Elikkäs tämmösestä kysysin kun huoltopistokkeesta ei näytä toimivan tuo huoltovalojen nollaus niin mittariston pohjassahan on jotain reikiä jotka menee suoraan huoltopiirikortin joillekin navoille? näistä kai voisi jotenkin nollata nuo valot myös? infoa kaivataan siis...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 mittariston huoltovälikortti
Collapse
X
-
Itselläni on ainakin siellä mittariston sisällä sellainen "diagnostic On/Off" jumpperi.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
-
-
Onko dieseleissä erilainen mittaristo/huoltovälin-ilmaisin kuin bensavehkeissä?
Jos bensa malleissa nollaus ei onnistu, se on merkki huonoista akuista (2 kpl, kokoluokka AA, NiCD tai NiMh akkuja). Ne pitää vaihtaa, vaihdon jälkeen nollaaminen onnistuu taas hienosti.
Jos akut on olleet sökönä pitkän aikaa, se on saattanut aiheuttaa vahinkoa jo itse piirilevyllekin, siihen johon akut juotetaan kiinni. Siitä syystä rikkinäiset akut kannattaa vaihtaa niin pian kuin mahdollista.
t: Timo
Comment
-
-
Akut pelaavat ookoo, mutta veikkaan jotain johtosarja hässäkkää tuossa omassa autossa jonka takia nollaus ei onnistu. Vaihdoin ehyen huoltovälikortin rikkinäisen tilalle ja tuossa tilalle laittamassani vihreät ledit paloivat ja sammuivat pikkuhiljaa ja nyt palaa keltainen+punainen ja inspection ja oilservice. Kai tuolla mittaristossa on myös jokin napa josta tuo systeemi nollautuu maadoittamalla? Ainakin näin itse käsittäisin tuon toimivan , mutta en tiedä sitten mistä hakea sitä paikkaa johon tuosta huoltopistokkeesta lähtevä johdin menee mittaristoon.F31 320d LCI
Comment
-
-
Henski
Jos olet koittanut tämän ohjeen mukaan nollata, muttei onnistu on vika mitä todennäköisimmin noissa akuissa. En tietenkään voi poissulkea mahdollisuutta että johtosi ovat paskat mikääli niitä on joku hässinyt.
Eli nollaaminen tapahtuu näin
7 navasta piuha maahan
Virrat päälle 12 sekunniksi kun halutaan kokonaan resetoida (sivu sanoo 9s, mutta tuolla 12s ainakin itsellä toiminut)
Virrat pois päältä
Johto irti ja testaus
Mikäli ei onnista ensimmäisellä uusinta yritys ja jollei mitään tapahdu on useimmiten vika akuissa.
Comment
-
Originally posted by Tumppajuu tuota ohjetta on koitettu ja myös napaan 1 maadoitusta...epäilen tuota piuhavikaa...tietääkö joku mihin tuo 7 navan johdin pistokkeelta menee?
Mutta uskoisin että piuhassa ei ole mitään vikaa jos se kerran "nollautuu" hetkeksi mutta valot syttyvät uudelleen pian. Eli veikkaisin edelleenkin että vika on siinä piirikortissa, joko akuissa tai huonossa juotoksessa tai huonossa piirikortissa.
Mittasitko molemmat akut yleismittarilla? Molempien navoissa n. +1.2V (ei enempää eikä vähempää)?
Jos huonot akut on olleet piirikortilla paikoillaan kauan aikaa, se pikkuhiljaa tuhoaa piirilevyä. Osa johtimista katoaa huitsin hittoon. Varsinkin akun - navalta lähtevät "maavedot" ja akun + navalta lähtevät "jännitevedot" ovat niitä mitkä kärsivät.
Olen korjannut montakin piirikorttia, joissa silmämääräisesti ei ole mitään vikaa. Mutta kun on mitannut yleismittarilla signaalilinjaa, se on ollut totaalisen poikki, menee "pisteestä A" "pisteeseen B", muttei pisteisiin C, D ja E.
t: Timo
Comment
-
-
Tuo ei nollaudu ollenkaan tuo mun systeemi...toinen piirikortti sattui olemaan vaan aika vasta nollattu jonka tuohon vaihdoin tilalle ja se toimii edelleenkin oikein eli polttaa niitä keltaista ja punaista valoa + oilserviceä ja inspectionia nyt kun on ajettu senverran että vihreät ovat kaikki sammuneet. Tarttis vaan tietää edelleen se mittariston liitin johon se huoltopistokkeen seiska menee...uskon että noissa akuissa ei ole vikaa koska noista mittaristoista on kuitenkin jonkinverran aiempaa kokemusta ja on tullut akkuja vaihdeltua kun ne ovat oikeasti olleet loppu.
tässä vielä kuva niistä mittariston pohjan navoista joista mietiskelin aiemmin:
F31 320d LCI
Comment
-
-
Sen saa nollattua myös boksilta.. tuli vaan huomattua ku mittasin omaa autoa breakout-boksilla ni vaikka käytin vaan jännite mittaria ni ne valot nollaantu.. en sit tiiä mitä mitatessa se sillon nollaantu..
Mut ei tästä kyllä sulle oo apuu :oops:If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.
http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780
Comment
-
-
Hmm... itellä nollaantu hienosti ensi yrityksellä, mutta kun auto seiso jonkin aikaa parkissa, niin homma palautu ennalleen...
Elikkä nollauksen jälkeen kaikki oli ok. mutta vähän myöhemmin
valot ei enää palannu... elikkä johtuisko akuista? :?Ex. Toyota Carina2 1.6 -86
Ex. Audi 80 1.8s -87
Ex. Ford Escort 1.6i -88
Ex. Bmw E30 320i -88
Ex. Mazda 323 GT-X -90/91
Ex. Kawasaki 600 zzr(figter) -92/93
Ex. volkswagen jetta 1.6 -90
Ex. Opel Calibra 2.0 16v -92
BMW E30 320i/323i Turbo
Älkää Syökö KeltaistaLunta... :(=)
Comment
-
-
Originally posted by KarzahHmm... itellä nollaantu hienosti ensi yrityksellä, mutta kun auto seiso jonkin aikaa parkissa, niin homma palautu ennalleen...
Elikkä nollauksen jälkeen kaikki oli ok. mutta vähän myöhemmin
valot ei enää palannu... elikkä johtuisko akuista? :?F31 320d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Tumppatässä vielä kuva niistä mittariston pohjan navoista joista mietiskelin aiemmin:
Mutta edelleenkin, yleisin syy sille että service/inspection valo ei nollaudu, tai nollautuu mutta palaa hetken kuluttua, on se että a) akut on sököt/huonot tai b) piirilevyllä on jotain vikaa.
Piirilevyvika voi olla esim. huono kontakti ("kylmäjuotos"), johdin poikki tai melkein poikki (=> myös kontaktihäiriö) yms. tms. jne.
Jos akku on ollut huonossa hapessa pitemmän aikaa, se ajan oloon rasittaa piirilevyä. Johtimien paksuudet (tarkoitan kerrospaksuutta) ei montaa mikrometriä ole, joten se kuparikerros suorastaan katoaa sieltä. Varsinkin akkujen - ja + navoilta/navoille menevät johtimet, menevät ne sitten minne menevät (liittimelle, komponentille, mikropiirille,...) ottavat "nokkiinsa".
Jos se huoltovalo nollautuu (edes hetkeksi), ei siinä johtimessa huoltoliittimeltä mittaristolle (ko. piirilevylle asti) ole mitään eikä minkäänvaltakunnan vikaa.
t: Timo
Comment
-
-
Originally posted by tihuovin(2 kpl, kokoluokka AA, NiCD tai NiMh akkuja). Ne pitää vaihtaa, t: TimoItehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta
t: luft waffel
"Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"
Comment
-
-
Lithium-Ion pattereita en sinne laittaisi, ainakaan näihin vanhempiin ja varsinkaan kun niitä ei ole sinne tarkoitettu. Yleensä niiden napajännite on eri (suurempi kuin 1.2V), lisäksi niiden latausmetodit pitää olla erilaiset. Yleensä (aina?) niissä on mukana myös akkujen lämpötilan seuranta estämään ylilatautuminen, ne kun voivat suorastaan räjähtää ja onhan sitä sattunutkin. Ja useasti, nämä kännykän (tarvike)akut kun tuppaavat jysähtelemään siellä täällä....
Suurempi vaara on silloin aiheuttaa vahinkoa, suurtakin, kuin korjata akuista johtuva vika. Mutta jos tavoitteena on auton poltto, niin siitä vaan...
t: Timo
Comment
-
Comment