Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kytkin jäätyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11700
    • Kouvola

    E30 kytkin jäätyy

    Tahtoo aika ajoin tehdä tota, että polkimessa ei oo mitään eloa vaan on ihan velttona eikä pelaa täten muutenkaan koko kytkin :(
    tekniikka on toi M20B25 vuodelta 85-86

    mikä noissa yleensä jäätyy? työsylinteri tuolta polkimen päästä vai?

    toki ton saa liikkeelle ku vähä tuuppaa ja survasee ykkösen raakana tupaan ja ajelee muutaman minuutin pillurallia ympyrää ni kitka sulattaa ton...

    normaalisti toi on nyt ollu tallissa säilössä mut nyt ku ajoin päiväks pihalle tonne -10 asteen pakkaseen seisomaan ni illalla oli koko poljin taas veltto eikä koko kytkin pelannu :(

    toi kytkinpoljin on kyl muutenkin aika helvetin jäykkä verrattuna mihinkä tahansa ajamaani autoon...tarttee jo hippasen voimaa pitää esim minuutti sitä poljinta pohjassa :wink:

    mut kaikki vinkit on tosiaan tervetulleita...kuitenkin ens vuoden puolella tartten autoa aika aktiivisesti eikä todennäköisesti oo talli mahdollisuutta ni olis kiva saada rukattua toi kuntoon ennen sitä :o
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    #2
    Itellä teki samaa ja asia korjattiin sillä, että ostettiin sinne laatikon viereen uus sylinteri, onko se nyt sitte työsylinteri (tsekkaa se. Ei kannata vaihtaa pelkkiä stefoja sinne ku ne kesti mulla ainoastaan yhen vuoden.Kytkinnestettä oli koko auton pohja täynnä.

    Irti saaminen oli kettumaista ja takasin laitto helppoa ku heinänteko. :juo
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      No siis jääyminenhän johtuu vedestä, jota on jarru/kytkinnesteessä, nesteen vaihtoon siis ja jos ei rupee pelittää ni sit uutta palikkaa.

      En kyl oo koskaan kuullu et ois ihan tönköksi jäätyny kytkin, mut kuvitteles mitä se jarruihin tekis
      Olli.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4331
        • Turku

        #4
        Kerroit että poljin oli veltto. Siis oliko poljin jäässä ollessaan ylhäällä normaaliasennossa vai lattiassa kytkin pohjassa?
        Just checking.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11700
          • Kouvola

          #5
          siis ihan normaalisti ylhäällä...

          Comment

          • Arto
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1079
            • Vaasa

            #6
            Re: E30 kytkin jäätyy

            Originally posted by Esko
            Tahtoo aika ajoin tehdä tota, että polkimessa ei oo mitään eloa vaan on ihan velttona eikä pelaa täten muutenkaan koko kytkin :(
            mulla kävi tänään viimeksi näin töistä lähtiessä ilta kymmenen jälkeen -> kytkin aivan tunnoton ja jää pohjaan painettaessa. Vitutti jättää auto keskustaan yöksi kun ei viittiny ilman kytkintäkään ajella.. Kaveri veikkaili että on kovettunu pilalle työsylinteristä? tiiviste ja pakkasella päästää nesteet läpi ja siksi käy näin.
            325tds -97
            GSX-R1000 -04

            Comment

            • mika.h
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 799
              • haukipudas

              #7
              entäs se pääsylinterin männän palautinjousi?? mulla on ollu jo kolmesta pemarista se poikki.


              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11700
                • Kouvola

                #8
                yhden korjaamohepun mukaan noita työsylintereitä on jonkun verran menny E30:stä...kannattaa suosiolla ostaa uusi sylinteri eikä tyytyä vaihtamaan vaan stefoja....

                pitää tänää yrittää katella fuskaako noi tiivisteet vai miten tota vettä on järjestelmään päässy :roll:

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #9
                  Joo, mulla teki ihan samaa entisessä autossa, joka oli just e 30: nen. Aina aamulla sai jännittää, että onko kytkin toiminnassa. :wink: Itellä oli ainakin sellanen vika, että se sylinteri kusi sitä nestettä sinne kuskin jalkatilaan ja sit se kytkin pääs jäätyyn. Itellä ainakin autto, kun vaihto ne työsylinterin tiivisteet.
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • Jyppe
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 102

                    #10
                    Originally posted by Esko
                    pitää tänää yrittää katella fuskaako noi tiivisteet vai miten tota vettä on järjestelmään päässy :roll:
                    Esk0, Esk0... ei jumalauta! miks sie aina nauratat minua? :lol:

                    Eiköhän se oo ihan kondensoitunu se vesi sinne... niinkun jarruissakin, jos ei nesteitä vaihdeta.
                    MR2 mk1.5

                    Comment

                    • Esko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 11700
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Jyppe
                      Originally posted by Esko
                      pitää tänää yrittää katella fuskaako noi tiivisteet vai miten tota vettä on järjestelmään päässy :roll:
                      Esk0, Esk0... ei jumalauta! miks sie aina nauratat minua? :lol:

                      Eiköhän se oo ihan kondensoitunu se vesi sinne... niinkun jarruissakin, jos ei nesteitä vaihdeta.
                      sellasta sattuu ku ei käytä hattuu :lol:

                      eiwaan kävin vaihdattamassa noi kytkin ja jarrunesteet tänää...josko toi nyt sitte pelais ku tiiä kuinka vanhat noi nesteet tuollakin lie :roll: ainakin kytkinpoljin tuli vähä löysemmäksi ettei nyt ihan hukkaa menny mokomat 30€ :lol:

                      Comment

                      • torant
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2002
                        • 213

                        #12
                        Nyt kävi niin että E30:sestä meni kytkin kans tunnottomaksi. Kytkin on ihan normaalisti ylhäällä, mutta ihan löysä poljin, eli ei jää pohjaan, niinkuin jollain on täällä käynyt. Elikkäs kumpi se mahtais olla särki, pääsylinteri vai työsylinteri? Nestettä ei ollut ainakaan mun huomatekseni ollu tippunut maahan, mutta ilmeisesti kuulemma nestettä saa välillä lisätä. Tota jäätymistä rohkenen epäillä, kun on kuulemma kovemmillakin pakkasilla toiminut ihan hyvin( Auto ei siis ole mulla tällä hetkellä käytössä). Josko jonkun vihjeen sais, kun tarvis huomenna mennä varaosa kaupoille, ja auto on 30:nen kilometrin päässä, niin ei viitisi ihan suotten päiten ajella sinne päin.

                        Comment

                        • pmtk
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1560
                          • Iisalmi

                          #13
                          Todennäköisesti joko kytkimen pääsylinteri tai työsylinteri vuotaa. Pääsylinteri on helppo tarkastaa, koska sehän löytyy kytkinpolkimen yhteydestä. Työsylinterin tarkastusta varten pitää päästä auton alle. Se on laatikon kuskinpuoleisessa kyljessä. Voi olla, että vuotaa, mutta ei tiputa maahan saakka.

                          Voi tietenkin olla, että jarruissa on jossain vuoto ja jaruneste on vähissä. Nestehän loppuu ensin kytkimeltä - sitten vasta jarruilta.
                          E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                          Comment

                          • TommiS
                            Newbiemmer
                            • Dec 2005
                            • 22
                            • Lahti/Jaala

                            #14
                            99%:sen varmast työsylinteri... Ja pidä niitä nesteitä siellä
                            ---Hullu---

                            Comment

                            • torant
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2002
                              • 213

                              #15
                              Joo, kyllä me siitä lähetään että työsylinteri se on, ainakin pääsylinteri oli ihan kuivan näköinen, kun kävin lauantaina kattomassa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎