Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    E30 ilmastoinnin huolto

    Pitipä viedä E30:n ilmastoinnin huoltoon, kun oli paikallisessa edullinen tarjous, jäi huoltamatta kuitenkin..

    Eli tuossa on R12 aineet systeemissä, ja ne on kovasti kiellettyjä nykyään, eli pelkkä täyttö ei onnistu. R134 systeemin aine (joita nuo halvat tarjoukset koskee) ei käy, ei sovi yhteen R12 kanssa ja ei voi muutenkaan käyttää kun kuulemma ei pysys sisällä, tulee letkuista läpi.

    R12:lle on korvaava aine, pitää kuitenkin tyhjentaa järjestelmä ja vaihtaa kuivain (muuten on paakkuuntumis vaara), kuivain maksaa 70 eur, aine on rutosti R134:sta kalliimpaa, 140 eur ja siihen vielä työt päälle, eli arvio yhteensä 250 - 300 eur.

    Oliko tässä vaihtoehdot vai onko joku ratkaissut asian toisin? Sopiiko jostain toisesta mallista R134 vermeet tilalle suoraan, jos sopii niin pitääkö vaihtaa kaikki vai esim. pelkkä kompura + letkut, tai pelkät letkut, vai mitä?
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14453
    • Oulu

    #2
    No kyllä se Isceon 49 menee ihan sinne sisään, tai näin minulle ainakin laitettiin R12 systeemiin aikanaan 535 IHKA:n kanssa.

    Ei tarttenu vaihella kuivainta. Ja 1600g tuota ainetta maksoi 100e töineen.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Noppe
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 535
      • Veneen alla

      #3
      On myös olemassa adaptereita jolla saa R12 liittimistä R134 liittimiä.

      Useamman tapauksen kuullut ja myös itse yhden tehnyt. Toimivuudesta pidemmän päälle en kyllä mene sanomaan mitään.

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Noniin, nyt alkoi valjeta kun olin yhteydessä paikkaan jossa tehdään vaan ja ainoastaan noita ilmastointeja työkseen..

        Kuivainta ei tarvii vaihtaa, jos ei ole epäilyjä että järjestelmässä on kosteutta, pelkkä aineen vaihto ei aiheuta vaihtotarvetta. R12:n korvaava aine on R49, sitä voi lisätä suoraan myös R12:n joukkoon, mutta tulos on parempi jos vanhat R12:t poistetaan ja tilalle laitetaan R49. Jonkin verran tuo R49 on kalliimpaa kuin R134, muttei nyt sentään kullan arvoista. Eli huomenna menossa bemari aineen vaihtoon, katsotaan miten onnistuu.

        R12 -> R134 adapterilla ei tee mitään, koska R12 järjestelmään EI SAA laittaa R134:sta, letkut ei sitä kestä vaan pahimmassa tapauksessa R134 sulattaa letkut sisältä ja kiertoon lähtee moskaa joka rikkoo kompuran. R12 pitää korvata R49:llä, ja siihen ei tarvita adaptereita.

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Adapterit ovat muutenkin kyseenalaisia, imetään vanha kylmäaine täyttökoneeseen ja sitten sitä kautta toisiin autoihin.
          Olli.

          Comment

          • Noppe
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 535
            • Veneen alla

            #6
            Tapauksessa jonka ite tein oli tavarat karannu ajat sitten kun oli putket ollu irti. Ja homma tapahtui muutenkin omistajan vastuulla eikä ole ainakaan melkein vuodessa mikään sulanut tai muutakaan.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14453
              • Oulu

              #7
              Öö, eihän bmw:n omassa R134A retrofit kitissäkään mitään uusia letkuja ja putkia ole? Uudet o-renkaat, kuivain ja jotain muuta vielä.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Noppe
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 535
                • Veneen alla

                #8
                E36:en laittanu retro kitin ja tuli kuivain, pari letkua ja kompura. Eli jos en väärin muista, niin ei tainnu jäädä yhtään alkup. letkua paikalleen. Putket tietysti kelpaa vanhatkin.

                Comment

                • metake
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 331
                  • Janakkala

                  #9
                  Kaveri ko. firmasta sanoi, että on ihan tapauskohtaista että kestääkö letkut vai ei, toisissa autoissa kestää toisissa ei. Jos BMW:n letkuja ei tarvii vaihtaa, niin siinä on sitten ilmeisesti R134:n kestävät letkut, mutta mitään listaa ei ainakaan kuulemma heillä ole, että mihin autoihin voi laittaa ja mihin ei. Ja kuulemma omakohtaista kokemusta letkujen sulamisesta heillä löytyy.

                  Ja toisaalta miksi pitäisi laittaa R134:sta kun kerran tuo R49 on oikea aine tuon R12 tilalle?

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14453
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by metake View Post
                    Ja toisaalta miksi pitäisi laittaa R134:sta kun kerran tuo R49 on oikea aine tuon R12 tilalle?
                    Ei miksikään. Niinku jo sanoinkin aikaisemmin Isceon 49 menee sinne R12 tilalle ja pelaa. Kokemusta on.

                    Noppe: jeps, muistelen sitten ihan puutaheinää.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • metake
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 331
                      • Janakkala

                      #11
                      E30:n retro fit:iin ei tosiaan tule mitään letkuja, muutama tiiviste, kuivain ja painekytkin, että ihan oikein zener muisteli.

                      Se etu tuosta R134:sta on, että sen pystyy sitten kaikki pajat, jotka nykyään tarjoaa halpoja ilmastointi huoltoja, täyttämään. R49:n täyttö vaatii jo asiantuntevamman liikkeen.

                      Comment

                      • Villukka
                        Newbiemmer
                        • Oct 2006
                        • 15

                        #12
                        Originally posted by metake View Post

                        Ja toisaalta miksi pitäisi laittaa R134:sta kun kerran tuo R49 on oikea aine tuon R12 tilalle?
                        Itselle laitettiin E34:seen RS-24 Kylmäainetta R-12 tilalle Tampereen autokylmässä. Kuulemma tehokkaampaa kun isceon 49 ja toimii pienemmillä paineilla niin säästää vanhaa järjestelmää. Reilun vuoden on hyvin pelittäny.

                        Comment

                        • metake
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 331
                          • Janakkala

                          #13
                          Noniin, nyt on uudet aineet (isceon 49) sisällä ja hyvin toimii. Typellä paineistettiin ettei vuoda ja sitten alipaineella kuivaus ja uudet myrkyt sisään, mitään ei vaihdettu.

                          RS-24 on R12:n korvaava aine, jotka molemmat on korvattu isceon 49:llä. RS-24 kylmäkerroin on hieman parempi, lähes sama kuin R12, ja paine aavistuksen 49:ä pienempi. RS-24 on kuitenkin poistuva aine jota saa käyttää vain tämän vuoden loppuun, sitten sekin menee käyttökieltoon.

                          Comment

                          • Villukka
                            Newbiemmer
                            • Oct 2006
                            • 15

                            #14
                            Originally posted by metake View Post
                            RS-24 on kuitenkin poistuva aine jota saa käyttää vain tämän vuoden loppuun, sitten sekin menee käyttökieltoon.
                            Onko fakta tieto? Mulle sanottiin vuosi sitten että RS-24 olisi uudempi kylmäaine ja sitä tultaisiin käyttään R134A:ta pidempään.

                            Comment

                            • metake
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 331
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by Villukka View Post
                              Onko fakta tieto? Mulle sanottiin vuosi sitten että RS-24 olisi uudempi kylmäaine ja sitä tultaisiin käyttään R134A:ta pidempään.
                              Juu, sori, mulla meni munat ja mämmit sekaisin, eli sekoitin vanhan R22:n ja tuon RS-24:n. Eli R22:n menee ensi vuonna käyttökieltoon, mutta sitä ei taideta ajoneuvoissa käyttääkään.

                              Tosin huhuja sullekin on faktojen sijasta kerrottu, nimittäin RS-24 (eli R426A) sisältää 93% R134a:ta, joten ihan samaan aikaan ne menee käyttökieltoon, eli uusissa autoissa 1.1.2011 ja kaikissa autoissa 1.1.2017.

                              RS-24 ja ISCEON MO 49 on kauppanimiä ja oikeat koodit aineille on tuo em. R426a ja R413a. Molemmat on R134a pohjaisia seoksia ja niiden käyttötarkoitus on juurikin korvata tuo R12. RS-24:ssä on, kuten edellä mainitsin, R134a:ta 93% ja Isceon 49:ssä on R134a:ta 88%

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎