Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkinnesteet pihalle... e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • carlsberg
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 37
    • Kuopio

    Kytkinnesteet pihalle... e30

    Yön aikana oli valunut kytkimen nesteet parkkipaikalle. Sikäli mystinen homma, että illalla kävin ajamassa autolla, eikä mitään ihmeellistä ollut, eikä jarrunesteen merkkivalokaan vilkutellut. Aamulla olin töihin lähössä ja kytkin ihan hervoton ja auton alla lätäkkö. Nyt kaipaisin alkuun vinkkiä, että onko siellä joku käyttösylinteri, joka olisi voinut poikia? Vai pystyiskö olemaan pelkkä letkuvika? Onko siellä edes mitään letkua, kun en oo perillä asiasta? Tod.näk. joudun parkkipaikalla tuon korjaamaan, eli -käyrä on jo ennen alotusta takuukorkealla.
    Auto on siis -91 e30 316 touring m40 koneella ja 5v-manuaalilla.
    Jos kiinnostus heräsi, niin kerro mielipide. Tai tule kaveriks tuonne parkkipaikalla

    -J-
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by carlsberg View Post
    Yön aikana oli valunut kytkimen nesteet parkkipaikalle. Sikäli mystinen homma, että illalla kävin ajamassa autolla, eikä mitään ihmeellistä ollut, eikä jarrunesteen merkkivalokaan vilkutellut. Aamulla olin töihin lähössä ja kytkin ihan hervoton ja auton alla lätäkkö. Nyt kaipaisin alkuun vinkkiä, että onko siellä joku käyttösylinteri, joka olisi voinut poikia? Vai pystyiskö olemaan pelkkä letkuvika? Onko siellä edes mitään letkua, kun en oo perillä asiasta? Tod.näk. joudun parkkipaikalla tuon korjaamaan, eli -käyrä on jo ennen alotusta takuukorkealla.
    Auto on siis -91 e30 316 touring m40 koneella ja 5v-manuaalilla.
    Jos kiinnostus heräsi, niin kerro mielipide. Tai tule kaveriks tuonne parkkipaikalla

    -J-
    Tod. näk. työsylinteri antautunut, on siellä myös letku: http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...lutch_control/

    Comment

    • larzu85
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 821
      • Mustasaari

      #3
      Originally posted by carlsberg View Post
      Yön aikana oli valunut kytkimen nesteet parkkipaikalle. Sikäli mystinen homma, että illalla kävin ajamassa autolla, eikä mitään ihmeellistä ollut, eikä jarrunesteen merkkivalokaan vilkutellut. Aamulla olin töihin lähössä ja kytkin ihan hervoton ja auton alla lätäkkö. Nyt kaipaisin alkuun vinkkiä, että onko siellä joku käyttösylinteri, joka olisi voinut poikia? Vai pystyiskö olemaan pelkkä letkuvika? Onko siellä edes mitään letkua, kun en oo perillä asiasta? Tod.näk. joudun parkkipaikalla tuon korjaamaan, eli -käyrä on jo ennen alotusta takuukorkealla.
      Auto on siis -91 e30 316 touring m40 koneella ja 5v-manuaalilla.
      Jos kiinnostus heräsi, niin kerro mielipide. Tai tule kaveriks tuonne parkkipaikalla

      -J-

      Oliko nesteet aivan laatikon alla vai vähän vasemmalla puolella? :think
      BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

      BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

      EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

      EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

      EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

      EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

      EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        #4
        Originally posted by carlsberg View Post
        Yön aikana oli valunut kytkimen nesteet parkkipaikalle. Sikäli mystinen homma, että illalla kävin ajamassa autolla, eikä mitään ihmeellistä ollut, eikä jarrunesteen merkkivalokaan vilkutellut. Aamulla olin töihin lähössä ja kytkin ihan hervoton ja auton alla lätäkkö. Nyt kaipaisin alkuun vinkkiä, että onko siellä joku käyttösylinteri, joka olisi voinut poikia? Vai pystyiskö olemaan pelkkä letkuvika? Onko siellä edes mitään letkua, kun en oo perillä asiasta? Tod.näk. joudun parkkipaikalla tuon korjaamaan, eli -käyrä on jo ennen alotusta takuukorkealla.
        Auto on siis -91 e30 316 touring m40 koneella ja 5v-manuaalilla.
        Jos kiinnostus heräsi, niin kerro mielipide. Tai tule kaveriks tuonne parkkipaikalla

        -J-
        Jarrunestesäiliöstä lähtee letku joka menee "polkimenperässä" olevaan pääsylinteriin. Pääsylinteristä taasen lähtee metalliputki, joka menee vaihdelaatikon kytkinkopassa olevaan työsylinteriin.

        Erittäin todennäköisesti on mennyt tiivistekumit rikki jommastakummasta sylinteristä. Todennäköisesti siitä työsylinteristä joka on kiinni siinä vaihdelaatikon kytkinkopassa. Työsylinteri saattaa puskea nesteet kytkinkopan sisälle, jolloin se näyttäisi valuvan sieltä koneen ja laatikon välistä.

        Työsylinteriä ei ainakaan ole hankala vaihtaa, jos vaan vähän pääsee auton alle.
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Samee View Post
          Jarrunestesäiliöstä lähtee letku joka menee "polkimenperässä" olevaan pääsylinteriin. Pääsylinteristä taasen lähtee metalliputki, joka menee vaihdelaatikon kytkinkopassa olevaan työsylinteriin.

          Erittäin todennäköisesti on mennyt tiivistekumit rikki jommastakummasta sylinteristä. Todennäköisesti siitä työsylinteristä joka on kiinni siinä vaihdelaatikon kytkinkopassa. Työsylinteri saattaa puskea nesteet kytkinkopan sisälle, jolloin se näyttäisi valuvan sieltä koneen ja laatikon välistä.

          Työsylinteriä ei ainakaan ole hankala vaihtaa, jos vaan vähän pääsee auton alle.
          Putki muuttuu letkuksi ennen työsylinteriä kuten kuvakin kertoo.

          Comment

          • carlsberg
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 37
            • Kuopio

            #6
            Nesteet oli valuneet laatikon kyljessä olevan sylinterin ja laatikon liitoskohdasta laatikon kylkeä pitkin laatikon alle. Tiputti lätäkön melkein laatikon hännän kohalle, koska se neste valui alamäessa laatikon alapintaa pitkin. Olikohan tarpeeks epäselvästi...
            No, kuitenkin nyt on se laatikon kyljessä oleva sylinteri-käikäle irti ja täällä sisällä tutkailtavana. Sisällä siellä oli kumin molemmilla puolilla ruosteista mömmöä. Edit. Motonetistä löytyikin sylinteri, mutta onko tuo laatikon kyljessä oleva työ- vai pääsylinteri? Nyt olis siis tarve tuommoselle osalle, että saa auton takasin liikenteeseen.
            Ainiin, ilmataanko tuo työsylinteri samalla tavalla kun jarrutkin? Eli pumppausta ja poljin pohjassa ilmaruuvia auki?
            Last edited by carlsberg; 09-06-2009, 18:29.

            Comment

            • Timbe]
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 522
              • K-S

              #7
              laatikon kupeessa on työsylinteri ja kuskin jalkotilassa on pääsylinteri. samalla tavalla sekin ilmataan kuten jarrutkin

              Comment

              • carlsberg
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 37
                • Kuopio

                #8
                Kiitos nopeista vastauksista ja ymmärtämisestä!
                Damn, paikallinen motonettikii kerkes jo kiinni. Huomenna uudelleen auton alle uuden osan kanssa

                Comment

                • Torppa
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 291
                  • Vihti

                  #9
                  Originally posted by carlsberg View Post
                  Kiitos nopeista vastauksista ja ymmärtämisestä!
                  Damn, paikallinen motonettikii kerkes jo kiinni. Huomenna uudelleen auton alle uuden osan kanssa
                  Voi olla että kytkin ei ilmaannu samalla tavalla kuin jarrut, Siis kyllä tosin samalla tavalla pumppaamalla.

                  Mutta jos ei pumppaamalla onnistu hyvään lopputulokseen niin jarrunestesäiliöön täytyy saada pieni paine, esim jäähdytysjärjestelmien painetestilaitteella.

                  Ja missään nimessä ei jarrunesteimulaitteella saa ilmailla kytkintä. Kantapään kautta opittu
                  ------------------------------------------------
                  Entiset:
                  E61 535D M-sport 11/-05
                  E61 535D M-sport 12/-04
                  E46 330D Touring 11/-03
                  E36 325i Coupe 8/-92
                  E30 318i Coupe -89

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Tai täyttää työsylinterin päästä esim. injektioruiskulla.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • armageddon
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 443
                      • Kokkola

                      #11
                      .

                      Ja missään nimessä ei jarrunesteimulaitteella saa ilmailla kytkintä. Kantapään kautta opittu [/quote]

                      siis millaista oot käyttäny???kyl mä sain iha hienosti siitä nippaan liitettävällä ilmaus "letkulla/venttiilillä" tän homman hoidettua
                      ei ne tehot vaan se kuski...

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #12
                        Säiliö niin täyteen kun saa ja ilmaruuvvi sylkystä auki ja nortiksi. Katse säiliötä ja lisää jos tarvii, kytkin on ilmaantunut kun sylkystä lorottaa nätillä norolla nestettä... Noin ite tehnyt joka kerta e30 kytkimen ilmauksern...

                        Comment

                        • carlsberg
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 37
                          • Kuopio

                          #13
                          Jep. Uusi osa paikallaan ja testiajot suoritettu. Ihan yksin sain sen ilmattuakin, ja poljin hyvän tuntuinen. Kytkin toimii niinkuin pitääkin.
                          Alussa piti käyttää irti jarrunestesäiliön kylestä sitä kytkimelle menevää letkua irti, että enimmät ilmat pääsi pois. Sitten vaan kirkas letku ilmausnippaan, jonka toinen pää jarrunestepurkkiin -> köyhän miehen takaiskuvena. Pumppausta muutamia kertoja ja avot. Se oli siinä. Nippa kiinni ja menoks.

                          Comment

                          • Axum
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 4416
                            • Kuopio

                            #14
                            Hyväksi ja toimivaksi tavaksi todettu kytkimen ilmauskikka: letku etujarrusatulan ja kytkimen työsylinterin väliin, ruuvit auki ja polkemaan jarrua.
                            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                            - E39 528ia
                            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                            Puretaan 520ia -97
                            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Axum View Post
                              Hyväksi ja toimivaksi tavaksi todettu kytkimen ilmauskikka: letku etujarrusatulan ja kytkimen työsylinterin väliin, ruuvit auki ja polkemaan jarrua.
                              Kato kehveli, eipä oo moinen hullunkierto tullut mieleenkään.

                              Ehodottomasti kokeilemisen arvoinen vinkki "mahdottomien" ilmausten varalle.

                              Tippakannullakin on noita joskus pumptattu.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎