Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kulkuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tinippa-
    Bimmer Rookie
    • Dec 2009
    • 42
    • Rovaniemi

    #31
    Joku tuossa aijemmin mainittiki boksista tai ainaki siitä että mahollisesti vääränlainen lastu tms... kattoa nyt tässä.. Tuttu korjailee nuita, niin jos varmuuen vuoksi vielä veis sille hoitoon tuon aivolaatikon

    Nyt on Tinpalla kivi puonnu syämmeltä

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #32
      Originally posted by tinippa- View Post
      TIDIII!
      Ja Bemu toimii, toistaseksi ainakin. Ajelin pari tuntia, maantietä ja keskustaa ja toimii täyellisesti!

      1.löin sen moottorin pesuaineen öljyn sekkaan, kierrätin konetta ja vaihoin öljyt ja suotimen.
      2.Vaihoin sitten sen nokka-akselia voitelevan putken ja kopan tiivisteen
      3.Uusin puolan, hintaa sille jäi firman alennuksilla 20€... tais olla alkujaan volkkariin ja audiin tehty puola...

      toimiitoimiitoimii!
      Hyvä juttu. Nykimisvikaa ajatellen tuosta tulee mieleen kopan tiivisten kautta tapahtunut imuvuoto. Testaahan vielä sillä vanhalla puolalla (jos uskallat ) niin saadaan selville johtuiko vika todellakin siitä.

      Comment

      • tinippa-
        Bimmer Rookie
        • Dec 2009
        • 42
        • Rovaniemi

        #33
        Noniiin! Ja ongelmat jatkuu. ei tätä meinaa todeksi uskoa

        Elikkä autohan toimi nyt ihan täysin hyvin ilman ongelmia....

        Ja sitten töissä vaihettiin laturin remmi ja samalla huomattiin että laturin johdot oli päin per(mm maapiuha oli laitettu kaijutinjohdolla)... No poikien kansa laitettiin uuet piuhat ja kolvattiin net niin että pysyy ja ovat hyvät...

        Nyt sitten ongelmana on taas alkanut nykiminen, jotenki se laturista tulee, oisko jännitteen säätimest tms? Ku kun autolla ajaa, nykiminen on taas ihan hirveää, ja sitten kun sammuttaa puhaltimen, laittaa valot pois ja mankan kiinni, eli virran kulutuksen mahollisimman pienelle, niin auto alkaa taas toimia. Kun auto on tyhjäkäynnillä, on kierrokset n. 400-500 ja kun pistää puhaltimen pois päältä, nousee kierrokset normaaliin????

        Joku oikosulkuhan siellä on, kun laturin herätepiuha, "sulaa" aina irti laturista :O Lisäksi ennen johtojen uudelleen asennusta/korjausta mitattiin että laturi anto virtaa 18-25, eli jännitteen säätimeen viittasi.. sitten uusittiin johdot ja sitten laturi anto normaalit 14... Mutta ongelmat palasi...

        Mitähän sitä sitten seuraavaksi? D

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #34
          Ei välttämättä liity ongelmaan mitenkään, mutta ootko kattonu, että sulakeboksissa on kaikki sulakkeet oikeen kokosia? :think
          Ajattelin sellasta, että ei edellinen omistaja olis korjannu vikaa/vikoja vaihtamalla isompaa/isompia sulakkeita tilalle? Melko hakuammuntaa tää nyt on, mutta varmistaapahan senkin siinä samalla.

          Samalla voisit vilkasta vaikka kaikki konehuoneen maadoituspaikat läpi.

          Melko vittumainen vika sulla on päällä ja kalliiksikin se on vielä tullut

          EDIT:

          Lisätään vielä se, että itellä nostaa hiukan kierroksia tyhjäkäynnillä kun valot sammuttaa. Sitten on myös sellasta vikaa havaittavissa, että kun kylmän koneen pistää tulille ja laittaa valot päälle niin kone alkaa pätkimään. Oiskohan meillä vähä samaa vikaa, mutta itellä ei auto kyllä nyi/revi mitenkään ajossa. Omassa epäilen laturia, mutta en oo jaksanu kiinnostua tuosta vielä niin paljon, että alkasin etsimään vikaa.
          Last edited by MikkoJII; 17-01-2010, 14:07.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • tinippa-
            Bimmer Rookie
            • Dec 2009
            • 42
            • Rovaniemi

            #35
            Originally posted by MikkoJII View Post
            Ei välttämättä liity ongelmaan mitenkään, mutta ootko kattonu, että sulakeboksissa on kaikki sulakkeet oikeen kokosia? :think
            Ajattelin sellasta, että ei edellinen omistaja olis korjannu vikaa/vikoja vaihtamalla isompaa/isompia sulakkeita tilalle? Melko hakuammuntaa tää nyt on, mutta varmistaapahan senkin siinä samalla.

            Samalla voisit vilkasta vaikka kaikki konehuoneen maadoituspaikat läpi.

            Melko vittumainen vika sulla on päällä ja kalliiksikin se on vielä tullut

            EDIT:

            Lisätään vielä se, että itellä nostaa hiukan kierroksia tyhjäkäynnillä kun valot sammuttaa. Sitten on myös sellasta vikaa havaittavissa, että kun kylmän koneen pistää tulille ja laittaa valot päälle niin kone alkaa pätkimään. Oiskohan meillä vähä samaa vikaa, mutta itellä ei auto kyllä nyi/revi mitenkään ajossa. Omassa epäilen laturia, mutta en oo jaksanu kiinnostua tuosta vielä niin paljon, että alkasin etsimään vikaa.
            No on mulla toinen laturi varastossa, käytetty, mutta pitää koittaa paikalleen.. Tuossa semmosta vinkkiä sain että vois hyvinki olla moottorin maadotusvika, kun maadotusviat on kuulemma semmosia että saattavat aiheuttaa mitä kummallisempia vikoja. Huomena rassaamaan siis.

            On tässä vain ollu hommaa...

            EDITTIÄ: Elikkä tännään vetasin ihan kokkeillakseni mottorin maapiuhan kokonaan uusiksi ja puhisti kunnolla liitokset, ei vaikutusta, toimii tosi huonosti!
            Last edited by tinippa-; 17-01-2010, 23:33.

            Comment

            • tinippa-
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 42
              • Rovaniemi

              #36
              Sellanen homma tässä on vielä kanssa, että kun on puhallin päällä niin toimii huonosti, samoten valot ja radio jos on päällä niin auto nykkii eikä meinaa käydä... heti kun sammuttaa radion, puhaltimen ja valot niin kierrokset tasaantuu tyhjäkäynnillä ja ajaessa ainakin joissain tapauksissa nykkiminen loppuu joksikin aikaa?? Kun Kaasun lyö ajossa pohjaan, moottori buuaa, ja kierroslukumittari hakkaa pohjaa, tämän jälkeen moottori ampaisee kiihdytykseen ja taas alkaa buuaamaan...

              tässä m40 koneessahan ollaan tarkkoja tuon ilmansaannin puolesta, sillon kun nykimis ongelmaa ei ollut, niin ku öljykorkkia raottaa niin kone sammuu, mutta nyt kun korkkia raottaa tai ottaa irti, niin ei ole mitään vaikutusta käyntiin...?? :SS

              Comment

              • Phaedrus
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1888
                • Helsinki

                #37
                Öljykorkin avaaminen saa aikaan reippaan imuvuodon, joten jos korkin irrotus ei vaikuta käyntiin niin pääsisikö koko ajan vuotamaan muualta? Nuo tiivisteet ja letkut eivät maksa paljoa, joten ne kannattaa uusia (ne eivät ole ikuisia ja autolla on ikää). Sen lisäksi auto pakokaasumittaukseen että nähdään liikutaanko edes suurinpiirtein oikeilla seosalueilla.

                Comment

                • Silverdog
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 51

                  #38
                  Onks tossa jotain erillistä sytytysohjausta jossain konehuoneessa.. vois olla siinä jotain häikkää.

                  Jos kuumana ongelmat alkaa niin vaikuttais johonkin kylmäjuotokseen tai vastaavaan sähkövikaan.

                  Comment

                  • tinippa-
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 42
                    • Rovaniemi

                    #39
                    Nyt se on varmaankin sitten ihan se oikea vika paikannettu.

                    Sikäli onhan se arvokasta vaihella näitä osia, mutta taas kun ajattelee että pidentäähän net auton ikkää niin iha sama

                    Elikkäs vika on todennäkösesti lisäilmaluistissa. otin tänään vasitella irti sen ja tutkittiin poikien kanssa... se läppä on jumissa, ei avaudu/sulkeudu kuin pakottamalla, ei ollenkaan sen jousen myötäsesti... no se puhistettiin perusteellisesti, ja laitettiin paikalleen... auto kävi tyhjäkäyntiä siinä hallissa n. 20min, ja kuulosti oikein hyvältä ja sitten kun lähin liikenteeseen niin hetken päästä alko nykimään... ja ei meinannu tyhjäkäynnilä enään ees pysyä käynnissä.

                    Pittää vielä se vaihtaa.... jossei sitten auta, niin sitte keksitään jotakin muuta.

                    Comment

                    • Phaedrus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1888
                      • Helsinki

                      #40
                      Originally posted by tinippa- View Post
                      Nyt se on varmaankin sitten ihan se oikea vika paikannettu.
                      Ihailtavaa optimismia En kuitenkaan usko että lisäilmaluisti voisi aiheuttaa ajonaikaista nykimistä, epätasainen tyhjäkäynti on eri asia. Oman veikkauslistan kärkisijoilla ovat edelleen imuvuoto ja IMM. Viestiesi perusteella näitä vikoja ei ole kunnolla poissuljettu, joten perusasioista liikkelle ja systemaattisuutta kehiin! Ratkaisu kyllä löytyy kunhan etenet järjestelmällisesti.
                      Last edited by Phaedrus; 19-01-2010, 23:03. Reason: Typo.

                      Comment

                      • tinippa-
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2009
                        • 42
                        • Rovaniemi

                        #41
                        Niin, mutta uusittavahan tuo lisäilmaluisti on, kun se "läppä" joka siellä liikkuu, on miltein halki, ja rikkipoikki.

                        No olen nyt uusinut kaasuläppä kotelolta venttiilinkoppaan menevän huohotinletkun, kaasuläpältä lisäilmaluistin letkua lämmittä??än jäähytysnesteletkun, lisäilmaluistilta lähtevän letkun, lisäilmaluistin ja kopan välisen kumisukan... imusarjan tiivisteet ja mutteri uusittu myös.

                        Kun auto on käynnissä, ja ruiskuttelen sinne HUOLELLISESTI jokaiseen mahdolliseen paikkaan strattipilottia, ei kierrokset reakoi mitenkään.. jokainen paikka on varmasti suihkutettu :S

                        IMM, oli tosiaan käytetty, että voihan se olla siinäkin se vika, kertaaleen sen käytin auki ja puhdistin. voisin ottaa kuvan siitä, niin viisaampi voi sanoa onko filmi kulunut puhki. Ainakin kun katoin kannen alle auton käydessä, niin kyllä se vimmatusti liikku filmiä myöten se "nuoli"...???

                        Niiin, ja tänään käytin aivolaatikon irti, ja sähköasentaja kävi läpi, ja sanoi että hyvältä näyttää, ei ainakaan kylmiä juotoksia tms...

                        Lisäksi kun auton käydessä painaa kaasua, ja pitää sitä samassa kohtaa kokoajan n. 2500rpm kohdalla, niin ulospäin kuuluu niinkuin joku ihan tosissaan PUMPPAISI kaasua, ja välillä kierrokset käyvät todella matalalla, jolloin koneen sisältä kuuluu erittäin voimakas "posahdus" tai semmonen klonks!... Ehkä ollaan sen IMM, kuvan ja lisäilmaluistin uusinnan jälkeen viisaampia.

                        Pahoin pelkään tuota sähkövikahommaakin, nimittäin kuskin jalkatilassa olevaa sähköhässäkkää on rumin tuloksin näköjään peukaloitu, siinä olevassa relealustassa on 1rele, ja paikka useammalle, lisäksi johtoja on katkottu ja ainakin yksi johto on täysin sulanut. Otampa siitäkin kuvan... Tosin en osaa sanoa miten elottomia niiden piuhojen pitäisi olla, kun tähän on joskus vaihettu johtosarjakin, uuden saman moottorin asennuksen myötä.

                        Comment

                        • tinippa-
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2009
                          • 42
                          • Rovaniemi

                          #42
                          Originally posted by Phaedrus View Post
                          Ihailtavaa optimismia En kuitenkaan usko että lisäilmaluisti voisi aiheuttaa ajonaikaista nykimistä, epätasainen tyhjäkäynti on eri asia. Oman veikkauslistan kärkisijoilla ovat edelleen imuvuoto ja IMM. Viestiesi perusteella näitä vikoja ei ole kunnolla poissuljettu, joten perusasioista liikkelle ja systemaattisuutta kehiin! Ratkaisu kyllä löytyy kunhan etenet järjestelmällisesti.
                          Pakko kuitenkin tähän välliin syvästi kiittää etenkin: Phaedrus, loistavia ja järkeviä kommentteja ja ohjeita. Tarkkoja ja ammattitaitoisia kuvauksia.

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            #43
                            Originally posted by tinippa- View Post
                            Pahoin pelkään tuota sähkövikahommaakin, nimittäin kuskin jalkatilassa olevaa sähköhässäkkää on rumin tuloksin näköjään peukaloitu, siinä olevassa relealustassa on 1rele, ja paikka useammalle, lisäksi johtoja on katkottu ja ainakin yksi johto on täysin sulanut. Otampa siitäkin kuvan... Tosin en osaa sanoa miten elottomia niiden piuhojen pitäisi olla, kun tähän on joskus vaihettu johtosarjakin, uuden saman moottorin asennuksen myötä.
                            Mulla on omassani muistaakseni 3 relettä kiinni, voin vilkasta jossain välissä ja tarkistaa asian. Auto on hitsattavana tällä hetkellä.

                            Kyllä nyt perkele ahdistaa sulla auton kanssa
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #44
                              Originally posted by tinippa- View Post
                              Niin, mutta uusittavahan tuo lisäilmaluisti on, kun se "läppä" joka siellä liikkuu, on miltein halki, ja rikkipoikki.
                              Muistaakseni se läppä on sellainen että ne näyttää halkaistulta. Uskon että tässäkin korjaukseksi riittää kunnollinen pesu, ravistelu ja huuhtelu WD40:llä.
                              Originally posted by tinippa- View Post
                              No olen nyt uusinut kaasuläppä kotelolta venttiilinkoppaan menevän huohotinletkun, kaasuläpältä lisäilmaluistin letkua lämmittä??än jäähytysnesteletkun, lisäilmaluistilta lähtevän letkun, lisäilmaluistin ja kopan välisen kumisukan... imusarjan tiivisteet ja mutteri uusittu myös.
                              Nämä kaikki on ihan järkevä uusia. Itsekin pitää korjata parin päivän sisällä imusarjan alla oleva polttoaineletkun pätkä (bensanhaju), eli aika tekee tehtävänsä.
                              Originally posted by tinippa- View Post
                              Kun auto on käynnissä, ja ruiskuttelen sinne HUOLELLISESTI jokaiseen mahdolliseen paikkaan strattipilottia, ei kierrokset reakoi mitenkään.. jokainen paikka on varmasti suihkutettu :S
                              Öljykorkin avaamisen pitää notkauttaa kierroksia, koska sillä tavalla saadaan (huohottimen kautta) imuvuoto aikaan. Mikäli näin ei käy on syytä epäillä imuvuotoa jossain muualla.

                              Originally posted by tinippa- View Post
                              IMM, oli tosiaan käytetty, että voihan se olla siinäkin se vika, kertaaleen sen käytin auki ja puhdistin. voisin ottaa kuvan siitä, niin viisaampi voi sanoa onko filmi kulunut puhki. Ainakin kun katoin kannen alle auton käydessä, niin kyllä se vimmatusti liikku filmiä myöten se "nuoli"...???
                              Tämänkään kuntoa ei näe silmällä (btw, hiilirataa/filmiä ei saa putsata sähköä johtavalla aineella vaan isopropanolilla). Auto pakokaasumittaukseen. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla Bosch Car Centerin tyypit ymmärtävät vanhanmallisen IMM:n päälle ja osaavat säätää kiekkoa.

                              Originally posted by tinippa- View Post
                              Niiin, ja tänään käytin aivolaatikon irti, ja sähköasentaja kävi läpi, ja sanoi että hyvältä näyttää, ei ainakaan kylmiä juotoksia tms...
                              Tämäkin voi olla aika hankala havaita ja luotettavasti mitata. Oman kokemuksen mukaan rikkinäinen boksi aiheuttaa erilaiset oireet (pahaa nykimistä, ei vaeltelua).

                              Originally posted by tinippa- View Post
                              Lisäksi kun auton käydessä painaa kaasua, ja pitää sitä samassa kohtaa kokoajan n. 2500rpm kohdalla, niin ulospäin kuuluu niinkuin joku ihan tosissaan PUMPPAISI kaasua, ja välillä kierrokset käyvät todella matalalla, jolloin koneen sisältä kuuluu erittäin voimakas "posahdus" tai semmonen klonks!... Ehkä ollaan sen IMM, kuvan ja lisäilmaluistin uusinnan jälkeen viisaampia.
                              Ylimääräiset äänet eivät kuulosta normaalilta. IMM voi kyllä aiheuttaa kierroshumppaa ja äänet voivat johtua humpasta.

                              Originally posted by tinippa- View Post
                              Pahoin pelkään tuota sähkövikahommaakin, nimittäin kuskin jalkatilassa olevaa sähköhässäkkää on rumin tuloksin näköjään peukaloitu, siinä olevassa relealustassa on 1rele, ja paikka useammalle, lisäksi johtoja on katkottu ja ainakin yksi johto on täysin sulanut. Otampa siitäkin kuvan... Tosin en osaa sanoa miten elottomia niiden piuhojen pitäisi olla, kun tähän on joskus vaihettu johtosarjakin, uuden saman moottorin asennuksen myötä.
                              Kuva kertoo paljon. Nuo johdothan voivat hyvin olla vaikka radion tai valojen johtoja, joten vaatii tarkempaa selvitystä. Sitä varten tarvit käsiisi ETM:n (Electrical Troubleshooting Manual) mistä löydät kytkentäkaaviot (Wiring Diagram).

                              Comment

                              • tinippa-
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2009
                                • 42
                                • Rovaniemi

                                #45
                                TOIMII!.
                                Nyt 2,5h tiukkaa ajoa takana, lämpimänä, kylmänä, kovalla kiihdytyksellä, laiskalla kiihdytyksellä, lujaa, ja hittaasti.

                                Tyhjäkäyntikin toimii.

                                Elikkäs, eilen vaihoin lisäilmaluistin siihen, ei minkäänlaista vaikutusta, kävi edelleen ihan miten sattui....

                                Tännään sitten pistin hösseliksi ja aukasin jakopään, remmi oli melkosen löysällä... Uus remmi ja kiristin ja ohjarirulla. Samalla säädin ajoituksen, joka sekin oli vähän pielessä, eli kampiakselin hihnapyörä oli kannen merkistä (nuoli) n. 2cm edellä...

                                Tämän lisäksi otin laturin irti ja aloin sovittaan uutta laturia (mulla oli joku vanha laturi varastosa joka tuli bemun mukana) no huomasin että laturin runko oli samanlainen, mutta kiinitykset erit... Otin tästä varaston laturista sen jännitteen säätimen jossa hiiletkin on ja laitoin paikallaan olevaan laturiin, lisäksi pistin varaston laturista häiriön poistajan tähän paikallaan olevaan laturiin, kun siitä semmonen puuttu (oli paikka ja "liasta" päätellen siinä semmonen joskus on ollut)

                                Kone käyntiin ja itku meinas päästä, kun kone kävi kuin unelma, ei mitään hämminkiä, tyhjäkäynti oli tasaista ja kaasuun reagoi heti kun vähänkään edes näytti poljinta.

                                Ennen kuin alotin tän remontin tänään, niin kun ajelin auton talliin, niin hyvä että talliin sai, ei käynyt mitenkään, ei pysynyt tyhjäkäynnillä ja nykki ja buuas niin että ei pystynyt ajamaan tippaakaan.

                                Nyt sitten mietin että olikohan vika ajotuksessa, löysässä remmissä vai laturissa? hmm...

                                Ainut vika ENÄÄN bemussa on se että bensamittari heittelee välillä härnpyllyä, humpaten edestakaisin... pumpun/anturin maadoitus ja virtapiuha ovat kyllä kunnossa, eilen ne nimittäin juotin uusiksi ihan varmuuden vuoksi (sieltä löyty jeesusteipillä teipillä tehtyjä sähköliitoksia...)

                                Joo kylläpä siihen sitten aikaa menikin... muttta nytton tilattu kuitenki vielä nokka, nostajat ja keinut+ uuet helmat ja takapuskuri.

                                Tässäpä kuitenki auto nykykunnossa, että jos joskus tullee vastaan niin raatile mars!

                                Last edited by tinippa-; 21-01-2010, 22:23.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎