Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 lämpömittari ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miku
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 2624
    • Kajaani

    E30 lämpömittari ihmettelyä

    Auto siis -92 325i cabriolet.

    Auton kun ostin oli lämpömittari täysin kuollut. Eikun mittaristo käteen ja ihmettelemään. En löytänyt siitä vikaa ja laitoin mittariston takaisin kiinni niin johan tuli eloa. Välillä näytti normaalia puoltaväliä, useimmiten puolivälissä puoliväliä ja välillä neula hyppeli miten sattuu kunnes taas meni aivan mykäksi.

    Taas mittaristo irti ja tällä kerralla vaihdoin lämpömittarin toisesta mittaristosta, puhdistin mittarin nastat kunnolla, tiukkasin niitä kynsiä johon nuo nastat vastaa ja se kiinnitys (maa?) mutterikin on kunnolla kiinni. Eikun paikalleen. auto käyntiin ja nätisti nousi koneen lämpenemisen mukaan puoliväliin eikä neulakaan hypellyt kuin kerran mutta sitten taas yhtäkkiä aivan mykäksi. Nyt mittari taas aivan mykkä mutta saattaa hetkeksi hypähtää siihen puoliväliin silloin tällöin ja sit taas mykkä.

    Mitähän tuolle osaisi nyt oikein vielä tehdä ennen uuden mittariston ostoa?

    Tuleeko tuohon lämpömittarin nastoihin suorat linjat mittariston liittimien pinneiltä vai kiertääkö joittenkin komponenttien kautta? Mietin vaan että onnistusko tuohon vetää suoria hyppyjohtoja mittariston liittimiltä suoraan lämpömittariin jos tuossa piirilevyssä on jotain vikaa?

    Missä tuossa on lämpömittarin anturi? Mitään tarvikemallin lämpömittaria ei varmaan saa pelaamaan tuon original anturin kautta?
    TEAM "Peli Menetetty"
    Nyt:
    E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
    E30 320i 2d m20b27 tic project
    E38 728ia
    E46 316i sedan
    Ex:
    3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21
  • Ceppo
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 367
    • .

    #2
    Lienekkö niitä piirilevy/tinausmurtumia vai liittyisikö tämä näihin mittaristonakkuihin.

    En itse oikeen jaksa uskoa jälkimmäiseen. :think

    Comment

    • Haatainen
      BTCF Member
      • Jul 2009
      • 1451
      • Tampere

      #3
      Omassa 325ix:ssä oli aikanaan samantyyppistä murhetta. Korjaantui, kun kiristin sen lämpömittarin takana olevan mutterin sieltä mittariston takaa. Mittari ottaa maansa sen kautta, ja huono kosketus aiheutti juuri kuvatunkaltaisia oireita.

      Korjaus 5min, hinta 0€
      Alla:
      E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
      E24 635Csi -84 Polaris metallic

      Ennenkin on ollut autoja

      Comment

      • Miku
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 2624
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by Haatainen View Post
        Omassa 325ix:ssä oli aikanaan samantyyppistä murhetta. Korjaantui, kun kiristin sen lämpömittarin takana olevan mutterin sieltä mittariston takaa. Mittari ottaa maansa sen kautta, ja huono kosketus aiheutti juuri kuvatunkaltaisia oireita.

        Korjaus 5min, hinta 0€
        Tätä itsekin epäilin ja kuten alussa mainitsin on tämä mutteri kyllä kiinni sekä kosketuspinnat putsattu karhunkielellä....

        Myös tuo akkuasia on ollut mielessä kun joka kerta kun mittariston käyttää irti tulee se hetkeksi eloon (ihan niinkun jos kaukosäätimestä on patterit loppuu toimii se taas tovin kun käyttää vain pattereita irti) mutta "asiantuntijat" tuntuvat sanovan että ne akut vaikuttaa vain ja ainoastaan huoltovaloihin.

        Mittariston sähkökaavioita kun yritin tutkiskella niin minusta nuo lämpömittarin linjat jotenkin kiersi tuon service intervallin kautta....?

        Tarvikemallin mittarin voisin ainakin väliaikaiseksi helpotukseksi laittaa mutta kiinnostus vesiletkujen katkomiseen t-haaran takia on tasan nolla
        TEAM "Peli Menetetty"
        Nyt:
        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
        E30 320i 2d m20b27 tic project
        E38 728ia
        E46 316i sedan
        Ex:
        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

        Comment

        • Miku
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 2624
          • Kajaani

          #5
          Tuossa lämpömittarissa on kaksi nastaa ja tuo (maa?) jossa on tuon mittarinkin kiinnittävä mutteri.

          Yhteen tulee +12v, yhteen maa - ja yhteen singnaali anturilta... Olenko aivan hakoteillä?

          Toimiiko tuo lämpömittari jos vedän siihen suoraan johdoilla plussan,miinuksen ja tuon anturin signaalin?

          Jos toimii niin maa ilmeisesti tulee tuohon missä tuo mutteri? Kumpaas sitten plussa ja kumpaan signaali?
          TEAM "Peli Menetetty"
          Nyt:
          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
          E30 320i 2d m20b27 tic project
          E38 728ia
          E46 316i sedan
          Ex:
          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

          Comment

          • Haa_
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 17
            • Seinäjoki

            #6
            Originally posted by Ceppo View Post
            Lienekkö niitä piirilevy/tinausmurtumia vai liittyisikö tämä näihin mittaristonakkuihin.

            En itse oikeen jaksa uskoa jälkimmäiseen. :think
            Mulla oli ainoana vikana mittaristossa että lämpömittari ei toiminut, jonka takia en meinannut uskoa vian olevan mittaristossa. Ajattelin kuitenkin vaihtaa siinä ihmetellessä nuo perinteiset akut (jotka olikin täysin kuolleet). Mittariston avattuani huomasin että pahoin hapettuneet akut olivat syövyttäneet koko piirilevyn keskiosan johteet poikki.
            Ajattelinpa koittaa korjata ne itse ja tein tuollaiset kuvassa näkyvät tyylikkäät hyppylenkit käämilangasta katkenneiden johteiden tilalle. Ja kuinkas prkl kävikään, lämpömittari alkoi toimimaan
            Attached Files
            HH

            Comment

            • Att1Tude
              Bimmer Rookie
              • Feb 2013
              • 152
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Haa_ View Post
              käämilangasta
              :think:

              Laita hyvä ihminen oikeaa johtoa, epäilyttää suuresti tuo käämilangan luotettavuus.

              Propsit tosin muutoin onnistuneesta mittariston korjauksesta
              ex.E30 316i'90
              ex.E36 320i'91
              Ja muita merkkejäkin on ollut, ja tulee olemaan.

              Comment

              • Haa_
                Newbiemmer
                • Mar 2009
                • 17
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Att1Tude View Post
                :think:

                Laita hyvä ihminen oikeaa johtoa, epäilyttää suuresti tuo käämilangan luotettavuus.

                Propsit tosin muutoin onnistuneesta mittariston korjauksesta
                Jos vertaa niihin piirilevyn alle millin levyisiin luiskiin niin tuskimpa tuo sen huonommin johtaa. Pitääs varmaan muutenkin ottaa osakasko tulipalon varalle. Ku edellinen omistaja on kyllä koittanu tehdä kaikki sähköt itte uusiksi, irrallisia päitä löytyy sieltä sun täältä
                HH

                Comment

                • billy
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2012
                  • 1052
                  • Finland

                  #9
                  Laita moottorinmaadotus kondikseen, omassa teki samaa ja putsasin maajohdon niin loppu hyppely

                  Comment

                  • Sam10000
                    Newbiemmer
                    • Jul 2012
                    • 11
                    • Kuopio

                    #10
                    Ensimmäinen tankillinen (itselle) uudella E30:llä takana ja yhtenä vaivanneena asiana on ollut lämpömittarin toimimattomuus. Eli mittarin viisari ei ole liikkunut lainkaan missään tilanteessa.

                    Tämän foorumin keskustelujen perusteella päätin uusia mittariston akut ennen kuin alan tehdä muuta tutkimusta, näin vaikka mittaristo muutoin onkin toiminut moitteetta (paitsi mittariston taustavalot eivät toimi).

                    Tänään sitten vaihdoin akut ja huolimatta hyvin rajallisista kolvaustaidoistani lämpömittari alkoi kuin alkoikin toimia!!! Iso kiitos ohjeista foorumilaisille!

                    Lyhyen testilenkin aikana lämmöt nousivat hieman keskiviivaa edeltävän (kylmemmän) viivan yli. Jäin miettimään mistä tämä johtuu, olettaisin että normaalisti viisari olisi keskiasennossa...mieleen tuli seuraavia vaihtoehtoja:
                    - auto ei ehtinyt lämmitä lyhyellä testilenkillä vaikka olisi mielestäni pitänyt ehtiä.
                    - termostaatti ei toimi kunnolla tai käytössä on jokin matalampilämpöinen termostaatti. Voisiko tämä vaikuttaa?
                    - lämpötila-anturi ei toimi
                    - mittari ei sittenkään toimi täysin oikein
                    - tai sitten tuo viisarin osoittama lämpötila on normaali tällaisessa arktisessa kelissä (aste pari plussalla).

                    Osaatteko viisaammat neuvoa mikä on totuus? Erityisesti kiinnostaisi tietää vaikuttaako kesätermostaatti näin jos autossa sattuisi sellainen olemaan, ja miten voin tarkistaa...

                    Sami

                    E: sisätilat lämpiävät oikein hyvin
                    F10 525dA 2010.
                    ex. E90 318d 2008, E30 318i 1989, E46 320dA 2005, E91 318d 2007

                    Comment

                    • Ahdinko
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2010
                      • 227
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by Sam10000 View Post
                      Ensimmäinen tankillinen (itselle) uudella E30:llä takana ja yhtenä vaivanneena asiana on ollut lämpömittarin toimimattomuus. Eli mittarin viisari ei ole liikkunut lainkaan missään tilanteessa.

                      Tämän foorumin keskustelujen perusteella päätin uusia mittariston akut ennen kuin alan tehdä muuta tutkimusta, näin vaikka mittaristo muutoin onkin toiminut moitteetta (paitsi mittariston taustavalot eivät toimi).

                      Tänään sitten vaihdoin akut ja huolimatta hyvin rajallisista kolvaustaidoistani lämpömittari alkoi kuin alkoikin toimia!!! Iso kiitos ohjeista foorumilaisille!

                      Lyhyen testilenkin aikana lämmöt nousivat hieman keskiviivaa edeltävän (kylmemmän) viivan yli. Jäin miettimään mistä tämä johtuu, olettaisin että normaalisti viisari olisi keskiasennossa...mieleen tuli seuraavia vaihtoehtoja:
                      - auto ei ehtinyt lämmitä lyhyellä testilenkillä vaikka olisi mielestäni pitänyt ehtiä.
                      - termostaatti ei toimi kunnolla tai käytössä on jokin matalampilämpöinen termostaatti. Voisiko tämä vaikuttaa?
                      - lämpötila-anturi ei toimi
                      - mittari ei sittenkään toimi täysin oikein
                      - tai sitten tuo viisarin osoittama lämpötila on normaali tällaisessa arktisessa kelissä (aste pari plussalla).

                      Osaatteko viisaammat neuvoa mikä on totuus? Erityisesti kiinnostaisi tietää vaikuttaako kesätermostaatti näin jos autossa sattuisi sellainen olemaan, ja miten voin tarkistaa...

                      Sami

                      E: sisätilat lämpiävät oikein hyvin
                      Vois kai olla myös visko syynä. Se jos pyörii heti täysii niin koneen lämmöt ei vain jaksa nousta korkeammalle. Mutua...
                      Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                      Käyttis 535i GT F07
                      Ex: X1 E84 28i Xdrive
                      Ex: E90 325

                      Comment

                      • Sam10000
                        Newbiemmer
                        • Jul 2012
                        • 11
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Ahdinko View Post
                        Vois kai olla myös visko syynä. Se jos pyörii heti täysii niin koneen lämmöt ei vain jaksa nousta korkeammalle. Mutua...
                        Kiitos supernopeasta vinkistä! Tuohan voisi hyvinkin selittää asian...
                        Viskon liittyen kyselinkin aiemmin testausohjeita ja niitä sain, testaus on vielä tekemättä!
                        F10 525dA 2010.
                        ex. E90 318d 2008, E30 318i 1989, E46 320dA 2005, E91 318d 2007

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎