Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 lähivalo hidas syttymään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    E30 lähivalo hidas syttymään

    Mistäs tätä vikaa nyt sitten kannattaa lähteä paikantamaan? Vasen lähivalo syttyy aina pienellä viiveellä. Etenkin kylmiltään kun lähtee ja nappaa valot päälle niin vain oikea syttyy. Pienen odottelun (jotain 3 ja 10 sekunnin väliltä, vaihtelee) jälkeen vasenkin herää ja palaa sen jälkeen kyllä häiriöittä. Check control herjaa tietysti joka kerta että poltin on palanut.

    Valoille näyttäisi kuitenkin olevan yhteinen rele, eli mahtaako vika olla jossain noissa härveleissä jotka liittyvät check controlliin ja polttimoiden tarkistukseen? Kytkentäkaaviossa on ainakin "Main light bulb tester" ja kaksi relettä nimeltä "Dim-dip relay". Missäköhän kyseiset osat edes sijaitsevat? Vika ei sinänsä vakava ole mutta ärsyttävä kylläkin.
    Eioo penaria alla enää.. :(
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11680
    • Kouvola

    #2
    kato nyt aluks ettei ole esim johdot menossa poikki sieltä liittimen juuresta...sen jälkeen liitin auki ja kontaktispraytä sinne liittimeen ja takas kiinni! jos ei oo vieläkään mitään vaikutusta ni sitte voi ruveta ettimään vikaa jostaa muualta...

    Comment

    • Tohtori
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 560
      • Kirkkonummi #02400

      #3
      Niinku esko sanoi kato piuhat että on kiinni. Kato myös maadoitus että saa kunnolla maata ( ota vaikka maa piuha irti ja hio alue ja laita takas kiinni )
      E39 528iA Touring "Oxford Grün"
      E34 525iA Touring "Schwarz II"

      Ex.
      M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #4
        Pahus, aina unohtuu jotain mainita vaikka kuinka yrittää sepustaa. Ehdotukset hyviä, mutta polttimon luota on johtoja ja liittimiä rassattu, vika ei selvästikään ole siellä. :(
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Vaikka miten koittaa miettiä niin ei kyllä saa päähän mikä vois tehä tommosen ilmiön.
          Mut yleensä nää sähköviat on henkimaailman hommia

          Oletko koittanu toista polttimoa?
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Tohtori
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 560
            • Kirkkonummi #02400

            #6
            Tuli mieleen eikös kummalakin lampulla ole oma sulake? kato missä kunnossa sulake on, tai vaikka vaihda se. Oli aikoinaan melkeen sama ongelma mantan kanssa.. joskus kuskipuoleinen lamppu sammu sytty jne.. Sulake oli hapettunu ja sen vaihdolla homma ratkes. Voi olla ihan turha postaus mutta asia tuli vaan mieleen 8)
            E39 528iA Touring "Oxford Grün"
            E34 525iA Touring "Schwarz II"

            Ex.
            M-Technic 2 325i "Delphin Metallic"

            Comment

            • Meisseli
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 1003
              • Kotka

              #7
              Polttimo on vaihdettu, siinäkään ei ole syy. Sulakkeita täytyy vielä ihmetellä, vaikka epäilen ettei se sieltäkään löydy koska kerran sytyttyään valo tosiaan palaa täysin pätkimättä ja kirkkaasti.
              Eioo penaria alla enää.. :(

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9974
                • KVLA

                #8
                Maadoitukset kuntoon ja sitten kokeilet kuitenkin toisella releellä...Ja jos pelittää,niin "rasvaat" releen nastat ennen lopullista asennusta.

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31
                  Maadoitukset kuntoon ja sitten kokeilet kuitenkin toisella releellä...
                  Kokeillaan, mutta miten se releen vaihtaminen voisi edes teoriassa vaikuttaa, kun se on yhteinen molemmille valoille? Ja edelleen on hämärän peitossa mitä ovat nuo "Dim-dip" -releet, joita on molemmille valoille omansa ainakin Haynesin kytkentäkaaviossa? Ei ne ainakaan sulakerasiassa majaile. :?
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9974
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by Meisseli
                    Originally posted by Heguli 31
                    Maadoitukset kuntoon ja sitten kokeilet kuitenkin toisella releellä...
                    Kokeillaan, mutta miten se releen vaihtaminen voisi edes teoriassa vaikuttaa, kun se on yhteinen molemmille valoille? Ja edelleen on hämärän peitossa mitä ovat nuo "Dim-dip" -releet, joita on molemmille valoille omansa ainakin Haynesin kytkentäkaaviossa? Ei ne ainakaan sulakerasiassa majaile. :?
                    Onko se rele 4 vai 5-napainen?Kun en muista.Jos se on 5-napainen,niin siinä on molemmille lampuille oma syöttö.(10 vuotta edellisestä E30:sestä)

                    Comment

                    • Japi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 276
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Meisseli
                      Pahus, aina unohtuu jotain mainita vaikka kuinka yrittää sepustaa. Ehdotukset hyviä, mutta polttimon luota on johtoja ja liittimiä rassattu, vika ei selvästikään ole siellä. :(
                      Oma teki täsmälleen samaa ja syy oli nimenomaan niissä johdoissa, jotka tulevat sinne "kuppiin" kiinni.
                      Näitä tuli rassailtua säännöllisesti noin pari vuotta, kunnes purin koko alkuperäisen liittimen ja laitoin uudet abikot sinne sisälle. Loppui välkkymiset ja hitaat syttymiset...
                      "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                      -Tuntematon
                      ex-E30 318i -87
                      droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9974
                        • KVLA

                        #12
                        Kun saat valot toimimaan,niin heitäppä tänne tietoa vian aiheuttajasta :wink:
                        Voihan maadoitusongelmat/virransyöttöongelmat johtua todellakin "palaneesta" polttimon pistokkeesta.

                        Comment

                        • Meisseli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1003
                          • Kotka

                          #13
                          Vittusaatanaperkele!

                          Fiksuna taas aloin iltamyöhällä paneutua asiaan, vaikka pitäisihän se tietää että ei mikään korjaamalla parane, korkeintaan pahenee. Tutkiskelin tuota valojen relettä, siinä tosiaan on oma kontaktinsa molemmille valoille. Innostuin sitten että siinähän se vika, putsasin kontaktit huolella ja iskin releen takaisin. Nyt ei toimi kumpikaan valo, rele ei sano mitään vaikka kuinka valokatkaisijaa nykii. Ja aamulla pitäisi liikenteeseen.

                          Eikä se valovika alunperinkään siinä ollut. Käsin relettä painamalla yhteys syntyy mutta edelleen vain oikealle puolelle, vasen syttyy sitten kymmenen sekunnin päästä perässä.

                          Sen lisäksi huomasin että vasemmalta puolelta sammuu parkkikin kun lähivalot kytkee releestä väkisin päälle?? En katsonut syttyykö parkki sitten yhtäaikaa lähivalon kanssa uudestaan... Pelkät parkit laittamalla kaikki kyllä toimii. Myös painamalla rele väkisin päälle niin että autossa ei ole valoja eikä virtoja, syttyy molemmat parkit sekä se oikea lähivalo.

                          Huomenna jostain uutta relettä, ehkä tuo sitten on rikki, vaikka päällisin puoli herätevirran pitäisi kyllä kulkea käämille ihan niinkuin pitääkin.


                          EDIT: Turha se tosiaan oli relettä repiä irti, nyt vasta tulin katsoneeksi kytkistä sen verran tarkasti että kaksi kontaktiahan siinä on, mutta toinen on sumuvalojen ohjaukseen (joita tässä autossa ei ole). Eli edes teoriassa tuollainen vika ei voi siinä olla. Jos virta kulkee releeltä niin kulkee molemmille valoille kyllä.
                          Eioo penaria alla enää.. :(

                          Comment

                          • Japi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 276
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Meisseli
                            Vittusaatanaperkele!

                            Sen lisäksi huomasin että vasemmalta puolelta sammuu parkkikin kun lähivalot kytkee releestä väkisin päälle?? En katsonut syttyykö parkki sitten yhtäaikaa lähivalon kanssa uudestaan... Pelkät parkit laittamalla kaikki kyllä toimii. Myös painamalla rele väkisin päälle niin että autossa ei ole valoja eikä virtoja, syttyy molemmat parkit sekä se oikea lähivalo.
                            Kuulostaisi tämän perusteella siltä, ettei saa maadoitusta kunnolla. Tutkipa vielä kertaalleen se liitin, joka tulee siihen kuppiin umpion taakse kiinni. Myös kupista itse umpioon menevät johdot olisi syytä tarkastaa huolella.
                            "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                            -Tuntematon
                            ex-E30 318i -87
                            droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                            Comment

                            • Meisseli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1003
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Japi
                              Kuulostaisi tämän perusteella siltä, ettei saa maadoitusta kunnolla.
                              Totta puhut, siihenhän tuo selvästi viittaa. Täytyy tutkia ne vielä kertaalleen ja kunnolla. Vaikka oudolta tuntuukin että miksi se sitten hetken päästä syttyy ja palaa ihan normaalikirkkaudella eikä pätki vaikka mitä tekisi.

                              Jos sieltä ei löydy vikaa niin seuraavaksi pitäisi päästä käsiksi siihen osaan joka tutkii valojen toimintaa ja josta eteenpäin johdot haarautuvat molemmille valoille erikseen. Tämän kuvan mukaan se näyttäisi löytyvän sulakerasiaa purkamalla (low beam check relay)?
                              Eioo penaria alla enää.. :(

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎