Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M20B25 tyhjäkäynti katosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    E30 M20B25 tyhjäkäynti katosi

    Katosi tyhjäkäynti lähes kokonaan, eli vaivoin käy n. 400 rpm tyhjäkäyntiä hyvin ontuen, tai sammuu kokonaan. Tyhjäkäynnin säätömoottorin(?) johdon irrottaminen ei vaikuta millään tapaa käyntiin, eikä tosin kaasuläppä anturin johdon irrottaminen. Aikaisemmin ilmastoinnin päälle kytkeminen nosti tyhjäkäyntiä n. 100 rpm, mutta nyt ei tapahdu sitäkään. Kaasuläppää kun hieman raottaa niin auto käy hyvin n. 800 rpm tyhjäkäyntiä ja ajossa toimii ihan moitteetta.

    Mielessäni jo päädyin siihen, että tyhjäkäynnin säätömoottori on rikki, mutta hieman kaipailen vahvistusta vikadiagnoosiin. Onko tuo yleensäkään kuinka yleinen vika noissa?

    Ja autohan on -90 325 iX
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Alkaisikohan ihan toimia tyhjäkäyntimoottorin puhdistuksella? Kannattaa ainakin kokeilla.

    Comment

    • M. Luuri
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 268
      • SJK

      #3
      Originally posted by metake View Post
      Katosi tyhjäkäynti lähes kokonaan, eli vaivoin käy n. 400 rpm tyhjäkäyntiä hyvin ontuen, tai sammuu kokonaan. Tyhjäkäynnin säätömoottorin(?) johdon irrottaminen ei vaikuta millään tapaa käyntiin, eikä tosin kaasuläppä anturin johdon irrottaminen. Aikaisemmin ilmastoinnin päälle kytkeminen nosti tyhjäkäyntiä n. 100 rpm, mutta nyt ei tapahdu sitäkään. Kaasuläppää kun hieman raottaa niin auto käy hyvin n. 800 rpm tyhjäkäyntiä ja ajossa toimii ihan moitteetta.

      Mielessäni jo päädyin siihen, että tyhjäkäynnin säätömoottori on rikki, mutta hieman kaipailen vahvistusta vikadiagnoosiin. Onko tuo yleensäkään kuinka yleinen vika noissa?

      Ja autohan on -90 325 iX


      Mulla on ittellä e34 m20b25 ja siinä oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja myös kylmäkäynnistyksen kanssa. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja tungin sen täyteen brake cleaneria ja annoin sen hetken vaikuttaa ja sitten tyhjäsin t.moottorin ja läitoin sinne wd-40 öljyä ja tämän jälkeen tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys on toiminut moitteettomasti. Epäilen vahvasti t.moottoria ja sen toimivuutta (voi olla jumittunut). Jos ei muuta vikaa ole ilmennyt kuin tyhjäkäynti?
      Last edited by M. Luuri; 20-09-2009, 21:51.
      e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


      http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by arrow1 View Post
        Mulla on ittellä e34 m20b25 ja siinä oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa ja myös kylmäkäynnistyksen kanssa. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja tungin sen täyteen brake cleaneria ja annoin sen hetken vaikuttaa ja sitten tyhjäsin t.moottorin ja läitoin sinne wd-40 öljyä ja tämän jälkeen tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys on toiminut moitteettomasti. Epäilen vahvasti t.moottoria ja sen toimivuutta (voi olla jumittunut). Jos ei muuta vikaa ole ilmennyt kuin tyhjäkäynti?
        En ole muuta vikaa huomannut. Kun auto käy juuri ja juuri tyhjäkäyntiä, niin kulutusmittari saattaa poukkoilla nollan ja maksimin välillä, mutta korjaantuu heti kun kierrokset hieman nousee, eli epäilen tuon johtuvan siitä että auto melkein sammuu.

        Tyhjäkäynti on jo pidemmän aikaa ollut kovasti alakantissa (n. 600 rpm) ja käyntiin ei tahdo lähteä jos ei hieman paina kaasua.

        Kiitoksia, tuo puhdistaminen oli hyvä vinkki, pitää heti huomenna se testata.

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #5
          Noniin, tyhjäkäynnin säädin putsattu, olikin melko paskainen. Tyhjäkäynti löytyi, ei hyvä mutta jonkinlainen. Eli käy kuten aikaisemminkin, eli n. 600 - 650 rpm mittarin mukaan ja korvakuulollakin tyhjäkäynti on alhainen. Ja käy epätasaisesti, säätömoottorin johdon irrottaminen ei vaikuta tyhjäkäyntiin, mutta huomasin ettei pidä vaikuttaakaan, koska säädinhän halvaantuu siihen paikkaan kun johdon vetää irti. Ilmastoinnin kytkeminen nostaa taas kierroksia n. 100 rpm.

          Ilmamäärämittarin johdon irrottaminen ei vaikuttanut käyntiin mitenkään. Muutaman kerran johtoa nypittyäni käynti parani kun kytkin johdon ilmamäärämittariin, ja sen jälkeen irroitus huonosi käynnin. Muutaman kerran jälkeen johdon irrotus ei taasen vaikuttanut siihen vaan kävi kokoajan huonosti. Kun auto kävi huonosti, niin pieni kaasun painallus nosti kierrokset n. 1000 rpm tuntumaan ja pudotti takaisin alas vaikka kaasu oli edelleen hieman painettuna, kun auton sai käymään hyvin, niin kierrokset pysyi siinä 1000 rpm tietämissä. Ja vaikka auto käy huonosti, niin noin 1000-1500 rpm jälkeen käynti alkaa paranenaan, ja 2000 rpm jälkeen käy ihan puhtaasti. Ja huonosti käydessään kulutusmittari saattaa hypähdellä alaspäin.

          Liittimessä ei ole hapettumaa, kaikki pinnit ok, ainakin silmämääräisesti. Joten taidan vaihtaa ilmamäärämittarinkin jos joku ei vakaasti ole sitä mieltä ettei vika ole siinä? Eipä ole aikasemmin itsellä ilmamäärämittari tuolla tapaa hajonnut että pienten kierrosten käynti menee huonoksi, vaan pikemminkin jostain tasakaasualueelta hajonnut. Postissa on tulossa uusi tyhjäkäynnin säädin, joten sen vielä kokeilen, mutta ilmeisesti se koko syy ei siinä ole.

          Comment

          • M. Luuri
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2008
            • 268
            • SJK

            #6
            Onkos vika yhtään valjennut? Jotain mitä tuli mieleen niin tulpat, bensan suodatin, ilman suodatin, venttiilien välykset kunnossa? Entä kenties imuvuotoja..?
            e34 540i (5 speed) "Teddy" projekti http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=268557


            http://mluuri.kuvat.fi/kuvat/e34+v-power/

            Comment

            • metake
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 331
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by arrow1 View Post
              Onkos vika yhtään valjennut?
              Tyhjäkäyntimoottorin puhdistuksella se tyhjäkäynti palautui, mutta epätasaisen käynnin syyksi veikkaan tiensä päässä olevaa ilmamäärämittaria. Laitetta kopisteltuani ja johtoa rassattuani sain käynnin taas vanhalle tasolle. Pitää vaihtaa uusi IMM kun teen jonkin ajan päästä isompaa huoltoa.

              Originally posted by arrow1 View Post
              Jotain mitä tuli mieleen niin tulpat
              Kohtuullisen vähän ajetut boschin 4-kärkiset, joten en usko, etenkin kun 1500 rpm ylöspäin käy ihan puhtaasti.

              Originally posted by arrow1 View Post
              bensan suodatin
              Ei vaikuta pelkästään tyhjäkäyntiin. Isommilla kierroksilla ei nyi, joten vika ei ole siinä, tai bensapumpussa.

              Originally posted by arrow1 View Post
              ilman suodatin
              Puhdistettu ja ok.

              Originally posted by arrow1 View Post
              venttiilien välykset kunnossa?
              Ei ole tarkastettu. Tää oli itelläkin mielessä ja hoituu tuon huollon yhteydessä.

              Originally posted by arrow1 View Post
              Entä kenties imuvuotoja..?
              Ei olle 100% tarkkaan syynätty, mutta en usko, koska tosiaan kierroksilla toimii ihan ok. Letkut ja putket silmämääräisesti erittäin hyväkuntoisia.

              Comment

              • Daa Daa
                BTCF Member
                • Aug 2004
                • 903
                • Jyväskylä

                #8
                Imusarjan tiivisteethän ovat ns. kuluvia osia m20 moottorissa, eikä ollenkaan paha tai kallis korjata.. Kannattaa vaihtaa jo ihan harrastamisen ilosta..

                Comment

                • Incarnated
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 450
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Eikös näissäkin tui IMM pitäs olla "korjattavissa" samoin kuin vanhoissa ooppeleissa, samat osat tuossa ruiskussa ainaki muuten on, eli IMM kansi auki ja siirtää sitä piirilevyä sen verran että piikki laahaa pikkusen eri kohdasta hiilipintaa...?

                  http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                  Comment

                  • Erska
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 439
                    • Tuusula

                    #10
                    mites venttiilikopalta kaasuläppään menevä huohotinletku? onko halki jostain väliltä /tukossa, tämä jos rikki tms tukossa auto ei käy kunnolla...
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                    Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                    EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                    Comment

                    • mehtojarvi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1518
                      • Kymenlaakso

                      #11
                      mites tällänen vika m20b20,tyhjäkäynti huono,sammuilee,kun otti tyhjäkäynti moottorin johon irti toimii hyvin,onko se vaan paskanen vai entinen:think
                      E91 325xi vm07
                      E60 530xd vm06 stage X

                      Comment

                      • metake
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 331
                        • Janakkala

                        #12
                        Originally posted by Erska View Post
                        mites venttiilikopalta kaasuläppään menevä huohotinletku? onko halki jostain väliltä /tukossa, tämä jos rikki tms tukossa auto ei käy kunnolla...
                        Tämähän oli sitten murtunut molemmista päistä, vaikka näytti ihan ehjältä kun oli paikoillaan, huomasin vasta kun piti letku irrottaa suuttimien vaihdon takia. Letku on nyt uusittu ja nostin bensanpaineita, ja nyt tyhjäkäynti 800 rpm ja vakaa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎