Siis outo ongelma, alkoi vuodenvaihteessa kun oli kova pakkanen yöllä ja olin jättänyt 1. vaihteen silmään. Ruksutti oudosti, sellainen sivuääni kierrosten mukana, ihan kuin olisi jäänyt vaihde osittain päälle, laahaamaan, ei meinannu päästää vapaalle kokonaan vaikka kytkintä polki. Sitten kun pääsi äänestä eroon kytkintä polkemalla, huomasin että peruutusvaihde on koko ajan päällä.
En saa kytkettyä muita kuin 3. ja 4. vaihteen, jolloin pakki ilmeisesti silti on samaan aikaan kytkettynä. Jos päästän kytkintä, kone vaan laskee kierroksia ja ne jotenkin kumoaa toisensa ne vaihteet. Pakkia, 1. tai 2. vaihdetta ei saa silmään ollenkaan. Olen kokeillut tänään juuri luistatella, päästää nopeasti, ihan mitä vaan, mutta pakki vain on ja pysyy päällä.
Apua, en tiedä mitä tehdä ja auto seisoo ulkona vaikka olis 15km päässä lämmin tallikin. Vaihteisto on 320/6:sen Getrag 242 vm 1979, ei ole pahemmin ikinä temppuillu paitsi mitä nyt huomasin näillä kovilla pakkasilla tuon ihme sivuäänen käynnistäessä, jonka sai kytkintä pumppaamalla häviämään hetkessä. Onko mulla joku osa kulunu lopullisesti loppuun vai onko tähän joku kikka millä peruutusvaihteen ja muut kaksi pienempää vaihdetta saisi vapautettua?
Olen tietoinen että loota on tosi vanha ja ok, kyllä mielellään ottaisinkin joskus vielä 5-lovisen, mutta en ajatellut vielä vaihtaa kun on 8 vuotta moitteitta toimin ut.
Please help!?!
BMW E21 320/6 + K-Jet
En saa kytkettyä muita kuin 3. ja 4. vaihteen, jolloin pakki ilmeisesti silti on samaan aikaan kytkettynä. Jos päästän kytkintä, kone vaan laskee kierroksia ja ne jotenkin kumoaa toisensa ne vaihteet. Pakkia, 1. tai 2. vaihdetta ei saa silmään ollenkaan. Olen kokeillut tänään juuri luistatella, päästää nopeasti, ihan mitä vaan, mutta pakki vain on ja pysyy päällä.
Apua, en tiedä mitä tehdä ja auto seisoo ulkona vaikka olis 15km päässä lämmin tallikin. Vaihteisto on 320/6:sen Getrag 242 vm 1979, ei ole pahemmin ikinä temppuillu paitsi mitä nyt huomasin näillä kovilla pakkasilla tuon ihme sivuäänen käynnistäessä, jonka sai kytkintä pumppaamalla häviämään hetkessä. Onko mulla joku osa kulunu lopullisesti loppuun vai onko tähän joku kikka millä peruutusvaihteen ja muut kaksi pienempää vaihdetta saisi vapautettua?
Olen tietoinen että loota on tosi vanha ja ok, kyllä mielellään ottaisinkin joskus vielä 5-lovisen, mutta en ajatellut vielä vaihtaa kun on 8 vuotta moitteitta toimin ut.
Please help!?!
BMW E21 320/6 + K-Jet
Comment