radallahan tuo eniten merkitsee, eikä se kiihtyvyys ole pääasia. vaan se, että jokainen kilo heittää autoa ulkokaarretta kohti, jokainen kilo pitää jarruttaa, kiihdyttää, kääntää. Paino muuttuu renkaissa, jarruissa ja iskunvaimentimissa lämmöksi, eli renkaat kuluu/kuumenee enemmän ja sama iskareissa. Kuumenee.
Jäljellä oleva paino, kuten akku pitäisi olla mahdollisimman keskellä autoa ja mahdollisimman matalalla, jotta vähentää kiertomomentteja kaarteessa ja kallistumista. Peräkontin verhoilu, vararengas yms on siellä perässä joka heittää perää kaarteissa.
Mutta katuautossa ei mitään väliä, menee vain mukavuus ja käyttöarvo. talvella paino tuo pitoa.
Jännän iso kasa tulee peltiä lattialle kun deletoi kopasta tarpeettomia varusteiden korvakoita pois ja peltiosien turhia "häntiä"
Ja onhan se kliinimmän näköinen.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Älkää jumaliste laittako pleksi-ikkunoita! Pleksi (eli akryylimuovi) hajoaa iskusta ilkeiksi, isoiksi sirpaleiksi. Kannattaa käyttää polykarbonaattia (kauppanimi esim. Lexan), jota saa jopa "luodinkestävää" laatua. Tavallinen polykarbonaatti vain naarmuuntuu helposti, kannattaa etsiä pintakarkaistua sellaista. Hinta on jylläkin aika koppava...
Pienehköjä polykarbonaattilevyjä näytti olevan varsin edullisesti Etrassa/Etolassa. Jämäkappaleita rullakko täysi, koot jotain max 80cm, eli sivuikkunoihin kävisi hyvin.
Yksi pointti rankassa auton kevennyksessä on kanssa ekoteko. Satoja kiloja kevyempi auto kun kuluttaa ihan oikeasti tuntuvasti vähemmän bensaa. Ei kai kukaan nyt dieseleitä sentään kevennä? Mene ja tiedä....
Kulutusta saa vielä pienennettyä lisää kun laittaa kevyemmän laturin isommalla hihnapyörällä (ei hukkaa tehoa kampiakselilta yhtä paljon), sama juttu vesipumpun kanssa, viskoflekti helvetin kuuseen ja tilalle sähköflekti. Ilmastointi pois kokonaan ja kaiken maailman ilmapumput ja muut turhakkeet (ohjaustehostin ). Virtaavampaa pakoputkistoa ilman ahdistavia katteja ja ilmapillejä pakosarjoissa + ilmanottopuoli paremmin virtaavaksi. Enemmän sytkäennakkoa vielä niin johan näkyy kulutuksessa vs. vakio auto. Tai ainakin omassa (kylläkin E34 M5 3.8) autossa.
Tällainen rankka auton keventely on nimittäin sellainen ekoteko että pitäisi saada laillisesti ottaa se katti pois kun kuluttaa niin vähän .
Tällainen rankka auton keventely on nimittäin sellainen ekoteko että pitäisi saada laillisesti ottaa se katti pois kun kuluttaa niin vähän .
Vitsi-vitsi.
Janne
Ei huono vitsi ollenkaan. Katalysaattori pakottaa säätämään seokset oman toimintansa, ei pienimmän kulutuksen mukaisiksi. Jo tämä yksistään lisää kulutusta selvästi.
Tuon lisäksi katalysaattori tuo mukaan massaa, jota ei muuten tarvittaisi. Vielä kaupanpäällisinä katalysaattorin valmistus, etenkin harvinaisten maametallien louhinta ja rikastus, aiheuttaa ympäristöongelmia Suomen ulkopuolella.
Katalysaattori puoltaa paikkaansa ruuhkaisilla alueilla, mutta jossain korvessa missä CO hapettuu nopeasti itsestään CO2:ksi, siitä on pelkkää haittaa.
Muutenkin saastevouhotus on saanut melko outoja piirteitä, koska siinä keskitytään kunnossa olevien autojen viimeisten sadasosien hierontaan sen sijaan, että poistettaisiin liikennevirrasta jo silmämäärin ja haistamalla erotettavat savukoneet.
Comment