua tai mistäpäin lähtisi vikaa etsimään.. Ongelmat ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa, joten melko varmasti vika on samasta lähteestä peräisin.

    - Sähköikkunat toimivat joskus, joskus eivät. Kun eivät toimi, käyttäminen onnistuu kuitenkin, kun avaa esim. kuljettajan puoleisen oven. (Ovi auki siis saattaa toimia).
    - Penkinlämmittimet toimivat aina kun ikkunatkin toimivat.
    - Puhallin ei toimi auto käynnissä. Satunnaisesti toimii virrat päällä jokaisella asennolla (pykälä ennen starttia), mutta heti kun starttaa - loppuu puhaltaminen. Samoin, mikäli virrat päällä (puhaltimen puhaltaessa) laittaa valot päälle, puhalllus loppuu.
    - Sähköpeilit toimivat samalla tavalla kuin puhallin, eli saattaa pelata virrat päällä, mutta heittää toimimasta starttauksen, valojen päälle laiton tms. jälkeen.
    - Startti temppuilee joskus ja tämäkin tuntuu olevan yhteydessä em. vikoihin. Joskus startti lähtee pyörimään vasta esim. kolmannella kerralla avainta kääntäessä (pari ensimmäistä kertaa kuuluu vain "naks" -ääni, niin kuin solenoidi olisi jumissa). Silloin kun starttaamisessa on ollut ennen mainittu "kolmannella pyörimään" -efekti, mm. sähköikkunat eivät toimi. Silloin kun starttaa ensimmäisellä, yleensä ikkunatkin pelaavat.

    Sulakkeita ei ole palanut, virtalukon pohja on vaihdettu. Akun maapiuha uusittu vasta samalla kun akku uusittu.
  • Grov3
    Bimmer Rookie
    • Oct 2006
    • 55
    • Övitsböle

    #2
    Mites oletko releitä tutkaillut? Muistaakseni jos päärele vetelee viimeisiä niin aiheuttaa mitä ihmeellisempiä vikoja:think
    Viisaammat korjatkoon jos olen ihan väärässä!
    Ex-jatkeet

    E3 2500 -74
    e30 318 -87
    e30 320 cabriolet -87
    nykyinen projekti e30 325e

    +lukematon määrä muita romuja

    Comment

    • e30Cab
      Newbiemmer
      • Apr 2009
      • 9
      • Suomi

      #3
      Mikä on noista on päärele?

      Talvella sulakeboksia ihmetellessä huomasin kuvassa olevan releen aiheuttavan jonkinlaista "surinaa" konehuoneessa (akku purkaantui, siksi aiheuttajan etsintää). Relettä on selvästi kopeloitu jollain meisselillä tms. joka näkyy huonon kuvan vasemmassa yläreunassa. Tämän releen poistamisella ei tuntunut olevan vaikutusta mihinkään, ongelmat pysyivät samanlaisina, mutta surina loppui.

      Mistähän releestä mahtaa olla kysymys? Tämä on ainoa valkoinen rele, muut ovat noita keltaisia. Tekstit releen kyljestä:
      Siemens V23134-C52-X90, 070, 12.63-1729004

      Nyt en tietenkään äkkiseltään muista, mistä paikasta tämän edes irroitin (sulakeboksista joka tapauksessa). Pitänee käydä paikallisessa tarvikeliikkeessä kyselemässä, josko tuollaisia löytyisi, mutta mihinhän sen tökkäisi paikalleen?

      EDIT: K1, K6, K8, K9 releet ovat tyhjillään, joten jostain noista se on pois.
      Attached Files
      Last edited by e30Cab; 27-04-2009, 22:01. Reason: tyhjät paikat

      Comment

      • bmw e34
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2002
        • 633
        • raahe

        #4
        mahtaa olla vika tuossa pääreleessä / kevennysreleessä (unloader relay). sen tarkoituksenahan on käynnistyksen ajaksi kytkeä irti ylimääräistä kuormaa jotta akkuun ja varsinkin laturiin kohdistuu mahdollisimman vähän rasitusta, helpottaa käynnistystä. -90 ETM mukaan K5 ja K7 ovat nuo unloader releet ja jos nyt vain oikeinpäin tuota sun kuvaa katsoo niin sulta uupuu juurikin nuo samat releet, jos ne on hävöksissä niin ei tarvi ihmetellä jos ei pelit toimi.

        K1 = normal speed relay, ilmastoinin flekti norm. nopeus
        K2 = horn relay, töötti
        K3 = high beam relay, pitkät
        K4 = low beam relay, lähivalot
        K5 = unloader relay, kevennys rele
        K6 = high speed relay, ilmastoinnin flekti suuri nopeus
        K7 = unloader relay, kevennys rele
        K8 = fog lights, sumuvalot
        K9 = low beam check relay, lähivalot / check control
        K10 = wiper control unit, pyyhkijät

        toivottavasti jelppaa jonkuverran.
        Last edited by bmw e34; 27-04-2009, 22:13.

        Comment

        • e30Cab
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 9
          • Suomi

          #5
          Originally posted by bmw e34 View Post
          mahtaa olla vika tuossa pääreleessä / kevennysreleessä (unloader relay). sen tarkoituksenahan on käynnistyksen ajaksi kytkeä irti ylimääräistä kuormaa jotta akkuun ja varsinkin laturiin kohdistuu mahdollisimman vähän rasitusta, helpottaa käynnistystä. -90 ETM mukaan K5 ja K7 ovat nuo unloader releet ja jos nyt vain oikeinpäin tuota sun kuvaa katsoo niin sulta uupuu juurikin nuo samat releet, jos ne on hävöksissä niin ei tarvi ihmetellä jos ei pelit toimi.

          K1 = normal speed relay, ilmastoinin flekti norm. nopeus
          K2 = horn relay, töötti
          K3 = high beam relay, pitkät
          K4 = low beam relay, lähivalot
          K5 = unloader relay, kevennys rele
          K6 = high speed relay, ilmastoinnin flekti suuri nopeus
          K7 = unloader relay, kevennys rele
          K8 = fog lights, sumuvalot
          K9 = low beam check relay, lähivalot / check control
          K10 = wiper control unit, pyyhkijät

          toivottavasti jelppaa jonkuverran.
          Kerkesitkin vastata ennenkuin foorumi päivitti tuon editin edelliseen viestiini. Eli sulakelaatikon kannen mukaan tyhjät relepaikat ovat K1, K6, K8 ja K9.

          Alla olevan linkin mukaan releiden vaikutukset olisivat seuraavat:

          K1 rele: Auxiliary fan, 91°C(relay K1)
          K6 rele: Auxiliary fan, 99°C(relay K6)
          K8 rele: Left fog light(relay K8)
          K9 rele: Rear fog lights (relay K4), switching off when high headlight beams are selected(relay K9)

          Eli tuon sivun ja vastauksesi mukaan tyhjät paikat vaikuttaisivat ilmastoinnin flektiin (K1 ja K6), sumuvaloihin (K8) ja lähivaloihin (K9). Lähi- ja kaukovalot ovat kuitenkin niitä ainoita asioita, mitkä toimivat niinkuin pitää. Ja autossahan ei ilmastointia ole (voiko nuo 1 ja 6 vaikuttaa normaaliin puhaltimeen?).
          Last edited by e30Cab; 27-04-2009, 23:25. Reason: kirjoitusvirheitä

          Comment

          • e30Cab
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 9
            • Suomi

            #6


            Tuota vastausta lueskellessani tuli mieleen, että se selittäisikin varmasti osan ongelmista. Startin kanssa kun on joskus ollut jotain häikkää ja jotkut toiminnot ovat selvästi jotenkin yhteydessä starttaamiseen, joten josko olisikin vika siellä.. pitääpäs katsoa ensimmäisenä maadoitukset tuolta startilta. Starttikin on vaihdettu juuri ennen kuin itse tuon ostin, joten olisiko paikalleen lyöty jotenkin "vääränlainen" startti johon em. postauksessakin viitataan..?

            Mutta tuo relekysymyskin on vielä epäselvä. Mille paikalle tuo valkoinen irroittamani rele kuuluu. Sen irroituksella ei ollut muuta vaikutusta kuin surinan loppuminen konehuoneesta, vielä kun muistaisi mistä tuo surina tuli. Joka tapauksessa sen poistaminen ei ainakaan lisännyt ongelmia.
            Uuden ajattelin tilalle käydä hakemassa, mutta pitäisi nyt vain tietää, mihin paikkaan sen tökkään :think

            edittiä: relejuttu selvisi, eihän se mennytkään kuin 8-paikkaan, kun tarkemmin katsoi. Pitäisi tutkia tarkemmin, ennenkuin kyselee täällä tyhmiä.
            Last edited by e30Cab; 28-04-2009, 12:25.

            Comment

            • e30Cab
              Newbiemmer
              • Apr 2009
              • 9
              • Suomi

              #7
              Nyt on taas tutkailtu ja lisää kysymyksiä nousee esille. Sulakeboksissani on siis relepaikat K1 ja K6 tyhjillään ilman relettä.

              K1 rele (normal speed relay) on yhteyksissä sulakkeeseen 3 (AUX cooling fan, low speed, johon vaikuttaa myös sulakkeet 18, 19, 20, mutta ko. rele ei näihin kolmeen jälkimmäiseen ole kytköksissä)

              K6 rele (High speed relay) vaikuttaa sulakkeeseen 18 (auxiliary fan, johon taas vaikuttaa myös sulakkeet 3, 19 ja 20, mutta ko. rele ei näihin jälkimmäisiin suoraan ole kytköksissä)

              Eli onko nuo K1 ja K6 ainoastaan ilmastoituihin malleihin ja näissä "karvalakeissa" ei noita releitä ole käytössä? Ja siis tällöinhän ne eivät ohjaisi mitään muuta kuin noita ennen mainittuja sulakkeita. Voisiko joku tsekata vaikka omasta vekottimestaan, että löytyykö releet K1 ja K6 vaiko paikat tyhjillään?

              Comment

              • shakes
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 2870
                • Lahti

                #8
                Lainataas tätä topiccia. Kysessä sigun '91 325 cabrio....

                Keskuslukon kanssa on ollu nyt ongelmia useasti ja autoon on jouduttu menemään sisään raottamalla ikkunaa ja nykäsemällä metallitangolla sisäkahvasta (lukkopesät poistettu ja takakontin lukkopesästä ei ovet auenneet)tai ovia ei olla saatu lukkoon ollenkaan. Ja virtaa on ollut akussa.

                Kun sisälle on päästy ja ovet avattu, keskuslukko toimii taas moitteetta. Voi olla että toimii pari kk, voi olla että pari tuntia Jos ovia ei saa lukkoon, niin kuskin ovi aukaisemalla saadaan kuitenkin jotain tapahtumaan eli vilkut välähtää ja keskuslukko "toimii" (naksuu yms.) mutta heti kun oven laittaa kiinni niin mitään ei tapahdu:think (tätä saa toistaa n. 6-72 kertaa että saa keskuslukon toimimaan ja ovet lukkoon)

                Näiden oireiden lisäksi muuta havaittua sähkövikaa:
                - apparinpuolen takavalo jää joskus palamaan (virrat ja valot pois päältä)
                - akku purkautuu joskus jos ollut yli 4 päivää käyttämättä

                Voisko tässä olla kyseessä jonkin sortin relevika tms.?:think
                E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                E30 328i Projekti '88
                E61 523i '08

                EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Siis oliko tuo valkea rele sulakeboksissa?

                  Oitis mäkeen sieltä ja samanlainen kuin muissakin tilalle, tuohan on diodilla oleva motronicin päärele eikä varmasti toimi unloaderin tilalla.

                  Startti ohjaa unloader relettä maadoittamalla sitä kun startti ei pyöri, maadoita kokeeksi startille menevä musta/vihreä johto kun olet ensin laittanut oikean releen tuonne sulakeboksiin.
                  Olli.

                  Comment

                  • e30Cab
                    Newbiemmer
                    • Apr 2009
                    • 9
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Siis oliko tuo valkea rele sulakeboksissa?

                    Oitis mäkeen sieltä ja samanlainen kuin muissakin tilalle, tuohan on diodilla oleva motronicin päärele eikä varmasti toimi unloaderin tilalla.

                    Startti ohjaa unloader relettä maadoittamalla sitä kun startti ei pyöri, maadoita kokeeksi startille menevä musta/vihreä johto kun olet ensin laittanut oikean releen tuonne sulakeboksiin.
                    Kyllä tuo valkea rele oli juurikin tuossa K8 -paikassa, mutta ETM:n mukaan se on siis sumuvalojen rele (ts. K8 -paikassa majaileva rele ohjaa sumuvaloja), eikä tuo unloader. Se tosiaan on diodilla varustettu rele, mikä siinä paikallaan oli. Vaikka siihen uutta relettä laittaisikin, ei käsittääkseni ole mitään vaikutusta noihin vikoihin mitä tuolla ylempänä luettelin (ikkunat toimii joskus, peilit toimii joskus, penkinlämmittimet sama homma, tuuletin ei pelaa auto käynnissä - virrat päällä joskus jne.) Vikalistaan voi lisätä keskuslukon toimimattomuudenkin..

                    edit: niin eikös ne unloader releet olleet nuo ylempänäkin mainitut K5 ja K7..?
                    Last edited by e30Cab; 29-04-2009, 18:44.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by e30Cab View Post
                      Kyllä tuo valkea rele oli juurikin tuossa K8 -paikassa, mutta ETM:n mukaan se on siis sumuvalojen rele (ts. K8 -paikassa majaileva rele ohjaa sumuvaloja), eikä tuo unloader. Se tosiaan on diodilla varustettu rele, mikä siinä paikallaan oli. Vaikka siihen uutta relettä laittaisikin, ei käsittääkseni ole mitään vaikutusta noihin vikoihin mitä tuolla ylempänä luettelin (ikkunat toimii joskus, peilit toimii joskus, penkinlämmittimet sama homma, tuuletin ei pelaa auto käynnissä - virrat päällä joskus jne.) Vikalistaan voi lisätä keskuslukon toimimattomuudenkin..

                      edit: niin eikös ne unloader releet olleet nuo ylempänäkin mainitut K5 ja K7..?
                      Joo ne ne on, mutta kokeileppa sitä musta/vihreä maihin kytkemistä.
                      Olli.

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #12
                        Eipä ainakaan omasta löytynyt K1 tai K6 releitä sulakeboksista, kaikki muut releet sitten löytyikin

                        Comment

                        • e30Cab
                          Newbiemmer
                          • Apr 2009
                          • 9
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Rocla View Post
                          Joo ne ne on, mutta kokeileppa sitä musta/vihreä maihin kytkemistä.
                          Noniin, kokeilin tuota mainitsemaasi kytkentää ja puhallin heräsi välittömästi toimimaan, kun kytkin tuon startin musta/vihreä -johdon maihin. Mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa, kun ei mene meikäläisen kaaliin?

                          Comment

                          • e30Cab
                            Newbiemmer
                            • Apr 2009
                            • 9
                            • Suomi

                            #14
                            Yritetään muotoilla kysymys uudelleen..

                            Siltä vaikuttaisi, että ongelmat ovat peräisin tuolta startilta? Kokeilin tuon Roclan mainitseman startin musta/vihreä -johdon maadoitusta, minkä seurauksena esim. puhallin heräsi välittömästi henkiin.

                            Mistä etsiä sitten vikaa, kun tilanne on tämä. Tarkoittaako tämä siis sitä, että startti ei maadoitakaan unloader-relettä/releitä niin kuin pitäisi (ts. maadoittaa aina välillä, silloin kuin vehkeet sattuu virrat päällä toimimaan). Startin ilmeisesti olisi tarkoitus maadoittaa unloader-relettä myöskin starttaamisen jälkeen, mitä nyt ei ilmeisesti tapahdu, sillä esim. puhallin ei suostu starttaamisen jälkeen pelaavan. Missä vika nyt sitten voisi olla (startissa, johdotuksessa/liittimissä/tms, releessä vai jossain muualla? Toisin sanoen, mitä tuo musta/vihreän -johdon maihin kytkeminen ja sen seurauksena puhaltimen toimimaan herääminen käytännössä tarkoittaa.. :think

                            Comment

                            • Senu
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2011
                              • 32
                              • Lahti

                              #15
                              Samaa vaivaa rahikaisen BMW:ssä, eli -83 323i. Kun otin kovan katon kesäsäilöön ja vedin rätin ylle, lakkasivat sähkölasit toimimasta ovet suljettuina. Toimivat kun etuovi on auki, tai jos sisävalon jättää päälle. Lasit toimivat siis aiemmin ihan normaalisti, kun kovakatto oli paikoillaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎