Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 sytytysjohdon anturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ReiluReiska
    Bimmer Rookie
    • Sep 2008
    • 44
    • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

    E30 sytytysjohdon anturi

    E30 automaatti touring 1990 318i 1.8.

    Kone on mahdollisesti M40 ja ehkä joku osaa varmistaa onko näin? Ruisku kuitenkin.

    Motonetistä ostin sytytysjohtosarjan ja piti pujottaa nelos johto jonkinlaisen johdon ympärillä olevan anturin läpi. Eipä mennyt motonetin johto läpi vaikka kovaa koitin tunkea uutta sytytysjohtoa anturin läpi kunnes konehuoneessa vuosia ollut kovettunut muovi katkesi anturista eli käytännössä johto poikki anturin juuresta. Mikäköhän tämä nelos johdon anturi oikein on ja mihin se vaikuttaa? En ainakaan huomannut mitään eroa kun auton käynnistin vaikka johto oli poikki.

    Purin hieman anturia saadakseni johdot näkyville ja voidakseni kikkailla jotain niiden takaisin liittämiseksi. Kävi ilmi että kun mustaa muovikuorta purkasi, niin ilmeisesti vain 4 kierrosta ohutta kuparijohtoa mahdollisesti alumiinirenkaan ympärillä sekä häiriösuojausverkkoa itse pitkässä johdossa. Tein hätäkorjauksen kiertämällä ohuinta sähköjohtoa myös 4 kierrosta kun en oikein saanut lähes hiuksen ohutta alkuperäistä johtoa oikein liitettyä takaisin runkojohtoon. Ei mitään hajua toimiiko viritykseni oikeasti (oikein). Ajoin kotiin ja en huomannut mitään eroa moottorin toimintaan.

    Yritin searchia käyttää ja googlea, mutta ilmeisesti en osaa käyttää oikeita hakusanoja saadakseni tietoa anturista. Ainut mitä löysin täältä palstalta arveluita että ohjaisi aktiivihiilisuodatinta eli ei mitään vakavaa siis? Tietääkö kukaan siis VARMASTI mitä tuo renkula nelos johdon ympärillä tekee?

    Eli pitääkö huolestua? Että pitääkö mennä ostamaan moinen anturi? Ja mistä sen voi ostaa kun en nettikaupoista ainakaan sellaista löytänyt. Ja ennenkaikkea mikä on sen virallinen nimi?
    "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6206
    • Helsinki

    #2
    Tuolla on jotain juttua
    http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=84639
    Last edited by MikeDry; 25-05-2013, 13:59.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      #3
      Moottorisi on M40.

      Kuvaamasi osa toimittaa tuossa moottorissa samaa tehtävää kuin uudemissa nokka-akselin asentotunnistin.

      Sen merkitys ei kuitenkaan ole läheskään yhtä suuri kuin uudemmissa tuo mainitun nokka-anturin.

      Tuon anturin puute aiheuttaa sen ettei sekventiaalinen ruiskutus enää toimi ollenkaan, eli kaikki suuttimet aukeavat yhtäaikaan.

      Käytännön tasolla ero ei ainakaan vanhalla ja kuluneella moottorilla huomaa, toimipa sekventiaali ruiskutus tai ei.

      Teoriassa moottori käy tasaisemmin, syö vähemmän ja tuottaa enemmän tehoa kun tuo asia on kunnossa, kuten jo mainitsin tuon ikäisissä ja vaihtelevan kuntoisissa autoissa asian merkitys on hyvin pieni, eikä tuota ole ehdottman pakko korjata ollenkaan.

      Autosi siis toimii aivan kohtuullisesti ilman sitäkin.
      Olli.

      Comment

      • ReiluReiska
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 44
        • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

        #4
        Kiitos Rocla asiantuntevasta vastauksesta. Ei siis onneksi mikään tärkeä värkki kun autolla vielä ajetaankin oikeasti vähän eli ehkä reilut 4000km vuodessa. Sattuu tuolla muijelis maijeliksella olla varaa ajaa bemarilla :O)

        Luuletko että vaikuttaa jotain pakokaasujen arvoihin? Katsastuksessa tuli hylky päästöjen osalta lambdan ollessa muistaakseni 1.13 (+-0.03 sallitaan). Imuvuotoja olen koittanut koneesta etsiä ja pari ehdokasta olen tainnut löytääkkin. Pitää laittaa siis ne kuntoon ja sit vielä viedä tarkastettavaksi/säädettäväksi.

        Löytyihän siis kyseinen komponentti kuitenkin netistä ja aika suolainen hinta tuo lähes 90e hinta. Ei kyllä huvittaisi ostaa jos ei ole aivan pakko (päästöarvojen takia)...

        "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #5
          Omani läpäisi päästömittauksen ilmankin.

          Siitä on jotain 7 vuotta aikaa kun viimeksi ole m40 moottorisella liikunut niin en edes enää muista oli ko autonikatalysaattorilla vai ilman.

          Ei vähäpäästöisen päästörajoista pääsee läpi kunhan tyyliin käy kaikilla sylintereillä tyhjäkäynnillä.

          EDIT: luin uudestaan postauksesi. Päästö ongelmasi ei ole tuossa anturissa vaan muualla, noin iso lambdan virhe ei johdu tuosta anturista, jos se nyt lainkaan lambda-arvoon vaikuttaa.
          Last edited by Rocla; 25-05-2013, 21:22.
          Olli.

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6206
            • Helsinki

            #6
            Tuo Roclan vastaus viisaampi
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • ReiluReiska
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 44
              • Nasaretista muutto Hell sinkiin :)

              #7
              Kiitos sädde kuitenkin avusta, nimittäin kaikki apu kelpaa kun olen ihan tumpelo bemu koneiden kanssa.

              Löytyihän sieltä konehuoneesta piilosta imuvuoto noin puolen sentin viilto tyhjäkäyntiventtiilin/lisäilmaluistin alta mustasta kumiletkusta, joka oli hyvin piilossa kun sen näki vasta kun otti koko letkun irti. Luulin aiemmin että tyhjäkäyntiventtiilin takakansi vuotaa kun siihen rust offia suihkuttelin ja kone sammahteli... mutta se sama aine valuikin takakannesta noin 4 cm päähän suoraan alaspäin juuri tuohon viilto halkeamaan.

              Muutenkin kiristelin kaikkea mahdollista ja laitoin vielä varmuuden vuoksi kiristysklemmareita letkuihin vaikkei niitä alunperin ole olleet kun vuosien varrella myös letkut kovettuvat ja menettävät "tiivistyksen" liitosten kohdalta, jolloin saattaa tulla vuotoja.

              Lopuksi suihkuttelin ympäriinsä reilusti rust offia (kone sammahtelee jos imuvuoto) ja jotain tehopuhdistuskamaa (tulenarkaa, kierrokset nousee jos imuvuoto), mutta enään en saanut selvästi konetta reagoimaan. Eiköhän nyt imuvuodot ole korjattu ja ehkä nyt lambda taas kohdillaan.
              "Bob the builder... can we fix it... yes we can!"

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6206
                • Helsinki

                #8
                jep.....
                Tässä pisti silmään tuo postaus, siis edit sen ja tuli toinen postaus....Mitä hemmettiä... Miksi täällä ei ole mahdollista poistaa omia postauksia kuin monessa muussa foorumissa
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎