Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vähäpäästöisyys ongelma E30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SSS
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 34
    • .

    Vähäpäästöisyys ongelma E30

    Ostin kohtuukoppasen E30 318 touringin vm-90 turbotus aihioksi.
    Otteessa ei mitään päästöistä, kysyin konttorilta, ei vähäpäästöisyyttä.
    =>ostin aihion

    Tänään tein liikennekäytöstä poiston ja kysyin vielä varmistukseksi uudestaan.
    Auto on joskus uitettu Saksasta ja ilmeni että AKE-järjestelmässä lukee "vähäpäästöinen".

    Kone on m40, motronicilla, mutta kattia ei putkessa ole (sitä tarina ei kerro mitä virallisissa tiedoissa lukee, unohtu kysyä konttorilla).

    Onko kukaan saanut muutettua nuita saksantuonteja jälkikäteen "ei vähäpäästöisiksi", vai joutuuko vaihtamaan projektiaihiota?
  • mazajns
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 511
    • Joensuu

    #2
    ei pitäisi onnistua tuon ikäisestä:


    "Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."

    melko nihkeetä tuntuu olevan vanhemmankin vm.87:kin kanssa maahantuonti katsastuksessa...

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      Originally posted by mazajns View Post
      ei pitäisi onnistua tuon ikäisestä:


      "Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."

      melko nihkeetä tuntuu olevan vanhemmankin vm.87:kin kanssa maahantuonti katsastuksessa...
      "Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
      Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa"

      se on ihan miten kukin haluaa sen tulkita
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #4
        Originally posted by mazajns View Post
        ei pitäisi onnistua tuon ikäisestä:


        "Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."

        melko nihkeetä tuntuu olevan vanhemmankin vm.87:kin kanssa maahantuonti katsastuksessa...
        Jaa. Justiin viimeviikolla kävin maahantuontikatsastuksessa yhden vm.-91:n E30:n kanssa, eikä katsastettu vähäpäästöiseksi. Tallissa on lisäksi yksi -90 E30 M3, joka ei ole vähäpäästöinen (tuontiauto tämäkin). Lisäksi toin maahan vuosi sitten ja katsastin yhden toisen -91:n E30 M3:n, eikä siitäkään tullut vähäpäästöistä. Ei se nyt mun mielestä ole kovinkaan nihkeää
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          #5
          Originally posted by Tonton View Post
          "Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
          Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa"

          se on ihan miten kukin haluaa sen tulkita
          Tästä nyt oli jo privassakin juttua ja kävin tuolla konttorilla kyselemässä ton touringin kohtalosta..
          12.12.1988 on saksassa otettu käyttöön kyseinen auto.

          Pitäis toi merkintä saada veks että saa auton muutoskatsastettua ahdetuksi ennenkuin AKE keksii jonkun minimi ahtopaineen jolla muutos voidaan hyväksyä..
          Eli jos nahkahousu ois kilvittäny auton 2viikkoa aikasemmin niin olisi rekisteröity suomessa EI vähäpäästöiseksi (E15/03)

          Suomeen tuotaessa ja rekisteröintikatsastusta tehdessä on merkitty Vähäpäästöiseksi ja sanoi konttorilla että auton pitää täyttää E 15/04 normi(se tiukempi päästönormi ELI et voi ahtaa moottoria itse ilman pussitestiä jnejne kallista paskaa)

          Kun taas auto jonka rekisteriotteeseen on merkitty happitunnistin ja 3toimikatalysaattori(E15/03) riittää pelkkä normaali mittaus tyhjäkäynnillä.

          Uudessa minulla on spoilerissakin on juttua tosta päästöhommasta ja siellä seisoo että Että Vaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa sillä Että

          01.07.1987-31.12.1991 käyttöönotettuun autoon riittää Lambdaohjattu ruisku ja katalysaattori(eli pitäisikö tämän päteä myös ahdetussa moottorissa joka on korissa vm.1991?) ainakin oman järjen mukaan kyllä..

          Mutta jos oot ostanut auton saksasta vuoden 1991 jälkeen niin et varmasti saa sitä vähäpäästöinen merkintää pois..
          Vaikka olisi kuinka näyttää että samalla tyyppihyväksynnällä on suomen rekisterissä satoja samanlaisia autoja.

          Summasummarum

          Ostat 2kpl E30 325i malleja toinen otettu käyttöön ahdat molemmat samoilla osilla.

          30.11.1988 käyttöönotetussa pakoputkesta saa tulla vaikka pieniä oravia jerrykannujen kanssa kunhan siin on jonkunlainen katalysaattorin kuori edes paikoillaan.

          01.12.1988 Et saa kilpiin viritetyllä moottorilla koska auton ei katsota täyttävän pakokaasuarvoja.

          Maanantaina pitäis mennä vielä kysymään tota asiaa uudestaan kun auton maahantuontikatsastuksen tehnyt inssi on paikalla.
          Mikä tossa on ohjeistus katsastusasemille että mikä pitää merkitä ja mikä ei...
          Mites T3:n M3 merkittiinkö katalysaattori ja happitunnistin otteeseen kuitenkin ?
          Last edited by Osku; 23-06-2011, 00:13.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Osku View Post
            Mites T3:n M3 merkittiinkö katalysaattori ja happitunnistin otteeseen kuitenkin ?
            Ei merkintöjä. Vuosikatsastuksessa rajat CO 3,5% ja HC 600. Noistahan nämä menee leikiten läpi. Olis muuten alittanut vähäpäästöisenkin rajat helposti
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              #7
              Originally posted by Osku View Post
              Mikä tossa on ohjeistus katsastusasemille että mikä pitää merkitä ja mikä ei...
              Mites T3:n M3 merkittiinkö katalysaattori ja happitunnistin otteeseen kuitenkin ?
              tossahan se lukee jos se täyttää ne normit eli jos saksan otteessa on merkintä
              toi katti pitäis sinne laittaa jotta ne täyttäisi sen normin mutta se riippuu ihan konttorin käytännöstä

              mutta palatakseni alle viivattuihin kohtiin
              "tulee olla" ja "rekisteröidessä tulee merkitä"
              niin mielestäni toinen on mennyt aika muoto

              eli vaikka merkintä on tehty, olisi oikeastaan on ohjeiden vastaista jos näin ei olisi tehty, mutta jos se jälkeen päin poistetaan niin ei silloin tehdä mitään väärää koska autosi on 12.12-88 kun ei sen tarvitse sitä enää olla
              Last edited by Tonton; 23-06-2011, 00:34.
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • Osku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2005
                • 3324
                • Kouvola,Pilkanmaa

                #8
                Originally posted by Tonton View Post
                tossahan se lukee jos se täyttää ne normit eli jos saksan otteessa on merkintä
                toi katti pitäis sinne laittaa jotta ne täyttäisi sen normin mutta se riippuu ihan konttorin käytännöstä

                mutta palatakseni alle viivattuihin kohtiin
                "tulee olla" ja "rekisteröidessä tulee merkitä"
                niin mielestäni toinen on mennyt aika muoto

                eli vaikka merkintä on tehty niin se on oikein, oikeastaan on ohjeiden vastaista jos näin ei olisi tehty mutta jos se jälkeen päin poistetaan niin ei silloin tehdä mitään väärää koska autosi on 12.12-88
                Aivan
                Katotaan muuttaako tietoja niin että saa merkinnän pois..
                Tämä tällä kertaa paikalla ollut kaveri sanoi että se saa päättää että mitä tehdään kun on yksityinen asema ja tämä mun auton rekisteröintihommat tehnyt on omistaja yrityksessä.

                Tämä eilen neuvonut inssi oli kyllä perillä asioista kun sanoi että alavääntöä taidat hakea ahtamalla tohon laiskaa vajaa 200heppasee

                No sit toinen aihetta sivuava homma voitais täs samalla leipoa..
                Mites 7kg/kW E30:in kanssa ?
                E30 24V 5D "Vakio"

                Originally posted by ///Make
                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                Comment

                • Tonton
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 9101
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by Osku View Post
                  Aivan
                  eli se menee niinkuin kukin sen haluaa tulkita
                  nyt vaan on vittumainen saada se konttorin setä ymmärtämään se niinkuin siinä lukee
                  vielä kun se vihreä hattuinen trafin insinööri painostaa sitä ja uhkaa viedä siltä työt


                  Originally posted by Osku View Post
                  No sit toinen aihetta sivuava homma voitais täs samalla leipoa..
                  Mites 7kg/kW E30:in kanssa ?
                  mikä ongelma se on.
                  paineet voi kirjottaa vaikka tolle vakio koneen lapulle
                  kunhan siihen saa nimen alle
                  tai vaihtoehtoisesti nappaat alle sen 320is+20% tehot mikä ei pitäisi olla ongelma säädettävällä
                  Last edited by Tonton; 23-06-2011, 00:49.
                  sigpic
                  M-B Vito -22
                  Transit Custom -18
                  Yamaha vx ho cruiser -22
                  Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                  [email protected]

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by Osku View Post
                    Mites 7kg/kW E30:in kanssa ?
                    Jotkut E30:t menee jo vakionakin tuon alle Tosin näitä ei Suomessa katsota E30-mallisarjaan kuuluviksi.
                    Last edited by T3; 23-06-2011, 00:52.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • Osku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2005
                      • 3324
                      • Kouvola,Pilkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Tonton View Post
                      mikä ongelma se on.
                      paineet voi kirjottaa vaikka tolle vakio koneen lapulle
                      kunhan siihen saa nimen alle
                      tai vaihtoehtoisesti nappaat alle sen 320is+20% tehot mikä ei pitäisi olla ongelma säädettävällä
                      Omamassa suhteessa moottorin tehoon 7kg/kW
                      1270kg = 181,4kW=243,6 Hv

                      Mallisarjan tehokkain (325iTouring)
                      129kw+20%=154kW= 206 Hv

                      Vaihtoehtoisesti 320iS jota tosin ei oo touringina mut pitäis kyllä kelvata
                      141kW+20%=169kW= 226 Hv

                      Yhden 2D E30 alpinan otteen oon lukenu jossa oli yli 170kW merkitty tehoksi...
                      Ai kun sais vielä sen pelkän A:n sinne teholootaan

                      Eli miksi merkitä teho liian pieneksi vertailumallia käyttäen kun omamassa suhteessa tehoon saadaan enempi laillista voimaa koneesta..
                      Last edited by Osku; 23-06-2011, 01:08.
                      E30 24V 5D "Vakio"

                      Originally posted by ///Make
                      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        #12
                        Originally posted by T3 View Post
                        Jotkut E30:t menee jo vakionakin tuon alle Tosin näitä ei Suomessa katsota E30-mallisarjaan kuuluviksi.
                        Menee jo Tehtaalta tullessa.. mutta siinähän se rahamiesten etu onkin
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by Osku View Post
                          Vaihtoehtoisesti 320iS jota tosin ei oo touringina mut pitäis kyllä kelvata
                          141kW+20%=169kW= 226 Hv

                          Eli miksi merkitä teho liian pieneksi vertailumallia käyttäen kun omamassa suhteessa tehoon saadaan enempi laillista voimaa koneesta..
                          kyllä se käy. nyt kun on siitäkin virallinen lappu trafilla että vain takavakaaja pitää muuttaa
                          (ennen olisi tarvinnut vaihtaa takakelkkakin pakoputken kannakkeen takia=eri varaosanumero)

                          ja ei voi käyttää omamassaa kun se säädös on juurikin niin että mallisarjan tehokkain+20% eikä saa alittaa 7kg/kw
                          sellaiseen jossa se 7kg alittuu jo vakiona ei voi lisätä 20% esim.e36m3
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by Osku View Post
                            Menee jo Tehtaalta tullessa.. mutta siinähän se rahamiesten etu onkin
                            Rahamiehistä en tiedä...
                            Last edited by T3; 27-06-2011, 09:47.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • Eepo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 5388
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by T3 View Post
                              Ei merkintöjä. Vuosikatsastuksessa rajat CO 3,5% ja HC 600. Noistahan nämä menee leikiten läpi. Olis muuten alittanut vähäpäästöisenkin rajat helposti
                              Itsellä leimattiin kanssa sigun -91 tourinki noilla rajoilla (tuotu maahan vuonna X, 2000 luvulla kuitenkin)
                              eikä rekisteriotteessa ole mainintaa, happitunnistimesta, katalysaattorista tai muistakaan ihme vempaimista.
                              -Harley Davidson Sportster - 89-
                              -Harley Davidson softail -89-
                              -Suzuki PV50 -86-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎