Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 etuiskareiden irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viirus
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 135
    • Finland

    E30 etuiskareiden irroitus

    Aloin tuossa irroittamaan E30 touringin etuiskareita, kaikki muu irtosi suht nätisti paitsi ne 2kpl palloniveliä.


    Tosta osanro 8 ja


    tästä osanro 6.

    Käytössä on pallonivelien irroitushaarukka, ei ollu apua, kaikki normikonstit kokeiltiin, yks kappale rekkarirautoja kiero, irroitusöljyä, sitä irroitushaarukkaa taottiin isolla lekalla ja vähän lämpöä, ei irtoa! Mitä sitten?? Nivelet pitäis vielä saada ehjänä irti nii ei tartteis niitä suotta vaihtaa kun kunnossa vielä ovat.
    Ei oo pemaria enää...

  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14453
    • Oulu

    #2
    Pallonivelen ulosvetäjä on helpoin ja näppärin irroitukseen.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • ChilileipÄ
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 2014
      • jyväskylä

      #3


      tommosella sain ainaki omat irtoomaan... oli kyllä pirun tiukassa mut lähti kuitenki
      F11 530D M-Sport ’11
      E39 525iA touring M-Sport '02
      ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        #4
        Originally posted by Viirus View Post
        Aloin tuossa irroittamaan E30 touringin etuiskareita, kaikki muu irtosi suht nätisti paitsi ne 2kpl palloniveliä.


        Tosta osanro 8 ja


        tästä osanro 6.

        Käytössä on pallonivelien irroitushaarukka, ei ollu apua, kaikki normikonstit kokeiltiin, yks kappale rekkarirautoja kiero, irroitusöljyä, sitä irroitushaarukkaa taottiin isolla lekalla ja vähän lämpöä, ei irtoa! Mitä sitten?? Nivelet pitäis vielä saada ehjänä irti nii ei tartteis niitä suotta vaihtaa kun kunnossa vielä ovat.
        Kuvailemasi perusteella sanoisin että pallot alkavat olemaan valmiit..Tai ainakin suojakumit jos ei muuta.
        Samoin jos kuumennettu, niin rasvat on taatusti palaneet.
        Originally posted by ozzy_88 View Post
        http://www.biltema.fi/osteri/data/we.../19-1253_h.jpg

        tommosella sain ainaki omat irtoomaan... oli kyllä pirun tiukassa mut lähti kuitenki
        Tuo on kätevä työkalu niin pitkään kun ei poksahda silmille, varovasti siis näiden kiinassa valmistettujen valutyökalujen kanssa !
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14453
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Janzki View Post
          Tuo on kätevä työkalu niin pitkään kun ei poksahda silmille, varovasti siis näiden kiinassa valmistettujen valutyökalujen kanssa !
          Monen monta alustaa on tollasella vaihdeltua, eikä pomppaa silmille kun laittaa vanhan mutterin hieman kierteille palloniveleen ennenku alkaa tuolla puristaan irti.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Monen monta alustaa on tollasella vaihdeltua, eikä pomppaa silmille kun laittaa vanhan mutterin hieman kierteille palloniveleen ennenku alkaa tuolla puristaan irti.
            Ei siinä mitään jos irti pomppaa mutta kun halkeaa osiin niin tahtoo palaset kimpoilla...
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • wta
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2008
              • 641
              • ------

              #7
              Originally posted by Viirus View Post
              Aloin tuossa irroittamaan E30 touringin etuiskareita, kaikki muu irtosi suht nätisti paitsi ne 2kpl palloniveliä.


              Tosta osanro 8 ja


              tästä osanro 6.

              Käytössä on pallonivelien irroitushaarukka, ei ollu apua, kaikki normikonstit kokeiltiin, yks kappale rekkarirautoja kiero, irroitusöljyä, sitä irroitushaarukkaa taottiin isolla lekalla ja vähän lämpöä, ei irtoa! Mitä sitten?? Nivelet pitäis vielä saada ehjänä irti nii ei tartteis niitä suotta vaihtaa kun kunnossa vielä ovat.
              Älä tao sitä irroitushaarukkaa vaan ainoastaan väännä sillä ja samalla napakka isku siihen (mikähän sen nimi nyt on) minkä läpi se nivelen akseli menee. Saman voi tehdä myös tuolla bilteman työkalulla. Syy miksi jengi rikkoo noita bilteman ulosvetäjiä on nimenomaan se, että he eivät anna iskua siihen "mikä sen nimi nyt onkaan" vaan kiristävät vain sitä työkalun pulttia. Sitä bilteman työkalua pitää käyttää niin, että lyö sen sinne niveleen kunnolla perille ja sitten kiristää jonkun verran. Tämän jälkeen napauttaa vasaralla siihen "onkos se nyt jousijalka tms." ja kiristää lisää, taas napakka lyönti ja kiristys. Tuota kun jatkaa jonkun verran niin pallonivel pamahtaa irti täysin ehyenä. Ei tietenkään pidä hakata sillä vasaralla kuin raivo härkä jottei riko mitään.

              Edit: jotain tähän tyyliin:

              Comment

              • jopeh
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 694
                • Tampere

                #8
                Originally posted by wta View Post
                Edit: jotain tähän tyyliin:
                http://www.youtube.com/watch?v=sQ428hwJn38

                Tuo on juurikin oikea tapa irroittaa pallonivel. Mutteria ei kannata aukaista kuin hieman ja parasta jättää mutteri kierteiden suojaksi, ettei lyö vasaralla niitä paskaksi.
                "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                Comment

                • Tommy T
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 268

                  #9
                  Rautakanki on hyvä apuväline tuon alapallon irrotukseen. Laittaa kangen tukivarren päältä pohjan alle ja kaveri kampeaa sillä tukivartta alaspäin, samalla kun toinen antaa vasaralla napsua tukivarteen kartion kohdalle. Jos auto on Varkaudessa, eikä näillä ohjeilla vielä selvää homasta tule, voin tulla jelppaamaan.
                  Last edited by Tommy T; 14-07-2009, 14:27.
                  ix---xi

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #10
                    Niin ja kuten toisaalla todettiin ovat aika ja jännitys parhaita kavereita jos ei halua takoa.

                    Eli vääntää se ulostajan melko tiukkaan ja käy nortilla, kiristää vähän lisää ja taas odottelee ja sitten lyö, luultavasti paukahtaa kerrasta.
                    Olli.

                    Comment

                    • Viirus
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 135
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by ozzy_88 View Post
                      http://www.biltema.fi/osteri/data/we.../19-1253_h.jpg

                      tommosella sain ainaki omat irtoomaan... oli kyllä pirun tiukassa mut lähti kuitenki
                      Ilman oikeita työkaluja tulee vaan paha mieli,
                      tuli hommattua tuollainen kuvan ulosvedin, nivelet irtosi sillä sitten helposti. Nyt on jouset vaihdettu M3:sen mallisiin.
                      Last edited by Viirus; 14-07-2009, 21:01.
                      Ei oo pemaria enää...

                      Comment

                      • RRRR
                        Newbiemmer
                        • May 2009
                        • 13
                        • Kajaani

                        #12
                        Kun e30:iin vaihtaa etuiskarin niin mitä kaikkee tarvii siis purkaa?

                        Comment

                        • penari
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 598
                          • Vihanti

                          #13
                          Originally posted by RRRR View Post
                          Kun e30:iin vaihtaa etuiskarin niin mitä kaikkee tarvii siis purkaa?

                          Raidetangonpää ja alapallonivel irti, sitten vaan konepelti auki ja tolpan yläpäästä ne 3 mutteria auki, tippuu siis koko tolppa alas.

                          Jousi läjään ja iskari irti

                          E: ja jarrusatula kannattaa tosiaan eka ottaa irti
                          Last edited by penari; 16-07-2009, 17:17.
                          F01 730d semivoll
                          e30 325 turbo m-tech2

                          Comment

                          • RRRR
                            Newbiemmer
                            • May 2009
                            • 13
                            • Kajaani

                            #14
                            Kuuluuko tuo jutska missä on jarrusatula on kiinni kahdella pultilla ja missä pyörännapa on kiinni niin iskariin, että tuleeko sekin uuden iskarin mukana? Vai lähteekö iskari jotenki vetämällä siitä? Tarkoitat varmaan ulompaa alapalloniveltä joka pitää irroittaa ? Huomenna pitäis saada vaihettua kun ois kattastuski

                            Comment

                            • penari
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 598
                              • Vihanti

                              #15
                              Originally posted by RRRR View Post
                              Kuuluuko tuo jutska missä on jarrusatula on kiinni kahdella pultilla ja missä pyörännapa on kiinni niin iskariin, että tuleeko sekin uuden iskarin mukana? Vai lähteekö iskari jotenki vetämällä siitä? Tarkoitat varmaan ulompaa alapalloniveltä joka pitää irroittaa ? Huomenna pitäis saada vaihettua kun ois kattastuski

                              Tolppa ei tule iskarin mukana. Iskari on sielä tolpan sisällä, kiristetään yläpäästä "holkilla".

                              Tolpan ku saat irti ja jousen ni huomaat sitte kyl mitä tarkotan.

                              Joo ulompi alapallo irti.

                              tuosta selventämään:

                              F01 730d semivoll
                              e30 325 turbo m-tech2

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎