Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i E30 touring haalean lämmin sisältä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ReiluReiska
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 44
    • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

    318i E30 touring haalean lämmin sisältä

    Mikä mahtaa olla syynä ettei kovinkaan lämmintä tule sisään vaikka puhallin toimii kohtuullisen hyvin ja moottori on erillisellä mittarilla talvella -20 pakkasellakin lähes 100c? Jos kaiken ilman ohjaa tuulilasiin, niin tuulilasin puhallusaukot lämpiävät pikkuisen yli käden lämpöiseksi kun aikaa kuluu eli ei selvästi kuitenkaan "kuumaksi". Ja tämä ilmiö mutuna (ei mitattuna) toistuu niin suurilla kuin pienillä pakkasilla, joten ei ole vain paukkupakkasten ongelma.

    Onko tässä mallissa jotenkin älykäs lämmitys eli ei suostu koskaan kuumaksi lämmittämään lämmityskennoa? Konetilassa rintapellissä on jokin hieman nyrkkiä pienempi osa, johon kennon letkuja ilmeisesti menee? Onko tässä mahdollisesti termostaatti ja voisin ohittaa sen kokonaan näin talvella? Vai onko tämä automalli herkkä vetämään ilmaa lämmityskennoon, joka on myös lämmitystehosta pois? Tai lämmönsäätöläppä (ilma ohjattu kun reagoi heti?) ei mene tarpeeksi tiiviisti kiinni (täys kuuma asento) ja sekaan tulee hieman kylmää ilmaa kuitenkin?

    Autossa kuitenkin tarkenee, mutta takkia ja jopa pipoa saa pitää päällä pitkään kun lähtee liikkeelle...

    EDIT: Pahus, laitoin vahingossa kysymyksen väärälle alueelle...
    Last edited by ReiluReiska; 31-01-2010, 20:42.
    "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Tuo tulipellissä, lämppärin menoletkussa oleva osa on kierovesipumppu, joka on todennäköisesti hajonnu.
    Muita syitä tuohon voi olla paikoiltaan hypännyt raitisilmaläpän vaijeri tai ilmaa järjestelmässä.

    Naksahtaakos vesiventtiili kun väännät lämmönsäätimen kylmälle? Sekin voi jumittua.

    Hakua käyttämällä löytyy.
    Last edited by JJT; 31-01-2010, 20:51.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Daa Daa
      BTCF Member
      • Aug 2004
      • 910
      • Jyväskylä

      #3
      Aivan mahtavaa että en ole yksin kylmän touringin kanssa, taitaa olla näiden neloskoneisten ominaisuus että nää on kylmiä autoja vaikka kaikki olisikin kunnossa. Tuo kiertovesi pumppu on paskana lähes kaikista ja se todellakin vaikuttaa tuohon lämpösen tulemiseen. Mutta ei kannata odottaa liikoja, ei siellä kopissa hiki tule vaikka se toimisikin.
      Olen tuolla omallani ajanut viime talven ja tänäkin talvena jonkun verran, mutta ei sillä todellakaan viitsi huvikseen kurvailla sen verran on koleaa kyytiä näin pakkasilla. Mitään vikaa tuosta omastani en ainakaan ole löytänyt vaikka olen joka paikan tutkinut..

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16497
        • Asikkala

        #4
        Jos moottorin lämpö on lähes sata miten voi sisällä olla viileää kun kaikki toimii ??

        Comment

        • Make H.
          BTCF Member
          • Jul 2006
          • 1278
          • Kokkola

          #5
          Kenno ryytynyt tukkoon?

          Comment

          • -TM-
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2008
            • 208
            • Nurmes

            #6
            Kiertovesipumppu.
            kahdesti olen kylmän e30:n saanut lämpimäksi.

            Comment

            • Jezuz
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 165
              • Varkaus

              #7
              Luulisi että on vikaa kun oma farkku lämpenee neloskoneella todella hyvin, pakkasten aikaankin sai hikeä pyyhkiä jos halusi!
              Pimpanos Los Poslinos

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                #8
                Kannattaa kokeilla pyöriikö se kiertovesipumppu. Itselläkin oli tosiaan siinä vikaa joskus aikoinaan.

                Itse huomioin silloin myös sen että kierroksilla kun huuatti niin rupes tulemaan lämpimämpää, Silloin vissiin itse vesipumppu pyöritti sen verran kovemmin että jaksoi tulla läpi sököstä kiertovesipumpusta.

                Tuon varmaan voi ohittaakin surutta jos ei jaksa uutta hommata tilalle.... eipähän ole esteenä nesteen kierrolle.
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • FroZ
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 298
                  • jkl

                  #9
                  Itsellä touringissa puhalti tosi haaleaa... ja ikkunoihin niistä sivusuuttimista tuli vain kylmää vaikka lämmöt oli käännetty täysille. Syyksi paljastui lämmönsäätimen vaijerin kuori joka oli päässyt luistamaan "lukituksestaan". Vaijeri säätää kylmän ja lämpimän ilman sekoitussuhdetta ja kun vaijeri pääsi luistamaan niin läppä ei täysin sulkenut kylmän ilman puolta. Mutta nyt puhaltaan lämmintä kun kylmää ei pääse mukaan!

                  Hommaan riittää se että menee selälleen apparin jalkotilaan, vähän vääntää tuota keskikonsolin sivumuovia yläosasta ja ruuvarilla työntää vaijerinkuoren takaisin sinne mistä se on tullut liian pitkälle. Se on ihan siinä hollilla...

                  Tarkempia ohjeita en jaksa kirjoittaa kun T3 sen on jo tehnyt paremmin täällä -> http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=989

                  Toivottavasti helppaa... ei oo paha korjata jos tuo auttaa.

                  Comment

                  • tskooo
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2009
                    • 36
                    • espoo/karkkila

                    #10
                    kenno tukos tai kiertovesipumppu hajal

                    Comment

                    • Madfexx
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3646
                      • Lempäälä

                      #11
                      Lainaanpa tätä threadia, kun ongelma vastaa otsikkoa. Eli onko näissä E30:ssa kovinkin yleistä tuo kennon tukkeutuminen? Kiertääkö kaikki ilma (kuuma ja kylmä) kennon läpi?

                      Itsellä nimittäin ongelmana on sellainen, että tuuletin kuuluu pöhisevän hyvin ja kojelaudan sisältä tuntuisi hehkuvan kuumaa, mutta tuuletinsuuttimista ei tule juuri mitään ulos. Nelosellakin lasille tulee vain höyhenenkevyt hönkäys kuumaa ilmaa. Läppien säätövivut näyttäisi toimivan, joten läppien ei pitäisi olla kiinni.
                      Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                      Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by Madfexx View Post
                        Lainaanpa tätä threadia, kun ongelma vastaa otsikkoa. Eli onko näissä E30:ssa kovinkin yleistä tuo kennon tukkeutuminen? Kiertääkö kaikki ilma (kuuma ja kylmä) kennon läpi?

                        Itsellä nimittäin ongelmana on sellainen, että tuuletin kuuluu pöhisevän hyvin ja kojelaudan sisältä tuntuisi hehkuvan kuumaa, mutta tuuletinsuuttimista ei tule juuri mitään ulos. Nelosellakin lasille tulee vain höyhenenkevyt hönkäys kuumaa ilmaa. Läppien säätövivut näyttäisi toimivan, joten läppien ei pitäisi olla kiinni.
                        Ootko ihan kattonu että ne läpät aukee?
                        Veikkaisin että kenno niin täynnä kaikkee lehtien jämiä yms, ettei ilma virtaa läpi?
                        Jos kylmääkään ei puhalla kunnolla, niin sitten on jossain muualla vikaa (läpät).
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • Madfexx
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3646
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by JJT View Post
                          Ootko ihan kattonu että ne läpät aukee?
                          Veikkaisin että kenno niin täynnä kaikkee lehtien jämiä yms, ettei ilma virtaa läpi?
                          Jos kylmääkään ei puhalla kunnolla, niin sitten on jossain muualla vikaa (läpät).
                          Kyllä ainakin alaläpät ja keskiläpät toimii, ne olen tsekannut. Silti ei tule kylmää eikä kuumaa niistä kunnolla. Pitänee tsekata tuo kennon tilanne, kunhan löytyy aikaa kojetaulun purkamiseen. Samalla tietysti tulee tarkistettua putkien tilanne.
                          Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
                          Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            #14
                            Kylmän ilman tuloon ei kennon pitäis vaikuttaa millään tavalla, jossain muualla on nyt vikaa. Tulipellistä vaan se peitelevy irti niin pääsee pällistelemään puhallinta.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Timbe]
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2007
                              • 522
                              • K-S

                              #15
                              Originally posted by Madfexx View Post
                              Kyllä ainakin alaläpät ja keskiläpät toimii, ne olen tsekannut. Silti ei tule kylmää eikä kuumaa niistä kunnolla. Pitänee tsekata tuo kennon tilanne, kunhan löytyy aikaa kojetaulun purkamiseen. Samalla tietysti tulee tarkistettua putkien tilanne.
                              onko kokoajan puhaltanut heikosti sisälle kun auto on ollu sulla? Tämmönenkin mahollisuus olisi että puhaltimen moottorin päältä puuttuisi ne suojat.
                              elikkäs tuosta nuo 3,4,5,6



                              tuli vaan mieleen kun kaveri joskus roplas puhallinta niin unohti suojan pois ja eihän se sillon puhaltanut juuri mitään sisälle vaikka piti täysillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎