Announcement

Collapse
No announcement yet.

lämpö ja jäähyneste ongelmia e30 m40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • chrono
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 62
    • Tampere

    lämpö ja jäähyneste ongelmia e30 m40

    Paikoillaan auto lämpenee hienosti ja puhaltimesta tulee kuumaa ilmaa ja lämpömittari pysyy tasaisesti keskiviivan kohdalla, mutta heti ajoon lähdettyä alkaa mittari tippumaan lähelle sinisen rajaa ja puhaltimesta kuuman sijaan alkaa tuleen lämmintä ja välillä ei sitäkään, riippuen nopeudesta/ulkolämpötilasta.

    Voisiko olla mahdollista, että tässäkin tapauksessa termostaatti rikki? Jos asia on näin nii minkälainen kannattaa ostaa esim kl-varaosista kun vaihtoehtoa on useampaa (astelukema tuotteen nimen perässä)

    Toinen asia koskisi jäähdytysnesteitä. Alkanut nesteiden lisäys kerrat kasvamaan. Eli mitään ei päällä päin näy että vuotaisi. Voiko se vaan haihtua? Mitkä paikat ovat yleisimpiä vuotopaikkoja kyseisessä autossa jos kävisi ne tarkasti vielä läpi.

    318i -88 m40 e30
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9984
    • KVLA

    #2
    Ymmärsinkö oikein,joudut lisäilemään nestettä jäähdytysjärjestelmään?Haiskahtaa pahasti kannentiiviste ongelmalle jos kerran näkyvää nestevuotoa ei ole.Jos olet ajellut vajailla nestemäärillä(nestehävikin vuoksi)niin on mahdollista että kone on voinut kiehahtaa ja tästä johtuen myös termari on ottanut itseensä.Eli voipi olla kannentiiviste ja termostaatti.Pahimmassa tapauksessa myös kansi.Aloita vian etsintä varmistamalla,ettei pientäkään nestevuotoa ole missään näkyvissä.Varmista myös että neste ei "lisää" moottoriöljyä.Tässä vain yksi teoria...
    Niin ja varmista että jäjestelmässä ei ole ilmaa sekä lämmityslaitteen vedenkierrätys "lisäpumppu" toimii.

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Kuulostaa vähän pahalta tosiaan... Eihän öljyn joukossa näy "majoneesia" tai jäähdytysnesteen seassa öljyä?

      Comment

      • chrono
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 62
        • Tampere

        #4
        Ei oo öljyn seassa nestettä eikä nesteen seassa öljyä. Eli termostaatti vaihtoon ja tutkimaan tarkemmin vuotoja. Tosiaan nestettä ei häviä juuri mitään mutta pitemmällä aikavälillä, varsinkin jos unohtaa asian nii kyl on säiliön pohjalla pinta. Pitääkö nesteet uusia kokonaan kun vaihtaa termarin?

        Comment

        • chrono
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 62
          • Tampere

          #5
          Ois vielä kymysys liitttyen asiaan. Pakkasella varsinkin motarilla viime talvena alkoi auto välillä nykimään iha holtittomasti. Asia korjaantui sillä että kaatoi aina jäänestoa tankkauksen yhteydessä.

          Kuinka asian saisi korjattua ettei jäänestoa tarvisi käyttää?

          Comment

          • dunkelblau
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 1151
            • Uusimaa

            #6
            Vaihda polttoaineen suodattimet ja huollata ilmamassamittari.
            "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Ruiskukoneen ei pitäisi jäänestoa tarvita, kuten suositeltiin, uusi ainakin bensasuodatin.

              Pakkasnesteitä ei tarvitse vaihtaa jos pelkän termostaatin uusii. Toki, jos et tiedä milloin ne viimeksi on vaihdettu, kannattaa sitäkin harkita.

              t: Timo

              Comment

              • zamuu
                Newbiemmer
                • Sep 2005
                • 2
                • Varkaus

                #8
                Originally posted by chrono View Post
                Ois vielä kymysys liitttyen asiaan. Pakkasella varsinkin motarilla viime talvena alkoi auto välillä nykimään iha holtittomasti. Asia korjaantui sillä että kaatoi aina jäänestoa tankkauksen yhteydessä.

                Kuinka asian saisi korjattua ettei jäänestoa tarvisi käyttää?
                Veikkaisin että ensin vaihdat termarin koteloineen!Koska vaki vuotokohtia termarikotelo..Toinen lohkon toisessa päässä eli rintapellin puolella oleva kotelo mihin jäähytysnesteletku tulee. Ja kolmantena paikkana vuodolle tarkistasin jäähdytysnestesäiliön alapään.Eli säiliö syylärissä o-renkaalla ja vain painamalla.kerää hyvin paskaa o-renkaan väliin ja alkaa vuotaa säiliön alta.Jo´s ei näistäkään ja kansipahvi ei ole mennyt niin imusarjan alla oleva kannen suuntainen muovinen putki haprastuu ajan myötä ja alkaa äkkiä vuotamaan letkujen liitoksista.Toivottavasti löytyy.
                Ja vielä tähän jälkimmäiseen kysymykseen, pelkkä polttoainesuodattimen vaihto voisi auttaa ja toisena vaihtoehtona tankin perusteellinen tyhjennys.Kerää vettä ajan kanssa tankkiin joka alkaa pakkasilla hyytymään yleensä suodattimeen.Vesi pois niin jekkasee!!

                Comment

                • legendaa
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2006
                  • 102
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by zamuu View Post
                  Veikkaisin että ensin vaihdat termarin koteloineen!Koska vaki vuotokohtia termarikotelo..Toinen lohkon toisessa päässä eli rintapellin puolella oleva kotelo mihin jäähytysnesteletku tulee. Ja kolmantena paikkana vuodolle tarkistasin jäähdytysnestesäiliön alapään.Eli säiliö syylärissä o-renkaalla ja vain painamalla.kerää hyvin paskaa o-renkaan väliin ja alkaa vuotaa säiliön alta.Jo´s ei näistäkään ja kansipahvi ei ole mennyt niin imusarjan alla oleva kannen suuntainen muovinen putki haprastuu ajan myötä ja alkaa äkkiä vuotamaan letkujen liitoksista.Toivottavasti löytyy.
                  Ja vielä tähän jälkimmäiseen kysymykseen, pelkkä polttoainesuodattimen vaihto voisi auttaa ja toisena vaihtoehtona tankin perusteellinen tyhjennys.Kerää vettä ajan kanssa tankkiin joka alkaa pakkasilla hyytymään yleensä suodattimeen.Vesi pois niin jekkasee!!
                  Hienosti lähes kolme vuotta vanha aihe nostettu.....
                  Keinuni on karu, siinä on vain yksi naru

                  Legendan[at]luukku.com

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎