Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 Hiilikuitukonepelti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #16
    "hartsi n.5€kg, kunnon epoksi n.50€kg.."


    "Hartsi" on yleisnimi, joka tarkoittaa kertamuoveja, eli termosettejä. Ts. ei voi sanoa että "hartsi" maksaa n. 5€/kg, sillä epoksikin on hartsi. Tärkeimpiä "hartseja" ovat mm.

    Polyesterit
    (Halpa, mekaanisilta ominaisuuksilta heikko)
    Epoksit
    (Kallis, pienempi muottikutistuma kuin polyestereillä => pienemmät sisäiset jännitykset, mekaaniset ominaisuudet paremmat)
    Polyuretaanit
    Fenolit, mm Bakeliitti
    Ureaformaldehydi
    Melamiiniformaldehydi
    Silikonimuovit

    Ja jokaisesta löytyy sen tuhat variaatiota (lisäaineistus yms...) käyttökohteen mukaan...

    Näistä konepellin teossa tärkeimmät Polyesterit ja epoksi...

    ...mikä tässä nyt sitten oli opetuksena?

    Se että jos meet kauppaan ja haluat "hartsia", niin voit saada mitä hyvänsä. Ja vaikka "tiedät" haluavasi polyesteriä, niin et sa siltikään oikeaa.
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • harossi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 619
      • Haukipudas

      #17
      Originally posted by Kilpuri
      "hartsi n.5€kg, kunnon epoksi n.50€kg.."


      "Hartsi" on yleisnimi, joka tarkoittaa kertamuoveja, eli termosettejä. Ts. ei voi sanoa että "hartsi" maksaa n. 5€/kg, sillä epoksikin on hartsi. Tärkeimpiä "hartseja" ovat mm.

      Polyesterit
      (Halpa, mekaanisilta ominaisuuksilta heikko)
      Epoksit
      (Kallis, pienempi muottikutistuma kuin polyestereillä => pienemmät sisäiset jännitykset, mekaaniset ominaisuudet paremmat)
      Polyuretaanit
      Fenolit, mm Bakeliitti
      Ureaformaldehydi
      Melamiiniformaldehydi
      Silikonimuovit

      Ja jokaisesta löytyy sen tuhat variaatiota (lisäaineistus yms...) käyttökohteen mukaan...

      Näistä konepellin teossa tärkeimmät Polyesterit ja epoksi...

      ...mikä tässä nyt sitten oli opetuksena?

      Se että jos meet kauppaan ja haluat "hartsia", niin voit saada mitä hyvänsä. Ja vaikka "tiedät" haluavasi polyesteriä, niin et sa siltikään oikeaa.
      Näinhän sen varmaan on. Itse en tiedä muuta eroa "hartsilla" (tarkoitan yleisesti lasikuidun kanssa käytettävää) ja "epoksilla" kuin että epoksi on kirkaampaa ja jos olisin sitä ostanut niin se olisi maksanut 50€ kilo.
      Last edited by harossi; 28-01-2005, 09:05.
      e39 M5

      Comment

      • Kilpuri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 831
        • Tampere

        #18
        Originally posted by harossi
        Näinhän sen varmaan on. Itse en tiedä muuta eroa "hartsilla" (tarkoitan yleisesti lasikuidun kanssa käytettävää) ja "epoksilla" kuin että epoksi on kirkaampaa ja jos olisin sitä ostanut niin se olisi maksanut 50€ kilo.
        Ts. pohut polyesteristä jos tarkoitat että se on hieman kellertävää. Käytettävä hartsi valitaan loppukohteen mukaan vaikka kuituna olisi mikä. Käyttölämpötila, mekaaniset ominaisuudet ja luonnollisesti hinta. Hinnan takia yleensä juuri polyesteri ja lasikuitu on pari.

        Toisaalta taas epoksilla on parempi tartunta kuituihin johtuen polaarisista ryhmistä rakenteessa. joten jos lasia käytetään vaikka vaan osana "vaativampaa" rakennetta on valinta yleensä epoksi.

        Konepelti Calibrassa tai vaikka BMW:ssä "tuning-mielessä" ei mielestäni ole sellainen.

        Kerrankin päästiin foorumilla asiaan!
        Now: 525xd -09
        Ex: 330d -07
        Ex: 328i -96

        Comment

        • harossi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 619
          • Haukipudas

          #19
          Originally posted by Kilpuri
          Ts. pohut polyesteristä jos tarkoitat että se on hieman kellertävää. Käytettävä hartsi valitaan loppukohteen mukaan vaikka kuituna olisi mikä. Käyttölämpötila, mekaaniset ominaisuudet ja luonnollisesti hinta. Hinnan takia yleensä juuri polyesteri ja lasikuitu on pari.

          Toisaalta taas epoksilla on parempi tartunta kuituihin johtuen polaarisista ryhmistä rakenteessa. joten jos lasia käytetään vaikka vaan osana "vaativampaa" rakennetta on valinta yleensä epoksi.

          Konepelti Calibrassa tai vaikka BMW:ssä "tuning-mielessä" ei mielestäni ole sellainen.

          Kerrankin päästiin foorumilla asiaan!
          Löytyypä asiantuntemusta! Saako kysyä teetkö työksesi näitä hommia kun tunnut tietävän asiasta?
          e39 M5

          Comment

          • Platinum
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 274
            • Lieto

            #20
            -BMW 530d E61 M-sport-

            Comment

            • Kilpuri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 831
              • Tampere

              #21
              Originally posted by harossi
              Löytyypä asiantuntemusta! Saako kysyä teetkö työksesi näitä hommia kun tunnut tietävän asiasta?
              Juup. Hiilikuituosien kanssa painin päivät päästään.
              Now: 525xd -09
              Ex: 330d -07
              Ex: 328i -96

              Comment

              • ice-cube
                Bimmer Rookie
                • Mar 2003
                • 193
                • Waasa

                #22
                Originally posted by Kilpuri
                Juup. Hiilikuituosien kanssa painin päivät päästään.
                mites ois onks sul kiinnostusta ja mahdollisuuksii tehä muutamaa konepeltii e36 seen kun niitä näköjään tääl muutamat haluais ja itelläkin ois kiinnostusta.

                Jos on ni tsiigaa hinta per kpl.. ja pistä tänne postii nii voidaan katella jos budjetti antais periksi... ilm saattaisit saada tarvikkeetkin hieman eri hintaan kuin jos meistä amatööreistä kukin alkaa sähläämään.. ja yhellä muotilla sais sit hieman helpommin noita ku et kukin tekee itelleen..

                Comment

                • Kilpuri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 831
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by ice-cube
                  mites ois onks sul kiinnostusta ja mahdollisuuksii tehä muutamaa konepeltii e36 seen kun niitä näköjään tääl muutamat haluais ja itelläkin ois kiinnostusta.

                  Jos on ni tsiigaa hinta per kpl.. ja pistä tänne postii nii voidaan katella jos budjetti antais periksi... ilm saattaisit saada tarvikkeetkin hieman eri hintaan kuin jos meistä amatööreistä kukin alkaa sähläämään.. ja yhellä muotilla sais sit hieman helpommin noita ku et kukin tekee itelleen..
                  Valitettavasti itsellä ei ole paikkaa tehdä itse. Ja homma on pienessäkin mittakaavassa sen verran hanurista, että en ainakaan alle kauppa hintojen (about 600-1000 eskoo) rupee niitä vääntämään. Materiaalikulut on jokatapauksessa melkoiset. Ja jos katettakin (työpalkkoja) pitäisi saada.

                  Voin hieman tutkailla mahdollisuuksia... ...mutta en lupaa mitään.
                  Now: 525xd -09
                  Ex: 330d -07
                  Ex: 328i -96

                  Comment

                  • kankto
                    Newbiemmer
                    • May 2003
                    • 2

                    #24
                    Täällä on jotain tarjolla...



                    Tuon sivun alimmaisena on kahtakin eri mallia carbon konepeltiä. En tiedä ovatko laadukkaita/kalliita yms....????

                    Comment

                    • Kilpuri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 831
                      • Tampere

                      #25
                      Jos tolla hintaa saa, niin ilman muuta kannattaa ostaa sieltä, kun ruveta itse väkästelemään. Materiaalit riippuen siitä kuinka paksun haluaa, maksaa jo ihan ..tusti.

                      Lisäksi omatekoisuus ainakin E36:ssa kariutuu herkästi pissapoikien ja tuuletus ritilöiden reikiin. Ne tarvii koneistaa jos saumasta meinaa saada siistin. Millään pistosahalla on turha lähteä tökkimään. Repii vaan reunat epäsiisteiksi.
                      Now: 525xd -09
                      Ex: 330d -07
                      Ex: 328i -96

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎