Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    Originally posted by peltone View Post
    Onko E28 M10b18 bolt-on E30 koriin?

    Niin ja kysytään taas tuosta takakonrin kumilärpättimen maalaamisesta. Miten onnistuu parhaiten?
    Niitä on olemans kumisia ja muovia olevia,osta muovinen niin maalikin pysyy
    E30 ja E46 ///M

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      Originally posted by M325i View Post
      Niitä on olemans kumisia ja muovia olevia,osta muovinen niin maalikin pysyy
      No voi helv.. Multa löytyy 2 kumista Nooo on sitte laittamatta tai vetäsee mustaks
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • jkan
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 320
        • uusikaupunki

        Mikä on M40B16 koneen pakokanavan ja pakoventtiilin halkaisija? Kun tarttis hommata putkea ja mutkia ja tehdä pakosarja ahtimelle mutta kun auto on 150km päässä niin ei viittis ajaa sinne asti mittaamaan
        Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

        Comment

        • superfast
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2004
          • 567
          • Kurikka

          Originally posted by metake View Post
          Hyvä veikkaus mutta päin persettä

          Orkkis etujouset on mitattu Kittelällä Kellokoskella ja siitä tuo arvo, voisin kyllä vielä ottaa jousesta mitat ja laskeakin sen niin voi sitten mielenkiinnosta verrata. Mulla on nyt keulalla 40 kg/cm kynäjouset ja voi tulla kokeileen miltä sellaiset tuntuu, ja voin kertoa että jäykiltä. E36 325:ssa käytetään rallissa 50 kg/cm jousia, mutta E30:een ne on liian jäykät.

          Mulla on edessä 7,5kg/mm eli eikös nekin oo jo 75kg/cm eikä oo edes mitkään älyttömän jäykät :think
          E60 525 Msport
          E36 318ti compact

          Comment

          • advance
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1689

            Mittaristossa vilkkuu keltainen kolmiovalo e30:ssä, johtuen ilmeisesti siitä kun checkpanel valittaa öljyn pintaa vaikka ne täynnä onkin. Miten sen kolmiovalon pääsee kuittaamaan.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              Originally posted by advance View Post
              Mittaristossa vilkkuu keltainen kolmiovalo e30:ssä, johtuen ilmeisesti siitä kun checkpanel valittaa öljyn pintaa vaikka ne täynnä onkin. Miten sen kolmiovalon pääsee kuittaamaan.
              Painamalla check nappia jos kaikki on ok?

              Siis palaako se öljyn valo jatkuvasti siellä taulussa?
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • advance
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1689

                Kyllä palaa ja check nappiakin on paineltu, täytynee varmaan sitä anturia huijata niin saa valon sammumaan.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  Originally posted by advance View Post
                  Kyllä palaa ja check nappiakin on paineltu, täytynee varmaan sitä anturia huijata niin saa valon sammumaan.
                  Putsaa alkuun vaikka liitin joka löytyy n.15cm päästä anturista. Voi olla hapettunut tms.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    Originally posted by superfast View Post
                    Mulla on edessä 7,5kg/mm eli eikös nekin oo jo 75kg/cm eikä oo edes mitkään älyttömän jäykät :think
                    Voihan se olla että sulla on tuollaiset jouset, jos niiden jäykkyys todella on tuo, niin tunkilta laskettaessa kun rengas osuu maahan, niin sulla jousi painuu 5 cm kasaan (tai vastaavasti kun 75 kg:n ukko seisoo jousen päällä niin se painuu kasaan yhden cm:n). Mulla noilla 40 kg:n jousilla keula painuu alas noin 8-9 cm ja kokonaisjousto on mulla 18 cm (iX). Jos sulla on vakiomittaiset jouset, niin sulla on keula n. 4cm ylempänä kuin mulla, joten se alkaa oleen jo aika korkeella

                    Radalla käytetään jopa 200 kg/cm jousia, niillä keula putoaa 2 cm tunkilta laskettaessa.

                    75 kg /cm jousi on ihan v*tun jäykkä kadulle

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5156
                      • Kuopio

                      Originally posted by metake View Post
                      Hyvä veikkaus mutta päin persettä

                      Orkkis etujouset on mitattu Kittelällä Kellokoskella ja siitä tuo arvo, voisin kyllä vielä ottaa jousesta mitat ja laskeakin sen niin voi sitten mielenkiinnosta verrata. Mulla on nyt keulalla 40 kg/cm kynäjouset ja voi tulla kokeileen miltä sellaiset tuntuu, ja voin kertoa että jäykiltä. E36 325:ssa käytetään rallissa 50 kg/cm jousia, mutta E30:een ne on liian jäykät.
                      jaa...

                      Itselläni on 100kg/cm jouset edessä E30ssa...

                      Originally posted by metake View Post

                      75 kg /cm jousi on ihan v*tun jäykkä kadulle
                      Tänäkin kesänä lähes 15tkm... ei siis tarpeeksi epämiellyttävä ainakaan vielä

                      ps. KW Var1&2 alustoissa E30ssa on 80kg/cm jouset edessä
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • ka00z
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1805
                        • Varsinais-Suomi

                        Kysellääs tuollaisesta -90 316:sta vähän.

                        Ei saa siis bensaa, vika todennäköisesti ruiskupumpussa tai ruiskupumpun releessä?

                        Motonetissä rele n. 60€ ja pumppu 150€. Oliskohan noita saksanmaalla saatavina halvemmalla?

                        Ajomäärä tuolla on 240tkm ja ei ole vaihdettu pumppua tietääkseni.

                        Ja lisäkysymyksiä tarviiko jakohihnaa vaihdettaessa vaihtaa myös kampiakselin pyörä?
                        Tuo hihnasarja näyttäisi olevan m40-koneeseen satasen.
                        Last edited by ka00z; 17-09-2009, 12:33.
                        W124 voll, markalla pidemmälle

                        Comment

                        • metake
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2008
                          • 331
                          • Janakkala

                          Originally posted by jani View Post
                          ps. KW Var1&2 alustoissa E30ssa on 80kg/cm jouset edessä
                          Ei muuten ole. KW var1:n pääjousen jousijäykkyys E30:een on n. 50 kg. Kyseisessä setissä on kuitenkin vielä apujousi, jonka vaikutus kokonaisjäykkyyteen on n. -10kg, eli tuon yhdistelmän jousijäykkyys on n. 40 - 45 kg/cm. Jos et usko niin kysy Saksasta KW:ltä.

                          Ja jos sun jousijäykkyys on tosiaan 100 kg / jousi, niin se tarkoittaa sitä että sulla on normi ajossa jousi painuneena kasaan 3-4 cm (E30 325 nurkkapaino lienee n. 350 kg). Jos sulla on joustovara nyt 8 - 10 cm, niin ollaan jousijäykkyyden suhteen aika optimissa, mutta silti joustovaraa on kadulle liian vähän (ulosjousto täysin riittämätön, paitsi jos nyt ajaa pelkällä sileällä asfaltilla) ja jousi on kadulle liian kova (ei pysy tiessä kiinni laillisilla nopeuksilla vaan pomppii irti). Jos sulla on joustovaraa enemmän kuin tuo 10 cm, on jousijäykkyys väärin mitoitettu. Lisäksi iskunvaimennin pitää osaltaan säätää jousijäykkyyden mukaan, ja 100 kg/cm jousi vaatii jo melkoisesti vaimennukselta toimiakseen jousen kanssa optimaalisesti.

                          Tehkää alustanne kuten haluatte, lopetan omalta osaltani tähän. Sen verran useampi vuosi on näiden kanssa painittu, ettei mun väkisin niistä enää tarvi kinata

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5156
                            • Kuopio

                            E30 tolppa suoraan KW:lta. Tuossa lukee hyvin selvästi 80kg/cm jäykyys ja 140mm pituus.
                            Last edited by jani; 09-08-2020, 22:22.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5156
                              • Kuopio

                              Mutta korjaan olleeni väärässä. Vakio jousi voi todellakin olla vain 17kg/cm. Mutta jousen pituus on luokkaa pitkä, joten jousen pituuden on pakostakin vaikutettava asiaan.

                              Löysin taulukon jossa on verrattu vakio, eibach yms. jousia. Ja vakio jousi on taulukon mukaan alle 20kg/cm ( tarkemmin huonosta kuvasta ei voi tulkita ).
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • metake
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 331
                                • Janakkala

                                Originally posted by jani View Post
                                E30 tolppa suoraan KW:lta. Tuossa lukee hyvin selvästi 80kg/cm jäykyys ja 140mm pituus.
                                Oikein: Siinä lukee 80-140

                                Väärin: Siinä ei lue kg/cm, ainakaan mun mielestä, ja ainakaan selvästi.

                                Se 80 on jousen halkaisija, mittaa vaikka. Eli tuossa on ilmoitettu mitat jouselle, jossain toisessa kohtaa on todennäköisesti jokin koodi josta voi taulukosta tulkita jäykkyyden.


                                Jousen pituus vaikuttaa ja ei vaikuta. jousijäykkyys pysyy samana (suunnilleen) koko jouston ajan. Jos taas ajatellaan vakiojousta joka on arviolta 10 cm ylipitkä, niin sitä pitää puristaa 170kg:n voimalla jotta sen saa edes tolppaan paikalleen, eli sillä on esijännitystä (=nostavaa voimaa) tuon edestä jo kun tolppa on irrallaan. Kynäjousiahan ei juurikaan esijännitetä tai esijännitys on hyvin vähäinen. Silti kun auto on normaalisti jousen varassa, niin vakiojousta pitää painaa vain 17kg kun se putoaa taas sentin alemmas, 40 kg:n kynäjousta vastaavasti sen 40 kg.

                                Olisko sulla mittoja (ulkohalkaisija, langan vahvuus, kierrosten määrä) niistä sun 100 kg:n etujousista niin lasken niiden todellisen kilomäärän?


                                Edit: En sitten näköjään kuitenkaan malttanut lopettaa

                                Edit2: Pieni tarkastus KW:n jousen jäykkyyteen: Pääjousi on luokkaa 60-65 kg/cm ja siihen tuo apujousi, niin paketti on jossain 50 kg:n paikkeilla, voi olla vähän yli.
                                Last edited by metake; 17-09-2009, 21:00.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎