Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kulkuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tinippa-
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 42
    • Rovaniemi

    E30 Kulkuongelma

    Ensinnäkin, luin parhaani mukaan tuon nykimistä koskevan FAQ:n, mutta ihan samantyylistä tapausta en löytänyt.

    Eli varsinkin koneen ollessa lämmin, tasakaasulla kone alkaa nykimään lujastikkin, ja lopettaa vasta kun kaasua painaa ja vastaavasti kaasun löysää.

    Nyt tilanne on se että maantiellä 80km/h ajaessa pitää miltein kiihyttää 100 antaa huilata ja kiihdyttää uudestaan koska tasakaasulla on miltein mahdoton ajaa nykimisen takia...

    Sen huomasin konehuoneessa pyörähettyä että ilmamassamittarin "kansi" oli ihan irti, voiko liittyä tähän?! vai oisko sytytystulpisa jotaki, puolassa?

    Ilmeisesti mahdollisuuksia on rajattomasti?!

    Voiko -90 e30 316i, käyttää testerissä? tunnistaako?!

    autona siis juurikin tuo E30 316i -90 m40
    Last edited by Leka; 31-12-2009, 21:28. Reason: Otsikko
  • aripaa
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 520
    • Kuhmo

    #2
    Originally posted by tinippa- View Post
    Ensinnäkin, luin parhaani mukaan tuon nykimistä koskevan FAQ:n, mutta ihan samantyylistä tapausta en löytänyt.

    Eli varsinkin koneen ollessa lämmin, tasakaasulla kone alkaa nykimään lujastikkin, ja lopettaa vasta kun kaasua painaa ja vastaavasti kaasun löysää.

    Nyt tilanne on se että maantiellä 80km/h ajaessa pitää miltein kiihyttää 100 antaa huilata ja kiihdyttää uudestaan koska tasakaasulla on miltein mahdoton ajaa nykimisen takia...

    Sen huomasin konehuoneessa pyörähettyä että ilmamassamittarin "kansi" oli ihan irti, voiko liittyä tähän?! vai oisko sytytystulpisa jotaki, puolassa?

    Ilmeisesti mahdollisuuksia on rajattomasti?!

    Voiko -90 e30 316i, käyttää testerissä? tunnistaako?!

    autona siis juurikin tuo E30 316i -90 m40

    Vetää varmaan ilmoja tuosta imm kannen kautta, liimaa kiinni.
    Ext. bmw:t
    e28 518i -87
    e34 518i -92
    e39 540ia sedan 7/98
    e39 540ia sedan 9/98
    e39 540ia tour. 12/98
    E34 525i Touring 7/92

    Vikakoodien lukua/nollausta.

    e39 540 ia sedan 7/96

    Comment

    • tinippa-
      Bimmer Rookie
      • Dec 2009
      • 42
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by aripaa View Post
      Vetää varmaan ilmoja tuosta imm kannen kautta, liimaa kiinni.
      tänään liimailin huolellisesti kiinni, nykiminen (erittäin rasittava) jatkuu edelleen.

      nykimistä tapahtuu varsinkin pintakaasulla kun koittaa ajaa samaa nopeutta pitempään. Välillä myös valoissa alkaa käydä huonosti ja kun lähtee valoista kiihdyytään niin rykii ja nykkii!

      Mikä kuiten seuraavaksi?! Onko siellä jotaki anturia joka vois viitata tämmösiin vikoihin?!?!

      Comment

      • Jope86
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 97
        • Imatra

        #4
        se imm on varmaan sökö... saatko vielä auki sen kannen? jos saat niin koita taivuttaa vähän sitä kuparista liikkuvaa osaa niin että se kulkee vähän erikohdassa sitä levyä.. voi olla että se "filmi" on kulunut puhki eikä saa enää kosketusta..
        _____________________________________________
        E34 M5
        ex: E36 325 Coupe M-Sport
        ex: E34 535 iA
        ex: E30 318i Touring
        ex: E36 320 Taxi (SeKaSiKiÖ M52B25)
        ex: E34 535
        ex: E34 520 mosselmann turbo
        ex: E30 320 Taxi
        ex: E30 316i

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          #5
          Originally posted by tinippa- View Post
          tänään liimailin huolellisesti kiinni, nykiminen (erittäin rasittava) jatkuu edelleen.

          nykimistä tapahtuu varsinkin pintakaasulla kun koittaa ajaa samaa nopeutta pitempään. Välillä myös valoissa alkaa käydä huonosti ja kun lähtee valoista kiihdyytään niin rykii ja nykkii!

          Mikä kuiten seuraavaksi?! Onko siellä jotaki anturia joka vois viitata tämmösiin vikoihin?!?!
          Toinen vika paikka voisi olla kaasuläpän asento tunnistin, näin ainakin edes menneessä e34 518i:ssä oli samat oireet.
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • tinippa-
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 42
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by Jope86 View Post
            se imm on varmaan sökö... saatko vielä auki sen kannen? jos saat niin koita taivuttaa vähän sitä kuparista liikkuvaa osaa niin että se kulkee vähän erikohdassa sitä levyä.. voi olla että se "filmi" on kulunut puhki eikä saa enää kosketusta..
            eilen putsasin lambdan, kampiakselin- ja nokka-akselin asentoanturit, käytin ilmamassanmittarin auki, putsasin, parantelin kontakteja, vaihoin pyörijän ja tulpat... nykiminen jatkuu...

            auto siis ollu minulla vasta viikon, no ei tullu mitään, nykiminen jatkui, päätimpä sitten vielä kokeilla seuraavaa: Tankissa 10l bensaa ja heitin litran tenttua sekaan, 5min ja nykkiminen loppu ku seinään! seuraavaksi sitten ajamaan tankki tyhjäksi ja vaihtaan polttoaine suodatin!

            huh mikä helpotus!

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by tinippa- View Post
              eilen putsasin lambdan, kampiakselin- ja nokka-akselin asentoanturit, käytin ilmamassanmittarin auki, putsasin, parantelin kontakteja, vaihoin pyörijän ja tulpat... nykiminen jatkuu...

              auto siis ollu minulla vasta viikon, no ei tullu mitään, nykiminen jatkui, päätimpä sitten vielä kokeilla seuraavaa: Tankissa 10l bensaa ja heitin litran tenttua sekaan, 5min ja nykkiminen loppu ku seinään! seuraavaksi sitten ajamaan tankki tyhjäksi ja vaihtaan polttoaine suodatin!

              huh mikä helpotus!
              Tuskin kuitnkaan helpottaa pitkään, ennen kuin korjaat siellä olevan imuvuodon.

              Comment

              • tinippa-
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 42
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Tuskin kuitnkaan helpottaa pitkään, ennen kuin korjaat siellä olevan imuvuodon.
                missä olevan imuvuodon?:O

                Comment

                • ChilileipÄ
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 2013
                  • jyväskylä

                  #9
                  mulle tulee ekana mielee se imm ja imusarjan välinen kumiputki itellä oli aikanaan omassa pari ihan pientä halkeamaa ja teki samoja oireita!
                  F11 530D M-Sport ’11
                  E39 525iA touring M-Sport '02
                  ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                  Comment

                  • tinippa-
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 42
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by ChilileipÄ View Post
                    mulle tulee ekana mielee se imm ja imusarjan välinen kumiputki itellä oli aikanaan omassa pari ihan pientä halkeamaa ja teki samoja oireita!
                    Tuo haitariputken ongelma on niin yleinen, että luin siitä jo muutama päivä sitten ja otin putken irti ja ihan katoin tarkasti, että siinä ei ollut mitään vikaa...

                    huomasin tuossa pienen nykimisen jälleen eilen, ja tein havainnon että esim kaupunki ajossa, jolloin kierokset voi pitää hyvin matalina n. 2000 niin ei minkäänlaista ongelmaa, mutta kun kierokset kasvavat ja ollaan maantie nopeuksissa niin ongelma alkaa taas, VARSINKIN jos lähtee valoista kiihdyttämään kovemmin niin sitten ku laskee tasakaasulle niin on taas kauheaa nykimistä. Mikähän ihme tätä vaivaa

                    Comment

                    • tinippa-
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2009
                      • 42
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tuskin kuitnkaan helpottaa pitkään, ennen kuin korjaat siellä olevan imuvuodon.
                      mistä imuvuodosta on kyse??

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by tinippa- View Post
                        mistä imuvuodosta on kyse??
                        Imuvuoto voi olla missä tahansa imupuolella, esim. imusarjan juuressa tai jarrutehostimen letkuissa. Kaikki letkut ja liitokset pitää käydä huolella läpi, ohjeita löytää hyvin searchin avulla. Yleensä vikana on imuvuoto, viallinen ilmamäärämittari tai lambda. Mikäli ilmamäärämittarin kansi oli auki niin sitä on todennäköisesti yritetty "säätää" jo aiemmin, mutta laihoin tuloksin. Tästäkin löytyy paljon juttua. Foorumin kautta löytää käytettyjä IMM:ta järkevään hintaan.

                        Comment

                        • tinippa-
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 42
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Phaedrus View Post
                          Imuvuoto voi olla missä tahansa imupuolella, esim. imusarjan juuressa tai jarrutehostimen letkuissa. Kaikki letkut ja liitokset pitää käydä huolella läpi, ohjeita löytää hyvin searchin avulla. Yleensä vikana on imuvuoto, viallinen ilmamäärämittari tai lambda. Mikäli ilmamäärämittarin kansi oli auki niin sitä on todennäköisesti yritetty "säätää" jo aiemmin, mutta laihoin tuloksin. Tästäkin löytyy paljon juttua. Foorumin kautta löytää käytettyjä IMM:ta järkevään hintaan.
                          Kiitos neuvoista!

                          Tänään tuli laitettua ALKUPERÄISOSINA koko tulpanjohtosarja+nokka-akselin asentoanturi ja virran jakajan kansi.

                          Lisäksi putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja vaihdoin bensan suodattimen..

                          Tämän jälkeen auto käymään ja ei ei ei, toimi vielä huonommin vain... Ilmavuotoja ei näkynyt missään, huohotinletkuun piti teippiä laittaa yhteen pieneen kohtaan, mutta tilattu nyt sekin letku...

                          Ilmamassamittari tulee huomenna postiin... Toivottavasti se sitten auttaa :/

                          Mietityttää, kun asensin tuon autogaugen kierroslukumittarin tänään kans, niin tyhjäkäynnillä mittari näyttää ookoo, että kierrokset ois kunnossa, mutta sitten kun lähtee ajamaan niin mittari hyppii julmettomasti n. 300kierrosta edestakasin kokoajan ajaessa, mittarissa vika ei ole, että voisko tämä jotenki liittyä nykimiseen?

                          En ole varma, mutta jälkipoltoksikki kai sitä sanotaan, niin nyt aina kun löysää kaasun niin kauhea pauke käy putkesta, hyvä ettei ketunhäntää heitä.. lisäksi kulutus on melko kova ja bentsiini haisee välillä... Eli ilmeisesti saa reippaanlaisesti löpöä... voisko tämäkin ja nämä kaikki muka johtua tästä ilmamassamittarista?! :S

                          Comment

                          • Phaedrus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1888
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by tinippa- View Post
                            Tänään tuli laitettua ALKUPERÄISOSINA koko tulpanjohtosarja+nokka-akselin asentoanturi ja virran jakajan kansi. Lisäksi putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja vaihdoin bensan suodattimen..
                            Auts. Auton korjaaminen osa kerrallaan käy lompakon päälle. Toisalta nämäkin osat ovat jo tavallaan kulutusosia, kun autosta on vuosien myötä tullut täysi-ikäinen. Mikäli autoa pitää pari vuotta niin sitten tuo ei ole hukkainvestointi, myytäessä osien hintaa ei saa takaisin...

                            Originally posted by tinippa- View Post
                            Tämän jälkeen auto käymään ja ei ei ei, toimi vielä huonommin vain... Ilmavuotoja ei näkynyt missään, huohotinletkuun piti teippiä laittaa yhteen pieneen kohtaan, mutta tilattu nyt sekin letku...
                            Imuvuotoja ei löydä silmämääräisesti. Käytä starttipilottia tai muuta vastaavaa herkästi syttyvää ainetta apuna, huomaat vuotokohdan kun kierrosluku nousee.

                            Originally posted by tinippa- View Post
                            Ilmamassamittari tulee huomenna postiin... Toivottavasti se sitten auttaa :/
                            Tämä kuulostaa hyvältä. Ilmamäärämittari on kuluva osa, joka aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita. Vika voi olla muuallakin, mutta yleensä syy löytyy imuvuodosta tai IMM:sta. Toivottavasti löysit jostain ehjän käytetyn IMM:in, alkuperäisosa on vanhaan autoon turhan arvokas.

                            Originally posted by tinippa- View Post
                            Mietityttää, kun asensin tuon autogaugen kierroslukumittarin tänään kans, niin tyhjäkäynnillä mittari näyttää ookoo, että kierrokset ois kunnossa, mutta sitten kun lähtee ajamaan niin mittari hyppii julmettomasti n. 300kierrosta edestakasin kokoajan ajaessa, mittarissa vika ei ole, että voisko tämä jotenki liittyä nykimiseen?

                            En ole varma, mutta jälkipoltoksikki kai sitä sanotaan, niin nyt aina kun löysää kaasun niin kauhea pauke käy putkesta, hyvä ettei ketunhäntää heitä.. lisäksi kulutus on melko kova ja bentsiini haisee välillä... Eli ilmeisesti saa reippaanlaisesti löpöä... voisko tämäkin ja nämä kaikki muka johtua tästä ilmamassamittarista?! :S
                            Tämä voi hyvin johtua väärällä alueella seilaavasta IMM:sta, joka tarjoaa liian rikasta seosta koneelle. Luulisi että tuollaisella seoksella olisi tulpat melkoisessa noessa. Myöhäisestä sytytyksestä tulee mieleen myös väärä (viri?)lastu ECU:ssa, mutta kannattaa poissulkea ensiksi tuo ilmamäärämittari.

                            Comment

                            • tinippa-
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2009
                              • 42
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by Phaedrus View Post
                              Auts. Auton korjaaminen osa kerrallaan käy lompakon päälle. Toisalta nämäkin osat ovat jo tavallaan kulutusosia, kun autosta on vuosien myötä tullut täysi-ikäinen. Mikäli autoa pitää pari vuotta niin sitten tuo ei ole hukkainvestointi, myytäessä osien hintaa ei saa takaisin...



                              Imuvuotoja ei löydä silmämääräisesti. Käytä starttipilottia tai muuta vastaavaa herkästi syttyvää ainetta apuna, huomaat vuotokohdan kun kierrosluku nousee.



                              Tämä kuulostaa hyvältä. Ilmamäärämittari on kuluva osa, joka aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita. Vika voi olla muuallakin, mutta yleensä syy löytyy imuvuodosta tai IMM:sta. Toivottavasti löysit jostain ehjän käytetyn IMM:in, alkuperäisosa on vanhaan autoon turhan arvokas.



                              Tämä voi hyvin johtua väärällä alueella seilaavasta IMM:sta, joka tarjoaa liian rikasta seosta koneelle. Luulisi että tuollaisella seoksella olisi tulpat melkoisessa noessa. Myöhäisestä sytytyksestä tulee mieleen myös väärä (viri?)lastu ECU:ssa, mutta kannattaa poissulkea ensiksi tuo ilmamäärämittari.
                              Kiitos jälleen hyvistä neuvoista ja kannanotoista!

                              Joo huomenna paikalleen uusi IMM ja katotaan sitten miten käy, vähän mietityttää sekin että kun yhtenä päivänä oli kovasti näitä nykimisvaivoja taas, niin odotin että tankissa oli enään 10l bensaa ja sitten laitoin sinne litran tenttua niin nykiminen hävis melkein heti.. seuraavalla tankkikerralla taas oli sama nykimis ongelma, ja tässä ollaan...

                              Mutta pitää huomenna asentaa se IMM ja kirjottelen sitten illanpäälle miten kävi. Pitäkäähän peukkuja!...

                              Mistä muuten saan selville onko autossa lastua? jos on, niin se sais kyllä luvan lähtä pois

                              ...Mietin tuossa sitäkin, että tunnistaiskohan testeri tuon auton, huoltovalon nollasin vasta, ja se oikia testeriki ois, mutta tähän hätään en löytäny töistä vielä sitä oikiia muunninta, eli sitä pyöreäpäistä.. Voiskohan olla että ihan testeri ilmoittas missä mättää...

                              Entinen omistaja sanoi että viime katsastukseen autoon vaihdettu mm. lambda, ja töisä sanottiin että bemuun ja mersuun ei nuo tarvikelambdat toimi, että se kannattaa olla se alkuperäinen jos haluaa että workkii..?

                              Sitten sekin tuli vielä mieleen, että edellisellä omistajalla ollut ilmeisesti bensapumpun kanssa hämminkiä, voikohan se jotenki liittyä näihin vikoihin? hmm.. koitin tiedustella entis eltä omistajalta, mutta hällä kuulemma ei mitään vikkaa ikinä tässä bemussa ole ollut... niimpäniin...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎