Auto alkoi oireilla kytkimestä siten, ettei pitänyt painetta, eli auto lähti vaikka itsekseen eteenpäin kun kytkin on pohjassa 10 sekuntia. Koska nestettä ei hävinnyt, diagnosoitiin että pääsylinteri on käyttöiän päässä. Eli se vuotaa tavallaan painetta sisällään painepuolelta nesteen "imupuolelle". Mikäli nestettä olisi hävinnyt, olisi voinut syyllinen löytyä työsylinteristä (voi huomata jos kosteutta sielläpäin). Pääsylinteriin mm. motonet myy korjaussarjaa, itse päädyin vaihtamaan koko osan. Ajattelin jakaa muutaman vinkin, mitkä itse olisin halunnut kuulla. Kuvat ja tarina E30 316, varmasti soveltuu aika moneen muuhunkin malliin.
Selventävä kuva:

Aloitustoimenpiteet: kuskinpenkki mahdollisimman taakse, ratinaluspahvi pois, paperia tai muuta suojaa jalkotilaan.
Toisinaan neuvotaan imemään injektioruiskulla tms jarrusäiliö tyhjiin, ettei neste vuoda auton sisuksiin. Itse en tätä kuitenkaan tehnyt. Aloitin työn sillä, että otin nesteen tuloletkun irti puristamalla tätä reippaasti pihdeillä ja vetämällä ulospäin. Kun letku oli puristuksissa, pyöritin päähän 13mm AV pultin. Pari kolme tippaa valui nestettä lattialle. Kaasupolkimen vivusto on aika hyvin tiellä, joten ei ole huono idea jos kaveri välillä painaa kaasupoljinta jolloin tilaa tulee huomattavasti enemmän. Koskee myös muita vaiheita.
Sylinterin päästä konehuoneen puolella menee aivan normaali jarruputki kytkimen työsylinterille laatikon kupeeseen. Putki irtoaa sylinteristä 11mm AV mutteri irroittamalla. Tässä vaiheessa kannattaa pyöräyttää vain sen verran että sen saa auki, eli kaksi pyöräytystä. Väli on ahdas.

Työkalu. 11mm listasta pää taivutettu.

Sitten irroitin polkimen sylinteristä, 13mm AV mutteri sylinterin päässä on hyvin näkyvillä. Vastapuolella AV 17mm pultti, josta joutuu myöskin pitämään kiinni. Sitten kaksi 10mm AV pultteja irti, jotka pitävät sylinteriä autossa kiinni. Vastakappaleesta ei tarvitse huolehtia, koska autossa on kiinteät kierteet, joissa pultit ovat kiinni. Paras työkalu näihin hieman hattumaisiin pultteihin on räikkä + 5cm jatkovarsi.
Nyt sylinteri on kokonaan kabiinin puolelta irti. Takaisin konehuoneeseen. Irroitetaan työsylinterille menevä putki kokonaan. Nyt sylinterin voi vetää kabiiniin ja ulos autosta. ÄLÄ paina sylinteria päästä, koska sehän ruikkaa nestettä sisältään pitkin autoa.
Kasaus on päinvastoin. Huomion arvoista on, että muistaa läpivientikumin asetella pienillä pihdeillä tai ruuvimeisselin päällä paikoilleen. Myös tulevan nesteen "nänniin" kannatta rötvätä hyvin vaseliinia, jolloin letkun paikalleen laitto ahtaassa paikassa on mukavempaa.
Lopuksi ilmataan kytkin. Tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Itse ilmasin ensin laittamalla letkun jarrusatulan ilmausnipasta kytkimen ilmausnippaan (tämä sijaitsee työsylinterin läheisyydessä) ja painamalla jarrua. Koko ajan lisää nestettä. Lisää ilmaustekniikoista: http://wwww.btcf.fi/forum/showthread.php?p=2162520


En saanut aivan haluttua tulosta, niin käytin letku-pullo patenttia kytkimen ilmausnippaan. Painelin kytkintä parisenkymmentä kertaa. Nippa kiinni ja kovaa ajoa.

Kylläpä on mukava päästellä kun voi pitää kytkintä pohjassa vaikka 2 tuntia. Pienestä voi ihminen tulla onnelliseksi
Selventävä kuva:

Aloitustoimenpiteet: kuskinpenkki mahdollisimman taakse, ratinaluspahvi pois, paperia tai muuta suojaa jalkotilaan.
Toisinaan neuvotaan imemään injektioruiskulla tms jarrusäiliö tyhjiin, ettei neste vuoda auton sisuksiin. Itse en tätä kuitenkaan tehnyt. Aloitin työn sillä, että otin nesteen tuloletkun irti puristamalla tätä reippaasti pihdeillä ja vetämällä ulospäin. Kun letku oli puristuksissa, pyöritin päähän 13mm AV pultin. Pari kolme tippaa valui nestettä lattialle. Kaasupolkimen vivusto on aika hyvin tiellä, joten ei ole huono idea jos kaveri välillä painaa kaasupoljinta jolloin tilaa tulee huomattavasti enemmän. Koskee myös muita vaiheita.
Sylinterin päästä konehuoneen puolella menee aivan normaali jarruputki kytkimen työsylinterille laatikon kupeeseen. Putki irtoaa sylinteristä 11mm AV mutteri irroittamalla. Tässä vaiheessa kannattaa pyöräyttää vain sen verran että sen saa auki, eli kaksi pyöräytystä. Väli on ahdas.

Työkalu. 11mm listasta pää taivutettu.

Sitten irroitin polkimen sylinteristä, 13mm AV mutteri sylinterin päässä on hyvin näkyvillä. Vastapuolella AV 17mm pultti, josta joutuu myöskin pitämään kiinni. Sitten kaksi 10mm AV pultteja irti, jotka pitävät sylinteriä autossa kiinni. Vastakappaleesta ei tarvitse huolehtia, koska autossa on kiinteät kierteet, joissa pultit ovat kiinni. Paras työkalu näihin hieman hattumaisiin pultteihin on räikkä + 5cm jatkovarsi.
Nyt sylinteri on kokonaan kabiinin puolelta irti. Takaisin konehuoneeseen. Irroitetaan työsylinterille menevä putki kokonaan. Nyt sylinterin voi vetää kabiiniin ja ulos autosta. ÄLÄ paina sylinteria päästä, koska sehän ruikkaa nestettä sisältään pitkin autoa.
Kasaus on päinvastoin. Huomion arvoista on, että muistaa läpivientikumin asetella pienillä pihdeillä tai ruuvimeisselin päällä paikoilleen. Myös tulevan nesteen "nänniin" kannatta rötvätä hyvin vaseliinia, jolloin letkun paikalleen laitto ahtaassa paikassa on mukavempaa.
Lopuksi ilmataan kytkin. Tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Itse ilmasin ensin laittamalla letkun jarrusatulan ilmausnipasta kytkimen ilmausnippaan (tämä sijaitsee työsylinterin läheisyydessä) ja painamalla jarrua. Koko ajan lisää nestettä. Lisää ilmaustekniikoista: http://wwww.btcf.fi/forum/showthread.php?p=2162520


En saanut aivan haluttua tulosta, niin käytin letku-pullo patenttia kytkimen ilmausnippaan. Painelin kytkintä parisenkymmentä kertaa. Nippa kiinni ja kovaa ajoa.

Kylläpä on mukava päästellä kun voi pitää kytkintä pohjassa vaikka 2 tuntia. Pienestä voi ihminen tulla onnelliseksi

Comment