Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 alatukivarsi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Viirus
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 135
    • Finland

    E30 alatukivarsi

    Tuli katsastuksesta hylsy, kuskinpuolelta alapallo väljä. Koko tukivarsi uusittu viime katsastukseen ja nyt jo alapallo pskana n.20tkm ajettuna! No joka tapauksessa uusiks menee taas koko tukivarsi joten kumpi on tuo kuskin puoleinen, vasen vai oikea? Ja tarvitaanko erikoistyökaluja vaihtoon? Pallonivelien ulosvetäjä löytyy samoin pulttikoneet yms "normaalit" vermeet.
    Ei oo pemaria enää...

  • aaltm75
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 89

    #2
    Originally posted by Viirus View Post
    No joka tapauksessa uusiks menee taas koko tukivarsi joten kumpi on tuo kuskin puoleinen, vasen vai oikea?
    Riippuu siitä kummallapuolella sulla on ohjaus.:think

    Comment

    • Viirus
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 135
      • Finland

      #3
      Originally posted by aaltm75 View Post
      Riippuu siitä kummallapuolella sulla on ohjaus.:think
      Vasemmalla...
      Ei oo pemaria enää...

      Comment

      • aaltm75
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 89

        #4
        No sit se on vasen, eikä tarvi mitään erikoistyökaluja.

        Comment

        • JJT
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6694
          • .......

          #5
          Sitten jos ostat halvan tarviketukivarren niin kannattaa katella nivelet onko niissä rasvaa ja lisätä jos tarvii. Voi kestää vähän kauemmin.
          Myyn:
          M10/20/52 E30-E36 osia

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Yleisesti käytetty tapa on istua autoon kuljettajan paikalle ja sitten nimetä oikea ja vasen.

            Kuten liikenteessäkin, oikeanpuoleinen liikennehän meillä on, vaikka vastaantulijat ajavatkin vasenta kaistaa, eiks ookkin outoa?

            Puhumattakaan siitä, että pyörivätkö auton renkaat myötä- vai vastapäivään jos ajetaan eteenpäin?
            Olli.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16500
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Rocla View Post

              Puhumattakaan siitä, että pyörivätkö auton renkaat myötä- vai vastapäivään jos ajetaan eteenpäin?
              Riippuu katsotaanko autoa vasemmalta vai oikealta, jaa mutta mites esim. englannissa... ? Tosin jos kuskin paikka on siellä oikealla niin onkos se edestä vai takaa katsottuna, päällä seisten näyttää päinvastaiselta ja vuorovesi + tähtien asento saattanee lähempänä päiväntasaajaa olla merkittävämässä asemassa :think

              Comment

              • Veltsu
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 886
                • Varkaus

                #8
                Ite oon aina vaihtanu vaan pelkän alapallon. Motonetissä 13,80€.

                Comment

                • Viirus
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 135
                  • Finland

                  #9
                  Tilasin jo tuon aamulla


                  Tuliko sittenkään oikea osa??
                  Ei oo pemaria enää...

                  Comment

                  • marko84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2008
                    • 1489
                    • Pori

                    #10
                    just omaan e30:n vaihdoin pelkän pallon ja oli sit hieman tiukassa... ekaks 2 tuntia koitin hakata kaikenlaisilla vasaroilla,moskilla,nuijilla jne eikä hievahtanutkaan, crc + kaikenlaisia muita irrotus öljyjä käytin mut ei mitään tehoa, no sit vaa rälläkällä pallonivelestä tappiosa irti ni pääs lyömään paremmin, mut ei apua, seuraavaksi porasin pallon reunaan 13mm läpireiän + lisää lekaa ni itse pallo tipahti lattialle, mut holkki jäi vielä tukivarteen, holkin hakkaamista + crc:tä , mut ei irtoa , no puukkosahalla sit holkki halki jonka jälkeen irtosi... uuskaan ei paikalleen ihan itsestään mennyt. Ei se ikinä ennen näin vaikeaa oo ollut ,mut nyt oli
                    Nii ja jos sulla on älyttömän matala auto ni se syö kyllä just noita palloniveliä.
                    Tappi katkaistu + reikä porattu


                    Reikä


                    Pallo irti


                    Puukkosahaa...


                    Vanha pallonivel
                    Last edited by marko84; 29-12-2009, 21:44.
                    E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                    Comment

                    • Viirus
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 135
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by marko84 View Post
                      just omaan e30:n vaihdoin pelkän pallon ja oli sit hieman tiukassa... ekaks 2 tuntia koitin hakata kaikenlaisilla vasaroilla,moskilla,nuijilla jne eikä hievahtanutkaan, crc + kaikenlaisia muita irrotus öljyjä käytin mut ei mitään tehoa, no sit vaa rälläkällä pallonivelestä tappiosa irti ni pääs lyömään paremmin, mut ei apua, seuraavaksi porasin pallon reunaan 13mm läpireiän + lisää lekaa ni itse pallo tipahti lattialle, mut holkki jäi vielä tukivarteen, holkin hakkaamista + crc:tä , mut ei irtoa , no puukkosahalla sit holkki halki jonka jälkeen irtosi... uuskaan ei paikalleen ihan itsestään mennyt. Ei se ikinä ennen näin vaikeaa ollut mut nyt oli
                      Kuvat ei näy...
                      Ei oo pemaria enää...

                      Comment

                      • M325i
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 1529
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by marko84 View Post
                        just omaan e30:n vaihdoin pelkän pallon ja oli sit hieman tiukassa... ekaks 2 tuntia koitin hakata kaikenlaisilla vasaroilla,moskilla,nuijilla jne eikä hievahtanutkaan, crc + kaikenlaisia muita irrotus öljyjä käytin mut ei mitään tehoa, no sit vaa rälläkällä pallonivelestä tappiosa irti ni pääs lyömään paremmin, mut ei apua, seuraavaksi porasin pallon reunaan 13mm läpireiän + lisää lekaa ni itse pallo tipahti lattialle, mut holkki jäi vielä tukivarteen, holkin hakkaamista + crc:tä , mut ei irtoa , no puukkosahalla sit holkki halki jonka jälkeen irtosi... uuskaan ei paikalleen ihan itsestään mennyt. Ei se ikinä ennen näin vaikeaa oo ollut ,mut nyt oli
                        Nii ja jos sulla on älyttömän matala auto ni se syö kyllä just noita palloniveliä.
                        Tappi katkaistu + reikä porattu

                        Tuossa nyt ei kyllä ole enää minkäänlaista järkeä mielestäni

                        Kunnon prässillä irto tukivarteen muutaman minuutin homma. Olen vaihtanut noita useita kappaleita. Ei kannata oikein kauaa nähdä vaivaa kun noita prässejä löytyy joka konepajasta/korjaamosta.
                        On myös olemassa paineilmalla toimivia jolla saa autoon päin vaihdettua.

                        Ostakaa saksalaisia moog/trw palloniveliä,ei italialaiset kestä. Ei ole merkittävästi kalliimpia nuo kunnollisetkaan jos ei malta marmorilta ostaa uutta tukivartta.

                        Huomatkaa myös kun vaihdatte palloniveliä niissä on asennolla merkitystä kuinka asennetaan tukivarteen.
                        Last edited by M325i; 30-12-2009, 01:04.
                        E30 ja E46 ///M

                        Comment

                        • marko84
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2008
                          • 1489
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by M325i View Post
                          Tuossa nyt ei kyllä ole enää minkäänlaista järkeä mielestäni

                          Kunnon prässillä irto tukivarteen muutaman minuutin homma. Olen vaihtanut noita useita kappaleita. Ei kannata oikein kauaa nähdä vaivaa kun noita prässejä löytyy joka konepajasta/korjaamosta.
                          On myös olemassa paineilmalla toimivia jolla saa autoon päin vaihdettua.

                          Ostakaa saksalaisia moog/trw palloniveliä,ei italialaiset kestä. Ei ole merkittävästi kalliimpia nuo kunnollisetkaan jos ei malta marmorilta ostaa uutta tukivartta.

                          Huomatkaa myös kun vaihdatte palloniveliä niissä on asennolla merkitystä kuinka asennetaan tukivarteen.
                          Valitettavasti omasta konepajasta/korjaamosta eli autotallista ei löydy paineilmaprässejä enkä usko et kovinmonelta muultakaan. Tukivartta en ottanut irti ku olis tarvinut pakosarjat irroittaa et olis saanu sen 22mm hylsyn/avaimen siihe sisemmän pallonovelen mutteriin, ja toiseksi luultavasti sisempi pusla olisi kärsinyt irrotuksessa niin et sen olis sit saanu vaihtaa samalla,niinpä päätin sit irroittaa paikanpäällä. olen kyllä itsekin vaihtanut useita kappaleita, mut jotku ny vaa on pirun piukassa...
                          E34 535 twincharged 709hv & 851Nm

                          Comment

                          • Rocla
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2002
                            • 7692
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by marko84 View Post
                            luultavasti sisempi pusla olisi kärsinyt irrotuksessa ...
                            miten meinasit sen irroittaa?
                            Olli.

                            Comment

                            • GOOFY
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 4139
                              • .

                              #15
                              itelle tein tommosen prässin 5 tonnin tunkilla. hintaa tulee kaikkiaan jotain 30e. tollahan saa ulommaisen nivelen vaihdettua vaikka tukivarsi on autossa paikallaan mutta ainahan se on helpompi kun se olisi irti kokonaan. hylsyt toimivat hyvin prässäys holkkeina ja ainahan jostain romu kasoista löytyy sopivaa paksu seinämäistä putkea ja muuta vastaavaa...
                              Last edited by GOOFY; 28-02-2011, 20:17.
                              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎