Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 etupyörän laakerin mutterin momentti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6693
    • .......

    #16
    Originally posted by Jezuz View Post
    Sillä momentti avaimella ei kyl kannata enää mitää kovin tarkkojapaikkoja kirrailla!
    Niin, töissä oli sanonu joku ukko joka tarkistaa momenttiavaimien kalibroinnin että ei pitäis myöskään avata mitään tiukkoja.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Tommy T
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 268

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      280 Nm (eli 28 kg, helpottaa havainnointia) on sama kuin 100 kg 28 cm varren päässä tai 50 kg 56 cm varressa tai 80 kg 35 cm varressa. Momentti kiloina jaettuna asentajan painolla = varsi metreinä -> 28/80 = 0,35. Pyöränlaakerit saa noin helposti momenttiin, kannenpultit hankalampi varsinkin jos kone on keulalla
      Ettei ois yksiköt hypänny väärin päin, eli 28 kg/100 cm tai 56kg/50cm?
      ix---xi

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16364
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by Tommy T View Post
        Ettei ois yksiköt hypänny väärin päin, eli 28 kg/100 cm tai 56kg/50cm?
        Sama asia mutta vaan toisin päin. Nm = Newtonmetri, kgm = kilogrammametri. Eli tulos on sama 28 kg metrin varressa t. 100 kg 0,28 metrin varressa.

        Pilkkua viilaten: 1 kg ei ole 10 n vaan 9,8 n mutta asialla ei ole käytännön merkitystä, 1000 kg = 9800 n eikä 10000... Onkos newtonin lyhenne muuten iso n (N) ?
        Last edited by jr66; 20-08-2009, 21:52.

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1835
          • Lappeenranta, Finland

          #19
          Originally posted by JJT View Post
          Niin, töissä oli sanonu joku ukko joka tarkistaa momenttiavaimien kalibroinnin että ei pitäis myöskään avata mitään tiukkoja.
          Mitenköhän avaaminen eroaa kiristämisestä? Naksauksen jälkeen vekotin nappaa johonkin stoppariin kiinni ja sen jälkeen kalikka on yhtä puuta. Eihän se siitä kärsi vaikka se naksujuttu on pohjassa muutaman sekunnin. Miksi se kara sitten on käännettävissä puolelta toiselle avaimen silmässä jos avaamista ei saisi tehdä. Mekanismihan toimii aina samaan suuntaan, karan asennosta sitten riippuu avataanko vai kirrataanko.

          Tai sitten ennen vanhaan myytiin parempia vehkeitä kuin nykyään.

          No, joka tapauksessa laakerit on vaihdettu ja momentiksi tuli melkein-koko-elopainolla-45cm-varren-päähän.

          Omituinen juttu oli muuten noiden uusien rasvakuppien kanssa. Ostin ihan marmoritiskiltä orkkiskamaa, mutta ovat halkaisijaltaan sen verran isommat kuin vanhat, että vanne ei mennyt napaan. Muuten kyllä sopivat napaan ihan niin kuin pitääkin. Kuppien reunat tulee hiukan navan keskiosan reunojen yli ja vanne ei vaan siihen mene. Vanhat piti laittaa takaisin.

          Newtonin lyhenne on iso N.

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #20
            jos noita hommia enemmänkin tekee niin miksiköhän se isomman momenttiavaimen hankinta on ylivoimaista? Laakerinkiristyksiin ja muualle missä noita suuria momentteja tarvitaan riittää tarkkuus kyllä halvemmissakin avaimissa, 340Nm menevän taisi saada johonkin 60€ja 500Nm menevän n.-.100E halvimmillaan, parempi nekin kuin tuntumalta vääntää. Tuo iso 500Nm (pitkä) avain on hyvä myös avauksessa - jos momenttiavainta käyttää avaamiseen riippuu avaimen tyypistä mitenkä se siihen vaikuttaa. Noilla halvoilla joissa on suunnanvaihto voi useimmilla avata- niissä ei ole edes varsiniaista momenttilaukaisua avaussuuntaan vaikka suunnanvaihto onkin, kuulaa vasten oleva varsi nojaa avaussuunnassa vain rungon laitaan eikä mitään laukaisua tapahdu - näillä ei siis voi kiristää "vääräkätistä" kierrettä momenttiin ollenkaan. Mahdolinen vahingoittuminen olisi lähinnä mekaanista varren vääntyminen tms mutta kyllä se saman kestää avata kuin kiinnikin vääntää.
            Kalliimpia työkäytössä vuosittain kalibroitavia avaimia ei toki kannata avauskäyttöön käyttää, lähinnä turhan kulumisen vuoksi- tai enenmmänkin tässä jäljempänä esitetystä syystä - käyttäjä käyttää avainta kuitenkin väärin avatessaan...
            Oikeasti kaksisuuntaisella momenttiavaimella avauksenkin voisi periaatteessa tehdä joskin korjaamolla on avaamiseen yleensä parempiakin työkaluja - nämä kaksisuuntaiset momenttiavaimet tunnistaa siitä että sunnanvaihto tapahtuu painamalla hylsynpidinpala räikän läpi, mitään suunnanvaihtovipua näissä ei siis ole, räikkä toimii vain yhteen suuntaan ja suunta vaihdetään avain kääntämällä, momenttiiin saa siis kumpaan suuntaan tahansa kiertyvät osat.
            Se todellisin syy miksi avauskäyttöä ei momenteille suositella on, että käyttäjä tekee kuitenkin työvirheen: vaikka kaksisuuntainenkin avain olisi säädetty maksimimomenttiinsa eikä mutteri edelleenkään aukea käyttäjä vääntää avaimta vaikka momentti on jo lauennut ja näinhän ei missään tapauksessa tule tehdä, tähän näitä avaimia ei ole suunniteltu.
            Last edited by WSE1; 21-08-2009, 22:45.

            Comment

            • Beemer man
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 560
              • Imatra

              #21
              Itsekin joskus ostanut tuommoisen isomman momentti avaimen n.350Nm mut ainakin e30 pyöränlaakerin vaihdossa huomannu et vaikka vetää siihen tehtaan arvoon niin hetken päästä saa kiristää joten normi räikällä niin että poski tutisee ja 200km ajon jälkee kiristys miksi se muuten löystyy? hakeeko tuommoinen laakeri paikkansa jotenki vai what :think
              Harley-davidson sportster -09
              Yamaha R1 -02
              e61 520d lci
              micra

              Exät
              e24 635csi
              e30 6xcoupe 3xcabrio 2xtouring 3xsedan
              e34 520, 540, 535
              e36 325coupe, cabrio, 2xcompact
              e46 316, 323
              e39 523,520x2

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                #22
                Ite vaihdoin E30 etupyörän laakerin tossa kuukausi sitten ja vaatii vielä jälkikiristyksen vaikka vedin niin paljon kun näistä pulkan-naruista irtoaa..
                Ei sitä voi liikaa kiristää niinkuin kartiolaakeria :think

                Se lukitusprikka jos unohtuu naputella niin karkaa aika nopeasti löysälle ja on hiukkasen vaarallinenkin
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16364
                  • Asikkala

                  #23
                  Miten ei-säädettävä e30 etulaakeri voi löystyä jos rauta rautaa vasten momentti on 280 Nm ja mutterin lukittu ?? Tai miten ei-säädettävää voi kiristää mutterilla ?

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎