Announcement

Collapse
No announcement yet.

vm.1990 - 325i - Satunnainen käynnistymättömyys. RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daylight
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 670
    • Helsinki

    vm.1990 - 325i - Satunnainen käynnistymättömyys. RATKAISTU

    Hei, nyt on taas elämä pilalla kun autokin kiukuttelee!

    En ole mikään Hi-Tech guru autojen kanssa, jotenka ajattelin pyytää neuvoja ongelman poistamiseksi. Kyseistä foorumiosiotakin tuli luettua +5 sivua eteenpäin eikä oikein osunut kohdilleen.

    Auto ei ole tekniikanvaihto, omia virityksiä ei pitäisi olla.

    Vika ilmeni aluksi hiljattain. Useasti niin, että käynnistyksessä tuli sahattua aina sekunnin tai kaksi pitempään. Käynnistysaika pidentyi kuukauden mittaan, ja lopuksi kävi niin, että käynnistyi ja sammui samantien. Uudelleenkäynnistäessä startti vain pyöri, eikä muuta tapahtunut.
    Noh, päätin kokeilla jotain faijan opettamaa "oldskool" tekniikkaa, eli pamautan nyrkillä bensatankkiin ( ei harmaita aavistusta mitä hyödyttää, mutta piti kuulemma tehdä ).
    Niinpä auto taas käynnistyi. Bensapumppu suositeltiin vaihdettavaksi, jotenka hain motonetistä tuon 144€ maksavan ruiskupumpun.( Sen ainoan mitä 325 sarjalaisille tarjottiin).

    Vaihdoin bensapumpun ja toimi pari päivää normaalisti...not!

    Eilen ajelin lenkkiä ja pysähdyin pit-stopille siwan pihaan. Koitin sitten 10 min päästä lähteä liikkelle, mutta käynnistyi ja sammui heti. Kokeilin uudestaan ja sama juttu. Nyt ei siis pelkästään sahannut tyhjään, vaan käynnistyi ja sai alkukierrokset (niukan alle 1000rpm nekin), mutta sitten sammui. Kokeilin startata ja antaa aavistuksen verran kaasua polkimesta, jolla ei ollut vaikutusta. Kymmeniä kertoja koitin startata joka kerta samanlainen paitsi yksi, jollai jäi vaeltelemaan 500rpm:n lukemille, eikä silloinkaan kaasulla ollut vaikutusta.

    Pähkäilin 5-10 minuuttia autoon koskematta, kunnes käynnistyi ihan normaalisti...
    Auto sammui samallalailla kun olisi repäissyt IMM:n piuhan irti.
    Ruiskin CRC:n monitoimiainetta joka releeseen, sekä myös imm:n liittimeen. Vaihdoin varmuuden vuoksi pumpun sulakkeen uuteen, käynnistelin kotipihalla autoa miltein 20 kertaa putkeen, joka kerralla käynnistyi yhtä pirteästi.

    Kävin myöhemmin samana päivänä elokuvissa, ja parkkihallissa joutui sahaamaan vähän pitempään, mutta auto starttasi.

    Ilmeisesti joku osa menossa hajalle, mikä aiheuttaa tämmöisiä oireita?
    Olisi ihan kiva mennä E30 miittiin ilman käynnistyspelkoa.

    06.05 Huomasin, että auto oireilee vain pitempien matkojen jälkeisissä käynnistyksissä näin. Voiko johtua suuttimista??
    07.05 Auto ei suostu ollenkaan käynnistymään. Polttoainetta ei tule paineentasaajalle.
    08.05 Bensapumpunrele sekä päävirtarele uusittu, ei vaikutusta.
    Polttoainepumpulle tulee virtaa, sekä pumppu toimii erikseen virralla.
    Last edited by Daylight; 18-06-2012, 11:58.
    ///M3
  • SanMiguel
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 1035
    • Kirkkonummi

    #2
    Oliskohan bensapumpunrele mikä oireilee?? :think

    Omassa oli joskus vastaavia oireita ja siitä tuo katosi ilmeisesti bensapumpun releen vaihdolla..

    Ja tuohon pitkään starttaamiseen luulisin vian löytyvän suuttimista..

    Ainakin näitä epäilisin itse näin mututuntumalla

    Comment

    • MarQu
      Moderator
      • Mar 2006
      • 5520
      • Vaasa

      #3
      Mulla on melkee identtinen vika omassa.

      paitsi että kun käynnistyy niin käy oikein hyvin.

      Tehnyt kolme kertaa sen että ei käynnisty.

      Kaksi ensimmäistä kertaa autto piiiiitkä starttaus apuvirralla. Kolmas kerta vaati hinauksen.

      Mitään vikaa en ole löytänyt mutta ei tosiaan viitsi ajella turhaan kun pelko ettei se sitten käynnistykkään. Bensaa tulee ja kipinäkin löytyy mutta ei käynnisty.

      -Vaihdettuja osia:
      -Tulpat
      -Puola
      -Tulpanjohdot mitattu
      -pyörijä ja sen kansi ok

      nyt hankittu uusia Kampuran asentutunnistin ja vikaa ootellessa. Myös virtalukonpohjaa on epäilty.
      sigpic

      Comment

      • Daylight
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 670
        • Helsinki

        #4
        Päätin mennä releen kimppuun. Ostin merteilistä uuden 7 pinnisen "korkea tornisen".

        Avasin konehuoneesta tuon 3:n releen laatikon, missä oli yksi valkoinen ja kaksi oranssia relettä (lyhyitä kaikki). Menin ymmälleni, koska jokainen niistä oli 4/5 pinnisiä...

        Vasemmalta oikealle, vasemmanpuoleisessa oli punaista johdotusta, ja keskimmäisestä vihreää.
        ///M3

        Comment

        • SanMiguel
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 1035
          • Kirkkonummi

          #5
          Itsellä oli tuon kotelon sisuksissa kanssa kolme relettä niinkuin kuuluukin.. Valkoinen, oranssi ja sininen. Sininen rele hoiti mulla ainakin bensapumpun hommia ja jos en ihan hirveästi juksaa ja muista väärin niin oli 5 pinninen. Valkoinen rele on tietääkseni moottorinohjauksen rele eli tuossa sun tapauksessa jompikumpi niistä oransseista taitaa ohjailla bensapumpun toimintaa :think

          Comment

          • MarQu
            Moderator
            • Mar 2006
            • 5520
            • Vaasa

            #6
            Tuossa omassa oli keskimmäinen se bensapumpun rele. 4-pinninen. releiden värit saattaa vaihdella. nyt on itelläki hanskalokeros varalla 3 eri väristä.

            E: Mutta auto on vm86 ja topikin aloittajan auto näytti olevan uudempi motronic. Joten tuo 4-pinnisyys saattaa muuttua.
            Last edited by MarQu; 11-05-2012, 08:18.
            sigpic

            Comment

            • Daylight
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 670
              • Helsinki

              #7
              Keskimmäinen rele väriltään oranssi oli tuossa pumpun rele.
              ///M3

              Comment

              • Daylight
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 670
                • Helsinki

                #8
                Ongelma poistui tosiaan kun sormeilin virtalukon pohjaa + johtoja ratin alla. En tiedä sitten, oliko kyseessä entinen käynnistykseneston johto, vaiko huonosti kiinni oleva virtalukonpohja... Voiko se edes olla huonosti kiinni...
                Pitkät sahaukset lämpimänä, johtui huonokuntoisista suuttimista, Kärjet oli täynnä mustaa mömmöä, tiivisteet kivikovat. M50 suuttimilla ei ole enää sahausongelmia ollut.
                Last edited by Daylight; 18-06-2012, 11:58.
                ///M3

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎