Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 startti rupes ääntämään oudosti vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    E30 startti rupes ääntämään oudosti vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä

    Eli auto on -92 325i e30 cabriolet. Ennen remonttia startti toimi normaalisti ja äänsi niinkuin kunnossa olevan startin kuuluu ääntääkin.

    Autoon vaihdettiin:
    -Vaihdelaatikko (getrag 260 kuten oli entinenkin)
    -Kytkinpaketti
    -Kampiakselin takapään stefa (joten vauhtipyörääkin on irti käytetty)

    Remontin jälkeen (joka tehtiin noin 2 viikkoa sitten) on startti pitänyt todella vittumaista ääntä startatessa. Ja se pitää samaa ääntä koko starttauksen ajan. Se kuitenkin toimii normaalisti ja ei pyöri tyhjää.

    Tänään sitten kokeiltiin irrottaa ja laittaa startti takas--> ei muuttunut mikskään. Vauhtipyörän hammaskehään on ilmestynyt jälkeä lähinnä hampaiden etulaitaan (moottorinpuoleiseen). näitä jälkiä ei kuitekaan ole koko hammaskehä täynnä vaan siellä täällä jonkin sentin pätkissä. Ja näitä ei ollut ennen remonttia. Startin rattaassa taas ei oikein selviä jälkiä näkynyt....

    Mitä hittoo tuossa on voinut nyt sitten tapahtua?

    -Vauhtipyörä on kyllä kiinni oikeassa momentissa ja sama vauhtipyörä kuin ennen
    -Paineasetelma on samoilla pulteilla kiinni millä olikin niin ei ole hammaskehää painanut vauhtipyörästä liian pitkien pulttien takia pois.
    -se peltilirpake on paikallaan mikä tulee startin ja laatikonkin väliin.
    -Hammaskehä on ainakin aika tarkasti samalla etäisyydellä startin reiästä mitattuna konetta pyörittäessä. (hankala oikein millinkymmenys tarkkaa mittaa mitata.

    Siinäpä nyt alkuun jotakin tietoja mitä tuli mieleen. Huomenna kokeillaan toisella startilla jos semmonen löytyy vaan todella outoa että tuokin ois itekseen hajonnut just tarkalleen samaan aikaan.

    Missähän muualla tuo vika vois olla tai mitä osaisi tarkastaa?
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    villiveikkaus, startti "ampuu" bendixiä miten sattuu, tai koittaa vedellä sitä pois päältä.
    kytke siihen suora virta ja kokeilee toimiiko, jos toimii, tarkista maa tai vaihda startti
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Veikkaisin että startti on pikkuisen liian lähellä vauhtipyörän hammaskehää jolloin kuuluu juuri koko starttauksen ajan epämääräinen ilkeä ääni. Vedä starttia ulospäin kun kiristät sitä, tai jos ei auta niin erilaiset pultit yms. kikkaa jolla startin saa millin pari kauemmas hammaskehästä.

      Ja siis tarkoitan että liian lähellä vauhtipyörän säteen suunnassa.

      Comment

      • Miku
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 2624
        • Kajaani

        #4
        No tänään sitten vaihdettiin startti vanhemmasta m20 motista. Fyysisesti paljon isompi tuo startti vaan kyllä se sinne mahtu.

        Eroa myös että tuossa uudessa startissa bendix noin puoli senttiä kauempana hammaskehästä kuin vanhassa. Siis ainakin virrattomana ollessaan.

        Ei ollu tähän hätään samanlaista starttia mistä olisi voinut verrata että onko tuosta vanhasta startista jotenkin päässyt tuo koko bendix akseleineen tulemaan liian ulos kun se akselikin tuli noin puoli senttiä startin päädystä yli mitä taas noissa toisissa vanhemmissa se on aikalailla startin päädyn tasalla :think

        Nooh on se ainakin nytten hieman sievempi ääni startatessa vaan ei vieläkään mielestäni ihan sellainen kuin normaalisti..... ei voi ymmärtää

        Naukkis:Tuohan startti uppoaa hieman siihen reikäänsä (jos en nyt ihan sekoile) ja sovitus oli mielestäni aika jämy että ei oikeen tuokaan luulisi olevan, ja yritettiin sillon kun ekan kerran löysättiin tuo vanha startti niin juurikin vedättää kauemmas hammaskehästä kun pultit kiristettiin vaan ei muuttunut miksikään....
        Last edited by Miku; 17-04-2012, 19:26.
        TEAM "Peli Menetetty"
        Nyt:
        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
        E30 320i 2d m20b27 tic project
        E38 728ia
        E46 316i sedan
        Ex:
        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Miku View Post
          Naukkis:Tuohan startti uppoaa hieman siihen reikäänsä (jos en nyt ihan sekoile) ja sovitus oli mielestäni aika jämy että ei oikeen tuokaan luulisi olevan, ja yritettiin sillon kun ekan kerran löysättiin tuo vanha startti niin juurikin vedättää kauemmas hammaskehästä kun pultit kiristettiin vaan ei muuttunut miksikään....
          Se kuvailemasi ääntely on vaan niin tuttua ja aina on ongelma ollut itsellä tuo minkä mainitsin. Startin sovitus on kiinni itse siitä startin asennosta lootaan ja lootan asennosta koneeseen, siinä laatikon ja koneen välissä on kaksi holkkia hoitamassa laatikon sovituksen koneeseen, kai katsoit että ne olivat paikallaan laatikkoa asentaessa? Noiden holkkien poisjättäminen ei yleensä mihinkään muuhun vaikuta mutta startti joko mölisee vittumaisesti tai ei saa otetta hammaskehästä ilman uutta asemoimista hammaskehälle.

          Comment

          • Miku
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 2624
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by naukkis View Post
            Se kuvailemasi ääntely on vaan niin tuttua ja aina on ongelma ollut itsellä tuo minkä mainitsin. Startin sovitus on kiinni itse siitä startin asennosta lootaan ja lootan asennosta koneeseen, siinä laatikon ja koneen välissä on kaksi holkkia hoitamassa laatikon sovituksen koneeseen, kai katsoit että ne olivat paikallaan laatikkoa asentaessa? Noiden holkkien poisjättäminen ei yleensä mihinkään muuhun vaikuta mutta startti joko mölisee vittumaisesti tai ei saa otetta hammaskehästä ilman uutta asemoimista hammaskehälle.
            Juu holkit on paikallaan laatikon ja koneen välissä ja ei tosissaan ainakaan noilla original startin pulteilla starttia tuon kauemmas saanu vetästyä hammaskehästä.
            TEAM "Peli Menetetty"
            Nyt:
            E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
            E30 320i 2d m20b27 tic project
            E38 728ia
            E46 316i sedan
            Ex:
            3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

            Comment

            • Miku
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 2624
              • Kajaani

              #7
              Laitetaas nyt vielä tähän ettei tule jollekin käsitystä että tuo vanhempi startti on 100% käypänen.

              Startin vaihdon jälkeen ei toimi ainakaan puhallin,sähkölasit ja sumarit. Johtuu siitä koska tuo vanhempi startti ei anna maata "virtakuorman keventäjä" releille. Startille tuleva mustavihreä johto pitää olla kytkemättä startille ja vetää maihin että pelaavat. Tällöin ei tietenkään nuo releet katkaise startatessa noille laitteille meneviä virtoja mutta haitanneeko tuo.

              Tuon solenoidin voinee vaihtaa uudemmasta mallista jolloin pelittää normaalisti vaan eipä hoksannut tuota vaihtaessa.

              Mutta edelleen kuulostaa startti oudolta, ei tosin ihan niin pahasti.
              TEAM "Peli Menetetty"
              Nyt:
              E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
              E30 320i 2d m20b27 tic project
              E38 728ia
              E46 316i sedan
              Ex:
              3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎