Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apua rumpujarruremppaan E30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    Apua rumpujarruremppaan E30

    Alkoi sitten baijerin pommin takajarrusylinterit syljeskellä nesteitä katuun. No ei siinä mitään kävin ostamassa uudet sylinterit, jarrukengät ja jouset. Sitten kun sain taisteltua rummun irti tuli ongelma :

    Ei irtoa jarruputki sylinteristä eikä siitä seuraavasta letkusta, alkaa menee mutterin kulmat pyöreiksi kun yrittää kammeta.

    Sitten hoksasin, että kun kerran sylinteri on hyvässä kunnossa, niin vaihdan vaan sylinterin männät, mutta : ei aukea ilmausruuvi, on vielä tiukemmassa kuin jarruputken ruuvi.

    Sitten loppu ideat, miten helv**issä tästä eteenpäin? Saako noihin jarruputkiin/-letkuihin tehdä jatkoksia? Kuinka iso homma on vaihtaa putket pääsylkalta asti, kun näyttää olevan aika ahtaassa välissä takakelkan päällä putket?

    Ja lopuksi : Kuka näiden vanhojen paskojen jarruja suostuu korjaamaan pääkaupunkiseudulla (kohtuu hintaan)?
  • jsa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 53
    • jkl mlk

    #2
    Niin. eihän noi jarrurempat ikinä niin herkkua ole. Putket irtoo yleensä hyvillä lukkopihdeillä. liitos kannattaa putsata ensin mahd. hyvin ja kattoo, että putki ei pyöri liittimen mukana. Ruosteenirrotinta, kevyttä naputtelua ym. kevätjuhlaliikkeitä kannattaa myös harrastaa. Putkien vaihto kokonaisuudessaan on melko iso ja työläs homma. Ei se etupäässäkään oleva liitos niin hirmu herkkupaikassa ole.

    Comment

    • gremu
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 861
      • Mankkaa

      #3
      ei se jarruputken uus veto vaikea ole. Vetelee mutkat suoriksi

      Mutta saattaa sitten napsua että menee haarottimelta poikki etc

      ite teetätin konalassa omilla osilla auton ympäri ja laskua tuli 250e
      kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
      RIP
      vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
      ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
      _______________________________________
      Team BTCF-World Of Pirates
      sigpic

      Comment

      • tihuovin
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1422
        • Oulu

        #4
        Juu, yleensä kannattaa suosiolla ostaa myös uudet letkut ja putket. Kokeilla että mistä välistä saa letlut / putket auki ja uusia ne sitten siihen saakka. Letkut ja putket ei hirveitä maksa, jos tarvikkeena ostaa.

        Putkia saa muutaman senttimetrin välein, katselee ETK:sta niiden pituudet ja hakee sitten uudet, mutta himpun verran pitemmät. Jos on liian pitkä, loput on helppo "piilottaa" jonnekin. Jos on liian lyhyt, tulee ongelmia.

        Hommaa ei kannata yleensä edes aloittaa jos käsillä ei ole kunnollisia jarruputkiavaimia ja putkipihtiä. Mitään halpoja räpäleitä ei kannata ostaa, niillä ei saa kuin pyöristettyä päät.

        t: Timo

        Comment

        • gremu
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 861
          • Mankkaa

          #5
          ainakin "pääputki" keulasta persiille on 305cm ja muistaakseni sitten noi loput on jotain 30cm luokkaa Itse hain tarvikkeena putket ja teetätin valmiiksi päät. Ei sitten tarvinnut muuta kuin repiä vanhat pois ja vetää uutta tilalle :lol:

          Toi taka-akseli on kettumainen paikka, mutta itse otin koko akselin samalla alas ja vaihdoin puslatkin ja levyille huomattavasti helpompaa vetää käsijarruvaijerit kun ei ole akseli ja perä tiellä
          kulkineet e38 740, e38 728, e32 750ia
          RIP
          vm 87 e32 735ia, e34 520i, e30 320 msport vm 85, e21 315 vm82, e30 320ia vm 86, e28 518i vm 86, e28 518i vm 85, e30 316 vm 87/88,
          ford escort lx 1.6 vm 84, volvo 242 2.0 vm 85
          _______________________________________
          Team BTCF-World Of Pirates
          sigpic

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            No niin homma etenee kun sahasin sylinteriltä lähtevän putken katki, jolloin mutterille sai pujotettua kunnon kuusikulmaisen lenkkiavaimen, sitten vaan julmetut putkipihdit toiseen mutteriin ja raakaa voimaa peliin, niin johan aukesi. Sitten vaan uudet romppeet ja putket paikalle. Toinen puoli meni heittämällä, mutta toisella puolella mutteriin jäi ruuvista muutaman kierroksen kierteet jenkojen väliin. Nyt pitää odotella maanantaita, jotta pääsee ostamaan sopivan kokoisen kierteiden uusimistyökalun, kaksi tuntia rapsuttelin hammaslääkärin terässondeilla, mutta tuntui niin toivottamalta saada ihan viimeisiä rippeitä ulos.

            Toivottavasti näistä pähkäilyistä on joskus apua muille jarruja kunnostaville.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎