Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 323i käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ahmantassu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 38
    • Helsinki

    E21 323i käynnistysongelma

    Hei!

    Tällainen on piinannut jo oikeastaan vuosia, eli auto käynnistyy aina kylmänä tosi jees, myös lämpimänä n. 5 min sammutuksen jälkeen mutta sen jälkeen joutuu aina joku 5 minuuttii starttia pyörittämään ennenku köhien lähtee. Voisiko olla joku termostaattivika, kun mulla muutenkin on lämmöt aina n. "40%"???

    Kun m20 K-Jetis on se erillinen kylmäsuutin, olisko se siitä et jos se "näkee" koneen olevan kylmä edelleen, kun ei oo ne lämmöt yli puolivälin mittarin mukaan, et se suihkuttelee vaan kokoajan lisää sinne? Selittäis vähän ihan hc kulutuslukemia...?
    Rock hard, ride free... JUDAS PRIEST
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Originally posted by Ahmantassu View Post
    Hei!

    Tällainen on piinannut jo oikeastaan vuosia, eli auto käynnistyy aina kylmänä tosi jees, myös lämpimänä n. 5 min sammutuksen jälkeen mutta sen jälkeen joutuu aina joku 5 minuuttii starttia pyörittämään ennenku köhien lähtee. Voisiko olla joku termostaattivika, kun mulla muutenkin on lämmöt aina n. "40%"???

    Kun m20 K-Jetis on se erillinen kylmäsuutin, olisko se siitä et jos se "näkee" koneen olevan kylmä edelleen, kun ei oo ne lämmöt yli puolivälin mittarin mukaan, et se suihkuttelee vaan kokoajan lisää sinne? Selittäis vähän ihan hc kulutuslukemia...?
    Kylmäkäynnistys/lisärikastussuutin ei "näe" yhtään mitään. Se toimii releen kautta yhdessä lämpökytkimen ja lisäilmaluistin kanssa.
    Voithan ottaa siitä lisärikastussuuttimelta johdon irti, jos luulet, että vika on siinä.
    Henkilökohtaisesti kallistuisin kuitenkin likaisten/jumittavien suuttimien kannalle. K-Jetronicin kova järjestelmäpaine työntää sammutuksen jälkeen pikkuhiljaa palotiloihin bensaa ja 15-min sammutuksen jälkeen on tulpat kastuneet, eikä käynnistyminen ole normaalia.
    Tietysti kun sanoit, että lähtee köhien käyntiin, niin se ei kerro tarkkaan saako moottori liikaa bensaa, vai eikö se saa sitä kunnolla.
    Toinen vaihtoehto, voi olla toisinpäin, jolloin bensapumpun yhteydessä oleva paineenvaraaja ja varsinkin pumpulla oleva takaisuventtiili ei toimi kunnolla ja järjestelmäpaine häviää pikkuhiljaa tankkiin. Tällöin starttaus kestää normaalia kauemmin, ennenkuin pumppu on ehtinyt nostaa järjestelmäpaineen taas riittävän korkeaksi, että suuttimet yleensä voivat aueta.

    Tarkista järjestelmäpaine, kylmäkäynnistysreleen, lämpökytkimen, lämpöaikakytkimen ja varsinkin lisäilmaluistin toiminta.
    Vaihda myös se jumittunut termostaatti uuteen, alkaa moottorikin lämpeämään oikeille lukemille.
    Last edited by T3; 22-11-2011, 15:59.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #3
      Originally posted by Ahmantassu View Post
      Hei!
      Selittäis vähän ihan hc kulutuslukemia...?
      Tämä tarkoittanee suurta bensankulutusta?
      Aiemmin mainittujen lisäksi ohjauspaineen säätimen toiminta vaikuttaa "kaikkeen",koska säätää määräjakajan kanssa suuttimille menevää polttoaineen määrää. Helposti voi ainakin varmistaa,että säätimelle (liittimeen) tulee jännite (sytytysvirta kytkettynä) ja maa. Lisäksi säätimelle tuleva alipaineletku on syytä uusia/varmistaa eheys. Kylmäkäynnistyssuuttimen liittimen irroitus ei poissulje vuotavaa suuttimen mahdollista vuotoa. Hiukan on hakuammuntaa netin välityksellä.
      Varmaan jostain paikallisesta pajasta löytyy vielä joku vanha jermu,joka ymmärtää k-jetistäkin tarpeeksi.
      Sytytyspuoli on varmasti kunnossa ja säädöissä?
      Vaihtoehtoja oikeastaan on vaihtaa osia yksi kerrallaan,kunnes vika löytyy tai käydä kaikki läpi mittaamalla/tutkimalla.
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎