Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kumpi moottori e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarmo T
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 256
    • Pori

    Kumpi moottori e30

    Kertokaas lyhyesti, kumpi motti kannattaa laittaa e30. (tulee 99% varmuuella turbo kylykeen)

    M50 vai m30

    Ja kumpi vaatii vähemmän päävaivaa/ osien muokkausta.
    BMW e30 335i Turbo
    EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
    BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
    BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
    BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
    BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
    BMW 530d e39
  • Haatainen
    BTCF Member
    • Jul 2009
    • 1451
    • Tampere

    #2
    Laittaisin m50:n (erityisesti jos kerran turbokin) m30 on sen verran painava, että tekee hallaa e30:n painonjakaumalle.

    Jos oikeen valkkaamaan pääsee, niin vielä mieluummin laittasin m52:n. Se kun köykämiinilohkosena on huomattavasti kevyempi. Turbon kanssa joutuu kuitenkin moottorinohjauksen kanssa turaamaan, niin ei ne ajonestot haittaa.
    Alla:
    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
    E24 635Csi -84 Polaris metallic

    Ennenkin on ollut autoja

    Comment

    • Joma
      BTCF Member
      • Feb 2011
      • 1320
      • Masku

      #3
      Originally posted by Jarmo T View Post
      Kertokaas lyhyesti, kumpi motti kannattaa laittaa e30. (tulee 99% varmuuella turbo kylykeen)

      M50 vai m30

      Ja kumpi vaatii vähemmän päävaivaa/ osien muokkausta.

      Eihän bmw ole tehnyt muita moottoreita kuin m10, ja sen johdannaiset.

      M30 turbolla vaan

      Harmittaa kyllä itteeni aikast kovasti ku menin tunkemaan ton m50 omaan toukkaan. Helposti se tosin sinne meni kun kerran siitä oli kyse.
      E30 M52b28 M122h Amme
      E28 x monta
      E23 728i Ministeri
      E10 1600-2 Garret

      VW LT50 Huoltoajoneuvo
      HD lapio jätskikruiseri

      Comment

      • Harri G
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 9041
        • Iisalmi

        #4
        Makuasioita sano koira kun pallejaan nuoli. Tiedät varmaan että 3.0 M30 motilla ja M50 motilla on suoritusarvot about +-0, toinen on 24v, toinen kehitetty alun perin 60-luvulla. Painaa se aikasen vitusti tuo M50:kin. M52 on sitte 30kg kevyempi kun M50 ja taitaa eroa M30:iin tulla lähemmäs 50kg.

        M50:ssä on ainakin selkeä homma asennuksessa kun niitä paljon tehty. M30:ssä joutuu ainakin koneenkorvat soveltamaan kun valmiit ei käy. Ja pakoputkesta en tiedä M30 mitkä pakosarjat sopii. Tulee hyvin lähelle syyläriä = isompi kuin M50. Mutta turbomiehenä osaat varmaan soveltaa / pakko soveltaa jos vielä turbon laittaa.

        Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee
        E39 ja E91

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Joma View Post
          Eihän bmw ole tehnyt muita moottoreita kuin m10, ja sen johdannaiset.
          Lasketaanko mielestäsi M30:n esi moottorit M10:n johdannaiseksi?

          Jos ei niin unohtuiko M106, E23 745i? :think

          Joo, vähä aiheen ohi mutta...

          Comment

          • Jarmo T
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2004
            • 256
            • Pori

            #6
            Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee [/QUOTE]

            Siinäpä se, kun tuo m30 viehättää niin paljo, ja kun e30:jä m30 moottorilla ei taho olla enään.

            m50 moottorille taitaa joutuu tekeen paljon enempi muutoksia.

            M30 moottorin pakosarja eivät tule edes paikalle, kun tulee solomu pakopuolelle
            BMW e30 335i Turbo
            EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
            BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
            BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
            BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
            BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
            BMW 530d e39

            Comment

            • Zetz
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 3233
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Jarmo T View Post
              Jokinhan siinä M30:ssä kyllä viehättää. Ehkä se on se raksutus jota mielellään kuuntelee
              Siinäpä se, kun tuo m30 viehättää niin paljo, ja kun e30:jä m30 moottorilla ei taho olla enään.

              m50 moottorille taitaa joutuu tekeen paljon enempi muutoksia.

              M30 moottorin pakosarja eivät tule edes paikalle, kun tulee solomu pakopuolelle
              etit sinne pellin alle m69 (3210cc 197hp/279nm) moottorin, niitä vielä joitain saattaa löytyäkkin, saatpahan laillisesti suurimman koneen e30 keulalle. siihen kylkeen vielä turbo niin mukavan leikkikalun saa, itsellä moinen moottori odottelee asennusta e30 keulalle, ja toki turbon kanssa sitten jossakin vaiheessa
              puh/txt/whatsapp: 0452673541
              näillä mennään talvella:
              e39 523ia arctic silver
              e87 116i Japanrot
              ja näillä kesällä:
              e30 328i *Rot m50b28

              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
              ex: e39 540ia, 2x e39 523i, e34 535i m-tech, e34 518i, e36x2 e34 525i m50. e28 "523i" e21x4 e12x2

              Comment

              • Jarmo T
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 256
                • Pori

                #8
                eiköhän m30 3.0 litrasen saan kans täysin lailliseks.
                eikä kyl oo aikaa ruveta ettii konetta, kun pitäis viikon sisällä istuttaa jo paikalle
                BMW e30 335i Turbo
                EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
                BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
                BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
                BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
                BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
                BMW 530d e39

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  ei mitään..
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Jarmo T
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2004
                    • 256
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    ei mitään..
                    on siinäkin kommentti!
                    BMW e30 335i Turbo
                    EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
                    BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
                    BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
                    BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
                    BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
                    BMW 530d e39

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      Originally posted by Jarmo T View Post
                      on siinäkin kommentti!
                      Päätin editoida kirjoitukseni pois, kun se ei sun projektia olisi edistänyt. Mutta nyt kun kysyit. Jännä tapa lähteä tekemään E30:iä. Asennetaan sinne moottori jota ei ole alunperin siihen saanut, ahtaa pitäisi, OK. Mutta sitten kysellään että miten pääsisi mahdollisimman vähällä osien vaihdolla. M50 tai M30 käyttämällä syntyy aikalailla erilainen auto.. Menestystä projektiin.

                      -Jarno
                      Last edited by petrolhead; 14-12-2012, 19:21.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Tonton
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 9101
                        • Raisio

                        #12
                        Originally posted by Jarmo T View Post
                        eiköhän m30 3.0 litrasen saan kans täysin lailliseks.
                        eikä kyl oo aikaa ruveta ettii konetta, kun pitäis viikon sisällä istuttaa jo paikalle
                        ihme hehkutusta jostain laillisuudesta
                        seuraavaksi kuitenkin huudellaan jotain 400hv pyörätehoja tuolla dynokäppyrä topikissa

                        ja laita se m50/m52 niin on yksi keinu ongelma vähemmän, tulevaisuudessa osien/vaihtokoneen löytäminen on helpompaa ja halvempaa
                        Last edited by Tonton; 14-12-2012, 19:24. Reason: olettaen että tälläinen koskaan edes valmistuu
                        sigpic
                        M-B Vito -22
                        Transit Custom -18
                        Yamaha vx ho cruiser -22
                        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                        [email protected]

                        Comment

                        • Jarmo T
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2004
                          • 256
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by Tonton View Post
                          ihme hehkutusta jostain laillisuudesta
                          seuraavaksi kuitenkin huudellaan jotain 400hv pyörätehoja tuolla dynokäppyrä topikissa

                          ja laita se m50/m52 niin on yksi keinu ongelma vähemmän, tulevaisuudessa osien/vaihtokoneen löytäminen on helpompaa ja halvempaa

                          Siis mitä on tullu bmw kans tehtyä, niin m30 sais sinne pienemmällä vaivalla.
                          ( Perheellisellä ei katos oo aikaa asua auton kimpussa) velvollisuudet pitää tehä aluks.


                          Mut asiaan.
                          totta on että m30 on noita keinu vikoja ja tulevaisuutta ajatellen tuo m50 olis parempi.
                          Mut ei pitäis koskaa elää tulevaisuutta eteenpäin. onhan tuo m30 pirun kestävä muuten moottorina, ja laatikkokin siinä on hyvä, m50 laatikoita ei mitää hajuu.

                          Ja mitä teholukuihin tulee, niin nehän on vain paperilla, niinkuin kaikki harrastaja tietävät.
                          BMW e30 335i Turbo
                          EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
                          BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
                          BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
                          BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
                          BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
                          BMW 530d e39

                          Comment

                          • ^Tonix^
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 641
                            • Vaasa

                            #14
                            M50 FTW!
                            Saa siitäkin 3.2 litraisen Ja M50 laatikot (ZF) kestää varmasti paljo paremmin kuin m30 perässä olevat laatikot!
                            e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                            E30 318is
                            E36 M3 Coupe

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              #15
                              M50 sinne kyllä helpommin menee. Tai no eihän se M30 ole kuin ahtaampi laittaa ja moottorin kannakkeet joutuu tekemään tai ostamaan.
                              Saa siihen M50:n myös kestävän lootan, 328i/M3 ZF

                              E:Hidas
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎