Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 perä kimahti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rottelo
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 15
    • YLÖJÄRVI

    e30 perä kimahti?

    Olen täysin vihreä bemaristi ja eksyin tälle palstalle Googlen kautta ja kokeilen josko saisin apuja tätä kautta.

    Eilen illalla moottoritiellä bemuni perä alkoi ujeltamaan, hetken päästä jo kuului todella kova rohina, mörinä ja kolina mutta veto päällä ei pahasti. Vaihdekeppiin tuntui "vastusta" vaihdetta vaihtaessa ja vapaallakin liu'utettaessa rohinaa kuului. Nyt auto on sellainen että en uskaltaisi ajaa kilometriäkään sillä, rohina ja kilkatus on niin kova, auto kuitenkin liikkuu jos niin haluaa. Äänen alkamisesta ajettu noin 30 kilometriä. Aiemmin ei mitään ääniä tai ongelmia perästä ole kuulunut tosin auto ei kauaa ole mulla ollutkaan. Ajoin auton tallin pihaan ja huomenissa pitäisi mennä katselemaan mikä siellä on vikana. Takavetoautot ovat hieman outo juttu mulle joten kaikki neuvot otetaan lämmöllä vastaan mistä nyt kannattaisi aloittaa ongelman etsiminen.

    Tämä autoni on siis -90 vuoden 316i.
    Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    #2
    Mistä päättelit että ääni tulee perästä eikä vaihdelaatikosta, perän oireilu ei pitäs kyllä vaihdekeppiin asti tuntua. No, hyväpuoli on se että jos korjata haluat niin osat ei paljoo kuitenkaan maksa.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • Rottelo
      Newbiemmer
      • Jan 2010
      • 15
      • YLÖJÄRVI

      #3
      Originally posted by Tuiske View Post
      Mistä päättelit että ääni tulee perästä eikä vaihdelaatikosta, peräs oireilu ei pitäs kyllä vaihdekeppiin asti tuntua. No, hyväpuoli on se että jos korjata haluat niin osat ei paljoo kuitenkaan maksa.
      No se ääni kuuluu niin selkeästi takaa mutta toki voin olla väärässäkin. Ja juu, korjata aion jos nyt ei kauhean kalliiksi tule, auto kun itsessään maksoi vain pari satalappusta mulle mutta on muuten niin loistava kuntoinen.

      Jotenkin kornia on että eilen aamulla auto sai leiman paperiin ilman huomautuksia ja nyt kävi näin.
      Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

      Comment

      • _Rontti
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 1192
        • Raahe

        #4
        oiskos perästä laakerit menny paskaksi. onko öljyt puskenu pihalle?

        kattele tuolta myydään osia ja tallin tyhjennys osioilta noita 316i osasia. ei pitäs vaihdeloota ja perä paljoo maksaa tuommoseen:think
        -Raahe connection-
        E39 LeMans BlueM5
        E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
        E39 523i Montrealblau
        E34 DiamantSchwartz 535i
        Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

        Comment

        • illu^^
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 1703
          • Kajaani

          #5
          Eipä tuon korjaaminen nyt montaa kymppiä maksa.. Ota perästä takakansi irti ja katso mitä se on syönnyt, jos kaikki ookoo siellä niin ei muuta kun uusi laatikko hakuun ja jos taas perä on porsinut niin ei muutakun perä hakuun.. Ensi kertalainenkin vaihtaa molemmat päivässä ja alle satalappusella saa osat..

          Comment

          • Rottelo
            Newbiemmer
            • Jan 2010
            • 15
            • YLÖJÄRVI

            #6
            Ok, kiitos. Täältähän saa nopsaan apuja. Tarvii varmaan oikein liittyä klubiin kun ei kuitenkaan ole suunnitelmissa tuota baijeria pois ihan heti myydä.

            Sen verran tänään kurkkasin alle että perä näytti märältä että oliskohan sieltä sitten öljyt tullut pihalle ainakin. Ja kai se sitten entinen on jos noin on käynyt? Huomenna saan auton nosturille ja siis perä ensin auki.
            Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

            Comment

            • _Rontti
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 1192
              • Raahe

              #7
              todennäkösesti jos perä puskee ölpät pihalle, nii perä entinen sitämyöten. laakerit leikkaa jnejne.
              -Raahe connection-
              E39 LeMans BlueM5
              E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
              E39 523i Montrealblau
              E34 DiamantSchwartz 535i
              Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

              Comment

              • Rottelo
                Newbiemmer
                • Jan 2010
                • 15
                • YLÖJÄRVI

                #8
                Joo'o, täällä ollaan hallilla ja bemu nosturilla. Irrotin perän takakannen ja jos nyt mitään rattaiden päälle ymmärrän niin mitään vikaa tuolla ei ole. Öljyä ei pahemmin ollut, muutama tippa sieltä tuli ulos mutta rattaat ovat ehjät, mitään irtosälää ei näy ja ne muutamat öljytipat mitä sieltä irtosi niin olivat ihan puhdasta öljyä, vähän mustahkoa muttei siis mitään metallihippuja seassa kuitenkaan.

                Laitan nyt perän kiinni, uudet öljyt tilalle ja käyn heittämässä lenkin. Ilmeisesti jos rohina jatkuu niin se olisi sitten se vaihdelaatikko joka nyt pistää hanttiin? Pystyiskös sitä millään testaamaan että onko vika nyt varmasti siinä?
                Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

                Comment

                • Tuiske
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1441
                  • Lempäälä

                  #9
                  Kokeilemalla helpoiten selviää mutta kyllä se perä voi olla se mikä on paskana koska öljyä siellä kuitenkin pitäs olla reilu litra, ilman öljyä se ei kestä. Siitä voi olla laakerit paskana.
                  Corvette C4 LT4 TURBO
                  Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                  Comment

                  • Rottelo
                    Newbiemmer
                    • Jan 2010
                    • 15
                    • YLÖJÄRVI

                    #10
                    Ärsyttävää kokeilua. Naisena tietysti haluan että mulle vaan joku kertoo mikä on vikana ja sitten mä ostan uuden osan ja laitan sen paikoilleen. (jos osaan) Vaikka toisaalta rakastan yli kaiken näitä vanhoja rotteloita ja niiden oikkuja. No ei kai sitä voi sitten kuin vain kokeilla. Mutta se mörinä/kolina minusta on juuri sellaista mikä kuului joskus muinoin teinikorollankin perästä sen vedellessä viimeisiään siksi ensimmäisenä tuota perää veikkasin syylliseksi. No kokeillaan, kokeillaan.

                    Ihan muuten vaan kysyn että mikä se johto on mikä siitä perän takakannesta lähtee? En oikein keksinyt sille merkitystä.
                    Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

                    Comment

                    • Rottelo
                      Newbiemmer
                      • Jan 2010
                      • 15
                      • YLÖJÄRVI

                      #11
                      Niin ja mites mä voisin niitä laakereita tutkiskella?
                      Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #12
                        Se johto on nopeusmittarin anturin johto.
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Rottelo
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 15
                          • YLÖJÄRVI

                          #13
                          ^Jahas, no niin kiitos paljon. Tunnen itseni nyt hieman tyhmäksi. Tai itseasiassa asteen viisaammaksi.

                          Nyt tauko loppui ja perä kasaan.
                          Tallissa 20 Mitsua, GT Nismo sekä Bimmeri

                          Comment

                          • bmwcruiser
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 412
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Jos otat kardaanin perästä irti ja pyörität sekä vaihdelaatikkoa ja perää erikseen niin todennäköisesti huomaisit kummasta murikasta se mökä lähtee. Rikkinäinen osa varmaan vastustaa myös pyörittämistä normaalia enemmän.
                            Tietysti jos auto on nosturilla jossa renkaat ovat vapaina niin voi myös laittaan koneen käyntiin ja vaihde päälle. Toinen sitten kuuntelee alapuolella mistä se ääni oikein tulee.
                            E30

                            Comment

                            • Phaedrus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1888
                              • Helsinki

                              #15
                              Myös takarenkaan laakerivika saa aikaan melkoista rohinaa. Tämä ääni kuuluu riippumatta siitä onko veto päällä tai ei, ja usein voimistuu toiseen suuntaan kääntäessä (eli jos vasen takalaakeri on rikki niin ääni kasvaa oikealle kääntyessä, koska laakeriin kohdistuu tällöin enemmän kuormaa). Nosta perä ylös ja pyörittele käsin takarenkaita, ja jos toinen pitää enemmän ääntä niin syynä voi hyvin olla takarenkaan laakeri.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎