E30 isot jarrut edullisesti 4x100 jaolle???

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 131
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 393
    • Siilinjärvi

    #1

    E30 isot jarrut edullisesti 4x100 jaolle???

    Endurance Saloon luokkaan siis rakentelen tuota autoa, E30 325i, ja nyt olisi jarruhankintojen vuoro. Satuloiksi tulee sekä eteen että taakse nelimäntäiset Wilwoodit ja levyiksi eteen n. 300mm jäähdytetyt, taakse n. 260-280mm ja voivat olla jäähdyttämättömätkin. Ongelma ovat nuo levyt. Haluaisin käyttää kokorautaisia levyjä ihan kustannus sekä saatavuus syistä. Olisikohan jossakin Bemarissa TAI muussa autossa helposti napaan sovitettavia levyjä? Tällä hetkellä ykkös vaihtoehto on laittaa vanhan 500 sarjalaisen 305mm levyt joihin sovitan nelipulttijaon.
    Marko

    http://www.uniball.fi/

    BMW E30 S54B32 SS
    Fiat 131 Abarth g.4 historic

    http://www.131abarth.com/
    http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
    https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Joku vois kaivaa sen linkin missä oli miten noi levyt sopivat ristiin.
    Sielä oli listattu aika paljon eri levyjen mittoja ja miten ne sopivat ristiin

    Se vois auttaa tässä aika paljon
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      E28:lle löytyy tällainen sivu: http://member.rivernet.com.au/btaylo...radeE28M5.html

      Jospa joku tietää vastaavan E30:lle?

      Timo

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #4
        Täällä on jotain ihmettelyä e30-jarruihin liittyen: http://www.behindmatrix.com/e30/foto...199/f00199.htm

        Tosin sielläkään ei ole nelipulttisia vaihtoehtoja kuin yksi, eli corradon etulevyt, jotka on 280x22. Onhan sekin tietysti parempi kuin vakio 260x22, mutta ei taida riittää sun tarkoituksiin?

        Viispulttisen jaon jos laittaisi niin sitten alkaisi kyllä löytymään.
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • 131
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 393
          • Siilinjärvi

          #5
          Nelipultti

          Juu, hankalaa on löytää nelipulttisena tuommoinen 300mm. Tämä on juuri se mitä olen harkinnut
          E34 535 302mm x 22mm vented

          Olisi halpa ja helposti saatavilla oleva, tarvitsee kyllä sen pulttijaon muutoksen...

          Lancia HF Delta Integralessa on 280 vai oliko peräti 285mm etulevyt, ja siis jako 4x98 ja hinta tarvikkeena n. 50e. Wilwoodilta saisi mitä tahansa irtolevyjä, ja jopa 4x100 jakoisen alukeskiön, mutta hintaa tulee pelkille levyille ja keskiöille n. 600e, ja sitten pitäisi aina jenkeistä tilata uudet kun kuluvat. Hmmm. Pitää vielä varmaan harkita...

          Otan yhä ideoita vastaan 4x100 tai 4x98 jakoisista ISOISTA levyistä.

          Oliko kellään havaintoa sopivista mäntien halkaisijoista vakio pääsylinterille?
          Marko

          http://www.uniball.fi/

          BMW E30 S54B32 SS
          Fiat 131 Abarth g.4 historic

          http://www.131abarth.com/
          http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
          https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7035
            • Uusikaupunki

            #6
            Originally posted by 131
            Tämä on juuri se mitä olen harkinnut
            E34 535 302mm x 22mm vented
            Tiesitkin jo ehkä, mutta samat levyt on myös 525 ja 530. 540 levyt on muuten samat, mutta paksummat (28mm muistaakseni). Tosin pulttijako-ongelmaan tämä ei auta...
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • 131
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 393
              • Siilinjärvi

              #7
              takalevyt

              Joo, oli tiedossa. Mutta entäs takalevyt. Jos haluaisin vähän isommat levyt taakse, onko 4x100 jakoisena samalla keskireiällä olemassa malleja? Nuohan eivät kauhean pienet ole vakionakaan, oliko 260mm vai 265mm. Taakse riittäisi varmaan 280mm ja jäähdyttämättömänäkin.
              Marko

              http://www.uniball.fi/

              BMW E30 S54B32 SS
              Fiat 131 Abarth g.4 historic

              http://www.131abarth.com/
              http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
              https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

              Comment

              • 131
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 393
                • Siilinjärvi

                #8
                Neliveto

                Mikä ero on nelivetoisen 325 takajarrulevyssä tavalliseen 325 verrattuna? Eri varaosanumero ainakin oli.
                Marko

                http://www.uniball.fi/

                BMW E30 S54B32 SS
                Fiat 131 Abarth g.4 historic

                http://www.131abarth.com/
                http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  mites isompien saabien levyt? nelipulttisella jaolla ne ainakin on.
                  Kattelin tänään semmosen 9000 turbon levyjä


                  Ja ei sitä linkkiä tullu tähän aiheeseen mitä tarkotin aikasemmin.

                  Siinä melkein kaikkien automerkkien levyt pistetty ja pysty kattoo mitkä sopii risiin tai ees lähelle. Ja mun mielestä siihen pysty pistää mitat ja jaon. Sitten etti sen mukaan
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • Breyton
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2002
                    • 59

                    #10
                    Tuolta löytyy jarrulevyjen kokoja eri automerkeistä : http://www.webparts.co.uk/Brakeworld...e/Webframe.htm

                    uusi mondeo 300x24mm, supra 86-93 302x24mm, uusi golf/bora 2.3 312x25mm. Noi vois sopia keskireikää isontamalla ja 4x100 reijät poraamalla. boran levyä ei vielä taida löytyä tarvikeena?
                    BMW E30 2JZ-GTE | BMW 323TI

                    Comment

                    • qwe
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 133
                      • espoo

                      #11
                      hämmennetään vielä sen verran että niillä vakiojarruillakin pärjää sen ensimmäisen kauden, jos aluksi vähän ihmettelee ja kuikuilee, sekä katsoo miten homma lähtee pyörimään. tärkeintä saada tasainen porukka ja hyvä henki tiimiin, se nimittäin rakoilee jossain vaiheessa kumminkin.
                      meinaan vaan että yksnollakuus-tiimi ajeli toissa kauden ainakin vakiojarruilla, toki palat oli vaihdettu, mutta muu oli vakiota, jokin mersun pala 123 tai 124 sopii tuohon ja kuulemma toimii hyvin ja edukkaasti. ja toi tiimi oli siellä kärkikahinoissa mukana. eikä ole ongelmia jarrujen tasapainoisuudessa eikä pääsylinterin mitotuksessa.
                      sen jarrujen hinnan (ja testausajan) kun laittaa toimivaan alustaan niin kierrosajoissa hyöty on näkyvämpi.
                      korostan että en väheksy jarrujen tärkeyttä, mutta kun ne vakiotkaan ei ole mitkään sudet eli niilläkin pärjää.
                      vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                      Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                      Comment

                      • 131
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 393
                        • Siilinjärvi

                        #12
                        Hyvä linkki!!

                        Breytonin linkki oli HYVÄ! Tuota pitää selata oikein kunnolla kun on paremmin aikaa. Tosin tuo 4WD E30 takalevy oli N/A (Not available?) joten se ei selvinnyt.

                        Qwe, joo onhan se totta sekin. Mutta pyrin tekemään alustan (kts linkki sivuilleni alla) ja jarrut kerralla hyvät, ensimmäinen kausi menee kuitenkin hämmentäessä niin siinä sitten etsii samalla molempiin säätöjä kohdalleen. Ehkä sitten toiseen kauteen pääsee paremmin mukaan jo kisaamaan. 106 on tuttu tiimi, yksi kuskeista on samassa työpaikassa töissä. Ajoivat varsin vakiolla autolla varsin kovaa, se on totta. Ja ilmeisesti jo ihan ajankäytöllisistä syistä joudumme ekaan kauteen melko vakiolla moottorilla.. Jarruistahan ei tule kalliit, neljä tako Wilwoodia maksaa yht. n. 600USD, joka euron hyvällä kurssilla on n. 500eksua. Esim. 500 sarjalaisen isot etulevyt n. 50eksua/kpl niin eipä nuo vielä kauhean kalliit ole. Tosin jarrupalat ovatkin sitten ainakin Ferodona jo 200euroa molemmille akseleille yhteensä... Huvikseni en silti viitsisi maksaa varsinaisista kisalevyistä itseäni kipeäksi jos jostakin vakiomallista löytyisi järkevä vaihtoehto.
                        Marko

                        http://www.uniball.fi/

                        BMW E30 S54B32 SS
                        Fiat 131 Abarth g.4 historic

                        http://www.131abarth.com/
                        http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                        https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                        Comment

                        • qwe
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2004
                          • 133
                          • espoo

                          #13
                          joo, teet kyllä niin perusteellista työtä ton kanssa että jarrujen jättäminen alkuperäiseksi ei oikein sovi tohon. tosiaan se nostaa jonkin verran kuluja jos joutuu ferodon paloja käyttämään, niitä endurance-palojako sinne suunnittelet? hatunnosto tosta rakentamisen perusteellisuudesta ja vielä kaikki laitettu nettiin.

                          laitan tähän vielä sen em. tiimin sivun, videoita ja muuta mukavaa sekä humoristisella tavalla kerrottuja kisatarinoita.

                          vapareiden vapautusrintama: pro-vaparit ry/ for naturally aspirated engine union

                          Olen toistuvasti sanonut, että BMW:n väki on kovapintaista. Sen takia yritys on rikas ja erittäin tuottoisa. He ovat vaativia ihmisiä ja sillä tavalla he saavat työnsä tehtyä. Kuinka monta miljardööriksi yltänyttä heittopussia tiedätte? - Frank Williams-

                          Comment

                          • 131
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 393
                            • Siilinjärvi

                            #14
                            540

                            Jes, nyt näyttää siltä että tämä E34 540i levy on se levy jota käytän jos vain offset on järkevä. Sitä saa näköjään Motonetistäkin ja hintaa vain 42,72e/kpl
                            Marko

                            http://www.uniball.fi/

                            BMW E30 S54B32 SS
                            Fiat 131 Abarth g.4 historic

                            http://www.131abarth.com/
                            http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                            https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                            Comment

                            • jhietala
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2003
                              • 70

                              #15
                              eikö niitä pulttien reikiä voi porauttaa itse niihin levyihin? tai sitten vaihtaa se keskiö sellaisiin levyihin joihin sen voi vaihtaa mikäli sellaiset kiinnostaa ja voihan sen keskin sorvauttaa itsekkin?

                              Comment

                              Working...
                              X