Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 moottorit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spitfire
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 2

    E30 moottorit

    Kertokaa amatöörille mitkä moottorityypit käyvät E30 316i:n (vm.90)?



    Kiitoksia tiedoista!
    Last edited by Spitfire; 05-01-2005, 16:18.
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    ainakin: m20b20, m20b23, m20b25, m20b27, m10b16, m10b18, m10b20, s14b20, s14b23, s1425.
    eli 2.0- 2.7 suorakuutoset ja 1.6-2.0 nelisylinteriset. sitten nelisylinteriset 16 venttiiliset s14 moottorit jota käyetään 320is:ssä ja e30 m3 evo1- evo3. mutta jos haluat laittaa m20b20 koneen niin joudut vaihtamaan eteen jäähdytetyt etulevyt ja jos m20b23 tai m20b25 koneita niin pitää laittaa vielä lisäksi taaksekkin levyt. kuten s14 koneiden kans pitää laittaa taakse levyt ja eteen jäähdytetyt levyt. m10 koneita voit laittaa alustaan koskematta.
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5726
      • Rovaniemi

      #3
      ja m50b25, m50b20, m50b28, m21b24, m51b25 ja sitten e36 neloskoneet
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2841
        • Kyrsälä

        #4
        Originally posted by jmp2002
        ja m50b25, m50b20, m50b28, m21b24, m51b25 ja sitten e36 neloskoneet
        m50b28 = m52b28
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • Laud
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 335
          • Espoo

          #5
          Noissa M52-koneissahan on kaikissa EWS II, eli niitä ei ilmeisesti saa kovin helposti toimimaan tekniikanvaihtoautoissa? Muutenhan E30:een voisi laittaa vaikka M50B30:n (jossa myös on EWS II, koska jenkki-M3:n valmistus alkoi -95), jonka kyllä katsastuksen puolesta voisi laittaa. Nimittäin siinähän on 240 hv SAE-netto, eli AKE:n matematiikalla 216 DIN-hevosta, mikä menee kirkkaasti 320iS:n (+20 %) tehojen sisälle.

          edit: M52B32 sopisi tietysti myös, saman verran tehoa.
          Last edited by Laud; 02-01-2005, 13:50.
          E36 320i coupé (M50TU)

          Comment

          • Tappu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 825
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jmp2002
            ja m50b25, m50b20, m50b28, m21b24, m51b25 ja sitten e36 neloskoneet
            M21D24, M51D25
            AMG

            Comment

            • bmwbmw
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1370
              • Kainuu

              #7
              tämä on kyllä offtopic! mutta joutuukos soveltamaan yhtään korvakoita yms. jos aikoo laittaa m50 koneen ja vaihelaatikon e30:seen? eli asian ydin nyt oli että saako m50b25 koneen ja laatikon heittämällä e30:seen. mites kardaanin kans käykö m50 koneen laatikon perään??
              sigpic
              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2841
                • Kyrsälä

                #8
                Originally posted by bmwbmw
                tämä on kyllä offtopic! mutta joutuukos soveltamaan yhtään korvakoita yms. jos aikoo laittaa m50 koneen ja vaihelaatikon e30:seen? eli asian ydin nyt oli että saako m50b25 koneen ja laatikon heittämällä e30:seen. mites kardaanin kans käykö m50 koneen laatikon perään??
                M50 kone ja laatikko ei mene heittämällä E30 koriin. En ole itse sen enempää tutkinut, että mitä pitää tehdä. Mutta esson-baarin mukaan aika paljon.
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • jmp2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 5726
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by bmwbmw
                  tämä on kyllä offtopic! mutta joutuukos soveltamaan yhtään korvakoita yms. jos aikoo laittaa m50 koneen ja vaihelaatikon e30:seen? eli asian ydin nyt oli että saako m50b25 koneen ja laatikon heittämällä e30:seen. mites kardaanin kans käykö m50 koneen laatikon perään??

                  No joo mulla on tulossa ajallaan tuo tekniikanvaihto eli näin... (alusta pitää vastata 325 mallia jossa on abs.)

                  Eli kone pitää olla e34 öljypohjalla että menee paikalle, (ei saa olla ajonestoa, jos olen oikein ymmärtänyt.)
                  -sitten e36/e46 konee korvalliset,
                  - 4kpl 10mm korotuspaloja koneen puslien alle ja päälle,
                  - E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä,
                  - sitten jos meenaa käyttää m20 lootaa niin m20 startin pendixpyörä ja m20 vauhtipyörä. Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..

                  Johdot menee yhdistämällä kuhan liittää vain oikein.

                  Ja ake:han vaatii että jos kone tulee uudemmasta autosta, niin pitää olla lukkiutumattomat jarrut (abs-jarrut) jos kyseistä autoa ei ole saanut ilman niitä.
                  E34:ssa ainakin on kaikissa abs ja epäilen että niin on myös e36:ssa..

                  pakoputken jokainen osaa vääntää itse..

                  Ja minä en ole itse hommaa viellä tehnyt, mutta olen kirjannut asioita ylös että ei tartte sitten niin paljoa kysellä kun homman tekee..
                  E30 325i Touring -89
                  E30 325i touring -88 m50tbo
                  G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2841
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Originally posted by jmp2002
                    - E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä,
                    Itse olen ajatellut 325ix:n tehostajaa. Se on kaksikalvoinen ja huomattavasti pienempi kun 325i:n.

                    Millainen tuo e21:n tehostaja on?
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • kotkavaara arttu
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2004
                      • 142
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by jmp2002
                      No joo mulla on tulossa ajallaan tuo tekniikanvaihto eli näin... (alusta pitää vastata 325 mallia jossa on abs.)

                      Eli kone pitää olla e34 öljypohjalla että menee paikalle, (ei saa olla ajonestoa, jos olen oikein ymmärtänyt.)
                      -sitten e36/e46 konee korvalliset,
                      - 4kpl 10mm korotuspaloja koneen puslien alle ja päälle,
                      - E21 jarrutehostaja, kun pienempi kuin e30:ssä,
                      - sitten jos meenaa käyttää m20 lootaa niin m20 startin pendixpyörä ja m20 vauhtipyörä. Jotku ovat joutuneet ottamaan pari milliä vauhtipyörästä pois että menee paikalle, mutta ei kaikki..

                      Johdot menee yhdistämällä kuhan liittää vain oikein.

                      Ja ake:han vaatii että jos kone tulee uudemmasta autosta, niin pitää olla lukkiutumattomat jarrut (abs-jarrut) jos kyseistä autoa ei ole saanut ilman niitä.
                      E34:ssa ainakin on kaikissa abs ja epäilen että niin on myös e36:ssa..

                      pakoputken jokainen osaa vääntää itse..

                      Ja minä en ole itse hommaa viellä tehnyt, mutta olen kirjannut asioita ylös että ei tartte sitten niin paljoa kysellä kun homman tekee..
                      Kaikissa E34:ssa ABS? Eikä tuo kone omasta muististani vaikuta ABS vaatimuksiin. Omassa E30:ssä -91 m20b25 kone ja sain katti vapauden kopan vanhemman iän perusteella.
                      Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

                      Comment

                      • mukko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 5965
                        • Uleåborg

                        #12
                        Originally posted by Doni
                        Itse olen ajatellut 325ix:n tehostajaa. Se on kaksikalvoinen ja huomattavasti pienempi kun 325i:n.

                        Millainen tuo e21:n tehostaja on?

                        Mahtuuhan se E30:nkin tehostaja sinne, ehkä joutuu imusarjan muoveista veistelemään muutaman maagisen millin pois mutta ei se E21:n tehostin ole mikään MUST-juttu.
                        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                        Save the World, Fuck The Fuel Economy
                        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2841
                          • Kyrsälä

                          #13
                          Originally posted by muggo
                          Mahtuuhan se E30:nkin tehostaja sinne, ehkä joutuu imusarjan muoveista veistelemään muutaman maagisen millin pois mutta ei se E21:n tehostin ole mikään MUST-juttu.
                          Tarkoitus on laittaa S38 moottori jolloin 325ix:n tehostajakin on liian iso. Tässäkin tapauksessa joutuu modifioimaan kerääjäkotelon kulmaa. Kaikista paras olisi hydraalinen tehostaja, mutta se tuo turhan paljon painoa lisää jo valmiiksi tarpeeks etupainoiseen yhdistelmään.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • mukko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 5965
                            • Uleåborg

                            #14
                            Originally posted by Doni
                            Tarkoitus on laittaa S38 moottori jolloin 325ix:n tehostajakin on liian iso. Tässäkin tapauksessa joutuu modifioimaan kerääjäkotelon kulmaa. Kaikista paras olisi hydraalinen tehostaja, mutta se tuo turhan paljon painoa lisää jo valmiiksi tarpeeks etupainoiseen yhdistelmään.

                            Mä killittelin likinäölläni että puhe oli M50 padasta

                            S38 on sitten asia erikseen, mitenkäs jos tulipeltiä nakuttelis / peltejä muokkailis, kait sen E21:n tehostajan sinne sopimaan saa, tai iX:n? S38 modista ei ole paljoa tullut lueskeltua joten vaikea faktaa nakata :|
                            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                            Save the World, Fuck The Fuel Economy
                            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2841
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Originally posted by muggo
                              Mä killittelin likinäölläni että puhe oli M50 padasta

                              S38 on sitten asia erikseen, mitenkäs jos tulipeltiä nakuttelis / peltejä muokkailis, kait sen E21:n tehostajan sinne sopimaan saa, tai iX:n? S38 modista ei ole paljoa tullut lueskeltua joten vaikea faktaa nakata :|
                              Ei sen tulipellin naputteleminen oikein auta siihen että tehostaja mahtuis. Se on edessä. Helpoin tapa on tosiaan laittaa se ix:n tai e21 (en tiedä millanen on) ja modata kerääjäkoteloa.

                              Tuota tulipellin/rintapellin naputtamista olen muutenkin tässä miettinyt. Tuota S38:ia kun asennellaan joko aivan kiinni tulipeltiin, vähän siitä irti tai sitten tulipeltiä hakataan lyttyyn, niin että kone menee syvemmälle. Tietääkseni tulipeltiä ei saisi modifioida turvallisuuden vuoksi.

                              Joku näppärä voisi laskea paljon esim 2cm muutos koneen sijainnissa muuttaa etu-/takaakselin painoa.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎