Kertokaas lyhyesti, kumpi motti kannattaa laittaa e30. (tulee 99% varmuuella turbo kylykeen)
M50 vai m30
Ja kumpi vaatii vähemmän päävaivaa/ osien muokkausta.
BMW e30 335i Turbo
EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
BMW 530d e39
Laittaisin m50:n (erityisesti jos kerran turbokin) m30 on sen verran painava, että tekee hallaa e30:n painonjakaumalle.
Jos oikeen valkkaamaan pääsee, niin vielä mieluummin laittasin m52:n. Se kun köykämiinilohkosena on huomattavasti kevyempi. Turbon kanssa joutuu kuitenkin moottorinohjauksen kanssa turaamaan, niin ei ne ajonestot haittaa.
Makuasioita sano koira kun pallejaan nuoli. Tiedät varmaan että 3.0 M30 motilla ja M50 motilla on suoritusarvot about +-0, toinen on 24v, toinen kehitetty alun perin 60-luvulla. Painaa se aikasen vitusti tuo M50:kin. M52 on sitte 30kg kevyempi kun M50 ja taitaa eroa M30:iin tulla lähemmäs 50kg.
M50:ssä on ainakin selkeä homma asennuksessa kun niitä paljon tehty. M30:ssä joutuu ainakin koneenkorvat soveltamaan kun valmiit ei käy. Ja pakoputkesta en tiedä M30 mitkä pakosarjat sopii. Tulee hyvin lähelle syyläriä = isompi kuin M50. Mutta turbomiehenä osaat varmaan soveltaa / pakko soveltaa jos vielä turbon laittaa.
Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee
Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee [/QUOTE]
Siinäpä se, kun tuo m30 viehättää niin paljo, ja kun e30:jä m30 moottorilla ei taho olla enään.
m50 moottorille taitaa joutuu tekeen paljon enempi muutoksia.
M30 moottorin pakosarja eivät tule edes paikalle, kun tulee solomu pakopuolelle
BMW e30 335i Turbo
EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
BMW 530d e39
Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee
Siinäpä se, kun tuo m30 viehättää niin paljo, ja kun e30:jä m30 moottorilla ei taho olla enään.
m50 moottorille taitaa joutuu tekeen paljon enempi muutoksia.
M30 moottorin pakosarja eivät tule edes paikalle, kun tulee solomu pakopuolelle
etit sinne pellin alle m69 (3210cc 197hp/279nm) moottorin, niitä vielä joitain saattaa löytyäkkin, saatpahan laillisesti suurimman koneen e30 keulalle. siihen kylkeen vielä turbo niin mukavan leikkikalun saa, itsellä moinen moottori odottelee asennusta e30 keulalle, ja toki turbon kanssa sitten jossakin vaiheessa
puh/txt/whatsapp: 0452673541
näillä mennään talvella: e39 523ia arctic silver e87 116i Japanrot
ja näillä kesällä: e30 328i *Rot m50b28
eiköhän m30 3.0 litrasen saan kans täysin lailliseks.
eikä kyl oo aikaa ruveta ettii konetta, kun pitäis viikon sisällä istuttaa jo paikalle
BMW e30 335i Turbo
EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
BMW 530d e39
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
BMW e30 335i Turbo
EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
BMW 530d e39
Päätin editoida kirjoitukseni pois, kun se ei sun projektia olisi edistänyt. Mutta nyt kun kysyit. Jännä tapa lähteä tekemään E30:iä. Asennetaan sinne moottori jota ei ole alunperin siihen saanut, ahtaa pitäisi, OK. Mutta sitten kysellään että miten pääsisi mahdollisimman vähällä osien vaihdolla. M50 tai M30 käyttämällä syntyy aikalailla erilainen auto.. Menestystä projektiin.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
ihme hehkutusta jostain laillisuudesta
seuraavaksi kuitenkin huudellaan jotain 400hv pyörätehoja tuolla dynokäppyrä topikissa
ja laita se m50/m52 niin on yksi keinu ongelma vähemmän, tulevaisuudessa osien/vaihtokoneen löytäminen on helpompaa ja halvempaa
Siis mitä on tullu bmw kans tehtyä, niin m30 sais sinne pienemmällä vaivalla.
( Perheellisellä ei katos oo aikaa asua auton kimpussa) velvollisuudet pitää tehä aluks.
Mut asiaan.
totta on että m30 on noita keinu vikoja ja tulevaisuutta ajatellen tuo m50 olis parempi.
Mut ei pitäis koskaa elää tulevaisuutta eteenpäin. onhan tuo m30 pirun kestävä muuten moottorina, ja laatikkokin siinä on hyvä, m50 laatikoita ei mitää hajuu.
Ja mitä teholukuihin tulee, niin nehän on vain paperilla, niinkuin kaikki harrastaja tietävät.
BMW e30 335i Turbo
EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
BMW 530d e39
M50 sinne kyllä helpommin menee. Tai no eihän se M30 ole kuin ahtaampi laittaa ja moottorin kannakkeet joutuu tekemään tai ostamaan.
Saa siihen M50:n myös kestävän lootan, 328i/M3 ZF
Comment