Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia katon vaihdosta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vanhalintta
    Newbiemmer
    • May 2009
    • 8
    • Mynämäki

    Kokemuksia katon vaihdosta?

    Elikkäs nyt kävi sellane haaveri et on e30 käyny katto edellä penkkaa tervehtimässä ni miettisin että millanen työ on katto vaihtaa? Onko vaikee saada tuulilasi sopimaan? Veteleekö se katto pelti ihan kamalasti kun hitsaa? Ei raaski suoraan paaliin viedä kun on niin timantissa kunnossa ja kaikki pelittää ni aattelin koittaa Tietty vois osina myydä mutta mahtaakohan tollasesta kukaan mitään maksaa..
    Pomot ajaa mersuilla, pamput volvoilla.. mutta Päälliköt ne ajaa bemarilla!

    e30 m10b18 -87 lapisblau ex
    e30 m40b16 -88 touring royal kingblau metallic
  • illu^^
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1703
    • Kajaani

    #2
    Melkein helpommalla ja halvemmalla (ainakin jos työ tunneilleen jotain hintaa laskee) pääsee kun ostaa uuden ja jättää katolleen kipatun varaosiksi. Varsinkin jos on sigun autosta kyse.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Pilareihin kunnon limitykset ja koko pala uusiksi. Päivän homma.

      Comment

      • tepabmw
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 834
        • LAITAMAA

        #4
        ja ennen kaikkea tuossa hommassa ei kannata kiirehtiä,vaan maltti on valttia...
        -Tepan Paja-
        Veikkola city
        0405203098
        Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

        Comment

        • Ekape
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 205
          • Luvia

          #5
          Kromit pois, lasit pois, sisusta pois. Autolle jämpti alusta vankasta rautaputkesta ettei uudenveroiset helmakotelot nitkahda. Sitten rälläkällä tai puukkosahalla tolpat poikki. Kannattaa aloittaa varaosa-autosta ja katkaista tolpat niin että jää säätövaraa. Ihan helppo homma kun vähän jaksaa järkeillä.

          Kokeneelle tekijälle toi on päivän homma mutta sanoisin että harjoittelijalle menee viikko jos toinenkin. Siin on kuitenkin jonkunverran kittausta ja maalausta ja sitten tuota verhoilun kanssa näpertelyä.

          Comment

          • r.w.
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2007
            • 2510
            • Länsirannikko

            #6
            Millainen pala se E30:n katto on? Ainakin E34:ssä on päälipelti kiinni vain massalla ja pilareissa juotetuilla saumoilla, eikä se ole varsinaisesti kantavaa rakennetta.
            1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by Ekape View Post
              Kromit pois, lasit pois, sisusta pois. Autolle jämpti alusta vankasta rautaputkesta ettei uudenveroiset helmakotelot nitkahda. Sitten rälläkällä tai puukkosahalla tolpat poikki. Kannattaa aloittaa varaosa-autosta ja katkaista tolpat niin että jää säätövaraa. Ihan helppo homma kun vähän jaksaa järkeillä.
              Mutta ei kuitenkaan ihan näin, mikäli haluaa selvitä hengissä reilun kävelyvauhdin osittaistörmäyksissä(a-pilari napsahtaa todella pienestä poikki mikäli sauma on samalla kohtaa pinta ja sisäosissa) ja pitää päänsä vielä lievässä hirvieläinkolarissa(lähtee koko katto lähes tuulessa jos tehty väärin).
              Tolppia EI katkaista+liitetä pintaosaa samalta kohdin kuin sisäosaa, vaan pistehitsit porataan irti vähintään 10cm:n limitykseltä ja liitetään vähintään tuolla 10cm:n limityksellä. Samalla mikäli kyseessä on kolminkertainen pilarirakenne, otetaan pintaosaa vähintään 20cm:n osuus sauma-alueelta kokonaan irti jotta päästään hitsaamaan kiinni myös tolpan sisärakenteet.

              Comment

              • vanhalintta
                Newbiemmer
                • May 2009
                • 8
                • Mynämäki

                #8
                Kiitti neuvoista saa nähdä mitä tulee toinen kori nyt vaan eka jostain mistä katto..
                Pomot ajaa mersuilla, pamput volvoilla.. mutta Päälliköt ne ajaa bemarilla!

                e30 m10b18 -87 lapisblau ex
                e30 m40b16 -88 touring royal kingblau metallic

                Comment

                • santikko
                  Newbiemmer
                  • Jun 2009
                  • 12
                  • suomi

                  #9
                  ja kannattaa pilarit katkoo siten, että pintapelti eri kohdasta kun sisäpuoli, poratsa våliltä pisteet auki, ja hitsatessa sisäpeltiin luukku että saa vahvikkeen hitsattua kiinni. jos katkee vahvikkeen kohdalta. ja ehdottomasti pilareista katki katto, kattopelliä turha alkaa koittaan hitsata.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎