Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ruostepaikat ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jyrkipes
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 210
    • KAJAANI, FIN

    E30 ruostepaikat ?

    (ei tuo haku nyt suostu toimimaan)

    Mistä E30 ruostuu ?

    Kohta on omassa terapiaraadossa kaikki pehmyt hitsattu vaan vielä kummittelee takaraivossa tuon projektin rekisteriotteessa oleva merkintä:

    Korjauskehotus: Alusta ja kori, Alustan kotelot ja pohjalevy, Alustan poikittaiskotelo, Ruostevaurioitunut, Vasemmalla, Korjattava xx mennessä
    Vähän koputtelin tuota pohjaa bensatankin edestä vaan ei osunut pehmeyttä vasaraan. Helmoja tuosta olen aukonut ja hitsaillut mutta tuo teksti "Poikittaiskotelo" nyt vaivaa. :think

    Tuosta vinkkejä ja yleisemminkin vois ehdotella.

    Kuvat ois kivoja ja laitankin pari vastausta heti alkuun:
    Etujalkatilan kulmat: http://www.jyge.net/E30/20090608/070620091055.jpg
    Takajalkatilan luukut ja penkin kiinnikkeen ympärys: http://jyge.net/E30/20090608/070620091057.jpg
    Kaasupolkimen etupuoli: http://www.jyge.net/E30/20090608/070620091058.jpg
    Etulokasuojien alareuna: http://www.jyge.net/E30/20090608/070620091061.jpg
    Tunkin paikat, edessä ja takana: http://www.jyge.net/E30/20091001/300920091543.jpg

    Lisäksi: Ovien alareunat, lokasuojien kaaret, takakontin kulmat
    Last edited by jyrkipes; 01-10-2009, 14:53. Reason: vasara
    Jyrki
    E31, 1991: M70B50, Showroom ja Project Cinderella
    "...jos näät mut joskus pemarin ratissa niin tuu ampumaan..." -vuodelta 1987-
    (ex: E30, E32, E34, E36)
  • ka00z
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 1805
    • Varsinais-Suomi

    #2
    Akun alta tai paikalta ruostuu myös.

    Muut luettelitkin jo aika kattavasti. pahin paikka mielestäni on tuo jalkatilan saumat, kun niitä ei tule niin usein syynättyä.
    W124 voll, markalla pidemmälle

    Comment

    • mika68
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2004
      • 1966
      • ......

      #3
      ......
      Last edited by mika68; 14-09-2012, 14:37.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by jyrkipes View Post
        mutta tuo teksti "Poikittaiskotelo" nyt vaivaa. :think

        Tuosta vinkkejä ja yleisemminkin vois ehdotella.
        No , siellä on kaksi palkkia jotka on poikittain takana. Takajousilautasten välissä ja se poikkipalkki johon perämurikka on ripustettu. Jos kysymys on siitä jousilautasten välisestä palkista voin kertoa että iso homma tulee jos meinaat hyvää tehdä.

        Ko. kotelo on nimittäin takapenkin pohjan ja selkänojan, sekä takakontin lattian saumakohdassa. Kun olet palkin irroittanut huomaat ettei lattiassa ole ketään kotona.

        Vastauksena topikin otsikon kysymykseen: Ne voi olla mätiä ihan mistä vaan / joka paikasta. Kattopelti on omassani melko ruosteeton. Niitä "tavallisia ruostepaikkoja" on niin paljon ettei jaksa edes luetella.
        Last edited by petrolhead; 01-10-2009, 18:51.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Eihän siinä ole oikeastaan kun kaksi selkeää ruostepaikkaa, nimittäin pohjassa oikea- ja vasenpuoli :think
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Joo varmasti 90% koreista alkaa olla jo joka paikasta enemmän tai vähemmän kuppasia.
            Muuten hyvissäkin koreissa ainakin etujalkatilojen kulmat, takajalkatilan pyöreät lätkät saumoista ja takapyöränkotelo tankin huohotinsäiliön kiinnikkeistä on yleensä pehmeitä. Paitsi ekassa autossani, 316 johon vaihdettu 325i tuontikoppa:think Pitäs leikata rälläkällä siitä koko pohja ja siirtää suomi-325:n
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #7
              Tänään VIIMEISEN ruostepaikan hitsanneena terveen näköiseen koppaan, niin voin sanoa että ruoste voi e30 korissa kyllä piileä ihan missä tahansa

              Jopa terveen näkösien massojen alla, paikoissa jonka itse ei kuvittelisi ikinä ruostuvan

              Jos hyvän haluaa, niin ei muuta kun rojut pois pohjasta ja avioidut kulmahiomakoneen kanssa muutamaksi kymmeneksi tunniksi. Putsaat pohjan kauttaaltaan pellille ja korjaat kaikki paikat missä ruoste on jo tehnyt selvästi tuhojaan (montut pellissä) niin tulee hyvä.

              Sellainen korjaus, että otetaan sen verran peltiä pois että juuri ja juuri pystyy hitsaamaan paikan ja maalia&massaa päälle on niin itsensä huijaamista kun olla ja voi.. Valitettavasti tätä se tuppaa olemaan hyvinkin usein, mitä olen topicceja seuraillut. Toki poissa silmistä = poissa mielestä, mutta silti

              Edittiä: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto...6f237ba6ac5522 Tuossa linkissä erittäin mielenkiintoinen topicci, esimerkkiä kuinka todella paskasta korista saadaan hyvä hitsaamalla
              Last edited by Micce///M; 01-10-2009, 21:21. Reason: linkkiä linkkiä

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Originally posted by Micce///M View Post
                Tänään VIIMEISEN ruostepaikan hitsanneena terveen näköiseen koppaan, niin voin sanoa että ruoste voi e30 korissa kyllä piileä ihan missä tahansa

                Jopa terveen näkösien massojen alla, paikoissa jonka itse ei kuvittelisi ikinä ruostuvan

                Jos hyvän haluaa, niin ei muuta kun rojut pois pohjasta ja avioidut kulmahiomakoneen kanssa muutamaksi kymmeneksi tunniksi. Putsaat pohjan kauttaaltaan pellille ja korjaat kaikki paikat missä ruoste on jo tehnyt selvästi tuhojaan (montut pellissä) niin tulee hyvä.

                Sellainen korjaus, että otetaan sen verran peltiä pois että juuri ja juuri pystyy hitsaamaan paikan ja maalia&massaa päälle on niin itsensä huijaamista kun olla ja voi.. Valitettavasti tätä se tuppaa olemaan hyvinkin usein, mitä olen topicceja seuraillut. Toki poissa silmistä = poissa mielestä, mutta silti

                Edittiä: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto...6f237ba6ac5522 Tuossa linkissä erittäin mielenkiintoinen topicci, esimerkkiä kuinka todella paskasta korista saadaan hyvä hitsaamalla
                Näin on, myynti-ilmoituksen "kunnolla hitsattu" on aika suhteellinen käsite
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • Vertigo
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2005
                  • 806
                  • Paska Kaupunni

                  #9
                  Omassa ex:ssä sai korjata jokaisen lokarin kaaren ulkoreunat, Takavalojen ympäriltä sisäpuolelta, rekkarikilven valojen ympärystän, vänkärin puolen tunkin nostokohdan takapäästä ja ovien alareunat eli hauskaa oli koko viikoksi
                  I Don't Know! I Don't Like It!
                  Nykyiset:
                  E36 328i cöype
                  Exät:
                  Fiat Uno 60ies '93
                  E30 316i
                  E28 520ia
                  Autot jotka hävettää myöntää omistaneensa:
                  Fiat 127
                  Saab 900

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Originally posted by JJT View Post
                    Näin on, myynti-ilmoituksen "kunnolla hitsattu" on aika suhteellinen käsite
                    "Pohjassa ei ole kyllä yhtään reikää" sanottiin mulle. No ei ollutkaan mutta ilmeisesti maalaamattomattomaksi jätettyjä paikkoja ja ratsupaikkoja (jopa useampia päällekkäin) sitäkin enemmän. Plus kymmenisen lappua pisteillä kiinni
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post

                      Jopa terveen näkösien massojen alla, paikoissa jonka itse ei kuvittelisi ikinä ruostuvan
                      Olen jopa vähän skeptinen millaista "massaamista" kolmekymppi ylipäätään kaipaa. Se kellertävä , vissiin uretaanipohjainen "massa" on tosi tiiviisti pellissa kiinni ja vielä 25 vuoden jälkeenkin elastista. Varmaan eniten elinikää olisi uudesta lähtien pidentänyt se että tarkastaa pohjan silloin tällöin ja vetää samantyyppistä korikittiä/liimaa/massaa niihin kohtiin joista se tökötti on irronnut.

                      Omaan projektiin en edes meinaa vetää mitään perinteistä sentin kerrosta mustaa mönjää pensselillä , on vähän usko kadonnut siihen tavaraan.

                      EDIT: Tuulilasin karmi näyttää kukkivan aika hyvin kanssa noissa , ja pahaakaan vauriota ei välttämättä pysty näkemään lasia irroittamatta. En tiedä valuuko lasista tiivisteen alle vesi vai meneekö kosteus "vesikaukalon" kautta , siellähan ei ole mitään saumakittiä kohdassa jossa pellit liittyvät muodostaen lasin karmin reunan (sen johon tiiviste tapaa). Mietin josko laittas vesikaukalon puolelle saumaan korikitin ja sitte tiivisteen alle ainakin alanurkkiin sellasta butyylimönjää.

                      EDIT2: Toi ruåttalaisen linkin takana oleva 3kymppi on ollu kyllä ihan jäätävässä kunnossa "ei olis terveempää löytyny?"
                      Last edited by petrolhead; 01-10-2009, 22:30.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Olen jopa vähän skeptinen millaista "massaamista" kolmekymppi ylipäätään kaipaa. Se kellertävä , vissiin uretaanipohjainen "massa" on tosi tiiviisti pellissa kiinni ja vielä 25 vuoden jälkeenkin elastista. Varmaan eniten elinikää olisi uudesta lähtien pidentänyt se että tarkastaa pohjan silloin tällöin ja vetää samantyyppistä korikittiä/liimaa/massaa niihin kohtiin joista se tökötti on irronnut.

                        Omaan projektiin en edes meinaa vetää mitään perinteistä sentin kerrosta mustaa mönjää pensselillä , on vähän usko kadonnut siihen tavaraan.
                        Jep! Tuo alkuperäinen keltainen mössö on kyllä pohjassa vielä -84 vuoden autossakin kiinni kuin terva Ei se sieltä rälläkällä kyllä kiroilemalla irtoa, mutta ei kyllä kiroilemattakaan.

                        Itse maalaan reilun kerroksen verrexiä pensselillä puhtaalle pellille, ja tämän päälle ruiskutettavaa massaa ohut kerros pohjaan.

                        Pyöräkoteloihin hieman reilummin. Helmoihin samaa tavaraa, mutta päälle maalattavaa.

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #13
                          Originally posted by Micce///M View Post

                          Edittiä: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto...6f237ba6ac5522 Tuossa linkissä erittäin mielenkiintoinen topicci, esimerkkiä kuinka todella paskasta korista saadaan hyvä hitsaamalla
                          ...niin no. Eittämättä ruotsin poika joutunut ahkerasti ruosteita poistamaan, mutta osittain turhaa ja huonohkoa työtä. Mm. antennin-reiän ympärys kauttaaltaan kraaterilla ja tätä koitettu hieman vain laikalla pyyhiä + sprayta päälle. Ruoste-kraaterien pohjasopukat ovat juuri ne tärkeimmät ja sieltä se ruoste ei lähde kuin A. Hiekkapuhaltamalla tai B. Vaihtamalla koko alue uuteen peltiin.
                          Lisäksi paikkauspeltinä käytetty jotain ruosteista plootua, jota räitty ruosteisten vähän laikalla päästeltyjen peltien päälle. Saumat myös on suotavaa hioa suht tasaiseksi ja päästellä vaikka harjalaikalla, koska sauma ja roiskeet vetää todella nopeasti itsensä ruosteeseen - joten välitön maalaus / happo / sinkki perään.
                          Turhaa työtä vain hioskella ja kiilloitella ruostekohtia -> puolen vuoden sisään samanlainen.
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #14
                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Olen jopa vähän skeptinen millaista "massaamista" kolmekymppi ylipäätään kaipaa. Se kellertävä , vissiin uretaanipohjainen "massa" on tosi tiiviisti pellissa kiinni ja vielä 25 vuoden jälkeenkin elastista. Varmaan eniten elinikää olisi uudesta lähtien pidentänyt se että tarkastaa pohjan silloin tällöin ja vetää samantyyppistä korikittiä/liimaa/massaa niihin kohtiin joista se tökötti on irronnut.

                            Omaan projektiin en edes meinaa vetää mitään perinteistä sentin kerrosta mustaa mönjää pensselillä , on vähän usko kadonnut siihen tavaraan.

                            EDIT: Tuulilasin karmi näyttää kukkivan aika hyvin kanssa noissa , ja pahaakaan vauriota ei välttämättä pysty näkemään lasia irroittamatta. En tiedä valuuko lasista tiivisteen alle vesi vai meneekö kosteus "vesikaukalon" kautta , siellähan ei ole mitään saumakittiä kohdassa jossa pellit liittyvät muodostaen lasin karmin reunan (sen johon tiiviste tapaa). Mietin josko laittas vesikaukalon puolelle saumaan korikitin ja sitte tiivisteen alle ainakin alanurkkiin sellasta butyylimönjää.
                            Osaisko joku sanoa mitä tuo tökötti on ja mistä nykypäivänä löytyy vastaava tuote ?

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Maza View Post
                              Osaisko joku sanoa mitä tuo tökötti on ja mistä nykypäivänä löytyy vastaava tuote ?
                              No mulle suositeltiin tällä foorumilla Hagmansin korikitti- nimellä löytyvää tavaraa. Palaan asiaan ja kerron vuonna 2034 kumpi on paremmassa kunnossa , orkkis '84 vai nyt laitettu Hagmansin tavara.

                              Olen tosi varovaisesti kaapinut sitä orkkistököttiä pois jos on tarvinnut , alta kun paljastuu pohjassakin maalipinta joka näyttää eilen maalatulta (en sitä halua poistaa / raapia rikki kun kerran on kestävä)

                              Pitää heittää vähän offtopikkia kun olen tullut niihin aatoksiin että ei nämä Länsi-Saksalaiset autot ole oikeasti niin huonoja. On viime aikoina tullut oltua aika monen 2000-luvun japsin alla , mm kolme-neljä vuotta vanhoista Mazda 6:ista saa jo kylmiä väreitä. Pohjapalkkien pistehitsit on kaikki ruosteessa, sisäloksut kukkii jo kunnolla.. Luulen vähän niitä hitsataan jo tosissaan muutaman vuoden sisään.
                              Last edited by petrolhead; 01-10-2009, 22:45.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎