Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihto-ohje: Kytkimen pääsylinteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    Vaihto-ohje: Kytkimen pääsylinteri

    Auto alkoi oireilla kytkimestä siten, ettei pitänyt painetta, eli auto lähti vaikka itsekseen eteenpäin kun kytkin on pohjassa 10 sekuntia. Koska nestettä ei hävinnyt, diagnosoitiin että pääsylinteri on käyttöiän päässä. Eli se vuotaa tavallaan painetta sisällään painepuolelta nesteen "imupuolelle". Mikäli nestettä olisi hävinnyt, olisi voinut syyllinen löytyä työsylinteristä (voi huomata jos kosteutta sielläpäin). Pääsylinteriin mm. motonet myy korjaussarjaa, itse päädyin vaihtamaan koko osan. Ajattelin jakaa muutaman vinkin, mitkä itse olisin halunnut kuulla. Kuvat ja tarina E30 316, varmasti soveltuu aika moneen muuhunkin malliin.

    Selventävä kuva:




    Aloitustoimenpiteet: kuskinpenkki mahdollisimman taakse, ratinaluspahvi pois, paperia tai muuta suojaa jalkotilaan.

    Toisinaan neuvotaan imemään injektioruiskulla tms jarrusäiliö tyhjiin, ettei neste vuoda auton sisuksiin. Itse en tätä kuitenkaan tehnyt. Aloitin työn sillä, että otin nesteen tuloletkun irti puristamalla tätä reippaasti pihdeillä ja vetämällä ulospäin. Kun letku oli puristuksissa, pyöritin päähän 13mm AV pultin. Pari kolme tippaa valui nestettä lattialle. Kaasupolkimen vivusto on aika hyvin tiellä, joten ei ole huono idea jos kaveri välillä painaa kaasupoljinta jolloin tilaa tulee huomattavasti enemmän. Koskee myös muita vaiheita.

    Sylinterin päästä konehuoneen puolella menee aivan normaali jarruputki kytkimen työsylinterille laatikon kupeeseen. Putki irtoaa sylinteristä 11mm AV mutteri irroittamalla. Tässä vaiheessa kannattaa pyöräyttää vain sen verran että sen saa auki, eli kaksi pyöräytystä. Väli on ahdas.




    Työkalu. 11mm listasta pää taivutettu.




    Sitten irroitin polkimen sylinteristä, 13mm AV mutteri sylinterin päässä on hyvin näkyvillä. Vastapuolella AV 17mm pultti, josta joutuu myöskin pitämään kiinni. Sitten kaksi 10mm AV pultteja irti, jotka pitävät sylinteriä autossa kiinni. Vastakappaleesta ei tarvitse huolehtia, koska autossa on kiinteät kierteet, joissa pultit ovat kiinni. Paras työkalu näihin hieman hattumaisiin pultteihin on räikkä + 5cm jatkovarsi.

    Nyt sylinteri on kokonaan kabiinin puolelta irti. Takaisin konehuoneeseen. Irroitetaan työsylinterille menevä putki kokonaan. Nyt sylinterin voi vetää kabiiniin ja ulos autosta. ÄLÄ paina sylinteria päästä, koska sehän ruikkaa nestettä sisältään pitkin autoa.

    Kasaus on päinvastoin. Huomion arvoista on, että muistaa läpivientikumin asetella pienillä pihdeillä tai ruuvimeisselin päällä paikoilleen. Myös tulevan nesteen "nänniin" kannatta rötvätä hyvin vaseliinia, jolloin letkun paikalleen laitto ahtaassa paikassa on mukavempaa.

    Lopuksi ilmataan kytkin. Tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Itse ilmasin ensin laittamalla letkun jarrusatulan ilmausnipasta kytkimen ilmausnippaan (tämä sijaitsee työsylinterin läheisyydessä) ja painamalla jarrua. Koko ajan lisää nestettä. Lisää ilmaustekniikoista: http://wwww.btcf.fi/forum/showthread.php?p=2162520






    En saanut aivan haluttua tulosta, niin käytin letku-pullo patenttia kytkimen ilmausnippaan. Painelin kytkintä parisenkymmentä kertaa. Nippa kiinni ja kovaa ajoa.




    Kylläpä on mukava päästellä kun voi pitää kytkintä pohjassa vaikka 2 tuntia. Pienestä voi ihminen tulla onnelliseksi
    Last edited by Harri G; 06-05-2012, 21:07.
    E39 ja E91
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    Idioottivarma keino kytkimen ilmaamiseen on laittaa letku toisesta etujarrusatulasta työsylkyn ilmausnippaan, sitten ruuvit auki ja polkemaan jarrua jos ei tahdo muilla konsteilla ilmaantua.
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      #3
      Axum,
      Eikö tuolla tavalla saa helposti ilmaa jarrusylinteriin?

      Toinen idioottivarma keino on tehdä laite sitä varten..
      Tarveaineet:
      Teräsputki, halkaisija esim. 50mm halkaisijalla ja pituus vaikka 200mm.
      Peltiä 1-2mm.
      Paineenalennin.
      Läpinäkyvää letkua (2m) mikä sopii ilmausnippaan, sekä teräsputki mikä sopii letkun sisään.
      Paineilma pikaliittimiä pari urosta ja naaras.

      Ajatus siis saada putkesta tehtyyn säiliöön paine paineenalentimella, joka on täynnä jarrunestettä ja letkua pitkin saa nesteen painettua ilmausnipasta säiliöön päin.
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • janituz
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2008
        • 858
        • nummi-pusula

        #4
        Originally posted by Axum View Post
        Idioottivarma keino kytkimen ilmaamiseen on laittaa letku toisesta etujarrusatulasta työsylkyn ilmausnippaan, sitten ruuvit auki ja polkemaan jarrua jos ei tahdo muilla konsteilla ilmaantua.
        Originally posted by Mikkeri View Post
        Axum,
        Eikö tuolla tavalla saa helposti ilmaa jarrusylinteriin?

        Ajatus siis saada putkesta tehtyyn säiliöön paine paineenalentimella, joka on täynnä jarrunestettä ja letkua pitkin saa nesteen painettua ilmausnipasta säiliöön päin.
        sama ajatus kummassakin, letku nippojen väliin ja polkee niin kauan ettei tule säiliölle ilmaa vaan neste kiertää on kytkin ilmattu. ei tarvi rakentaa putkia peltejä yms.
        e46 330da -01
        E46 320d -00
        E30 323i -85 "pommikone"
        Projekti: E30 325i -86
        Projekti: E21 315 -83
        Ex: E30 318i mit m10i -89

        Comment

        • Axum
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 4416
          • Kuopio

          #5
          Ei,koska nestettähän ei häviä mihinkään ja helpompi ilmata kun neste tulee kytkimen sylintereihin alhaalta ja ilma poistuu ylhäältä.
          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
          - E39 528ia
          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

          Puretaan 520ia -97
          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            #6
            Ymmärrän kyllä periaatteen.

            No, toimii varmaan noinkin.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • Harri G
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 9041
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Mikkeri View Post
              Axum,
              Eikö tuolla tavalla saa helposti ilmaa jarrusylinteriin?

              Toinen idioottivarma keino on tehdä laite sitä varten..
              Tarveaineet:
              Teräsputki, halkaisija esim. 50mm halkaisijalla ja pituus vaikka 200mm.
              Peltiä 1-2mm.
              Paineenalennin.
              Läpinäkyvää letkua (2m) mikä sopii ilmausnippaan, sekä teräsputki mikä sopii letkun sisään.
              Paineilma pikaliittimiä pari urosta ja naaras.

              Ajatus siis saada putkesta tehtyyn säiliöön paine paineenalentimella, joka on täynnä jarrunestettä ja letkua pitkin saa nesteen painettua ilmausnipasta säiliöön päin.
              No jo on rakennelmat

              Ei ollut sopivata putkea jarrusatulan ja työsylkyn väliin niin väljästä letkusta puski nestettä työsylkyn nipan välistä. En jaksanut alkaa etsimään sopivampaa letkua tai putkiklemmareita niin menin helpomman kautta. Kyllähän tuo yksinkertainen letkuviritys kuulostaa ihan helpoimmalta konstilta. Ei tästä kannata tehdä hankalaa
              E39 ja E91

              Comment

              • Mikkeri
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 805
                • Suomi

                #8
                Tyyli on vapaa, jos on tottunut tekemään "helpoimman" kautta niin mikäpä siinä...

                Tuollaisen esittämäni "rakennelman" tekee alta tunnissa, sillä saa myös ilmattua ne kaikkein vittumaisimmatkin jarrut mihin ei normaalit pumppaus/ilmauskonstit toimi.


                Heitin tuon laitteen "ohjeen" esille jos joku haluaa joskus moisen tehdä... Varmaan saa ostettuakin jostain korjaamo-työkalu putiikista.
                TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                TDS osaa.

                Comment

                • ka00z
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1805
                  • Varsinais-Suomi

                  #9
                  Hyvää DIY ohjetta. Voisi melkein suositella FAQ-puolelle tai stickyksi.
                  W124 voll, markalla pidemmälle

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    En minä ymmärrä miksi kytkimen ilmaukseen tarvisi tehdä jotain rakennelmia. Samassa ajassa kun värkkäilee noiden letkujen ja pönttöjen kanssa, saa pelkkää poljinta polkemalla kytkimen ilmattua.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by T3 View Post
                      En minä ymmärrä miksi kytkimen ilmaukseen tarvisi tehdä jotain rakennelmia. Samassa ajassa kun värkkäilee noiden letkujen ja pönttöjen kanssa, saa pelkkää poljinta polkemalla kytkimen ilmattua.
                      Näin. Ja sama juttu ainakin e21 kanssa.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Olen suosinut tällaisia työkaluja milloin kytkimen ja jarrujen junttureita joutuu aukomaan , KLIK . Ei lipsahda niin herkästi. Työkalumyyjä tuntenee nimellä puolikiintoavain tai avolenkki.

                        Kopioitu E30 FAQ:iin talteen.

                        Jarno
                        Last edited by petrolhead; 08-05-2012, 22:33.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Harri G
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 9041
                          • Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Olen suosinut tällaisia työkaluja milloin kytkimen ja jarrujen junttureita joutuu aukomaan , KLIK . Ei lipsahda niin herkästi. Työkalumyyjä tuntenee nimellä puolikiintoavain tai avolenkki.
                          Kyllä. Meinasin itsekin tuon linkittää. Täytyy käydä lauantaina motonetistä hakemassa. Avolenkin nimellä taitaa siellä kulkea.

                          E39 ja E91

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎