Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 mittariston huoltovälikortti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    E30 mittariston huoltovälikortti

    Elikkäs tämmösestä kysysin kun huoltopistokkeesta ei näytä toimivan tuo huoltovalojen nollaus niin mittariston pohjassahan on jotain reikiä jotka menee suoraan huoltopiirikortin joillekin navoille? näistä kai voisi jotenkin nollata nuo valot myös? infoa kaivataan siis...
    F31 320d LCI
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Itselläni on ainakin siellä mittariston sisällä sellainen "diagnostic On/Off" jumpperi.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Onko dieseleissä erilainen mittaristo/huoltovälin-ilmaisin kuin bensavehkeissä?

      Jos bensa malleissa nollaus ei onnistu, se on merkki huonoista akuista (2 kpl, kokoluokka AA, NiCD tai NiMh akkuja). Ne pitää vaihtaa, vaihdon jälkeen nollaaminen onnistuu taas hienosti.

      Jos akut on olleet sökönä pitkän aikaa, se on saattanut aiheuttaa vahinkoa jo itse piirilevyllekin, siihen johon akut juotetaan kiinni. Siitä syystä rikkinäiset akut kannattaa vaihtaa niin pian kuin mahdollista.

      t: Timo

      Comment

      • Tumppa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1812
        • Oulu

        #4
        Akut pelaavat ookoo, mutta veikkaan jotain johtosarja hässäkkää tuossa omassa autossa jonka takia nollaus ei onnistu. Vaihdoin ehyen huoltovälikortin rikkinäisen tilalle ja tuossa tilalle laittamassani vihreät ledit paloivat ja sammuivat pikkuhiljaa ja nyt palaa keltainen+punainen ja inspection ja oilservice. Kai tuolla mittaristossa on myös jokin napa josta tuo systeemi nollautuu maadoittamalla? Ainakin näin itse käsittäisin tuon toimivan , mutta en tiedä sitten mistä hakea sitä paikkaa johon tuosta huoltopistokkeesta lähtevä johdin menee mittaristoon.
        F31 320d LCI

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Jos olet koittanut tämän ohjeen mukaan nollata, muttei onnistu on vika mitä todennäköisimmin noissa akuissa. En tietenkään voi poissulkea mahdollisuutta että johtosi ovat paskat mikääli niitä on joku hässinyt.

          Eli nollaaminen tapahtuu näin

          7 navasta piuha maahan
          Virrat päälle 12 sekunniksi kun halutaan kokonaan resetoida (sivu sanoo 9s, mutta tuolla 12s ainakin itsellä toiminut)
          Virrat pois päältä
          Johto irti ja testaus

          Mikäli ei onnista ensimmäisellä uusinta yritys ja jollei mitään tapahdu on useimmiten vika akuissa.

          Comment

          • Tumppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1812
            • Oulu

            #6
            juu tuota ohjetta on koitettu ja myös napaan 1 maadoitusta...epäilen tuota piuhavikaa...tietääkö joku mihin tuo 7 navan johdin pistokkeelta menee?
            F31 320d LCI

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Tumppa
              juu tuota ohjetta on koitettu ja myös napaan 1 maadoitusta...epäilen tuota piuhavikaa...tietääkö joku mihin tuo 7 navan johdin pistokkeelta menee?
              Se menee mittaritaululle suoraan, yhteen niistä kolmesta liittimestä (sininen, keltainen tai valkoinen). E23:ssa se menee siniseen liittimeen ja sen pinniin 14.

              Mutta uskoisin että piuhassa ei ole mitään vikaa jos se kerran "nollautuu" hetkeksi mutta valot syttyvät uudelleen pian. Eli veikkaisin edelleenkin että vika on siinä piirikortissa, joko akuissa tai huonossa juotoksessa tai huonossa piirikortissa.

              Mittasitko molemmat akut yleismittarilla? Molempien navoissa n. +1.2V (ei enempää eikä vähempää)?

              Jos huonot akut on olleet piirikortilla paikoillaan kauan aikaa, se pikkuhiljaa tuhoaa piirilevyä. Osa johtimista katoaa huitsin hittoon. Varsinkin akun - navalta lähtevät "maavedot" ja akun + navalta lähtevät "jännitevedot" ovat niitä mitkä kärsivät.

              Olen korjannut montakin piirikorttia, joissa silmämääräisesti ei ole mitään vikaa. Mutta kun on mitannut yleismittarilla signaalilinjaa, se on ollut totaalisen poikki, menee "pisteestä A" "pisteeseen B", muttei pisteisiin C, D ja E.

              t: Timo

              Comment

              • Tumppa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1812
                • Oulu

                #8
                Tuo ei nollaudu ollenkaan tuo mun systeemi...toinen piirikortti sattui olemaan vaan aika vasta nollattu jonka tuohon vaihdoin tilalle ja se toimii edelleenkin oikein eli polttaa niitä keltaista ja punaista valoa + oilserviceä ja inspectionia nyt kun on ajettu senverran että vihreät ovat kaikki sammuneet. Tarttis vaan tietää edelleen se mittariston liitin johon se huoltopistokkeen seiska menee...uskon että noissa akuissa ei ole vikaa koska noista mittaristoista on kuitenkin jonkinverran aiempaa kokemusta ja on tullut akkuja vaihdeltua kun ne ovat oikeasti olleet loppu.



                tässä vielä kuva niistä mittariston pohjan navoista joista mietiskelin aiemmin:
                F31 320d LCI

                Comment

                • BestMotorWith
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 382
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Sen saa nollattua myös boksilta.. tuli vaan huomattua ku mittasin omaa autoa breakout-boksilla ni vaikka käytin vaan jännite mittaria ni ne valot nollaantu.. en sit tiiä mitä mitatessa se sillon nollaantu..
                  Mut ei tästä kyllä sulle oo apuu :oops:
                  If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

                  http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

                  Comment

                  • Karzah
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 303
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Hmm... itellä nollaantu hienosti ensi yrityksellä, mutta kun auto seiso jonkin aikaa parkissa, niin homma palautu ennalleen...
                    Elikkä nollauksen jälkeen kaikki oli ok. mutta vähän myöhemmin
                    valot ei enää palannu... elikkä johtuisko akuista? :?
                    Ex. Toyota Carina2 1.6 -86
                    Ex. Audi 80 1.8s -87
                    Ex. Ford Escort 1.6i -88
                    Ex. Bmw E30 320i -88
                    Ex. Mazda 323 GT-X -90/91
                    Ex. Kawasaki 600 zzr(figter) -92/93
                    Ex. volkswagen jetta 1.6 -90
                    Ex. Opel Calibra 2.0 16v -92
                    BMW E30 320i/323i Turbo

                    Älkää Syökö KeltaistaLunta... :(=)

                    Comment

                    • Tumppa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1812
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Karzah
                      Hmm... itellä nollaantu hienosti ensi yrityksellä, mutta kun auto seiso jonkin aikaa parkissa, niin homma palautu ennalleen...
                      Elikkä nollauksen jälkeen kaikki oli ok. mutta vähän myöhemmin
                      valot ei enää palannu... elikkä johtuisko akuista? :?
                      jep tuo kuulostaa akkuvialta
                      F31 320d LCI

                      Comment

                      • tihuovin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1422
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Tumppa
                        tässä vielä kuva niistä mittariston pohjan navoista joista mietiskelin aiemmin:
                        Yleensä noi on vain testipisteitä, joista voi tarkistaa/varmistaa tiettyjä asioita. Kenties jopa akkujen kuntoa.

                        Mutta edelleenkin, yleisin syy sille että service/inspection valo ei nollaudu, tai nollautuu mutta palaa hetken kuluttua, on se että a) akut on sököt/huonot tai b) piirilevyllä on jotain vikaa.

                        Piirilevyvika voi olla esim. huono kontakti ("kylmäjuotos"), johdin poikki tai melkein poikki (=> myös kontaktihäiriö) yms. tms. jne.

                        Jos akku on ollut huonossa hapessa pitemmän aikaa, se ajan oloon rasittaa piirilevyä. Johtimien paksuudet (tarkoitan kerrospaksuutta) ei montaa mikrometriä ole, joten se kuparikerros suorastaan katoaa sieltä. Varsinkin akkujen - ja + navoilta/navoille menevät johtimet, menevät ne sitten minne menevät (liittimelle, komponentille, mikropiirille,...) ottavat "nokkiinsa".

                        Jos se huoltovalo nollautuu (edes hetkeksi), ei siinä johtimessa huoltoliittimeltä mittaristolle (ko. piirilevylle asti) ole mitään eikä minkäänvaltakunnan vikaa.

                        t: Timo

                        Comment

                        • Esko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 11719
                          • Kouvola

                          #13
                          entäs jos valot ei pala ollenkaan...ei oo koskaan palanu eikä kyl tulekkaan palamaan jos minusta on kiinni! Joulu on kuitenkin vaan kerran vuodessa ni ei viitti niitä jouluvaloja katella jatkuvasti :lol:

                          mut olis kiva kuitenkin tietää mikä noissa vois olla...

                          Comment

                          • Hanza
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1931
                            • Juvan Shell. Requiescat in pace

                            #14
                            Originally posted by tihuovin
                            (2 kpl, kokoluokka AA, NiCD tai NiMh akkuja). Ne pitää vaihtaa, t: Timo
                            Tai Li-ion patterit
                            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                            t: luft waffel

                            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Lithium-Ion pattereita en sinne laittaisi, ainakaan näihin vanhempiin ja varsinkaan kun niitä ei ole sinne tarkoitettu. Yleensä niiden napajännite on eri (suurempi kuin 1.2V), lisäksi niiden latausmetodit pitää olla erilaiset. Yleensä (aina?) niissä on mukana myös akkujen lämpötilan seuranta estämään ylilatautuminen, ne kun voivat suorastaan räjähtää ja onhan sitä sattunutkin. Ja useasti, nämä kännykän (tarvike)akut kun tuppaavat jysähtelemään siellä täällä....

                              Suurempi vaara on silloin aiheuttaa vahinkoa, suurtakin, kuin korjata akuista johtuva vika. Mutta jos tavoitteena on auton poltto, niin siitä vaan...

                              t: Timo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎