Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 ABS problema?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e30_M-tech1
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 340
    • Tampere

    e30 ABS problema?

    ABS meni katsastuksessa toukokuussa sillä tavalla rikki että liikkeelle lähtiessä kakkosella valo syttyy.
    Katsastusmies kokeili hiekalla että toimiiko ABS eikä toimi.prkle.
    Tähän asti on toiminut.
    No vein korjaamoon,ei löytänyt vikaa eivätkä uskaltaneet pahemmin tutkia,(ihmetouhua)no ajoin korjaamolta pois,niin jarruputki katkes ja jarrunesteet asfaltilla...ja seuraavaan korjaamoon.Siellä äijä katkasi vahingossa toisenki jarruputken ku rikkinäinen piti uusia.Ja jätti pihaan seisomaan molemmat jarruputket katkonaisina.
    No ajelin auton kotia,nyt haussa oma talli kun kaikki pitää tehdä itse!
    Mistä alkaisin tutkimaan ABS vikaa ilmeisesti joku pyörä ei lue,mut korjaamotkaan ei osaa paikallistaa mikä anturi niin vinkkejä?voiko vika siis olla jossain muualla kuin antureissa?
    Nykyiset:e39 530i & e36 325
    ---------------------------------------------------
    Exät:
    vw golffi
    e46 328 -00
    e30 320 -87
    e30 325 -83
    e36 325 -91
    e36 328 -98
    e30 325 M-tech1 -87
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9041
    • Iisalmi

    #2
    Kojelaudan alla pahvin takana on ylhäällä abs-boksi kiinni. Otat sen irti ja liittimestä mittaat yleismittarilla:
    - Pinnit 4 ja 6 väli: etuvasen
    - pinnit 11 ja 21 väli: etuoikea
    - pinnit 8 ja 9 väli: vasentaka
    - pinnit 24 ja 26 väli: oikeataka

    Arvo pitäisi olla noin 1000ohmia. Jos näyttää nollaa tai ääretöntä, on ko. anturissa vikaa. Sitten otat liittimen irti ko. anturin johdosta, ja mittaat siitä (seuraa pyörältä piuhaa niin löydät liittimen, takapenkin alla taisi olla taka-anturien liittimet). Jos vieläkin epämääräinen tulos, anturi on rikki. Jos lukema ok, piuha anturin ja boksi väliltä poikki.

    Jaa mistäkö keksin nuo pinnit, sivu 42 (siellä myös piuhojen värit): http://shark.armchair.mb.ca/~dave/BM...ame=e30_88.pdf

    Sama ohje E32/E34 --> http://forum.roadfly.com/threads/123...ting-procedure


    Näillä siis testaa anturit. Jos lukemat ok, ABS-kehässä navassa/vetarissa hampaat hävinneet ajan saatossa / keränneet itseensä likaa. Tuo mainitsemasi oire, eli antaa muutaman metrin ajaa ennenkuin valo syttyy, viittaa siihen että joltain anturilta ei tule tietoa. Jos palaisi koko ajan, voisi vika olla boksissa. Ja tuo ABS systeemi taitaa olla sellainen että jos vika on päällä, se poistaa koko systeemin käytöstä.

    PS: Taitaa sinun korjaajat olla jotain vajakkeja...
    Last edited by Harri G; 30-10-2012, 11:53.
    E39 ja E91

    Comment

    • hellion
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 176
      • -

      #3
      Kuten edellä todettu, vika on todennäköisesti jossain kehässä, rikkinäinen anturi sytyttää valon jo paikallaan ollessa. Mikä kehä on kyseessä voidaan mitata noista samoista pinneistä, jännitettä mittaamalla. Voit joko nostaa auton ilmaan ja pyytää kaveria pyörittelemään kyseistä rengasta, tai sitten ajelet eteenpäin ja mittaat samalla. Sitä en nyt tähän hätään muista, minkälaisesta jännitteestä oli kyse, mutta foorumilta löytyi ohjeet siihenkin. Omassani oli lähes kaikki mahdolliset ABS-viat, mutta kaikkien korjaamiseen täältä löytyi ohjeet.

      Yleisemmin vika on ilmeisesti takakehissä, joka on myös vittumaisempi vaihtoehto, koska takakehän vaihtaminen tarkoittaa myös koko vetarin vaihtamista. Kaikista yleisin vika lienee kuitenkin päävirtareleessä olevan sulakelangan katkeaminen, mutta siitäkään ei tässä varmaan ole kyse, kun sekin sytyttää valon heti.
      Last edited by hellion; 31-10-2012, 03:07.
      E30
      Forever and still counting

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        #4
        Ja aika usein anturi itse voi olla ehjä mutta johtojen säikestä ei välttämättä mitään jäljellä, vaikka ulospäin näyttäisi ehjältä...
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • hellion
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 176
          • -

          #5
          Ja koska tästä asiasta kysytään aika usein ja ratkaisun avaimet löytyvät varsin monesta eri topicista, voisin hieman kasailla tähän omia kokemuksiani e30:n ABS-järjestelmän sielunelämästä. Muut saavat täydentää.

          Erinomaisen suuri apu on e30 ETM:stä, jonka löytää faq-alueelta, sen sisältämään informaatioon tutustumalla selviää jo aika paljon. Lisäksi tarvitaan yleismittari.

          Vika 1. ABS:n merkkivalo ei syty koskaan.
          Todennäköinen syy:
          Valo puuttuu kokonaan, voi se olla myös rikki.

          Kyseiselle valolle tulee ABS-boksilta oma johto. Irroittamalla ratinaluspahvin voit selvittää valon läsnäolon mittaristoa irroittamatta. Tämän korjaaminen on ensisijaisen tärkeää, koska varoitusvalon käyttäytymisen perusteella voidaan rajata vikavaihtoehtoja pois.

          Vika 2. ABS:n merkkivalo palaa jatkuvasti.
          Todennäköiset syyt:
          Yksi tai useampi anturi on rikki/johto poikki.
          Päävirtareleen sulakelanka on poikki.
          ABS-boksille (pin 15) ei tule latausjännitettä

          Anturien kunto saadaan selville mittaamalla niiden vastus Harri G:n yllä mainitsemalla tavalla.
          Relettä ei kaikissa malleissa edes ole. Mikäli omassasi on ja pin 1 ei tule virtaa, on releen sisällä oleva sulakelanka todennäköisesti poikki. Rele sijaitsee rattiputken ympärillä, tai boksin päällä ja sulakkeen kunnon saat selville purkamalla releen kuoret ja tutustumalla sisältöön. Sulakelanka on hiuksenohut, joten katso tarkasti. Uusi rele on kallis, n. 60€, ja niitä saa ilmeisesti vain marmoritiskiltä.
          Latausjännitteen puute voi johtua joko laturista, tai huonoista johdoista.

          Vika 3. Merkkivalo sammuu normaalisti käynnistyksen jälkeen, mutta syttyy ajaessa.
          Todennäköinen syy: Yksi tai useampi ABS-hammaskehä on ruostunut olemattomiin/täynnä kuraa.

          Näiden kunto saadaan selville mittaamalla jännitettä kyseisten antureiden pinneistä edellisessä viestissäni kuvaamalla tavalla. Jännitteen tulisi olla ~1V luokkaa. Joissain tapauksissa valo syttyy heti liikkeelle lähdettäessä, joskus vasta 100km/h nopeuksissa. Kehiä ei saa irtonaisena, joten etupään tapauksessa vaihdetaan etunapa, takapään tapauksessa koko vetari.

          Vika 4. Merkkivalo syttyy ja sammuu täysin randomisti.
          Syitä voi olla yhtä monta kuin tapauksiakin, mutta omassani ja parissa muussakin oli ABS:lle jatkuvaa virtaa syöttävä johto hapettunut sulakeboksin päästä niin huonoon kuntoon, että jännite oli mitä tahansa 0 ja 12 välillä.
          Lisäksi huonokuntoinen anturin johto voi aiheuttaa samanlaisia oireita.

          Näiden lisäksi vikoja voi olla rikkinäisen ABS-boksin tai pumpun/pumpun releiden muodossa, mutta niihin en ole vielä päässyt omakohtaisesti tutustumaan, joten en ota niihin tässä kantaa.

          Toivottavasti helpotti jonkun elämää
          Last edited by hellion; 31-10-2012, 02:31.
          E30
          Forever and still counting

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            #6
            Hyvää schaissee hellionilta.

            Mulla kyllä E34:ssä sammui aluksi valo ja syttyi kun oli ajanut 10 metriä. Piuha oli poikki jostain takarenkaan ja boksin väliltä. Mittaako tuo boksi oikeasti resistanssin myös levossa vai siniaallon kun pyörä pyörii? Eli vaikka anturi oli ns. sökö, valo sammui aluksi.
            E39 ja E91

            Comment

            • Kape30
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 509
              • Nokia

              #7
              Originally posted by hellion View Post
              Uusi rele on kallis, n. 60€, ja niitä saa ilmeisesti vain marmoritiskiltä.
              Myös motonet myy sopivaa relettä. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=jarrurele
              Testattu toimivaksi.
              E30 M50b28 -90 Cirrusblau
              E39 520d Touring -00 Sienarot II
              MB Sprinter
              Lynx Rave Re 600 -15
              Suzuki GSX-R1100 -95

              Comment

              • hellion
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 176
                • -

                #8
                Originally posted by Harri G View Post
                Hyvää schaissee hellionilta.

                Mulla kyllä E34:ssä sammui aluksi valo ja syttyi kun oli ajanut 10 metriä. Piuha oli poikki jostain takarenkaan ja boksin väliltä. Mittaako tuo boksi oikeasti resistanssin myös levossa vai siniaallon kun pyörä pyörii? Eli vaikka anturi oli ns. sökö, valo sammui aluksi.
                Muistan lukeneeni täältä, että mittaa anturit myös paikallaan. Toi sun kokemus toki väittäisi muuta ja omasta en voi varmasti sanoa kun oli noi kaikki viat päällekäin. Jokatapauksessa itse mittaamalla saa varmuuden asiaan.
                E30
                Forever and still counting

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  Mikähän on vikana kun laitan virrat päälle niin abs valo syttyy ja auton käynnistämisen jälkeen sammuu niinkuin kuuluukin. Ajon aikana valo ei syty palamaan vaikka järjestelmä ei toimi kunnolla. Etupyörät saa siis helpolla lukkoon lumella ja joskus 10metrin jarrutuksen jälkeen ne saattaa pyörähtää muutaman kierroksen kunnes taas lukittuu. Takapää ei mielestäni lukkiudu ollenkaan.

                  Jarrupoljinta saa tässä autossa painaa aavistuksen suuremmalla voimalla kun mun kesäautossa vaikka molemmissa on samanlaiset jarrut edessä ja takana paitsi tässä talviautossa on abs.
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • ReiluReiska
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 44
                    • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

                    #10
                    Täällä oli jo hienosti annettu ohjeita abs vikojen etsimiseen. En tunne bemujen abs rakenteita mutta pari juttua voisin vielä lisätä mitkä liittyy lähinnä raskaskalustoon. Ehkä näistä vinkeistä voi jollekkin olla joskus apua:

                    - ABS kehä saattaa olla "puolittain irti" esim. millin verran koholla jostain reunasta. Kehä pyörii "soikeasti" eli enemmän/vähemmän lähempänä per kierros abs anturia. Jos kehä enemmän irti/koholla jostain reunasta niin kehä saattaa osua abs anturiin ja tapauksesta riippuen tökkää abs anturin kauemmaksi (jos anturi pystyy vain liikkumaan) ja signaali muuttuu heikoksi tai katoaa kokonaan. Jos ei anturi pysty liikkumaan taaksepäin niin kehä tai anturi vahingoittuu pinnaltaan kun osat hankaavat (välillä) toisiinsa.

                    - Joskus (pieni) väljyys pyöränlaakerissa saattaa myös aiheuttaa "soikeaa" kehän pyörimistä jolloin pulssi ei ole aina kunnollista ja abs valo saattaa syttyä. Laakerien kiristys (jos ei ole pakettilaakeri) ja abs anturin mahdollinen etäisyyden säätö auttaa.

                    - Jos abs valo syttyy nimenomaan peruuttaessa ja hieman mutkitellessa saattaa vika löytyä takapäästä viitaten juuri tuohon takapyörän laakerin väljyyteen. Joskus tälläisessä tapauksessa voi ajaa pitkänkin matkan eteenpäin eikä ongelmaa tule... vaan vasta peruuttaessa väljyys on "suurempaa" kun takapyörät pyrkivät "ohjaamaan" (suuremmat sivuttaisväännöt).

                    - Jos abs valo syttyy satunnaisesti etupyöriä käännellessä, niin jousituksen ja kääntymisen seuraksena saattaa abs johto olla edessä jo lähes sisäisesti poikki (jatkuvaa taipumista, rasitusta). Kun johdon asento muuttuu lähinnä kiristäväksi, niin todellisuudessa katki oleva johto (murtuma kontakti) saattaa kadottaa johtavuutensa. Sisäisesti poikki oleva johto on enään vain ulkoeristeen puolesta yhtenäinen ja sitä voi koittaa rasituskohdasta kiskoa käsin eri suuntiin ja katsoa että venyykö eriste hieman paljastaen lopulta katkenneen metallijohtimen sisältä. Toki takapäässäkin johto voi olla sisäisesti poikki, mutta varmasti etupäässä sitä tapahtuu enemmän kääntyvien pyörien takia.
                    "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

                    Comment

                    • vleivo
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 708
                      • Zürich Switzerland

                      #11
                      Omasta hävisi viime talven jälkeen takajarrut kokonaan. Selvittelyn jälkeen selkeni että abs pumpun taka kanavista ei tule nestettä läpi. Nyt on takajarrut bypassattu pumpun ohi suoraan takajarruille. Miksi pumppu ei anna nestettä ei ikinä selvinnyt, eli en tiedä jos vika on itse pumpussa tai sähkö puolella? Jos jollain on tieto niin kertokaa mielellään.
                      1990 Chevy Corvette Convertible 5.7 TPI
                      1991 BMW ”329i” Cabrio Ierland Engineering
                      1991 Ford Mustang GT 5.0
                      1994 BMW M5 3.8
                      2011 H-D Fatboy Special
                      2017 Opel Insignia Country Tourer 4x4

                      Comment

                      • Osku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2005
                        • 3324
                        • Kouvola,Pilkanmaa

                        #12
                        Onko kellää kokemusta ton ABS anturin metallipään pienentämisestä ?

                        Testattiin johtopoikki oleval anturilla niin että mitattiin vastusarvo jonka jälkeen hiottiin railakkaasti rälläkällä tota anturia pienemmäks,ei pituus suunnassa kuitenkaan vaan "lukupuolelta".

                        Tulos -- reilusti tavaraa poistettuna arvo ei muuttunut miksikään.

                        Onko E34 ja E30 anturit samoja ?
                        E30 24V 5D "Vakio"

                        Originally posted by ///Make
                        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by Osku View Post
                          Onko kellää kokemusta ton ABS anturin metallipään pienentämisestä ?

                          Testattiin johtopoikki oleval anturilla niin että mitattiin vastusarvo jonka jälkeen hiottiin railakkaasti rälläkällä tota anturia pienemmäks,ei pituus suunnassa kuitenkaan vaan "lukupuolelta".

                          Tulos -- reilusti tavaraa poistettuna arvo ei muuttunut miksikään.

                          Onko E34 ja E30 anturit samoja ?
                          Miksi tarttee hioo?
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Osku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2005
                            • 3324
                            • Kouvola,Pilkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Tonton View Post
                            Miksi tarttee hioo?
                            Naputti kolmekuuen navan anturii kiinni,mulla on semmoset ohuet "reikävanteet" ne abs kehät niin ei jaksais/pysty helposti alkaa niitä muokkailemaan.

                            Toi saattais toimia ihan vaan kaventamalla anturin päältä viilalla tavaraa pois ois helpompi/nopeampi ratkaisu tilan tekemiseen
                            E30 24V 5D "Vakio"

                            Originally posted by ///Make
                            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                            Comment

                            • Tonton
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 9101
                              • Raisio

                              #15
                              Siitä kehältä tarvii ottaa pois joku 0.5mm ni sen nyt hioo santapaperilla ni ei tarvi jännittää

                              Sit voit laikata siitä bonjesta sen kauluksen pois ni napa menee syvemmälle silloin voi käyttää alkuperäistä mutteria
                              sigpic
                              M-B Vito -22
                              Transit Custom -18
                              Yamaha vx ho cruiser -22
                              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎