Tämmönen ongelma ilmeni, kun päästöt mittautin: Kaikki arvot päin vittua, eniten ihmetystä aiheutti hc, joka oli 1400. Ohjearvo on 300. Tyhjäynnissä jotain häikkää, välillä meinaa sammua ja etäisesti muistuttaa kolmella käyvää
Myöhemmin kiinnitin huomion kummaan suhinaan konehuoneessa. Huomasin, että yksi alipaineletku irti, ja joku paksumpi ihan korppua. Vaihdoin letkut, ja taas katsomaan päästöjä.Tälläkertaa hc näytti 500, ja joku toinen arvo myös pielessä. Jäännöshappi liian iso, putki vuotaa. Paikkailin putken ja vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat, tulpanjohdot, öljyt ja suodattimen.
Tyhjäkäynti oli nyt paljon tasaisempi. No taas viereiseen halliin päästökoneeseen ja mitäsmitäs, kaikki arvot aivan viturallaan: hc 1800. 2000rpm ylöspäin päästöt paranevat. Imm seosruuvin säädöllä ei vaikutusta.
Päästökoneen lambda sanoo, että käy laihalla, vaikka haisee aika härösti pakokaasulta. Jäännöshappi muistaakseni 3% eli ei putkikaan enään oikeastaan vuoda.
Kyseessä on -89 e30 316i M40B16, ei vähäpäästöinen.
Myöhemmin kiinnitin huomion kummaan suhinaan konehuoneessa. Huomasin, että yksi alipaineletku irti, ja joku paksumpi ihan korppua. Vaihdoin letkut, ja taas katsomaan päästöjä.Tälläkertaa hc näytti 500, ja joku toinen arvo myös pielessä. Jäännöshappi liian iso, putki vuotaa. Paikkailin putken ja vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, tulpat, tulpanjohdot, öljyt ja suodattimen.
Tyhjäkäynti oli nyt paljon tasaisempi. No taas viereiseen halliin päästökoneeseen ja mitäsmitäs, kaikki arvot aivan viturallaan: hc 1800. 2000rpm ylöspäin päästöt paranevat. Imm seosruuvin säädöllä ei vaikutusta.
Päästökoneen lambda sanoo, että käy laihalla, vaikka haisee aika härösti pakokaasulta. Jäännöshappi muistaakseni 3% eli ei putkikaan enään oikeastaan vuoda.
Kyseessä on -89 e30 316i M40B16, ei vähäpäästöinen.
Comment